Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom på to pc'er - registrering
Fra : Skovsgaard

Dato : 13-03-10 07:53

Hej

Jeg skal i næste uge på to dages fotoworkshop i Randers Regnskov, og i
den forbindelse er jeg ved at gøre en bærbar computer lånt fra
arbejdet klar til at kunne klare de basale lagring og optimering af
billederne i løbet af workshoppen.

På min egen stationære maskine har jeg installeret en registreret
version af Lightroom 2.6. Indtil videre har jeg nu på den bærbare
installeret en 30 dages prøveversion, så jeg kan klare mig i næste
uge.

Men spørgsmål - kan jeg registrere den uden problemer på den bærbare
med samme license key som jeg bruger på den stationære? Eller vil det
give problemer, eller er det ligegyldigt nu den kun skal bruges
midlertidigt?

Hilsen
Søren

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-10 16:26

On 13-03-2010 15:52, Skovsgaard wrote:
> [...]
> med samme license key som jeg bruger på den stationære? Eller vil det
> give problemer, eller er det ligegyldigt nu den kun skal bruges

Jeg ved det ikke. Her i huset fungerer det fint med at have den samme
livens på såvel den stationære, som på en blærbar. Og det har det gjort
siden version 1.?

Bo //

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-03-10 16:48

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved det ikke. Her i huset fungerer det fint med at have den samme
> livens på såvel den stationære, som på en blærbar. Og det har det gjort
> siden version 1.?

Licensen gælder for 2 maskiner i hjemmet. Derfor kan nøglen bruges til den
bærbare.
Husk at deaktivere nøglen på den bærbare! Ellers er den ekstra licens
brugt.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 17:06

On 13-03-2010 15:52, Skovsgaard wrote:
> Men spørgsmål - kan jeg registrere den uden problemer på den bærbare
> med samme license key som jeg bruger på den stationære?

Ja, licensen kan bruges til 2 maskiner (om det er lovligt, kan jeg ikke
aflæse noget steds, men det må man jo formode). Det er vigtigt, at
deaktivere licensen på maskiner, som man ikke bruger. Min sunde (eller
måske usunde) fornuft siger mig, at det er acceptabelt at DU kan bruge
programmet på 2 maskiner uden besvær men, at det vil være ulovligt, at 2
forskellige bruger samme licens.

--
Kh. Søren
http://www.facebook.com/pages/Soeren-Friberg-photography/378651830060

Fra : Skovsgaard

Dato : 13-03-10 09:43

On 13 Mar., 17:05, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> [...]
> måske usunde) fornuft siger mig, at det er acceptabelt at DU kan bruge
> programmet på 2 maskiner uden besvær men, at det vil være ulovligt, at 2

Tak forsvarene. Jeg mener også at have hørt at jeg kunne bruge
licensen på to computere, og mit største frygt var jo også at når jeg
så brugte den på den bærbare, så havde jeg ikke den ekstra licens på
et senere tidspunkt hvis jeg fik en anden bærbar - men selvfølgelig
burde det være muligt at deaktivere licensen igen, så jeg kan bruge
den på en anden "anden" computer. Hvordan deaktivere man den igen?

Hilsen
Søren

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 18:09

On 13-03-2010 17:43, Skovsgaard wrote:
> men selvfølgelig
> burde det være muligt at deaktivere licensen igen,

Ja, det kan du gøre i "Help"-menuen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-10 22:35

On 2010-03-13 18:08:40 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Ja, det kan du gøre i "Help"-menuen.

Jeg ser ikke nogen deaktivering i help menyen for Lightroom.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 23:09

On 13-03-2010 22:35, Hans Kruse wrote:

> Jeg ser ikke nogen deaktivering i help menyen for Lightroom.

Ok, sådan huskede jeg det i version 2.6. Bruger i øjeblikket 3 beta,
hvor det ikke findes.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-10 23:23

On 2010-03-13 23:08:44 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Ok, sådan huskede jeg det i version 2.6. Bruger i øjeblikket 3 beta,
> hvor det ikke findes.

Jeg tror du tænker på Photoshop, hvor der findes en
deaktiveringsfunktion under help menyen. 2 maskiner for Lightroom
bliver heller ikke håndhævet, da jeg skiftede fra min Windows laptop
til MaBook Pro var der ingen problemer selvom det så betød 3 maskiner.

Du er klar over at du formentlig ikke kan bruge dit Beta catalog i den
færdige Lightroom 3 version?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 23:26

On 13-03-2010 23:22, Hans Kruse wrote:
> Du er klar over at du formentlig ikke kan bruge dit Beta catalog i den
> færdige Lightroom 3 version?

Fordi de kom på skideren pga den nye Aperture?

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-10 23:54

On 2010-03-13 23:26:26 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Fordi de kom på skideren pga den nye Aperture?

???? Det er helt normalt at beta versionens catalog ikke kan bruges på
den færdige version. Det samme gjaldt Lightroom 2 beta ift. den færdige
version.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 23:57

On 13-03-2010 23:54, Hans Kruse wrote:

> ???? Det er helt normalt at beta versionens catalog ikke kan bruges på
> den færdige version. Det samme gjaldt Lightroom 2 beta ift. den færdige
> version.

Ok, tænkte, det var fordi de vist nu skal til at indbygge
videounderstøttelse, hvilket ikke var først antaget.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 00:45

On 2010-03-13 23:56:37 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Ok, tænkte, det var fordi de vist nu skal til at indbygge
> videounderstøttelse, hvilket ikke var først antaget.

Det er ganske enkelt fordi beta versionen ikke er færdig og ikke har
alle features med som er i den færdige version og derfor kan der mangle
ting i cataloget.

Om der kommer video understøttelse med har jeg ingen idé om. Det vil
jeg nu tvivle på. Den store ting i LR 3 er udskiftning af motoren og
det begrænser nok en hel del, hvad der kommer med.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 14-03-10 00:57

On 14-03-2010 00:45, Hans Kruse wrote:
> Om der kommer video understøttelse med har jeg ingen idé om. Det vil jeg
> nu tvivle på. Den store ting i LR 3 er udskiftning af motoren og det
> begrænser nok en hel del, hvad der kommer med.

Det har jeg ikke nogen speciel mening om, men jeg så et seriøst rygte et
sted, der gik på, at den er udskudt pga. at Aperture blev lanceret med
videounderstøttelse.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 01:57

On 2010-03-14 00:57:11 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det har jeg ikke nogen speciel mening om, men jeg så et seriøst rygte
> et sted, der gik på, at den er udskudt pga. at Aperture blev lanceret
> med videounderstøttelse.

Det er måske det her
http://zoom.comon.dk/nyheder/Lightroom-3-udskudt-1.307959.html du har
set?

Fra : Robert Piil

Dato : 14-03-10 00:20

Hans Kruse skrev:
> On 2010-03-13 23:08:44 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Du er klar over at du formentlig ikke kan bruge dit Beta catalog i den
> færdige Lightroom 3 version?

Med seperate sidecars, er det vel ikke det store problem, hvis bare man
nøjes med redigering?

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 00:39

On 2010-03-14 00:19:32 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Med seperate sidecars, er det vel ikke det store problem, hvis bare man
> nøjes med redigering?

Jo, hvis man ellers bruger Lightroom med virtual copies, collections,
redigerer videre på TIFF filer i Lightroom, etc. så er det et problem,
da der så ikke findes en XMP fil. Bruger du aldrig virtual copies,
collections etc.?

Fra : Robert Piil

Dato : 14-03-10 01:16

Hans Kruse skrev:

> [...]
> redigerer videre på TIFF filer i Lightroom, etc. så er det et problem,
> da der så ikke findes en XMP fil. Bruger du aldrig virtual copies,

Jo, af samme grund bruger jeg kun Beta'en som et supplement. Jeg
importerer alt i LR2, og åbner så enkelte billeder i 3Beta, hvis jeg vil
prøve om jeg kan få lidt mere ud af dem. Collections bruger jeg ikke
meget, men både virtual copies, og efterredigeringer i PS bruger jeg da
ind imellem.

Spørgsmålet var kun for at nuancere dit udsagn.

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 14-03-10 01:31

On 14-03-2010 01:16, Robert Piil wrote:

> [...]
> ind imellem.
>
> Spørgsmålet var kun for at nuancere dit udsagn.

Nuancering er altid dejligt og godt. Som en lille ekskurs har jeg
opdaget - sikkert som et led i min udvikling -, at HVIS jeg skulle finde
på at finde et billede frem igen efter, at det er afleveret, så har det
hidtil været sådan, at jeg ALTID har haft lyst til at se det på en anden
og ny måde. Mao. har jeg ikke kunnet bruge min LR-historie til en shit.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 01:50

On 2010-03-14 01:31:09 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> har det hidtil været sådan, at jeg ALTID har haft lyst til at se det på
> en anden og ny måde. Mao. har jeg ikke kunnet bruge min LR-historie til

Ja, du er en sjov fætter ;) Men selv for én som dig, så er virtual
copies jo en lækker feature da du så kan se hvordan du har skiftet
mening. Selve historikken gør det jo også, men snapshots eller virtual
copies er nok den bedste måde at registrere det på. Men din ALTID lyder
nu godt nok ABSOLUT og iøvrigt er det vel ikke alle dine billeder du
"afleverer". Det lyder som du udelukkende laver bestillingsarbejde.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 14-03-10 01:54

On 14-03-2010 01:49, Hans Kruse wrote:

> Ja, du er en sjov fætter ;) Men selv for én som dig,

Uh, nu er jeg i en grisebås.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-10 01:44

On 2010-03-14 01:16:11 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> jeg da ind imellem.
>
> Spørgsmålet var kun for at nuancere dit udsagn.

Ok, så er vi enige.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-03-10 23:17

> Jeg ser ikke nogen deaktivering i help menyen for Lightroom.

Så blev jeg klogere igen. Adobe skriver, at den aktiverer i baggrunden.

Fra : N/A

Dato : 13-03-10 18:09

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-10 22:34

On 2010-03-13 15:52:37 +0100, Skovsgaard <skovsgaard@mail.tele.dk> said:

> [...]
> med samme license key som jeg bruger på den stationære? Eller vil det
> give problemer, eller er det ligegyldigt nu den kun skal bruges
Ja, du kan bruge licensen på både en stationær og en bærbar maskine og
det kan ovenikøbet være forskellige platforme (altså f.eks. en Windows
stationær og en Mac bærbar).

Se også her http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/faq/