MS Windows
briani 27239
Begge ide kanaler hedder 0?
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-03-10 21:47

Jeg har nu haft en pc på besøg flere gange, fordi den ødelægger bootsektoren
og ikke kan finde ud af, hvad den skal boote fra.
Nu har jeg så reddet data ud af den og vil geninstallere windows helt
forfra. Der er 2 harddiske og 1 dvd brænder i den. Alle er ata.
Når jeg så booter på win xp cd.en, og den kommer frem til at jeg skal vælge
hvilket drev jeg vil installere på, så står begge harddiske som værende
tilsluttet ide 0, til trods for at de sidder på hver sin port. Det gjorde
f.eks. at d-drevet som sidder på sekundær porten sammen med dvd brænderen
står som det første / øverste drev. Her plejer det drev som sidder på primær
port jo altid at stå. Her kan jeg så også se, at begge står til at sidde på
ide 0, til trods for at de med sikkerhed sidder på hver sin port.
Der har tidligere siddet en helt anden hd i den, og der havde den også
jævntligt problemer med, at den pludselig ikke kunne finde ud af, at den
skulle boote på harddisken.
Jeg mener ikke at have set det problem før, så er der nogen med gode ideer.
Er det i bios noget er galt - eller er det ide controller på mb som er
defekt.
Under boot i post viser den rigtig rækkefølge på drevene. Det er en ældre
Packard Bell med Sempron processor.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-03-10 23:39

Jeg kan så lige tilføje, at efter en ren win var installeret (fjernede
partitionerne på begge drev), skulle jeg så lige partitionere og formattere
nr. 2 disk.
I diskhåndtering stod den så til at være på ide0, mens c-drevet som jeg
netop havde installeret på, stod til ide1.
Det var jo så absolut lige modsat de faktiske forhold. Derudover bemærkede
jeg, at ved første genstart "genfandt" den dvd brænderen, selv om den stod
som den skulle lige efter installationen.
Jeg har så været en tur i bios og eksperimentere lidt. Jeg har dels
deaktiveret sata, som ikke bruges og under boot ændret fra at der stod
hd-hd-dvd til hd-dvd.
Dernæst lod jeg den lige genfinde hd, selv om de stod rigtigt på 0 og 1.
Da jeg herefter genstartede "genfandt" den så disk 2, dvd drev og ide
controller.
Herefter står diskene nu rigtigt i diskhåndtering, så jeg krydser fingre
for, at problemet er løst.

Kurt

Fra : Fynbo

Dato : 15-03-10 21:04

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> controller.
> Herefter står diskene nu rigtigt i diskhåndtering, så jeg krydser fingre

Det kunne også tyde på dårlige idekabler eller dårlig forbindelse i
stikkene.

Prøv at skifte idekablerne ud til nye hvis problemet genopstår.

Bare lige min tiøre.. hehe

Held og lykke.

Fynbo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-10 21:53

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det kunne også tyde på dårlige idekabler eller dårlig forbindelse i
> stikkene.
>
> Prøv at skifte idekablerne ud til nye hvis problemet genopstår.

Det troede jeg også i sin tid - så det var noget af det første der blev
gjort.

Kurt

Fra : Fynbo

Dato : 16-03-10 00:32

> "Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det troede jeg også i sin tid - så det var noget af det første der blev
> gjort.
>
> Kurt

Helt okay.

Så er det da udelukket.