iPad og text to speach
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-10 22:05

<http://www.apple.com/ipad/features/accessibility.html>

og

<http://www.apple.com/ipad/features/ibooks.html>

"iBooks works with VoiceOver, the screen reader in iPad, so it can read
you the contents of any page"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-10 22:57

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> <http://www.apple.com/ipad/features/ibooks.html>
>
> "iBooks works with VoiceOver, the screen reader in iPad, so it can read

Kun delvis korrekt - desværre... Det virker kun med US-EN og US-ES -
altså American-English og American-Spanish. Andre stemmer kan pt. ikke
installeres eller bruges - altså heller ikke danske, norske, tyske,
svenske, franske stemmer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-10 22:59

> [...]
> altså American-English og American-Spanish. Andre stemmer kan pt. ikke
> installeres eller bruges - altså heller ikke danske, norske, tyske,

"VoiceOver speaks 21 languages and works with all of the applications
built into iPad. "

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-10 23:13

Thomas von Hassel wrote:

> "VoiceOver speaks 21 languages and works with all of the applications
> built into iPad. "

Men stadig kun de std. sprog, der er indbygget i systemet, og det
inkluderer ikke nogen af de skandinaviske sprog.

Jeg er udmærket klar over, at der til dels også er både tysk og fransk
med i VoiceOver, men det er langt fra 'litteratur' sprog - nærmest kun
et udvidet 'computer-sprog' med de faste computerudtryk samt lidt mere,
jvf. ordlisterne fra Appletrans SDK's ordlister.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-10 23:18

> [...]
> et udvidet 'computer-sprog' med de faste computerudtryk samt lidt mere,
> jvf. ordlisterne fra Appletrans SDK's ordlister.

Du udtaler dig med usvigelig sikkerhed om noget du ikke ved noget om.
Jeg gætter på at når Apple med så store typer siger at VoiceOver på iPad
vil virke med iBooks til oplæsning af bog-indhold så er det ikke bare
"faste computerudtryk"

Derudover så er det de amerikanske specs ... der er jo som bekendt ikke
engang en dato eller priser for den danske "udgave" så hvad om vi
klappede hesten bare lidt ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 00:50

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Derudover så er det de amerikanske specs ... der er jo som bekendt ikke
> engang en dato eller priser for den danske "udgave" så hvad om vi

Engang imellem skulle du tage og lytte til folk, der har mere forstand
på handicaporienteret software end bare at slynge sådan noget ud! - Jeg
*VÉD*, der ikke er danske stemmer med den VoiceOver, der vil komme med iPad!

Aner du i det hele taget, hvad der skal ændres i systemet og i
VoiceOver, hvad det vil koste, og hvad danske stemmer koster? - For det
første skal der bygges en ækvivalent installer/modifier til iPad/iPod
Touch, og for det andet skal stemmerne modificeres, da de fylder
temmelig meget mindre, - og så koster de to tilgængelige danske stemmer
godt og vel 1500kr. _pr. stk._. - Og skal du have bare 3 såkaldt
'litterally addressed voices' med fx. - udover engelsk - dansk, tysk og
fransk - er det minimum 5000kr. _oveni_ salgsprisen. - Og så vil alene
de 3 stemmer fylde godt og vel 7gb - selv i en reduceret version uden
'accentuating controls', så kun 'pitch control' er bevaret.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 08:28

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> de 3 stemmer fylde godt og vel 7gb - selv i en reduceret version uden
> 'accentuating controls', så kun 'pitch control' er bevaret.

Jeg bad min iPhone om at oplæse vejrudsigten for i dag.

http://dl.dropbox.com/u/2806740/vejrudsigten%2020100313.mov

Kan du forstå hvad den siger?

Fra : Jon

Dato : 13-03-10 09:08

> Jeg bad min iPhone om at oplæse vejrudsigten for i dag.
>
> http://dl.dropbox.com/u/2806740/vejrudsigten%2020100313.mov
>
> Kan du forstå hvad den siger?

En nordmann kunne i alle fall forstå det meste.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-03-10 09:15

> Jeg bad min iPhone om at oplæse vejrudsigten for i dag.
>
> http://dl.dropbox.com/u/2806740/vejrudsigten%2020100313.mov

Den stemme lød som om den lige var undsluppet en stor fare.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 09:56

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Den stemme lød som om den lige var undsluppet en stor fare.

Det er handicappede vist ret ligeglade med - bare de kan forstå hvad den
siger, selv hvis den bliver sat til at speedsnakke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 14:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er handicappede vist ret ligeglade med - bare de kan forstå hvad den
> siger, selv hvis den bliver sat til at speedsnakke.

Det kan jeg godt garantere for, vi ikke er! - Vi er faktisk rimeligt
kræsne med, hvem der læser lydbøger op, og der er oplæsere, der ganske
enkelt er blevet afskediget, fordi brugerne ikke kunne holde ud at høre
på dem.

Mht. 'speedsnakke', så skulle du prøve at få fat i "Mette" - altså den
fulde version, installere den på OS X og starte en normal oplæsning. Det
lyder faktisk ret godt - noget af det bedste, jeg nogensinde har
oplevet. - Prøv så at skrue 15% op for hastigheden, og så lyder det som
Lotte Heise for fuld udblæsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:28

> [...]

> lyder faktisk ret godt - noget af det bedste, jeg nogensinde har
> oplevet. - Prøv så at skrue 15% op for hastigheden, og så lyder det som

Det gider jeg ikke.

Pointen var at der ER dansk stemme til voice-over i lillebroderen til
iPad. Så kommer det spændende spørgsmål - hvorfor skulle der så ikke
være i iPad?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 17:37

> [...]
>
> Pointen var at der ER dansk stemme til voice-over i lillebroderen til
> iPad. Så kommer det spændende spørgsmål - hvorfor skulle der så ikke

Dansk er et meget lille sprogområde, og derfor vil det blive hamrende
dyrt at modificere/tilpasse en stemme til brug med iPhone OS, og der
bliver med garanti ikke det salg i iPad her i landet, som der er med
iPod Touch og iPhone. - Og som allerede skrevet, så er den danske stemme
i iPhone så meget reduceret, at den ikke vil egne sig til oplæsning af
almindelig litteratur.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 08:06

> [...]
> iPod Touch og iPhone. - Og som allerede skrevet, så er den danske stemme
> i iPhone så meget reduceret, at den ikke vil egne sig til oplæsning af

Jamen, det ER jo allerede gjort.

Det er i øvrigt friskt gjort at du ikke mener at man kan sælge iPad
herhjemme. Personligt mener jeg det kommer til at gå som varmt brød.
Det skyldes naturligvis at jeg har en del erfaring med iPhone og kan se
fidusen i en større udgave på sofabordet.

Så må vi jo se til den tid om den kan tale dansk eller ej...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 13:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jamen, det ER jo allerede gjort.

Ja til det, man kalder for 'technical use', men ikke til 'litteral use'.
Ordlisterne er stadig bygget på AppleTrans SDKs danske ordliste.

> [...]
> Det skyldes naturligvis at jeg har en del erfaring med iPhone og kan se
> fidusen i en større udgave på sofabordet.

Du glemmer i hvilken sammenhæng, jeg skriver det. - Jeg skrev, at jeg
tror ikke, der vil blive meget salg i iPad, hvis den kommer til at koste
ca. 6000kr. oveni til en fuld dansk stemme. - Hvis priserne holdes dér,
hvor de er annonceret til at ville blive, skal der nok blive en del
'almindeligt' salg...

> Så må vi jo se til den tid om den kan tale dansk eller ej...

Hvis den kommer med den reducerede stemme, er der med garanti ikke ret
mange syns- og læsehæmmede, der vil kunne holde ud til at høre på den
mere end nogle få minutter ad gangen, og så er vi jo lige vidt. - Stadig
inget seriøs hjælpemiddel til syns- og læsehandicappede.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-10 17:20

> [...]
> mere end nogle få minutter ad gangen, og så er vi jo lige vidt. - Stadig
> inget seriøs hjælpemiddel til syns- og læsehandicappede.

Don Quijote, I presume?

(Undskyld, Erik Richard ).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-10 18:51

Morten Lind wrote:

> Don Quijote, I presume?
>
> (Undskyld, Erik Richard ).

Ja ja, Morten... Prøv at tage et par sorte briller på og gå med dem en
hel dag, så kan du få en fornemmelse af, hvad det vil sige at være blind
og afhængig af andre...

Kan du huske filmen "Kan du se, hvad jeg kan høre?" - Var det ikke Chuck
Norris, der spillede den blinde? - Nå, men det er for såvidt sagen
uvedkommende, men han - skuespilleren - opholdt sig et halvt år på en
amerikansk blindehjem for at 'lære at være blind' - med det resultat, at
han er en af dem, der er mest aktive i hjælpearbejdet og pukler på med
at gøre opmærksom på, at det er nødvendigtt at gøre noget for den
gruppe. - Jeg er ikke nogen 'kendis', men i al beskedenhed har jeg også
også puklet på med det resultat, at Dansk Blindesamfund nu anerkender
brugen af Mac. - Det gjorde de ikke for 3 år siden!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 14:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg bad min iPhone om at oplæse vejrudsigten for i dag.
>
> http://dl.dropbox.com/u/2806740/vejrudsigten%2020100313.mov
>
> Kan du forstå hvad den siger?

Forstå det ja, men det er ikke en oplæsning, der er ret mange, der vil
kunne holde ud at høre på i flere timer ad gangen, hvilket der jo er
mange blinde og svagtseende, der gør. - ...Prøv at forestille dig,
hvordan det vil lyde, hvis den fx. læser en Agatha Christie, Hemmingway
eller en D. H. Lawrence roman op. - Du vil opgive, før der er gået en
halv time

Stemmen er, - såvidt jeg kan høre det, - en modificert version af den
danske stemme "Mette" fra Acapella/iVox, og som du har skrevet
andetsteds - en virkelig god stemme.

Men det er meget tydeligt at høre her, at den er reduceret, da der er
ualmindelig meget digital kompressionseffekt (DCE), og den fonetiske
opbygning er også reduceret, så visse lyde er barberet væk, og der
bruges en fonetisk lyd, der ligger i nærheden af den, der egentlig
skulle bruges. - Men ved at reducere på den måde, nedsættes også
størrelsen på selve stemmen, så fra at fylde godt 2,7gb, fylder den
reelt set kun ca. 1,8mb.

Hvis du havde adgang til den rigtige "Mette", ville du straks kunne høre
forskellene både i fonetik, diktion, intonation og ikke mindst på både
'tonefald' og ordenes udtale.

Jeg sætter 'tonefald' i anførselstegn, da det er et lidt besværligt ord
at bruge, når man snakker om elektroniske stemmer. På engelsk hedder det
'voice tint gliding' og betegner overgangen fra en tonal fonetisk lyd og
over til en anden, der så giver selve ordets eller bogstavets opbygning
i den lyd, man reelt hører.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:30

> [...]

> hvordan det vil lyde, hvis den fx. læser en Agatha Christie, Hemmingway
> eller en D. H. Lawrence roman op. - Du vil opgive, før der er gået en

Vil man gerne have smukt oplæst, så må man få skuespillere til at gøre det.

Der er også stor forskel på en MIDI-transkriberet udgave af Rachmaninov
og Horowitz udførsel af samme. Jeg betragter det som samme problematik.

> Hvis du havde adgang til den rigtige "Mette", ville du straks kunne høre
> forskellene både i fonetik, diktion, intonation og ikke mindst på både
> 'tonefald' og ordenes udtale.

Det har jeg ikke, og så meget interesserer emnet mig heller ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 17:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil man gerne have smukt oplæst, så må man få skuespillere til at gøre det.

Der er en hel del skuespillere, der indlæser lydbøger, men det er
sandleig ikke alle, der er gode oplæsere. En af de absolut bedste er
Henning Palner, mens en af de værste er Annegrethe Bjarup. Den bedste,
blindebiblioteket nogensinde har haft til at indlæse krimier, er nu
afdøde operasangerinde Gerda Gilboe og den bedste til historie, samfund
og politik var uden sammenligning tidl. TV speaker og journalist Kaj V.
Andersen.

> Der er også stor forskel på en MIDI-transkriberet udgave af Rachmaninov
> og Horowitz udførsel af samme. Jeg betragter det som samme problematik.

Ikke en hel dårlig sammenligning, men så vil du også vide, at det ganske
enkelt er uudholdeligt i længden...

> Det har jeg ikke, og så meget interesserer emnet mig heller ikke.

Måske ikke, men det er der ca. 440.000 blinde, svagtseende, ordblinde og
andre læsehæmmede, der er - og det bare af dansktalende i lille
Danmark... - Hvorfor i den syvstjernede vide verden skal vi spises af
med noget halvfærdigt elendigt makværk?!?! - /Det/ tager du og andre
ikke stilling eller hensyn til.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 18:00

> [...]
> Danmark... - Hvorfor i den syvstjernede vide verden skal vi spises af
> med noget halvfærdigt elendigt makværk?!?! - /Det/ tager du og andre

hvor for du det tal fra ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-10 18:55

> hvor for du det tal fra ?

I hvert fald grupperne »svagtseende ... og andre læsehæmmede« må siges
at have et ganske elastisk antal ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 19:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I hvert fald grupperne »svagtseende ... og andre læsehæmmede« må siges
> at have et ganske elastisk antal ...

Dansk Blindesamfund siger 50.000 synshandikappede og deraf er 25.000
blinde eller stærkt svagtsynede ...

Jeg kan ikke finde nogen tal på læsehæmmede/ordblinde ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-10 19:25

> Dansk Blindesamfund siger 50.000 synshandikappede og deraf er 25.000
> blinde eller stærkt svagtsynede ...
>
> Jeg kan ikke finde nogen tal på læsehæmmede/ordblinde ...

Vi nærsynede er da vel også en slags synshandicakkede - og hvad med alle
dem med aldersbetinget langsynethed? Det må vel dreje sig om de fleste
over 50 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 19:27

> Vi nærsynede er da vel også en slags synshandicakkede - og hvad med alle
> dem med aldersbetinget langsynethed? Det må vel dreje sig om de fleste
> over 50 ...

græsen er jo flydenede ... hvilket er et problem hvis man skal lave
statisik over det ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 22:14

Thomas von Hassel wrote:

> græsen er jo flydenede ... hvilket er et problem hvis man skal lave
> statisik over det ..

Nej, grænsen er faktisk rimelig fast ud fra en lægelig diagnose og
baseret på de synstavler, der bruges til kontrol af syn hos både
optikere og øjenlæger.

0/60 - 1,5/60 = blind
Max. mulig korrektion med briller*) op til 1,5/60
1,5/60 - 6/24 = svagtseende
Max. mulig korrektion med briller op til 6/24
6/18 - 6/12 = nedsat syn
Max. mulig korrektion med briller op til 6/12
6/12 - 5/6 = reduceret syn
Max. mulig korrektion med briller op til 5/6
5/6 - 6/6 = fuldt syn
Max. mulig korrektion med briller op til 6/6

I gruppen "1,5/60-6/24" findes der flere undergrupper, og er man
diagnogstiseret i en af dem, vil max. korrektion selvfølgelig gå til
grænseværdien for den pågældende gruppe. - Fx. er min egen synsrest målt
til at svinge mellem 2,5/60 og 3/36 - svarende til ca. 1,8-3.0%
synsrest, og mine briller på +19,75dpi er lavet efter synsmåling på
3/36. Jeg har så den 'fordel', at jeg er langsynet pga. en bygningsfejl,
så jeg færdes nogenlunde normalt, men til gengæld er mit læsesyn lig 0,
medmindre jeg bruger en lup, der forstørrer 20dpi. - Eller sagt på en
anden måde, som måske er mere forståelig. - Jeg kan normalt se numrene
på en bus, når den er inden for en afstand på under 10m på busser med de
nye gule lysfelter, og læse en overskrift i en avis, hvis bogstaverne er
på mere end 7cm højde.

*) Korrektion kan være med briller, kontaktlinser eller briller +
kontaktlinser i kombination.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 21:48

Per Rønne wrote:

> Vi nærsynede er da vel også en slags synshandicakkede - og hvad med alle
> dem med aldersbetinget langsynethed? Det må vel dreje sig om de fleste
> over 50 ...

Det regnes ikke for en lægelig diagnose, da det i næsten alle tilfælde
kan kompenseres med briller og/eller kontaktlinser til såkaldt "normal syn".

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 21:45

Thomas von Hassel wrote:

> Dansk Blindesamfund siger 50.000 synshandikappede og deraf er 25.000
> blinde eller stærkt svagtsynede ...

Vi er ca. 48.000 medlemmer i Dansk Blindesamfund, hvoraf ca. 32.000 har
diagnosen "blind", dvs., at de har en lægelig diagnose, der siger under
1,5/60 = ca. 0,9% synsrest. - Resten - ca. 16.000 - har en synsrest
mellem 1,5/60 og 6/60 syunsrest, hvilket er kriteriet for at blive
medlem af DBS. Hertil kommer så ca. 5.000, der har en synsdiagnose, der
er 'differentiel' med fx. partiel syn, total sort/hvid syn og andre
specielle diagnoser, der ikke automatisk berettiger til medlemskab, men
hvor der skal søges om medlemsskab i hvert enkelt tilfælde.

> Jeg kan ikke finde nogen tal på læsehæmmede/ordblinde ...

Tallet på de ca. 400.000 læsehæmmede har jeg fra
Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening og Kommunernes
Landsforening.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-10 23:55

> Tallet på de ca. 400.000 læsehæmmede har jeg fra
> Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening og Kommunernes
> Landsforening.

Ordblindhed kan der jo i dag fuldstændigt kompenseres for, ved at give
den rette undervisning af specialuddannede lærere på særlige
ordblindeskoler.

Desværre strider brugen af disse skoler med enhedsskoleideologien, så
disse børn lades i stikken.

Men en Jakob Lange, søn af Morten Lange, kan være sine forældre
taknemmelige for at de i 50erne fandt en sådan skole til ham. I stedet
for at blive faglært arbejder, som ellers var udsigten for den stærkt
ordblinde professorsøn, blev han cand.phil. i samfundsfag og leder af
den koordinerede tilmelding.

På trods af at jeg på et tidspunkt havde temmelig meget med ham at gøre
opdagede jeg først i pressen at han var stærkt ordblind. Den træning han
fik i skolealderen har simpelthen opvejet handicappet så kraftigt at
ingen lægger mærke til det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 13:42

Per Rønne wrote:

> [...]
> ordblindeskoler.
>
> Desværre strider brugen af disse skoler med enhedsskoleideologien, så

Gid det var så vel, men det er langt fra tilfældet. Specialskolerne kan
hjælpe langt henad vejen, men desværre er der en hel del tilfælde, hvor
selv de er magtesløse. Iflg. en ordblindekonsulent fra UM drejer det sig
omk. en 8-10%, der ikke kan hjælpes ret meget.

> [...]
> opdagede jeg først i pressen at han var stærkt ordblind. Den træning han
> fik i skolealderen har simpelthen opvejet handicappet så kraftigt at

Jeg kender også flere, der har/har haft det på samme måde - endda også
meget højt uddannede, som virkelig har kæmpet med de problemer, og for
hvem fremkomsten af hjemmecomputerne virkelig har været til stor hjælp.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 11:37

> [...]
> afdøde operasangerinde Gerda Gilboe og den bedste til historie, samfund
> og politik var uden sammenligning tidl. TV speaker og journalist Kaj V.

Så du er grundlæggende enig.

> [...]
> Danmark... - Hvorfor i den syvstjernede vide verden skal vi spises af
> med noget halvfærdigt elendigt makværk?!?! - /Det/ tager du og andre

Faktisk ER det en del af mit arbejde at tage hensyn til blinde, så du
kan roligt stikke piben ind. Du kan så selv gætte på hvilken måde.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 16:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så du er grundlæggende enig.

Nej, det er jeg ikke. Bare fordi du er skuespiller, er det ikke
nødvendigvis det samme som at have en god "mikrofonstemme" til
oplæsning. Men jeg er enig i, at der /er/ skuespillere, der også /kan/
læse op.

> Faktisk ER det en del af mit arbejde at tage hensyn til blinde, så du
> kan roligt stikke piben ind. Du kan så selv gætte på hvilken måde.

Handicapområdet er lige så stort som resten af samfundet - forstået på
den måde, at det spreder sig over lige så mange områder og emner som
resten af samfundet, så det vil jeg ikke engang prøve at gætte på.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-10 20:14

Hej,

> Der er også stor forskel på en MIDI-transkriberet udgave af Rachmaninov
> og Horowitz udførsel af samme. Jeg betragter det som samme problematik.

Jeg har svært ved at tro på ovenstående (eller at det rent faktisk
skulle være uudholdeligt, som Erik skriver). Har du rent faktisk hørt
det i praksis? - eller er det bare noget, du gætter?

For mig at se skal man da være "feinschmecker" for at kunne vurdere om
det ene er bedre end det andet. Medmindre du selvfølgelig snakker om at
se det live og kunne kigge på pianisten, mens han spiller... men nu er
Horowitz jo død for mange år siden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 10:56

Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> skulle være uudholdeligt, som Erik skriver). Har du rent faktisk hørt
> det i praksis? - eller er det bare noget, du gætter?

Det med det uudholdelige må du tage med Erik.

Jeg konstaterer bare at alt hvad der hedder fortolkning går på at
justere ud fra det oprindelige oplæg og en MIDI-oversættelse af noden
holder sig i sagens natur stringent til det oprindelige oplæg.

Dvs det der karakteriserer de store kunstnere er ikke tilstede i MIDI'en.

Bemærk venligst at jeg ikke snakker om en MIDI-optagelse af de store
kunstnere som jo gerne skulle bevare de små særheder, men den direkte
oversættelse af noden.

> [...]
> det ene er bedre end det andet. Medmindre du selvfølgelig snakker om at
> se det live og kunne kigge på pianisten, mens han spiller... men nu er

Det er det ikke, men mht til døde pianister så se hvad det er lykkedes
at gøre med Glen Gould.

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/PressReleaseDetail.html?CNTID=543417&CTID=551576

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 11:50

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det er det ikke, men mht til døde pianister så se hvad det er lykkedes
> at gøre med Glen Gould.
>
> http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/PressReleaseDetail.html?CNTID=543417&CTID=551576

Her er et foredrag på 13 minutter om emnet:

http://blog.ted.com/2008/08/john_q_walker_o.php

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 11:51

Hej,

> Bemærk venligst at jeg ikke snakker om en MIDI-optagelse af de store
> kunstnere som jo gerne skulle bevare de små særheder, men den direkte
> oversættelse af noden.

Ah, havde ikke lige fanget at du udelukkende taler om en MIDI-udgave af
papirnoden.

> Det er det ikke, men mht til døde pianister så se hvad det er lykkedes
> at gøre med Glen Gould.

Det er nu ikke noget nyt, men handler netop heller ikke om at afspille
direkte fra "noden".

Hvis man tager din "node" og afspiller gennem det rigtige program, kan
man jo også få det til at lyde som om det bliver afspillet en af dygtig
klassisk pianist med et personligt præg - selvom det personlige præg ike
står i MIDI-filen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 12:10

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Ah, havde ikke lige fanget at du udelukkende taler om en MIDI-udgave af
> papirnoden.

Du må læse det hele inden du farer i blækhuset

> Det er nu ikke noget nyt, men handler netop heller ikke om at afspille
> direkte fra "noden".

Nænej, det var også blot for at nævne hvad man KAN gøre i dag. Det er
dog reverse engineering af en optagelse, og ikke ud fra noden.

> [...]
> man jo også få det til at lyde som om det bliver afspillet en af dygtig
> klassisk pianist med et personligt præg - selvom det personlige præg ike

Åh, ikke noget som ord til at skjule kompleksitet - "det rigtige program" ;)

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 12:15

Hej,

> Åh, ikke noget som ord til at skjule kompleksitet - "det rigtige
> program" ;)

Ja, man skal jo ikke bruge det forkerte program... programmet eksisterer
altså i dag.

Det som John Q. Walker omtaler som "fremtidsvisioner" i slutningen af
det foredrag du linkede til - det er der skam allerede folk der har
arbejdet på og fået ret gode resultater med.

Prøv fx at hør det her:

http://www.youtube.com/watch?v=QEjdiE0AoCU&feature=related

Det er komponeret og spillet af et computerprogram.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 14:41

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Prøv fx at hør det her:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=QEjdiE0AoCU&feature=related
>
> Det er komponeret og spillet af et computerprogram.

Jeg havde ikke hørt om Cope før. Takker!

Det rigtigt spændende er om han kan fange tidløsheden i Mozart fx. Jeg
ved godt at det tog Mozart mange år at træne talentet til at kunne bygge
det hele i hovedet og bare skrive det ned, men det KUNNE han altså.

En ting er at lave noget kønt, men som vi ved med popsange så er der
mange der er kønne men ikke holder ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 11:18

> [...]
> de 3 stemmer fylde godt og vel 7gb - selv i en reduceret version uden
> 'accentuating controls', så kun 'pitch control' er bevaret.

det kan vi jo tage når den _danske_ iPad er på markedet ... i min bog er
det farligt at være så skråsikker som du altid er.*

/thomas

* og aldrig indrømmer når man tager fejl. Jeg har f.eks. stadig en sag
mht. Toast og kommercielle BluRay skiver vi kan teste .. jeg har nemlig
et BluRay drev nu.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 08:12

Erik Richard Sørensen skrev:

> Men stadig kun de std. sprog, der er indbygget i systemet, og det
> inkluderer ikke nogen af de skandinaviske sprog.

iPhonen taler dansk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 14:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> iPhonen taler dansk.

Ja, men det er stadig en reduceret og tilpasset 'computer stemme' og
ikke en fuld fonetisk 'litteral voice'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:31

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, men det er stadig en reduceret og tilpasset 'computer stemme' og
> ikke en fuld fonetisk 'litteral voice'.

Nåh, og det mener du at "de std. sprog der er indbygget i systemet" er?

Der kan man se...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 18:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nåh, og det mener du at "de std. sprog der er indbygget i systemet" er?
>
> Der kan man se...

Det er - som skrevet før - kun US-EN og US-ES, der er fuldt udbygget.
Hvis det skulle gælde samtlige sprog, ville det til hvert ekstra sprog
koste de ca. 6000kr. + moms ekstra for hver enhed, jeg tidl. har nævnt,
og så vil prisen for en iPad pludselig ligge på den anden side af
10.000kr., - og hvem gider ofre det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 18:08

> [...]
> koste de ca. 6000kr. + moms ekstra for hver enhed, jeg tidl. har nævnt,
> og så vil prisen for en iPad pludselig ligge på den anden side af

og hvor har du det fra ? .. hvor er det dokumenteret ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 11:40

> [...]

> koste de ca. 6000kr. + moms ekstra for hver enhed, jeg tidl. har nævnt,
> og så vil prisen for en iPad pludselig ligge på den anden side af

Jeg tror Steve Jobs er en betydeligt hårdere forhandler end Dansk
Blindesamfund.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 16:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror Steve Jobs er en betydeligt hårdere forhandler end Dansk
> Blindesamfund.

Muligvis, men nu er det heller ikke DBS, der 'ejer' rettighederne til
det digitale danske sprog eller de danske stemmer, der findes pt, men
bl.a. Københavns Universitet, Universitet i Antwerpen/MBROLA, Infovox,
Dragon, Acapella m.fl. i forening, så det er nok lidt større 'spillere'
end Mr. Jobs & Co....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 16:40

> [...]
> bl.a. Københavns Universitet, Universitet i Antwerpen/MBROLA, Infovox,
> Dragon, Acapella m.fl. i forening, så det er nok lidt større 'spillere'

med den pengekasse Apple sidder på i øjeblikket ville det være et greb i
lommen at købe rettighederne ... hvis det var det de ville. Men Apple's
fokus er jo ikke at lave et meget "smalt" device... det skal være godt
til en masse ting .. ikke bare text2speech. Og så kan du bliver sur og
tvær men det er bare realiteterne.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 17:18

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> fokus er jo ikke at lave et meget "smalt" device... det skal være godt
> til en masse ting .. ikke bare text2speech. Og så kan du bliver sur og

Muligt, men det udelukker så mere end 100 mill. helt blinde på
verdensplan allerede fra begyndelsen fra at få adgang til alle former
for litteratur med blot en nogenlunde ordentlig lyd. Som jeg tidl. har
skrevet, så havde Apple virkelig chancen med iPad til at kunne slå
benene fuldstændig væk under benne på alle andre konkurrenter.

100 mill. blinde på verdensplan + ca. 8-10% ordblinde og de stadig ca.
7% analfabeter på verdensplan betyder jo heller ikke noget for det
'normale samfund'... Vi skal selvfølgelig bare blande os udenom, læne os
tilbage og holde kæft og endda sige tak til! ...Nå ja, så har jeg
forresten også glemt alle de hundreder af tusinde krigsofre, der -
heller ikke - har mulighed for at kunne læse eller lære at læse, hvis de
på længere sigt ikke får adgang til at bruge den moderne teknologi...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 17:46

> [...]
> heller ikke - har mulighed for at kunne læse eller lære at læse, hvis de
> på længere sigt ikke får adgang til at bruge den moderne teknologi...

jeg kan ikke se hvorfor jeg skal angribes .. flot at skyde budbringeren

Bortset fra det er det stadig ikke bevist/modbevist at dimsen ikke godt
kan hvad du siger den ikke kan ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 18:34

Thomas von Hassel wrote:

> jeg kan ikke se hvorfor jeg skal angribes .. flot at skyde budbringeren

I gamle dage i orienten, kappede man ligefrem hovedet af budet og sendte
det tilbage til afsenderen, hvis man var utilfreds med budskabet. -
Eller sagt på en anden måde... Jeg ville skrive nøjagtig det samme
uanset, hvem der havde bragt 'budskabet'...

Men uanset, om det er dig eller en anden, der har skrevet det, så er det
mig lidt en gåde, hvorfor det hele tiden skal lægges op, så - her - iPad
'kun' er til almindeligt brug, når ellers muligheden for at få et
produkt ud, der vil kunne hjælpe millioner af mennesker, der ikke nu har
mulighed for noget lignende. Førhen var Apple altid på forkant i
udvikling og lancering af produkter, der kunne bruges af _alle_ -
handicappede inklusive, - men det er de godt nok ikke mere - desværre. -
En lille 'trøst' er det måske, at det står endnu værre til på Windows...

> Bortset fra det er det stadig ikke bevist/modbevist at dimsen ikke godt
> kan hvad du siger den ikke kan ...

/Hvis/ iPad'en kommer med dansk VoiceOver, er det 99,999995 sikker, det
kun vil blive med den reducerede version fra iPhone OS i og med, det er
iPhone OS, der er basis for systemet på iPad, da det, som skrevet,
ellers vil fylde abnormt meget - ca. 2,7gb alene til stemmen, og der er
jo ikke ubegrænset plads.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 18:41

> [...]
> iPhone OS, der er basis for systemet på iPad, da det, som skrevet,
> ellers vil fylde abnormt meget - ca. 2,7gb alene til stemmen, og der er

Og er det så slemt ? .. gør det dimsen 100% ubrugelig ? Dimsen er jo i
forvejen ikke tænkt som en erstatning for en alm. computer .. kun som et
ekstra vedhæng ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 20:07

Thomas von Hassel wrote:

> Og er det så slemt ? .. gør det dimsen 100% ubrugelig ? Dimsen er jo i
> forvejen ikke tænkt som en erstatning for en alm. computer .. kun som et
> ekstra vedhæng ...

Som e-bogslæser ja, så er den i praksis fuldstændig ubrugelig. Hvis man
ellers skal tro Apples eget oplæg, så er iPad både tænkt som en
forvokset iPod Touch, men ikke mindst som et modstykke til Kindle. Og
modsat alle andre e-bogslæsere er der en mulighed for, at iPad vil kunne
læse højt i en rigtig god kvalitet, hvis de havde valgt at implementere
fuld TTS og ikke kun den reducerede version, der er i VoiceOver.

Hvis de havde valgt fuld TTS, ville det samtidig give adgang til mere
end 120 forskellige sprog - inkl. så for os mærkelige sprog som Dwandu,
Hausa og Swahili - vel at mærke uafhængigt af hvilket sprog, selve
styresystemet ellers er på qua stemmerne fra Acapella/InfoVox. Men som
det er nu, er det begrænset til VoiceOver og de i alt 21 sprog dér -
altså de sprog, der også er indeholdt i AppleTrans SDK med tilhørende
ordlister.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 20:10

> i AppleTrans SDK med tilhørende
> ordlister.

Du bliver ved med at snakke om AppleTrans .... hvor finder du det ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 20:26

Thomas von Hassel wrote:

> Du bliver ved med at snakke om AppleTrans.... hvor finder du det ?

http://developer.apple.com/, men du skal være medlem for at kunne
downloade den. Free subscription er nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 20:33

> På http://developer.apple.com/, men du skal være medlem for at kunne
> downloade den. Free subscription er nok.

Jeg er hhv. iPhone Dev og Mac OS X Dev. men det eneste der heder
AppleTrans er et usupporteret oversættelses værktøj ... som ikke
umiddelbart har noget med VoiceOver eller Text 2 Speach at gøre ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 20:57

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg er hhv. iPhone Dev og Mac OS X Dev. men det eneste der heder
> AppleTrans er et usupporteret oversættelses værktøj ... som ikke
> umiddelbart har noget med VoiceOver eller Text 2 Speach at gøre ..

Nej, selve AppleTrans er stort set ubrugeligt til andet end textediting.
Faktisk er selve AppleTrans en OS X ver. af OS 9.x programmet
'WorldText', men det er de tilhørende 'Dictionaries', der er
interessante, da det er dem, der ligger til baggrund for VoiceOvers
tekstgenkendelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 21:21

> [...]
> 'WorldText', men det er de tilhørende 'Dictionaries', der er
> interessante, da det er dem, der ligger til baggrund for VoiceOvers

og hvor ser du det dokumenteret ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 22:20

Thomas von Hassel wrote:

> og hvor ser du det dokumenteret ?

Hvorfra mon? - Mon ikke fra selveste Cupertino...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 22:23

> Hvorfra mon? - Mon ikke fra selveste Cupertino...

link ? .. henvisninger ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 22:27

Thomas von Hassel wrote:

> link ? .. henvisninger ?

Jeg troede ellers, du havde fattet, at jeg ikke offentliggør
korrespondance melle Apple og mig, så nej, du får hverken link eller
henvisninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 22:30

Hej,

> Jeg troede ellers, du havde fattet, at jeg ikke offentliggør
> korrespondance melle Apple og mig, så nej, du får hverken link eller
> henvisninger.

Jeg synes bare det her er en morsom tråd

Måske lidt forudsigelig... men morsom!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 22:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg synes bare det her er en morsom tråd
>
> Måske lidt forudsigelig... men morsom!

som en ridset plade ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 22:37

> Jeg troede ellers, du havde fattet, at jeg ikke offentliggør
> korrespondance melle Apple og mig, så nej, du får hverken link eller
> henvisninger.

og du burde snart have fattet at med din "track record", og din
manglende tillid til noget at det vi andre siger, så ville jeg ikke tro
på hvad du siger om du så påstod at vand var vådt.

"trust works both ways"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 23:43

> Jeg troede ellers, du havde fattet, at jeg ikke offentliggør
> korrespondance melle Apple og mig, så nej, du får hverken link eller
> henvisninger.

Lidt sjovt egentlig. Du tordner imod wikipedia men forlanger samtidig at
vi skal tro på dig uden kildehenvisninger. Jeg trode du havde gået på
universitetet ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 20:58

Erik Richard Sørensen skrev:

> /Hvis/ iPad'en kommer med dansk VoiceOver, er det 99,999995 sikker, det

Var det ikke det du garanterede den ikke gjorde, fordi du VIDSTE det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 22:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Var det ikke det du garanterede den ikke gjorde, fordi du VIDSTE det?

Medmindre de ændrer det i absolut sidste øjeblik, så ja. Og jeg vil nok
mene, at 1/10000% er en meget lille chance for, der kommer andet end det
reducerede VoiceOver system.

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-03-10 22:54

> Medmindre de ændrer det i absolut sidste øjeblik, så ja. Og jeg vil nok
> mene, at 1/10000% er en meget lille chance for, der kommer andet end det
> reducerede VoiceOver system.

Er du forsiktig på glid? Først 1/200000%, så 1/100000% og nå
1/10000%

> /Hvis/ iPad'en kommer med dansk VoiceOver, er det 99,999995 sikker, det

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-10 23:13

Øyvind Rise wrote:

> Er du forsiktig på glid? Først 1/200000%, så 1/100000% og nå
> 1/10000%

Ha. - På mit tastatur ligger % over 5-tallet, så der er blot smuttet
en skiftetast, som jeg rettede i svaret, men OK, for der ikke skal være
tvivl, mener jeg 0,00001%.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 23:15

Hej,

> Ha. - På mit tastatur ligger % over 5-tallet, så der er blot smuttet
> en skiftetast, som jeg rettede i svaret, men OK, for der ikke skal være
> tvivl, mener jeg 0,00001%.

Med andre ord: Du ved ingenting, men gætter blot ligesom alle andre.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 17:58

Hej,

> tilbage og holde kæft og endda sige tak til! ...Nå ja, så har jeg

Det er I bemærkelsesværdigt dårlige til så

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-10 07:25

> [...]
> altså American-English og American-Spanish. Andre stemmer kan pt. ikke
> installeres eller bruges - altså heller ikke danske, norske, tyske,

Jamen, er det så ikke bare at skifte Herman Bang ud med E.M.Forster?

Selv om jeg nu unægtelig ville foretrække RP for AmE ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 15:45

> [...]
> altså American-English og American-Spanish. Andre stemmer kan pt. ikke
> installeres eller bruges - altså heller ikke danske, norske, tyske,

forresten .. den eneste grund til at jeg postede omkring emnet var fordi
der havde været tvivl om iBooks App'en overhovedet ville understøtte
text2speach ... især mht. det ballade var omkring Amazon og Kinlde
sidste år ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 08:11

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
>
> <http://www.apple.com/ipad/features/ibooks.html>
>

> "iBooks works with VoiceOver, the screen reader in iPad, so it can read

Jeg har været meget imponeret af den danske stemme i iPhonen (som ikke
er med i OS X). Jeg tror Apple har en sællert herhjemme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 11:14

> Jeg har været meget imponeret af den danske stemme i iPhonen (som ikke
> er med i OS X). Jeg tror Apple har en sællert herhjemme.

enig .. men prøv at forklare det til ERS ... jeg har givet op nu ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 11:38

Thomas von Hassel skrev:

> enig .. men prøv at forklare det til ERS ... jeg har givet op nu ...

Nu får vi se. ERS ved åbenbart noget om iPad vi andre ikke gør.

Gad vide om der er en Applebutik i Flensborg?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 11:43

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Nu får vi se. ERS ved åbenbart noget om iPad vi andre ikke gør.
>
> Gad vide om der er en Applebutik i Flensborg?

Der er i hvertfald følgende tre forhandlere (plus en i Niebüll).

# SATURN
HOLM 57-61
24937 - FLENSBURG
# PC:MAQ GMBH
LISE-MEITNER-STR. 14
24941 - FLENSBURG
Tel. 0461 480893-0
# MEDIA MARKT GMBH
LANGBERGER WEG 4
24941 - FLENSBURG
Tel. 0461/5048-136

Du er skrap til tysk. Ringer du ikke lige og hører om de sælger til
danskere?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 12:24

> Der er i hvertfald følgende tre forhandlere (plus en i Niebüll).
>
> # SATURN
> HOLM 57-61
> 24937 - FLENSBURG
> # PC:MAQ GMBH
> LISE-MEITNER-STR. 14
> 24941 - FLENSBURG
> Tel. 0461 480893-0
> # MEDIA MARKT GMBH
> LANGBERGER WEG 4
> 24941 - FLENSBURG
> Tel. 0461/5048-136
>
> Du er skrap til tysk. Ringer du ikke lige og hører om de sælger til
> danskere?

de gør de sikkert ... men der er da ikke åbnet for pre-order i tyskland
er der ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 12:44

Thomas von Hassel skrev:

> de gør de sikkert ... men der er da ikke åbnet for pre-order i tyskland
> er der ?

Nej. Men Tyskland er nævnt på listen over lande der får pr udgangen af
april. Danmark er ikke nævnt på samme liste.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 14:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu får vi se. ERS ved åbenbart noget om iPad vi andre ikke gør.

Nok ikke så meget mere end det, der officielt er fremme, men jeg véd en
hel del om talesyntese i alle dens afskygninger og også, hvad der
arbejdes på lige nu....

> Gad vide om der er en Applebutik i Flensborg?

Der er vist indtil flere. - Jeg véd, der ligger en meget stor radio og
computerforretning, når man kommer ind nordfra ad den lange tværgade,
hvor gågaden kommer på højre hånd, så ligger den ikke så langt fra
gågadens begyndelse. Der er også en stor parkeringsplads et par hundrede
meter efter gågaden - også på højre hånd. - Det var der ihvertfald
sidst, jeg var der for et par år siden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nok ikke så meget mere end det, der officielt er fremme, men jeg véd en
> hel del om talesyntese i alle dens afskygninger og også, hvad der
> arbejdes på lige nu....

Nåh, så du GÆTTER bare...

Jamen, så bliver det jo spændende om du GÆTTER forkert...