Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Microsoft Photo Editor
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 12:41

Jeg har stadig en 12-14 år gammel Microsoft Photo Editor, som jeg bruger
ofte, fordi den er både handy og hurtig omend ikke så fancy som alskens
nyere billedbehandlingsprogrammer - naturligvis ikke.

Men i takt med at ens digitale billeder bliver større og større (i
pixels-bredde og -højde) for hvert nyt kamera, man køber, må jeg se i
øjnene at PHOTOED'ens dage nok er talte.

Ikke desto mindre: Ved nogen af jer hvordan jeg får programmet til at
håndtere billeder på over ca. 2600 pixels i bredden? Sådan nogle kan jeg
slet ikke åbne dér og må derfor ty til fx IrfanView for at formindske
dem først.

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 02:04

On 2010-03-14 12:41:04 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> said:

> [...]
> håndtere billeder på over ca. 2600 pixels i bredden? Sådan nogle kan jeg
> slet ikke åbne dér og må derfor ty til fx IrfanView for at formindske

Det er nok på tide du vælger dig et nyt program ;) Du lyder som én der
kunne få glæde af Google Picasa.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 10:00

Hans Kruse skrev:

> Det er nok på tide du vælger dig et nyt program ;) Du lyder som én der
> kunne få glæde af Google Picasa.

Har prøvet det. Ellers mange tak! Mine billeder befinder sig bedst på
min egen pc, indtil jeg eventuelt vælger at publicere dem.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 10:31

On 2010-03-14 10:00:26 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> said:

> Har prøvet det. Ellers mange tak! Mine billeder befinder sig bedst på
> min egen pc, indtil jeg eventuelt vælger at publicere dem.

Picasa har et online galleri, men jeg mente nu Picasa, som du kan
downloade og installerede på din PC. Prøv picasa.gogle.com og det er
der mange der er godt tjent med til enkel billedbehandling. Du
bestemmer selv om de skal udenfor din PC.

Fra : emjeppesen

Dato : 14-03-10 16:39

Jørgen Grandt skrev:

>Har prøvet det. Ellers mange tak! Mine billeder befinder sig bedst på
>min egen pc, indtil jeg eventuelt vælger at publicere dem.

Jamen Picassa sender da ikke dine billeder ud af huset af sig selv
Det er et glimrende lille program til såvel lidt billedbehandling og
til katalogisering af dine billeder.
Mon ikke du skulle ofre lidt mere tid på Picassa. Irfanwiev er ikke
nær så praktisk i brug.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 16:46

"emjeppesen" skrev bl.a.:

> Mon ikke du skulle ofre lidt mere tid på Picassa. Irfanwiev er ikke
> nær så praktisk i brug.

Jeg gav det (igen) en chance og installerede det. Foreløbig har det
været næsten en time om at løbe alle mine billeder igennem! En af de
ting som undrer og irriterer mig er at mapperne tilsyneladende ikke kan
vises i en almindelig træstruktur. Og en anden at jeg ikke kan begrænse
visningen til kun at omfatte de cirka 30 (ud af godt 200) som jeg bruger
til daglig.

Måske giver jeg det en chance mere; måske ikke.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 17:17

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> jeg ikke kan begrænse visningen til kun at omfatte de cirka 30 (ud af
> godt 200) som jeg bruger til daglig.

Mapper altså. Ikke billeder ...

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 14-03-10 17:48

Jørgen Grandt skrev:

>Mapper altså. Ikke billeder ...

Du bestemmer helt selv, hvilke mapper du vil vise.
Værktøjer/mappeadministration.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 22:42

"emjeppesen" skrev:

> Du bestemmer helt selv, hvilke mapper du vil vise.
> Værktøjer/mappeadministration.

Nå ja! Okay. Jeg vil prøve det af en uges tid og se.

Jeg har for resten også Microsoft Office Picture Manager, men synes ikke
at den er helt så handy som Photo Editor. Bruger den stort set kun -
ofte med diskutabelt resultat - til fjernelse af røde øjne.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 14-03-10 23:14

Jørgen Grandt skrev:

>Nå ja! Okay. Jeg vil prøve det af en uges tid og se.

Gør det og der sker jo ikke noget ved at have flere billedprogrammer
til rådighed.

>Jeg har for resten også Microsoft Office Picture Manager, men synes ikke
>at den er helt så handy som Photo Editor. Bruger den stort set kun -
>ofte med diskutabelt resultat - til fjernelse af røde øjne.

Hvis du fotograferer bare en lille smule skulle du overveje Photoshop
Elements. Den koster godt 500 kr og kan en masse.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-10 23:46

"emjeppesen" skrev:

> Hvis du fotograferer bare en lille smule skulle du overveje Photoshop
> Elements. Den koster godt 500 kr og kan en masse.

Ja, det har jeg hørt andre sige. Men jeg kvier mig lidt, ikke pga.
prisen, men fordi jeg faktisk har både Photoshop 5.5 og Paint Shop Pro
6, og de kan selvsagt en masse - men desværre er ikke så handy og
hurtige som Photo Editor.

Kan Photshop Elements stort set det samme som min gamle 5.5'er? Og måske
endda mere?

--
Jørgen Grandt

Når man søger efter noget, er man i gang med en søgning.
Når man leder efter noget, er man i gang med en ledning?

Fra : emjeppesen

Dato : 15-03-10 07:22

Jørgen Grandt skrev:

>Kan Photshop Elements stort set det samme som min gamle 5.5'er? Og måske
>endda mere?

Ja, den kan også mere eller det samme som nyere versioner af PS, men
programmerne er forskellige.
Nu ER PhotoShop 5.5 jo en gammel svend. Jeg kan selt ikke huske om den
overhovedet kunne arbejde med lag. PSP 6.0 er ogå en oldgammel svend.
De nyere udgaver af PSP vil jeg dog ikke anbefale. Den har Corel
forlængst spoleret.
Sidder du stadig med en windows 98 eller noget i den retning?
Det lyder lidt som om du generelt har brug for opgradering.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-03-10 11:02

"emjeppesen" skrev:

> Sidder du stadig med en windows 98 eller noget i den retning?
> Det lyder lidt som om du generelt har brug for opgradering.

Hæh, ja det kunne man godt tro. Næ, jeg er skam glad nok for min
stationære XP, mere end jeg er for min kones bærbare Vista. Kunne nu
godt tænke mig en ny bærbar selv, men de er vist svære at finde med XP.
Nyere versioner end Vista kender jeg slet ikke.

Vil overveje Photoshop Elements. Tak for tips.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-10 11:25

On 15-03-2010 11:01, Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> godt tænke mig en ny bærbar selv, men de er vist svære at finde med XP.
> Nyere versioner end Vista kender jeg slet ikke.

Spring vista over, og gå direkte til windows 7. Brugerfladen kan
opsættes, så den i mistænkelig grad minder om xp. Og W7 bruger mindre
maksinkraft end vista, så den er hurtig.

Og til det fotorelaterede. PS elements er fremragende til det allermeste.

Bo //

Fra : emjeppesen

Dato : 15-03-10 11:35

Bo Bjerre skrev:

>Spring vista over, og gå direkte til windows 7.

Vista er noget man har af nød

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-03-10 11:04

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Vil overveje Photoshop Elements.

Overvejelserne er overstået og ideen droppet. Programmet findes ikke på
dansk, så det gider jeg ikke.

Fra : Bo Armand

Dato : 16-03-10 11:53

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Overvejelserne er overstået og ideen droppet. Programmet findes ikke på
> dansk, så det gider jeg ikke.
>
> --
> Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Jeg syntes du skulle læse Pers indlæg igen, hvor han linker til Faststone.

Programmet er endda på Dansk.

Jeg linker til lige til det igen
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Hilsen Bo Armand

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-03-10 14:01

Bo Armand skrev:

> Jeg syntes du skulle læse Pers indlæg igen, hvor han linker til
> Faststone.

Okay. Tak. Prøver det!

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Per

Dato : 14-03-10 20:57

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> kan vises i en almindelig træstruktur. Og en anden at jeg ikke kan
> begrænse visningen til kun at omfatte de cirka 30 (ud af godt 200)

Så skal du prøve Fastone Image Viewer - det kan det du leder efter.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Gratis og helt suværænt.

Jeg bruger både Picasa og Fastone - og vil til hver en tid anbefale FS.

Prøv det

mvh. Per

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-03-10 15:03

Per skrev:

> Så skal du prøve Fastone Image Viewer - det kan det du leder efter.

Jah, den ser ikke så dum ud, den.

Jeg har ikke prøvet nær alle dens faciliteter endnu, men en af de ret
vitale ting som jeg savner (og som heller ikke min kære Photo Editor
kan) er Photoshops funktion "Forvræng". Den har jeg ofte brug for til at
rette op på 'styrtende linjer'.

For resten har jeg da også ACDSee9. Mon den er bedre, dårligere eller på
niveau med FastStone4?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : FIEL

Dato : 17-03-10 09:34

> Jah, den ser ikke så dum ud, den.
> (klip)

Jeg har forstået, at det er vigtigt for dig at programmet er på dansk,
derfor:

Jeg kan varmt anbefale PhotoFltre, der anvendes mange steder til
undervisningsbrug hos Ældre Sagen. Det er fransk, men der findes et dansk
sprogmodul. Det er helt gratis og kan downloades på www.photofiltre.com .
Desuden findes der et ret nyt dansk "billighæfte".
Det kan stort set det hele (også rettte styrtende linier), dog ikke anvende
layers (lag). men det kan til gengæld prof. udgaven, der hedder Studio X,
der koster 30 euro.

www.pensionistedb.dk er der meget at læse om PhotoFiltre.

mvh/ Leif B. / instruktør hos Ældre Sagen Aalborg.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-03-10 15:01

"FIEL" skrev bl.a.:

> På www.pensionistedb.dk er der meget at læse om PhotoFiltre.

Tak. Den vil jeg også kigge på.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-03-10 11:55

Den Mon, 15 Mar 2010 11:35:22 +0100 skrev emjeppesen:

> Vista er noget man har af nød

Windows er noget man har af nød.. for nu at fortsætte ud af tangenten

Hvis det skal være så vil jeg da også helt klart anbefale W7 fremfor
Vista.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Peter Engelsted Jona~

Dato : 14-03-10 20:05

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> håndtere billeder på over ca. 2600 pixels i bredden? Sådan nogle kan jeg
> slet ikke åbne dér og må derfor ty til fx IrfanView for at formindske

En nyere version af Microsofts program kan. Det hedder nu Microsoft
Office Picture Manager. Det kan håndtere filer fra et Canon 5D mark II.

Men som de andre har skrevet, kan det ikke anbefales. Picassa er et
gratis of fint alternativ.

--
vh/Peter E. Jonasen
www.kvv73.dk - www.digitaltog.dk - www.digital-train.com

Mine bogudgivelser:
http://www.blurb.com/bookstore/search?search=pejft&author=1

Mine billeder: http://www.istockphoto.com/pejft

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-10 15:08

Photofilter er foreslået,og jeg mener også det er et rigtig fint program.
Et andet program jeg også bruger ofte er www.xnview.com
xnview er på dansk og et godt progran til at at fjerne røde øjne og sorterer
billeder.

Hilsen
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-10 15:20

Glemte at skrive at XNview er gratis;))

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-03-10 18:31

Carsten skrev:

> [...]
> program. Et andet program jeg også bruger ofte er www.xnview.com
> xnview er på dansk og et godt progran til at at fjerne røde øjne og

Tak. Jeg kigger på det også.