MS Windows
briani 27239
SATA driver og XP?
Fra : Thomas

Dato : 12-03-10 15:21

Hej.

Jeg har i øjeblikket en Windows 7 maskine, som jeg sådan set er ganske godt
tilfreds med.
Alligevel har jeg grundet noget ældre software, og især nogle ældre eksterne
hardware enheder, et ønske om at køre XP ind imellem.

Den første ide jeg fik, var at købe en helt ny bærbar og så, lige som til
banko, at rydde pladen og så installere en god gammel XP på.

Men da jeg lige ville kikke lidt på muligheden for at lave en dual boot på
min stationære windows 7 maskine, så den delte maskinen med en mulighed for
at starte i XP, så rendte jeg ind i noget som bekymrer mig lidt.

Undervejs i den vejledning for installation af dualboot jeg læste, så jeg at
man skulle have mulighed for at indlæse sin SATA driver fra et diskette
drev, hvis ens Harddisk var af en sådan SATA type.
Da dette umiddelbart kun kunne lade sig gøre hvis man havde et diskdrev at
indlæse SATA driveren fra, så var muligheden for denne løsning hurtigt
udelukket, da jeg ikke har et diskettedrev.

Dette bringer mig så frem til mit spørgsmål.
Hvis jeg vender tilbage til mit ønske om at købe en helt ny bærbar maskine,
som givetvis har Vista eller Win7 installeret, og givetvis også samtidig
benytter sig af en SATA disk, vil dette så give mig problemer, hvis jeg
sletter harddisken og forsøger at installere en XP?

Som jeg ser det, så findes der åbenbart slet ikke SATA drivere under XP.
Måske jeg har misforstået det, men høre gerne fra nogen som kan hjælpe mig
lidt på vej.

Siden som gjorde mig bekymret:
http://www.sevenforums.com/tutorials/66010-sata-drivers-load-windows-xp-setup-dual-boot.html

Nogle kommentarere?

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 12-03-10 15:35

> Nogle kommentarere?
>
> Thomas.

I forlængelse af min tidligere mail, kan jeg lige fortælle at jeg også
allerede har prøvet med XP mode/Virtuel XP under Win7.
Dette fungere ikke tilfredsstillende.
Der er seriøse problemer omkring de virtuelle drivere.

Thomas.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-03-10 15:58

On Fri, 12 Mar 2010 15:21:11 +0100, "Thomas"
<oz1jte@(sletdette)mail.dk> wrote:
> [...]
>indlæse SATA driveren fra, så var muligheden for denne løsning hurtigt
>udelukket, da jeg ikke har et diskettedrev.
USB diskettedrev var måske en løsning ?

> [...]
>benytter sig af en SATA disk, vil dette så give mig problemer, hvis jeg
>sletter harddisken og forsøger at installere en XP?
Nej, men du skal vide hvordan du skal håndterer det.

>Som jeg ser det, så findes der åbenbart slet ikke SATA drivere under XP.
Jo da, men ikke i de installationsmedier MS stiller til rådighed.

En helt anden mulighed er at skru i PCens BIOS, sætte harddisk SATA
controlleren til at emulerer IDE, det kaldes lidt forskelligt i de
forsk. BIOSer, men hvis den nu er sat til AHCI, så prøv med
compatibility, det kan dog som sagt godt have andre navne, men øvelsen
går ud på at få systemet til at præsenterer harddisken som en ATA
disk, og så kan XP godt installeres og køre.

/Hans

Fra : Ole C

Dato : 12-03-10 16:18

Thomas skrev blandt andet:

> [...]
> også samtidig benytter sig af en SATA disk, vil dette så give mig
> problemer, hvis jeg sletter harddisken og forsøger at installere en

Ja - du vil mangle SATA-driver, men du bør kunne disable AHCI i BIOS - så
kan den "se" harddisken.
Det kan også være der står "SATA Operation Mode", hvor du så skal vælge
"Compatible Mode" - eller måske det hedder noget helt tredie....

> Som jeg ser det, så findes der åbenbart slet ikke SATA drivere under
> XP.

Korrekt.

> Måske jeg har misforstået det, men høre gerne fra nogen som kan
> hjælpe mig lidt på vej.

Der er faktisk mange opskrifter på nettet....
Det allerbedste er at slipstreame en ny XP-CD med SATA-driverne.
Du kan bruge nLite: http://www.nliteos.com/

Men så er der lige det med at finde driveren....
Hvis den ikke findes på laptop-fabrikantens side, så må du finde ud af
hvilket chipset der er i computeren - og så finde driveren på
Chipset-fabrikantens side.

--
vh
Ole C