God dagligvin med taphane
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-10 12:05

Hej

Her har været en del tråde om rødvine. Jeg vil hermed
starte en ny tråd, hvor jeg efterlyser navne på gode
vine til daglig brug, som I aldrig bliver trætte af. Det
må gerne være dem med "taphane" (Bag-In-Box).

Ind til videre har jeg prøvet en hel del fra rundt om
på kloden, men jeg vender altid tilbage til den gode
Primitivo fra Puglien i Syditalien. Men der *må* da
være andre end lige den der Primitivo Doppio Passo,
som Coop plejer at have på lager?

Fra en geologi-ekskursion i 1990'erne til Campanien
(Napoliområdet), lærte jeg en god rødvin at kende,
som hedder Solopaca. Den er rund og fyldig, som de
fleste godt kan lide. Jeg er kun stødt på Solopaca en
enkelt gang i mit lokale Coop-supermarked.

Er der nogen af jer, som kender Solopaca-vinen?

Vine fra Campanien:
<
http://italiensvine.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=763:campanien&catid=13:c&Itemid=70

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-03-10 23:56

On Sat, 13 Mar 2010 12:05:00 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...] jeg efterlyser navne på gode vine til daglig brug, som I aldrig
> bliver trætte af. Det må gerne være dem med "taphane" (Bag-In-Box).

Super Best har jævnlig tilbud på en argentinsk malbec kaldet Conquista: 4 l
box for 140,- eller 3 fl. for 100. Argentinerne er gode til malbec, også i
moderat prisklasse. Irma har tit tibud på en lignende, jeg husker ikke lige
navnet, kun på flaske.

> Ind til videre har jeg prøvet en hel del fra rundt om på kloden, men jeg
> vender altid tilbage til den gode Primitivo fra Puglien i Syditalien

Så er min anbefaling måske ikke noget for dig.

--
pl

Fra : CC

Dato : 25-03-10 21:24

"Herluf Holdt, 3140" skrev i meddelelsen ...
> Her har været en del tråde om rødvine. Jeg vil hermed
> starte en ny tråd, hvor jeg efterlyser navne på gode
> vine til daglig brug, som I aldrig bliver trætte af. Det
> må gerne være dem med "taphane" (Bag-In-Box).

Diamond Hill, Shiraz/Merlot, Bag in a Box.
Pris ca. 100 kr. (60 kr i tysk grænsehandel)
God "frikadellevin" = hverdagsvin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-03-10 21:46

Føtex (og måske Bilka - hvem ved) har af-og-til Zinfandel i pap. Mon
ikke det er fra Gallo?

Anbefalelsesværdig, selvom Gallo mildest talt må kaldes en vinfabrik..

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-03-10 23:42

CC skrev:

> Diamond Hill, Shiraz/Merlot, Bag in a Box.
> Pris ca. 100 kr. (60 kr i tysk grænsehandel)
> God "frikadellevin" = hverdagsvin

Jeg har prøvet den i to gange. Første gang fordi den var ny og skulle
prøves. Næste gang da jeg havde glemt at den var afprøvet før.

Jeg synes ikke den er en god frikadellevin. Dens smag dør hurtigt ud og
den er lidt overmoden i sin karakter. Minder om chilensk hovedpinevin
men har ikke meget charme. Jeg ville styre udenom den og tage en
tilsvarende Shiraz eller Cabernet Sauvignon fra Banrock Station. Den
koster typisk 109kr i netto.

Jesper

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 16:19

Lørdag den 13 Mar 2010 skrev Herluf, 3140:

>Her har været en del tråde om rødvine. Jeg vil hermed
>starte en ny tråd, hvor jeg efterlyser navne på gode
>vine til daglig brug, som I aldrig bliver trætte af. Det
>må gerne være dem med "taphane" (Bag-In-Box).

Har lige været på påskeindkøb hos Lahvino i Viborg. Han har ved flere
lejligheder bedyret, at han ikke ville føre Bag-in-Box, men forleden
overgav han sig. Meget god kvalitet til prisen.

"il Conte"
Primitivo / Negroamaro
Salento

Trademark: www.oenoforos.se

Mon ikke du kan få oplyst hos dem, hvor vinen forhandles i
nordsjælland?

Lahvino sælger den for 110 kr., hvilket jeg må betegne som et kup.
Vinen er fyldig og rund med en kraftig og delikat smag. Den matcher
uden problemer de flasker til en halvtredser, som jeg plejer at købe
hos ham og den er uden sammenligning med den chilenske 5 liters, som
jeg i lang tid har slået mig til tåls med.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 16:41

On Mon, 29 Mar 2010 17:18:30 +0200, Hamden Grimme <hamden@grimme.dk>
wrote:

> [...]
>hos ham og den er uden sammenligning med den chilenske 5 liters, som
>jeg i lang tid har slået mig til tåls med.

Glemte at skrive, at den er lidt til de søde side, så lidt afkøling må
anbefales.

Har fundet den på oenoforos.se:
http://www.oenoforos.se/Produkt.aspx?productID=18

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-03-10 17:05

Hamden Grimme skrev:

> [...]
> Salento
> Trademark: www.oenoforos.se
> Mon ikke du kan få oplyst hos dem, hvor vinen forhandles i

Hej Kurt

Tak for tippet.
Det ser ud til at jeg kan få leveret "il Conte" fra Slagelse
Vinkompagni for 75,00 kr. pr. BIB + fragt i kasser med 4 boxe.
Det må jeg vist prøve.

<
http://slagelsevinkompagni.dk/baginbox_vine/il_conte_primitivo/negroamaro_bag_in_box_3_ltr_da.html

--
Herluf :·)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-03-10 17:57

On Mon, 29 Mar 2010 18:04:59 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Hej Kurt

>Tak for tippet.

Hej 'luffe. Velbekomme.

>Det ser ud til at jeg kan få leveret "il Conte" fra Slagelse
>Vinkompagni for 75,00 kr. pr. BIB + fragt i kasser med 4 boxe.
> [...]

Det var jo en pæn rabat, men 122 kr. i fragt bringer jo en boks op på
nærved og tæt på den pris jeg måtte give hos min lokale pusher, så jeg
vælger nok at støtte ham. Fa'ens osse, at man ikke lige kender nogen i
Slagelse, der skal til Viborg i nærmeste fremtid

Bemærk min tillægsposting: den er til den søde side og det er jo ikke
"fint". En grad eller to lavere serveringstemperatur giver, efter min
mening, et dejligt glas rødvin.

Mit første indtryk er, at vinen er yderst drikkevenlig. Tørre vine
(uagtet disses eventuelle kvaliteter), der snapper efter øjenvipperne,
er ikke lige mig, og jeg gider heller ikke flade og blide vine. Min
vin skal have nosser, være afrundet og folkelig i karakteren.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-10 07:16

> [...]

>Det ser ud til at jeg kan få leveret "il Conte" fra Slagelse
>Vinkompagni for 75,00 kr. pr. BIB + fragt i kasser med 4 boxe.

Jeg kunne ikke dy mig og kontaktede Oenoforos. De samarbejder med
Danish Wine Cellars http://danishwinecellars.com/, så der vil man
formentlig kunne få oplyst nærmeste forhandler.

Hen mod bunden af den første karton må jeg nok indrømme, at den ikke
bare et "lidt" til den søde side. Afkølet er den stadig en behagelig
vin at drikke.

Jeg gør mig jo ikke til at at være feinschmecker og er vel, set med
gruppens øjne, lidt primitiv, men det lever jeg udmærket med. Jeg har
faktisk foretaget et eksperiment, hvor jeg blander 50/50 med den 5
liters Terrapura, som jeg køber på tilbud (99 kr.) i Dansk
Supermarkeds butikker. il Conte bidrager med sødme, smag og fylde -
Terrapura bifrager med en konkurrencedygtig literpris. Fin kombination
for en fattigrøv, der gerne nyder et par glas vin hver dag.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-04-10 11:18

Kurt Hansen skrev bl.a.:

> [...]

> indrømme, at den ikke bare et "lidt" til den søde side.
> Afkølet er den stadig en behagelig vin at drikke.

Det er ikke godt, når en vin er *for* sød eller *for* tør.

Jeg har lige kigget bag på min elskede Primitivo Doppio
Passo fra Brugsen. Der er et lille skema med fire grader
af tør/sød og fire grader af let/kraftig:

LET |...|...|...| X | KRAFTIG

Altså: "sødheden" er på den "tørre" side af midten, hvor
den efter min mening *skal* være, når det er en vin til
daglig brug - det være sig til mad eller i "utide"

--
Herluf :·)