Service
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 12-03-10 10:51

Hej

Jeg har en Suzuki Dl650 v-strom fra 2007.
Den har nu kørt godt 30.000.
Garantien er udløbet, og jeg sidder nu og tænker på et par ting.

1.
Den har 6.000 km. serviceintervaller.
Hvorfor så tit (ikke så vigtigt)?
Og kan jeg måske trække den lidt fra nu af?
Hvad vil konsekvensen være af det?

2.
Jeg har selv lært at skifte olie, bremseklodser og skal lige have
prøvet at skifte luftfilter.
Hvad gør de mere ved service, som kunne forsvarer at jeg bliver ved med
at lave dem? Ud over jeg engang har en servicebog fyldt med stempler...

I store træk - hvorfor skal jeg blive ved at lave serviceeftersyn efter
6.000 km, når jeg selv kan skifte olie, bremseklodser og luftfilter (og
skal lige lære at skifte bremsevæsken).
Hertil skal ligges, at jeg ikke er synderligt "motor" klog...

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Anders Majland

Dato : 12-03-10 11:18

> Den har 6.000 km. serviceintervaller.
> Hvorfor så tit (ikke så vigtigt)?
> Og kan jeg måske trække den lidt fra nu af?
> Hvad vil konsekvensen være af det?

Større slid ?

Jeg skifter konsekvent olie efter forskrifterne på min gamle ged (såen inden
for 10%) Men om du kører 6 eler 10000km mellem skift er nok ikke kritisk.
Skift dog mindst en gang om året

> Hvad gør de mere ved service, som kunne forsvarer at jeg bliver ved med at
> lave dem? Ud over jeg engang har en servicebog fyldt med stempler...

Står der ikke i din manuel eller servicehæfte hvad der skal gennemgåes ved
et eftersyn ?

> Hertil skal ligges, at jeg ikke er synderligt "motor" klog...

Det kan du blive

Med tålmodighed og omhyggelighed kan man sagtens selv lave det meste
service. på nogen cykler er der nogen ting som kræver specialværktøj
og/eller specialviden...

Sørg dog for at værktøjet er iorden. Det kan godt være at du kan klare det
meste med en "polygriphammer" men arbejdet bliver også derefter. Husk også
at få købt et par momentnøgler... Cyklen bliver hurtigt noget forskruet hvis
du blot bruger "overarmsmoment" Specielt mindre bolte skal skrues
overraskende let.

Men langt det meste er ligetil og tager blot tid ....

Her er en manual http://mikeschinkel.com/motorcycles/vstrom/

Læs på opgaven inden du går igang. Så kan du jo vurdere om der er noget du
vil lade et værksted om. F.eks ved jeg ikke hvor let det er at kontrollere
ventiler på en vstrom

/A

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 12-03-10 11:54

Anders Majland pretended :

> [...]
> for 10%) Men om du kører 6 eler 10000km mellem skift er nok ikke kritisk.

Jeg har skiftet to gange om året (kun engang selv). Eller for hver ca.
7000 km. Jeg regner med, at jeg vil skifte selv for ca. hver 6000. Det
er jo det interval, som Suzuki har sat op.

> Står der ikke i din manuel eller servicehæfte hvad der skal gennemgåes ved et
> eftersyn ?

Garanteret - har faktisk ikke kigget.
Jeg ved, at ventilerne skal indstilles hver 12.000 - og det tror jeg
fortsat jeg vil lade værkstedet gøre.

> [...]
> blot bruger "overarmsmoment" Specielt mindre bolte skal skrues overraskende

har faktisk anskaffet mig lidt værktøj løbende.
Bla. en momentnøgle, så jeg kunne spænde forhjul korrekt (efter at
værksted have overspændt det).

> [...]
> vil lade et værksted om. F.eks ved jeg ikke hvor let det er at kontrollere

Jeg tror, at ligeså snart vi skal pille ved motoren selv (minus olie),
så er jeg lost.
Bremser, forgaffel olie, motorolie mm - det tror jeg faktisk godt, at
jeg selv vil kunne skifte og kontrollere i fremtiden.

Så jeg overvejer kun at lade den komme til service for hver 12.000,
hvor der skal stilles ventiler. Og så ellers fikse resten selv.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-03-10 13:42

> Garanteret - har faktisk ikke kigget.
> Jeg ved, at ventilerne skal indstilles hver 12.000 - og det tror jeg
> fortsat jeg vil lade værkstedet gøre.

Nu tog jeg så og fulgte mit eget link ,,,,

Skifte olie hver 6000km men kun oliefilter hver 18000 (sammen med
luftfilter)

Tændrør hver 12000
Ventiler hver 24000

Kontrol af ventiler er også rimeligt ligetil - Men justering er med shims og
man ved ikke hvad man skal bruge før man har skilt det ad... Dvs gør man det
selv er det nok en fordel at gøre om vinteren hvor det ikke gør så meget at
man skal vente på de rigtige shims ....

Jeg har en dl650 til opbevaring denne vinter. Men ikke lige vejr til at
lånetur ... Men hvis han ikke snart henter den er jeg jo nærmest
forpligtiget til at lufte den. Den kan jo bestemt ikke have godt af at stå
stille meget længere

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 12-03-10 13:53

> Skifte olie hver 6000km men kun oliefilter hver 18000 (sammen med
> luftfilter)

Apropos oliefiltertråden. Manualen foreskriver også at der kun må bruges et
suzuki filter ,,,, Men længere omme "It is recommended to use a SUZUKI
Genuine Tyre"

Vist i at Suzuki producerer dæk - jeg har aldrig set et

PS jeg er vist kommet til at kigge i 1000'er manualen istedet for den til
650

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 12-03-10 14:01

After serious thinking Anders Majland wrote :

> [...]
> til at lufte den. Den kan jo bestemt ikke have godt af at stå stille meget

Jeg kan ikke få linket til at virke :(

Fra : Armand

Dato : 12-03-10 15:34

Michael Vilhelmsen skrev:

> Jeg kan ikke få linket til at virke :(

Det samme hér

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-03-10 17:52

> Det samme hér

Mens det virkede downloadene jeg den 20MB store manual - men en online
søgning suzuki dl650 service manual giver mange hit.

Men jeg kan godt emaile den jeg hentede til interessede

--
anders dot majland at jyde dot dk

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 15-03-10 08:23

Anders Majland explained :

> Mens det virkede downloadene jeg den 20MB store manual - men en online
> søgning suzuki dl650 service manual giver mange hit.
>
> Men jeg kan godt emaile den jeg hentede til interessede

gerne til mig ... mivi snabel a microcom punktum dk

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Armand

Dato : 12-03-10 15:30

Anders Majland skrev:

> Nu tog jeg så og fulgte mit eget link ,,,,
>
> Skifte olie hver 6000km men kun oliefilter hver 18000 (sammen med
> luftfilter)

Min bil kører 30.000km på et service/olieskifte
Jeg synes at det kniber motorcykelfabrikanterne at vænne sig til at
deres vandkølede konstruktioner burde kunne køre væsentlig længere på et
olieskifte end de 6.000km som det altid har heddet sig for luftkølede
motorer, der koger olien helt anderledes af.
Et argument har været at den kombinerede gearkasse mosede
olie-molekylerne voldsomt, men der findes flere biler med samme
kombinerede gearkasse hvis olieskifte-interval er væsentligt længere.

Det er let nok at sige eftersom at jég slet ikke kører de distancer, men
i grunden kunne man som hjemme-mekaniker på en motorcykel ude over
garantiperioden, godt nøjes med et årligt olie og filter -skifte, á ved
vinter-opstaldningen, medmindre at man ruller mere end 15-20.000 km årligt!

> [...]
> Dvs gør man det selv er det nok en fordel at gøre om vinteren hvor det
> ikke gør så meget at man skal vente på de rigtige shims ....

Jup!
Vinter-stilstanden er perfekt til sligt arbejde, hvorfor det også er
oplagt at rette sin servicering ind efter dén, frem for stringent efter
et skema!

--
Armand.