QNAP TurboNAS TS-110
Fra : Per

Dato : 15-03-10 09:18

Er der nogen der har erfaring med denne "maskine"?

http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=136

I Tyskland har firmaet fået rigtig god kritik, og jeg synes denne model
ser ordentlig ud!
Hvad siger I?
Hilsen
Per

Fra : René

Dato : 15-03-10 10:32

Jeg har både Qnap og synology servere derhjemme, og de løser begge opgaven
til ug+ men kigger man på brugervenlighed i styresystem samt webinterface
med filadgang iver internet... photostation (dele fotoalbums automatisk
online) så syntes jeg at Synology er at foretrække.

da datsikkerhed er at foretrække ville jeg også anbefale en mindst 2 bay
løsning... og gerne 4 bay hvis læse/skrive hastighed er et issue..
sammenholdt med stopre datamængder og datasikkerheden skal være i top, så du
kan køre en spejling af data (eller RAID 5.. ved en 4bay)... bare i tilfælde
af en disk dør.

der er 2 bud her... da de er ved at opdatere deres modelserie er den den
"gamle" i deres pro serie (som alstå slet ikke er så tosset igen)... også
den nye til hjemmebrug.

office http://www.synology.com/dan/products/DS209+II/index.php
hjemmebrug http://www.synology.com/dan/products/DS210j/index.php

du kan testdrive deres bruger interface her:

Qnap: http://www.qnap.com/liveDemo.asp
Synology: http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php

en ting jeg også har noteret mig er... at hvor synology altid har ny
software jævnligt så alle modeller kan køre samme "version" software så er
min Qnap ts 409 turbo efterhånden bagud med software fra 2009 selvom Qnap
har lavet nyt system siden... på min Synology ds409+ kører jeg med nyeste
system 2.3 som jeg syntes bare kører godt.

Begge vil uden tvivl løse opgaven, jeg tror du skal finde den største
forskel i ovenstående... og vurdere om du måske kan udnytte tingene bedre
fordi det er lettere og mere brugervenligt på Synologyen... men smag og
behag... nu er du ihvertfald inspireret

Hilsen
René

Fra : Per

Dato : 15-03-10 11:17

Hej René!
Tak for dit udførlige svar!
Hvordan ser det ud med strømforbrug og støj. Er der forskel på de to?
TS-110 ser jo ud til at være strømsparenden. Hvad er din erfaring?
Hilsen
Per

Fra : Per

Dato : 15-03-10 11:29

Qnap er en smule billigere, ser jeg lige!
Per

Fra : René

Dato : 15-03-10 12:33

Støjmæssigt er der nok ikke stor forskel... har dog hørt nogle sige de
syntes qnappen nogle gange støjer mere.. men jeg tror det er det samme

nu var dem jeg linkede til 2 bay, hvor den du sprugte til 1 bay.... her er
synology´s 1 bay http://www.synology.com/dan/products/DS110j/index.php
normalt er synology mellem 20-30 % billigere hvis man sammenligner direkte
modeller i henholdvis privat serien og smallbusiness serien de 2 mærker
imellem.. så du burde kunne finde synology billigere.

mht strøm så bruger 1 bay 19watt i drift og 9 watt i dvale... så syntes ikke
det er voldsomt, 2 eller flere diske er lidt mere... men ikke meget

Fra : Per

Dato : 18-03-10 09:15

Hej René

Tak for din udførlige rådgivning.
Jeg har nu haft tid til at kikke lidt videre, også på de links du sende
med.
Hvad angår brugervenligheden synes jeg ikke rigtig jeg kan finde en
forske når jeg køre testsiderne. Har du mulighed for at skrive et par
ord mere om hvor du synes forskellen ligger? Er synology lettere at
indstille? Mere overskuelig? Flere funktioner?

Jeg har set på synology modellerne du anbefalede mit og kan ikke rigtig
bestemme mig for hvad jeg behøver.
I princippet er jeg kun ude efter en backup løsning, tilgængelig for
alle Mac´s i mit hjem, og en lager løsning for film, fotos osv. som
tager for meget plads på min MacBook.
jeg kan ikke helt udelukke at streaming af mediefiler en gang kan blive
aktuelt.
Vigtigt er hastigheden. Det skal køre over wlan (Netgear, 802.11g, 54
MBit/s) Jeg havde på et tidspunkt en netbackup som var ekstrem langsom
(IcyBox) og det dur ikke.
Jeg tror nok jeg helle til en 2 bay, mere har jeg nok ikke råd til i
øjeblikket.
Kan du ud fra dette anbefale en bestemt model?

På forhånd tak og hilsen

Fra : René

Dato : 18-03-10 10:34

Uha svært at beskrive... først og fremmest er det altså en lille forskel i
brugerfladen... og det handler nok lisså meget om nogle kan lide æble andrer
pærer... men jeg syntes at brugerfladen virker en smule mere intuitiv på
synology, hvor jeg syntes den tilsvarende på qnappen kan være lidt mere
"nørdet"... der er ting som kan indstilles nemmere på qnap, så som brugere
og rettigheder... men så er der ting som filserveren over web, den syntes
jeg virker mere brugervenlig på synologyen.

Når du tilgår din server hjemmefra, og brugerne er sat op og det kører, kan
det jo være bedøvende ligegyldigt om det er den ene eller den anden... for
du kan ikke mærke forskel over afp alligevel.

Men er du ude i og skal bruge medieserveren, og ikke mindst photostation 4
så syntes jeg synologyen er bedst... helt generelt syntes jeg webinterfaced
over internettet ved normale hastighed virker mere responsivt.. hvor qnappen
virker lidt tungere... og faktisk har jeg ved et par lejligheder ikke kunne
logge på min qnapserver via weblogin... også fandt jeg ud af.. at tricket
med at tømme cachen åbenbart er en nødvedighed fra tid til anden når man
ikke kan logge ind på qnappen... noget sådan har jeg aldrig oplevet ved
synologyen... men det er småtingsafdeligen... og uanset hvilken du vælger så
skal du nok blive glad for den.. men kig en ekstra gang på photostation 4
for det er nok den feature jeg især syntes kan gøre den største forskel for
nogle.

Fra : Per

Dato : 18-03-10 17:41

Hej René

OK, det lyder som om Synology er noget for mig!
Hvilken 2 bay vil du anbefale til mine behov (min sidste post), de er jo
dog noget forskellige og jeg har svært ved at se hvad jeg skal vælge.
Min pengepung er desværre ikke alt for stor for tiden.

Fra : René

Dato : 19-03-10 08:38

Jamen jeg vil holde fast i de 2 jeg tidligere nævnte:

office http://www.synology.com/dan/products/DS209+II/index.php
hjemmebrug http://www.synology.com/dan/products/DS210j/index.php

Skal du vælge efter pengepungen på det vel nok blive DS210j da den er
billigst af de 2, personligt ville jeg helst stræbe efter
smallbusinessmodellerne da buildkvaliteten helt generelt er lidt mere solid
og helt sikkert gearet til at stå tændt 24/7.... det er trods alt værdifuld
data man putter i.... men altså der er jo masser som køber de alm. og aldrig
har problemer... men sådan er jeg bare

Fra : Per

Dato : 19-03-10 16:16

Hej René,

Tak for dine anbefalinger, - de har hjulpet mig videre i min
beslutningsprocess : )
Det blir så nok Synology. DS209+II er lidt for dyr, desværre, men DS210j
eller måske DS209 (har du også erfaringer med den?) skulle jeg kunne
klare at betale.
Tak oh hilsen : )
Per

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-03-10 07:36

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> Det blir så nok Synology. DS209+II er lidt for dyr, desværre, men DS210j
> eller måske DS209 (har du også erfaringer med den?) skulle jeg kunne
> klare at betale.

Har haft en synology DS209 som filserver for en arbejdsgruppe til at
køre i 2 år nu uden problemer. Hastigheden er ikke imponerende når der
sidder 10 folk og arbejder på den, men det er jo heller ikke det behov
du har.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : René

Dato : 22-03-10 09:14

Det var så lidt.

Der er sket meget med hastigheden fra ds209 til ds210j så jeg vil bestemt
anbefale den sidste af de 2 så, hastigheden er ikke så vigtig ved små filer
eller stream over netværk, men begynder du at flytte større data +5gb så
begynder du at skulle holde øje med overførselshastighederne.. ellers bliver
man træt af det i længden.... men det er klart det afhænger naturligvis også
af trafikken henover 1 uge... for typisk når først man har fået fyldt sine
data over på NAS, så falder trafikken en del.. især ved upload... også er
det mere småtapninger af data i form af musik/film streams også lidt foto og
dokumenter frem og tilbage.

Iøvrigt kører det nye system 2.3 også flawless som target for timemachine
(man skal lige ind og låse maccen op med en command line i docken) så kører
den også.

Hilsen
René

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-10 18:16

> [...]

> Det blir så nok Synology. DS209+II er lidt for dyr, desværre, men DS210j
> eller måske DS209 (har du også erfaringer med den?) skulle jeg kunne

Hej René...

Jeg ville enormt gerne læse dine indlæg og svar, men jeg kan s´gu´ ikke
overskue det, når du skriver helt oppe i luften....kunne du overtales
til at skrive som vi andre?

Du ved, svare under det, man svarer på?

M.

Fra : René

Dato : 23-03-10 09:52

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> M.
> --
> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jeg skal gøre forsøget, hvis du undlader at quote et helt indlæg med svar

Hilsen
René

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-03-10 13:13

> Jeg skal gøre forsøget, hvis du undlader at quote et helt indlæg med svar

Enig. Det mest irriterende er, når man skal scrolle flere meter ned, for så
at læse en kommentar på en halv linie.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 23-03-10 14:28

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> Jeg skal gøre forsøget, hvis du undlader at quote et helt indlæg med svar
>

> Hilsen
> René

Det var ment som illustration, så du har en aftale

M.

Fra : K

Dato : 09-04-10 01:16

Hopper lige med på denne tråd.

Jeg står lige nu i samme problem. Søger også en 1 bay fra en af de 2
producenter. Jeg kigger så en del på torrent-delen og så streaming af
HD-film over netværket til min WD TV live.

Jeg har lånt en Synology DS107 af en kammerat, og normalt downloader
jeg med 2,5 mb/sek, men da jeg smed det over på Synology'en røg den
ned på 1,6 og jeg kan ikke se noget upload på den.
Kan man det på Qnap'en?
Vil så prøve at smide en HD film over på den, for at se om det kommer
til at køre.

/K.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 09:24

K <kennet_r@hotmail.com> wrote:

> Søger også en 1 bay fra en af de 2 producenter.

Jeg har selv en 1-bay NAS fra Synology og vil stærkt frafåde et sådant
køb.

Ikke at det er fra Synology, men brugen af 1-bay. Næh, køb mindst en
2-bay så du kan sætte en ekstra harddisk i. Husk backup, og gør du det
på denne måde kan du bruge RAID 1 eller højere:

<http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_1>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 09:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 2-bay så du kan sætte en ekstra harddisk i. Husk backup, og gør du det
> på denne måde kan du bruge RAID 1 eller højere:

med to diske kan du umuligt køre mere end raid1 ....

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 09:40

Hej,

> med to diske kan du umuligt køre mere end raid1 ....

Man kan tilslutte flere diske via USB/eSATA, så teoretisk set kunne man
nu godt. Så vidt jeg kan se har Synology dog ingen 2-bay devices med en
RAID-controller som kan finde ud af højere levels end RAID-1.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 09:42

> med to diske kan du umuligt køre mere end raid1 ....

Havde du nærlæst hvad jeg skrev havde du også lagt mærke til »mindst« -
men den kunne naturligvis misopfattes. Der skal naturligvis bruges mere
end to drev til at køre med RAID højere end 1.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-04-10 10:07

On 09-04-2010 10:24, Per Rønne wrote:

> [...]
> 2-bay så du kan sætte en ekstra harddisk i. Husk backup, og gør du det
> på denne måde kan du bruge RAID 1 eller højere:

Husk at RAID ikke er det samme som backup

Jesper \

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 11:53

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Husk at RAID ikke er det samme som backup

Næh - i hvert fald ikke hvis vi taler om RAID 0.

<http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_0>

Men med RAID 1 får vi altså et spejlbillede af disken. Men det er da
rigtigt at inkrementel backup som med Time Machine og Retrospect får man
ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 11:57

> [...]

> Men med RAID 1 får vi altså et spejlbillede af disken. Men det er da
> rigtigt at inkrementel backup som med Time Machine og Retrospect får man

RAID1 er _heller_ ikke backup .. RAID bruger man til at sikre oppetid,
backup bruger man til at sikre data.

/thomas

Fra : K

Dato : 09-04-10 05:25

> [...]
> 2-bay så du kan sætte en ekstra harddisk i. Husk backup, og gør du det
> på denne måde kan du bruge RAID 1 eller højere:

Jeg kører allerede andet backup, så jeg har ikke brug for nogen RAID
funktion, og der kommer ikke til at ligge kritisk data på den
alligevel.

Men fik jo ikke rigtig svar på mit egentlige problem?

/K.