Frokost lørdag
Fra : Mogens

Dato : 11-03-10 15:11

Får besøg af vores gode gourmetvenner til frokost lørdag. Deres
absolutte hovedprioritet her i livet er god mad og vin.

Har tænkt lidt på at lave noget med fisk/rogn til at starte på, derefter
en god pariserbøf med alt tilbehør, og så endelig et udvidet ostebord
som sluttes af med kaffe, cantucinnis og mansala. Til maden et udvalg af
gode øl/snaps glidende over i gode rødvine under ostebordet.

Det skal gerne være så vi kan sidde og hyggespise i en 3-4 timer, inden
vi starter på aperitifen før aftenens restarantbesøg. Pariserbøffen
bliver måske for tung? - man skulle jo nødig få appetitten spoleret :)

Er der nogen som har nogle indspark / ideer høres det gerne. Vil gerne
have noget der smagsmæssigt "panger", som eks. kapers, løg, ansjos etc.

Hvor køber man iøvrigt rigtig gode oste i det jyske? Bor i nærheden af
Silkeborg men man skal vel til Århus? Grand Fromage har jeg hørt omtalt
men ikke prøvet.

Fra : Gamle

Dato : 11-03-10 16:08

Mogens wrote:

> Hvor køber man iøvrigt rigtig gode oste i det jyske? Bor i nærheden af
> Silkeborg men man skal vel til Århus? Grand Fromage har jeg hørt
> omtalt men ikke prøvet.

Prøv Metro, de har jo et endog meget stort udvalg.
Men du skal selvfølgelig have et kort dertil.

Mvh.
Torben

Fra : Mogens

Dato : 11-03-10 16:45

Gamle wrote:

> Prøv Metro, de har jo et endog meget stort udvalg.
> Men du skal selvfølgelig have et kort dertil.
>
> Mvh.
> Torben

Har netop et Metrokort, og havde faktisk overvejet Metro, da jeg
erindrer at de har et meget fint udvalg af gourmetvarer - herunder oste,
men så er det vel så som så med den personlige rådgivning?

Fra : Gamle

Dato : 11-03-10 16:58

Mogens wrote:

> Har netop et Metrokort, og havde faktisk overvejet Metro, da jeg
> erindrer at de har et meget fint udvalg af gourmetvarer - herunder
> oste, men så er det vel så som så med den personlige rådgivning?

En blind date kan vel også bruges
De har faktisk nogle udmærkede medarbejdere som kender en del til
sortimentet.
Men mon ikke du kan finde ud af at få nogle spændende oste?

Mvh.
Torben

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-03-10 12:06

On 11 Mar., 15:11, Mogens <n...@mail.com> wrote:

> Til maden et udvalg af
> gode øl/snaps glidende over i gode rødvine under ostebordet.

Man skal være forsigtigt, hvis man vil parre rødvin til ost. De fleste
oste og rødvine tager livet af hinanden. Nogle sværger til en tung
amarone eller lignende til osten, men jeg er absolut mest til søde
vine eller portvin. Men det kan jo være, du har helt styr på det.

> Pariserbøffen bliver måske for tung?

Pariserbøf er altid godt. Men skal folk, der sætter pris på god mad,
imponeres, må det være en ordenligt en af slagsen, dvs. kød, der
hakkes umiddelbart inden stegningen, og så skal den være rød eller
rosa og absolut ikke gennemstegt. Jeg foretrækker min pariserbøf som
med de fleste andre bøffer: "Hvordan skal den steges, hr.?", "Næsten
ikke."

> Er der nogen som har nogle indspark / ideer høres det gerne. Vil gerne
> have noget der smagsmæssigt "panger", som eks. kapers, løg, ansjos etc.

Stenbiderrogn er jo i højsæson, som forret rørt med ganske lidt
citronsaft, salt og peber er det en gudespise med fed creme fraiche,
finthakket løg og et stykke godt, hjemmebagt flute, eller på 80'er-
maner med blinis til.

Til pariserbøffen hører jo et næsten cement-fast tilbehør, som dog kan
være mere eller mindre lækkert. F.eks. er friskrevet peberrod lækkert,
mens falske peberrodsstrimler i eddike fra superbrugsen er klamt.
Hjemmesyltede rødbeder er plus, de riflede fra glas til 6,95 er minus.
Og æggeblommen skal naturligvis komme ud af et æg, ikke af en
yoghurtbæger. Gode pickles (evt. hjemmelavede, men der er gode
helfabrikata også), finthakket løg og kapers (er ikke selv kapersfan,
men også disse fås i utallige varianter og lødighedsgrader), og så er
man vist i mål. Jeg har ikke fået ansjoser til pariserbøf før, mens
skal ikke kunne udelukke, det kan smage godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Margrete Johansen

Dato : 13-03-10 10:48

Koncentrer dig om fisk/rogn - væk med pariserbøffen - ind med to-tre gode
oste og alpha og omega - godt brød og smør - du kan evt. supplere med et par
gode pestoer til brødet. Hold dig fra snaps, hvis I skal kunne smage
aftenens restaurantbesøg uden forstyrrende promiller.

God fornøjelse/appetit.

Venlig hilsen Margrete

Fra : kjaer

Dato : 13-03-10 16:25

Mogens wrote:
> [...]
> ostebord som sluttes af med kaffe, cantucinnis og mansala. Til maden
> et udvalg af gode øl/snaps glidende over i gode rødvine under

Jeg foreslår guleærter. Så er der frit slag hvad angår drikkevarer.

> [...]
> inden vi starter på aperitifen før aftenens restarantbesøg.
> Pariserbøffen bliver måske for tung? - man skulle jo nødig få

Det er spruten der får det til at glide ned.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-10 16:51

kjaer skrev:

> Det er spruten der får det til at glide ned.

Lige nu, lørdag kl. 16.45, er Mogenses gourmetvenner nok
kommet igennem det meste af det annoncerede program,
og sidder sikkert og venter på den minibus som skal fragte
dem til aftenens restaurant i det midtjyske.

Jeg ønsker dem en god gourmetaften

--
Herluf :·)

Fra : Mogens

Dato : 14-03-10 11:21

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> og sidder sikkert og venter på den minibus som skal fragte
> dem til aftenens restaurant i det midtjyske.

Tak til jer alle.

Vi lavede denne simple men smukke og særdeles velsmagende forret:
http://www.arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/Forarssalat-med-stenbiderrogn/

Købte stenbiderrognen i Metro, og hold da jøsses for en flok
fiskeafdeling de har - med frisk rogn naturligvis. Husker endnu med
skræk da jeg sidste forår (i sæsonen) gik ned til fiskehandleren i
Søndergade i Silkeborg og bestilte 300 gr. stenbiderrogn. Fluks hev han
3 x 100 grams frosne bægere op fra fryseren. De var ligeså gode som
friske påstod han !

Til mellemret en pariserbøf med alt tilbehør. Fin, men jeg var lidt
skuffet over at den helt friskrevne peberrod slet ikke "rev næsen til
blods" som jeg havde ventet, men nærmest smagte af ingenting.

Ostene var også hentet i Metro, og rigtig fine. Det er dog bedre at købe
hos en ostehandler så man kan få vejledning og nogle stykker som passer
i mængde. Selv om jeg godt ved at mange synes at rødvin ikke passer til
ost, så nød vi alligevel et par flasker Amarone til.

Desværre endte dagen med sygdom for vores mandlige gæst. Maveonde og
forkølelse gjorde at vi blev nødt til at aflyse restaurantbesøget, men
det kan jo ske.

Ellers en dejlig dag.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 15-03-10 18:46

> Desværre endte dagen med sygdom for vores mandlige gæst. Maveonde og
> forkølelse gjorde at vi blev nødt til at aflyse restaurantbesøget, men det
> kan jo ske.

Tilsyneladende bed peberroden hårdt på andre end dig selv

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde