Apple AudioUnits - AUGraphicEQ
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-10 17:55

Findes der egentlig en mulighed for at få Apples AUGraphicEQ grafiske
equalizer til at virke systemwide?

- Dobbeltklikker jeg på udvidelsen, åbner iTunes ganske enkelt, men
programmer som både Amadeus II og Pro, Audiocorder, AudioNote, Audio
Recorder m.fl. benytter også AUGraphicEQ...

EQ-udvidelsen linker jo generelt til forskellige programmer, der har
mulighed for dels audio-styring, dels som i iTunes at kunne sætte
bestemte EQ parametre. - Men nogle gange ville det være en fordel at
kunne sætte en systemwide EQ under afspilning - også med andre
programmer end fx. iTunes, VLC, MPlayer Extyended osv.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-10 18:12

> [...]
> kunne sætte en systemwide EQ under afspilning - også med andre
> programmer end fx. iTunes, VLC, MPlayer Extyended osv.....

det er nok bare et spørgsmål om at skrive f.eks. en System Prefpane som
modificerer audio out ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-10 19:22

Thomas von Hassel wrote:

> det er nok bare et spørgsmål om at skrive f.eks. en System Prefpane som
> modificerer audio out ...

Bare og bare... - muligt, men her slår mit kendskab til programmering
ihvertald ikke til.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-10 19:31

> Bare og bare... - muligt, men her slår mit kendskab til programmering
> ihvertald ikke til.

Det skulle man da tro hvis man læser din signatur ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-10 20:07

Thomas von Hassel wrote:

> Det skulle man da tro hvis man læser din signatur ?

Man kan godt være medlem af ADC og først og fremmest være tester og
oversætter, hvilket er det, jeg er/har været, og det behøver man ikke
være programmør for. - Men som jeg vist tidl. har skrevet, så var jeg
begyndt på en programmøruddannelse, og jeg har ofte fortrudt, jeg ikke
har genoptaget det efter færdiggørelsen af teologistudiet, men nu er jeg
nok blevet lidt /for/ gammel til det....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 23:17

On 2010-03-11 20:06:59 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> har genoptaget det efter færdiggørelsen af teologistudiet, men nu er
> jeg nok blevet lidt /for/ gammel til det....

findes der ikke noget plugin værk, der kan "booste" lyden på audio out.
Altså netop et "loudness plug" eller andet, der netop er skrevet som
prefpane..?
Jeg fornemmer at problemet er at det ønskede apple "plug" ønskes bruges
i programmer der ikke understøtter det..
En alternativ løsning er at købe et af de billige lydkort med DSP, der
kan indstilles på kortet. Mener at TC blandt andet laver sådanne.. (
med driver)
Sådanne kort er dog mere målrettet mod "lineær lyd", men det kan jo
være at de kan modificeres til dit behov ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-10 02:31

ecozyz wrote:

> findes der ikke noget plugin værk, der kan "booste" lyden på audio out.
> Altså netop et "loudness plug" eller andet, der netop er skrevet som
> prefpane..?

Jeg véd ikke, om det findes, men jeg har ihvertfald ikke været istand
til at finde noget som helst i den retning... - Det er ikke så meget
'loudness', der skal boostes, men mere en generel finjustering af hele
udgangslyden. - Der er rigeligt med bas på det højttaler-/forstærkersæt,
jeg kører med, men problemet er, at diskant og mellemtone ikke kan
justeres på dem.

> Jeg fornemmer at problemet er at det ønskede apple "plug" ønskes bruges
> i programmer der ikke understøtter det..

Også det, men også - som skrevet - mere generelt... - Jeg vil nemlig
gerne, jeg kunne give lidt mere mellemtone og diskant til mit 2.1
system... Nå, men det kunne jo også være, man skulle gå på jagt efter et
nyt sæt, nu når 'skattefar' har været her med en pose penge.

> [...]
> driver)
> Sådanne kort er dog mere målrettet mod "lineær lyd", men det kan jo være

Jeg véd godt, hvad TC skal have for deres 'dimser'. - Det er ikke
just småpenge. - Jeg kan huske, jeg ringede til dem engang for at
høre, hvad de skulle have for at skræddersy en lille mixer til vores
radiostation - altså bare en ganske alm. med 12x stereoindgange med
splitfaders (paired channels), så de kunne bruges som 24-kanals mono og
med de sædvanlige features som gain, pre/post, mute, send/return,
50hz/70hz lowpass, pan, valgbar autofade på 1sek., 5sek., 10sek. og
15sek., on/off for hver monokanal, samt talkback på de første 6 kanalpar
og med både balanceret og ubalanceret jack, XLR og ubal. RCA stik. -
Eneste 'specialkrav' var, der skulle være +3db og +6db limiter på alle
kanaler samt 'voice-over*) på de første 6 par.... - Prisen var dengang
(1991) ca. 2750kr. pr. monokanal + ca. 6000kr. til master out section
med 2x2 monitor/amp out tilslutning, kabinet og balanceret
strømforsyning - i alt ca. 72.000kr. + moms... - Istedet for var vi så
drønheldige at finde en 3 mdr. gammel 24-kanals Yamaha 02 semidigital
mixer, som vi kunne få til svjh. knap 17.000kr.. - Den holdt lige
indtil, bygningen, hvor vi sendte fra, fik en fuldtræffer af et
lynnedslag, - så var der ikke mere elektronik på den radiostation. -
Heldigvis var der ingen tilstede, da det skete, så der var ingen
personskade.

*) Voice-over er den funktion, der automatisk dæmper musik, når
speakermikrofon kobles ind i studiet.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-10 14:00

> [...]
> Heldigvis var der ingen tilstede, da det skete, så der var ingen personskade.
>
> *) Voice-over er den funktion, der automatisk dæmper musik, når

Det er/var jo også et af deres professionelle produkter BTO...
Idag sælger de bokse og kasser, der stort set intet koster, og som
stadig lyder forbløffende godt..
Ofte afstedkommet af netop DSP..
Som eksempel en Konnekt6 der koster 1599.-
http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkort/tc-electronic/desktop-konnekt-6.html
Og så er det endda en Fw baseret enhed.. ganske pænt til den pris !?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-10 16:29

ecozyz wrote:

> [...]
>
> Og så er det endda en Fw baseret enhed.. ganske pænt til den pris !?

Ja, såmænd, men skulle vi have en færdigbygget 'standard' mixerpult, der
kunne det samme fra TC, så ville den ikke blive ret meget billigere.
Dengang lavede de jo nærmest kun mixere på bestilling, men havde altid
nogle grundtyper stående, så vi kunne komme ud og prøvelytte.

Konnekt 6 er jo ikke en EQ men en rumklangsenhed, der kan bruges både
til monitoring og under indspilning. Der er iflg. specs på siden ikke
mulighed for EQ indstilling.

Hvis det endelig skulle være TC, så har de også en kombineret enhed til
et par tusinde kroner med både compressor, limiter og 2x 12-bånds
parametrisk EQ i én og samme enhed i 19" rack 1-unit design. Men den er
så følsom, at den laver 'clipping' allerede ved +1db peak signal med
limiter og compressor slået fra. - Så vil det være både billigere og
ikke mindst lettere at købe en ganske almindelig brugt std. 10-/12-bånds
HiFi equalizer....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-10 08:13

> *) Voice-over er den funktion, der automatisk dæmper musik, når
> speakermikrofon kobles ind i studiet.
>
> mvh. Erik Richard

GarageBand...

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 14:11

Morten Lind wrote:

> GarageBand...

Nej, det kan Garageband faktisk ikke lave, men det er heller ikke det,
jeg savner, men derimod en systemwide EQ, der kan tilpasse og justere
den udgående lyd fra computeren, inden den går i evt. et
forstærker-/højttalersæt. - Jeg regner nu med, jeg har løst problemet, -
jeg har ihvertfald lagt billet ind på en god lille grafisk equalizer,
som jeg vil koble mellem computer og forstærker. - Jeg venter bare nu på
en tilbagemelding fra ham.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-10 16:16

> [...]
> jeg har ihvertfald lagt billet ind på en god lille grafisk equalizer,
> som jeg vil koble mellem computer og forstærker. - Jeg venter bare nu på

Jeg ved godt, du er ude efter en EQ, men GarageBand _kan_ faktisk godt
VoiceOver, og har kunnet det i årevis - prøv at lave en PodCast

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:34

Morten Lind skrev:

> Jeg ved godt, du er ude efter en EQ, men GarageBand _kan_ faktisk godt
> VoiceOver, og har kunnet det i årevis - prøv at lave en PodCast

Jeg morede mig med at lave voice-over på en film i iMovie - det gik fint.

Lidt som Emil fra Lønnebergs danske fortæller.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 17:30

Morten Lind wrote:

> Jeg ved godt, du er ude efter en EQ, men GarageBand _kan_ faktisk godt
> VoiceOver, og har kunnet det i årevis - prøv at lave en PodCast

Nu er det ikke for, det her skal være flueknæpperi. - Men Garageband
kan ikke lave "Voice Over" [husk mellemrummet for ikke at forveklse med
TTS og SRs VioceOver.]. Det, Garageband kan lave, er "Punch In", og
det er lydteknisk ikke helt det samme. Der er to typer 'Puncn In' -
'Punch & Cut', hvor lyden 'klippes' ind og så 'Fade & Punch', hvor lyden
puttes ind, mens baggrundlyden fades ned. Mig bekendt kan Garageband
lave begge dele og har altid kunnet, - men altså ikke 'Voice Over'.

Forskellen på de to metoder er, at du med Punch & Cut' og 'Punch & Fade'
selv skal klippe eller fade, mens med 'Voice Over' er det din stemme,
der automatisk dæmper musikken. Prøv at lytte på P3, når der er speak
ind over musik, så kan du høre det tydeligt. - Selv en vejrtrækning får
musikniveauet til at hæve igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-10 20:03

> [...]
> der automatisk dæmper musikken. Prøv at lytte på P3, når der er speak
> ind over musik, så kan du høre det tydeligt. - Selv en vejrtrækning får

Citat:

[...]

Citat slut.

Og det er nøjagtigt det, GarageBand kan.

Erik Richard - jeg synes, du skal prøve

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-10 22:20

Morten Lind wrote:

> [...]
> musikniveauet til at hæve igen...".
>
> Citat slut.
>
> Og det er nøjagtigt det, GarageBand kan.

Jeg /har/ prøvet, og det kan min version af Garageband altså ikke! Jeg
har kun den version, der fulgte med min MacPro og OS X 10.4.11.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 22:46

> Jeg /har/ prøvet, og det kan min version af Garageband altså ikke! Jeg
> har kun den version, der fulgte med min MacPro og OS X 10.4.11.

og du har ikke overvejet at der er kommet en nyere version med nye
funktioner ?

Prøv det her for en gangs skyld: start med at gå ud fra at du tager fejl
og modbevis det istedet for den anden vej rundt.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-10 20:04

Hej Erik,

> Nu er det ikke for, det her skal være flueknæpperi. - Men Garageband
> kan ikke lave "Voice Over" [husk mellemrummet for ikke at forveklse med

Jo, det hedder ducking.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-10 12:08

> Man kan godt være medlem af ADC og først og fremmest være tester og
> oversætter, hvilket er det, jeg er/har været, og det behøver man ikke
> være programmør for.

ADC findes da ikke mere? Det nærmeste, jeg kan finde, er det her:

<http://developer.apple.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-10 12:48

> ADC findes da ikke mere? Det nærmeste, jeg kan finde, er det her:
>
> <http://developer.apple.com/>

Nej, de kalder det ikke ADC mere ... det hedder enten Mac Developer
Program eller iPhone Developer Program

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-10 17:12

Henrik Münster skrev:

> ADC findes da ikke mere? Det nærmeste, jeg kan finde, er det her:
>
> <http://developer.apple.com/>

De lavede det om for et par uger siden.

Det er i praksis nok ikke relevant for Erik.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-10 18:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De lavede det om for et par uger siden.
>
> Det er i praksis nok ikke relevant for Erik.

Jo, det var det nu alligevel. Jeg kunne ikke logge ind, før jeg havde
gennemgået og opdateret profil, så nu kører det igen...

mvh. Erik Richard