Ny professor og bundprop
Fra : Infinity

Dato : 11-03-10 20:24

Jeg har en computer der trænger til lidt opgradering. Jeg tænker Quad
professor og dertil 4 GB RAM (minimum) og selvfølgelig et bundkort til at
sætte det på.
Bundkortet skal have størrelsen mATX pga af kabinettet og jeg tænker bruge
en Ninja Mini CPU køler med 2 stk 92 mm Nexus blæsere. Det giver en god
køling og luften bliver blæst lige op i strømforsyningen (Nexus 630 watt).

Men jeg kan ikke bestemme mig for hvilken professor jeg skal vælge. Hos
Intel står den på:
Q9550 12 MB til ca 1700 kr
i5-750S 8MB til ca 1800 kr
i7-920 8 MB til 1800 kr eller i7-930 8 MB til 2100 kr

Hos AMD - ja, her er jeg helt blank!

Computeren bruges primært til multimedia og kontor programmer og den bliver
ikke overklokket.
Om cachen er 8 eller 12 MB tillægger jeg ikke den store betydning bortset
fra at 12 MB bruger mere strøm og det er et minus. Jeg tror også at LGA775
soklen er ved at være forældet så jeg har kik på i5 og i7 professorerne.

Computeren har grafikkort, så det er ikke noget CPU'en skal tage sig af.
SSD, ODD og harddiske overtages fra den nuværende computer.

Nogen der har nogle gode kommentarer og eventuelt erfaringer med et setup
der ligner det jeg skitserer her?

Takker på forhånd.
--
/Infinity

Fra : jk

Dato : 12-03-10 09:54

On Thu, 11 Mar 2010 20:24:13 +0100, "Infinity" <Infinity@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Q9550 12 MB til ca 1700 kr
>i5-750S 8MB til ca 1800 kr
>i7-920 8 MB til 1800 kr eller i7-930 8 MB til 2100 kr

Jeg kan nævne mine egne notater. For Intel synes jeg, at deres
kommende 32 nm CPU'er er interessante. F.eks. i5-661 eller i5-660, 3,3
GHz 2 cores, 4 threads til 1400 kr. Socket 1156. Man kan ikke få sata6
til micro-atx endnu i Intel gaden. Men Gigabytes GA-H57M-USB3 eller
H55M-UD2H kan en del:
http://www.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3308

>Hos AMD - ja, her er jeg helt blank!

Hos AMD er det nye 890G chipset fremragende, med sata6 og usb3.
Der er MSI 890GXM G65 (se tweak.dk i dag) eller tilsvarende fra asus
og gigabyte. Bundkortet koster omkring 900.
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=23414&title=MSI_890GXM-G65_bundkortet_er_paa_vej_i_butikkerne
micro-atx.
http://www.hardware.no/artikler/m4a89gtd_pro_usb3/75142
Det er vist ATX.

Som CPU ville jeg vælge en X4 945, en rigtig quad, 3 GHz, 95 watt, til
993 kr. Det varer flere måneder før AMD kommer med noget bedre (6
cores).
Jeg bruger p.t. en X4 905e, 65 Watt. Den kører med DDR2 ligesåvel som
DDR3, enten eller.

Til begge løsninger 4x 2Gb DDR3 1333 fra Kingston til ca. 1400 kr.

mvh

John
>Computeren bruges primært til multimedia og kontor programmer og den bliver
>ikke overklokket.

Onboard grafik kan du såmænd nok bruge, men du foretrækker vel at lade
være.

> [...]
>soklen er ved at være forældet så jeg har kik på i5 og i7 professorerne.

Ja, jeg har også en E8400 (3 GHz) core-2 på 775. Den bruger kun 65
watt, og jeg tror ikke, at min X4 905e med 2,5 GHz kan løbe fra den
(også 65 watt).

Fra : jk

Dato : 12-03-10 12:35

On Fri, 12 Mar 2010 09:53:58 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>GHz 2 cores, 4 threads til 1400 kr. Socket 1156. Man kan ikke få sata6
>til micro-atx endnu i Intel gaden. Men Gigabytes GA-H57M-USB3 eller

Sata3 (6 Gb/s) mener jeg naturligvis.

http://en.ocworkbench.com/tech/gigabyte-reveals-its-amd-890gx-mainboard-ga-890gpa-ud3h-with-usb3-and-sata3-6gbps-support/

mvh

John

Fra : Infinity

Dato : 12-03-10 18:58

jk wrote:

> [...]
> GHz 2 cores, 4 threads til 1400 kr. Socket 1156. Man kan ikke få sata3
> til micro-atx endnu i Intel gaden. Men Gigabytes GA-H57M-USB3 eller

Det ser absolut interessant ud! Jeg har mere kikket på LGA1366, er LGA 1156
lige så fremtids'sikker'?
Men ellers har det jo alt hvad jeg kan ønske mig. CPU'en er bare ikke Quad
og det tror jeg jeg har brug for!

> [...]
> cores).
> Jeg bruger p.t. en X4 905e, 65 Watt. Den kører med DDR2 ligesåvel som

Hvis jeg vælger AMD løsningen skal jeg så ikke snuppe en X4 965, de par
hundrede kroner den koster mere end 945'en er uden betydning.

> Til begge løsninger 4x 2Gb DDR3 1333 fra Kingston til ca. 1400 kr.

Jeg synes sku det er svært!

(småfejl rettet)
--
/Infinity

Fra : jk

Dato : 12-03-10 23:34

On Fri, 12 Mar 2010 18:57:31 +0100, "Infinity" <Infinity@mail.dk>
wrote:

>Det ser absolut interessant ud! Jeg har mere kikket på LGA1366, er LGA 1156
>lige så fremtids'sikker'?

Der er ikke noget, der er fremtidsikkert. Det gælder om at få meget så
billigt som muligt, i mine øjne. i7 er top serien, men kræver X58
chipset, der er dyrt. Så er der også 4 rigtige kerner og 8 threads. i5
har altså 4 threads med 2 cores, og banker AMD X4 alligevel. I mine
øjne p.gr.a. bedre memory benchmarks.

> [...]
>>
>Hvis jeg vælger AMD løsningen skal jeg så ikke snuppe en X4 965, de par
>hundrede kroner den koster mere end 945'en er uden betydning.

Det ER svært. Jeg har besluttet mig for selv at vente på AMDs 6 kerne
CPU i april/maj, og se om ikke den får DDR2/DDR3 memory controller, så
jeg kan bruge mine 8 Gb DDR2 ram til den. Så er det kun CPU plus MB,
jeg skal købe. Det er for så vidt med en SSD, at den meste performance
er at hente. Har du SSD ?

Læs evt. i forum hardware på www.tweak.dk hvad de diskutterer der.

mvh

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 08:36

jk skrev:

> [...]
> jeg kan bruge mine 8 Gb DDR2 ram til den. Så er det kun CPU plus MB,
> jeg skal købe. Det er for så vidt med en SSD, at den meste performance

Jeg er selv meget interesseret i hvad man kan få i vore dage, men jeg
kom til at tænke på om I faktisk har nogen spil eller andre programmer
der kan udnytte alt det cpu-kraft. 8 kerner? No problem? 32 threads?
No problem?

Der er jo ikke meget sjov ved sådan et kraftværk hvis det kun er een
tråd der er belastet.

Fra : jk

Dato : 13-03-10 11:47

On Sat, 13 Mar 2010 08:35:52 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
> No problem?
>
>Der er jo ikke meget sjov ved sådan et kraftværk hvis det kun er een

Godt spørgsmål ! Det er lidt simplere i dag, hvor alt findes i een
CPU. Det andet med flere CPU'er var det værre med.

Does XP support multiple processor cores?
Serdar Yegulalp, Contributor
Rating: -3.83- (out of 5)

Many differences exist between Windows XP Home and Windows XP
Professional – many of them well-documented. One of the most
significant is XP's support for multiple physical processors. As two-
and four-processor workstations (not just servers) become more common,
whether or not they're supported by the operating system running on
them in the first place is critical.
While Windows XP Home does not support more than one physical
processor, there's a lot of confusion about whether or not it supports
multiple processor cores in a single physical processor. This is
implemented in several ways, of which the most widely used is Intel's
Hyper-Threading technology. Also, AMD is currently rolling out a
series of 64-bit processors called the X2 dual core series, which
features two processor cores per die.

How much of this is supported? The answer is all of it -- in XP
Professional, and, surprisingly enough, in XP Home as well. If you
install XP Home on a system that has a single pr...

Så basalt set, ja det kan udnyttes. Så kommer så problemet, om
styresystemet kan få software skrevet til een thread til at fordele
sig på flere threads. Det er straks sværere at svare på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multithreading

mvh

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 12:47

jk skrev:

> [...]

> styresystemet kan få software skrevet til een thread til at fordele
> sig på flere threads. Det er straks sværere at svare på.

Jeg gik ud fra som en selvfølge at man benyttede et operativsystem der kan.

Jeg tænkte på nogen af de programmer man bruger, som kan udnytte det.
Skydespil? Flysimulatorer der viser alle myrer i en radius på 100 km?

Er der nogen der kan?

Fra : N_B_DK

Dato : 16-03-10 07:35

jk wrote:
> On Sat, 13 Mar 2010 08:35:52 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
> Godt spørgsmål ! Det er lidt simplere i dag, hvor alt findes i een
> CPU. Det andet med flere CPU'er var det værre med.

OS, kan ikke se forskel på om det er en klods med 4 CPUer, eller 4 fysiske
CPUer.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Infinity

Dato : 13-03-10 13:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> kom til at tænke på om I faktisk har nogen spil eller andre programmer
> der kan udnytte alt det cpu-kraft. 8 kerner? No problem? 32

Men vil jo ofte køre flere programmer på en gang.

> Der er jo ikke meget sjov ved sådan et kraftværk hvis det kun er een
> tråd der er belastet.

Enig!

--
/Infinity

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-10 16:37

Infinity skrev:

> Men vil jo ofte køre flere programmer på en gang.

Som fx? Ideen er jo at bruge programmer der LAVER noget.

At have 8 Word-vinduer oppe, er jo ikke noget der trækker tænder ud på
dén konto.

Fra : Infinity

Dato : 13-03-10 16:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Som fx? Ideen er jo at bruge programmer der LAVER noget.
>
> At have 8 Word-vinduer oppe, er jo ikke noget der trækker tænder ud på
> dén konto.

Læs det indlæg jeg skrev et minut før jeg skrev ovenstående.
--
/Infinity

Fra : Rado

Dato : 14-03-10 06:38

On Sat, 13 Mar 2010 16:36:32 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>Som fx? Ideen er jo at bruge programmer der LAVER noget.
>
>At have 8 Word-vinduer oppe, er jo ikke noget der trækker tænder ud på
>dén konto.

Der er da mange programmer der har support for 4 kerner idag, og kan
sparke CPUen op på 100% på alle kerner hvis de har brug for det. De
følger nok stille og roligt med efterhånden som CPUerne vokser.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 07:42

Rado skrev:

> Der er da mange programmer der har support for 4 kerner idag, og kan
> sparke CPUen op på 100% på alle kerner hvis de har brug for det. De
> følger nok stille og roligt med efterhånden som CPUerne vokser.

Det er jeg ikke i tvivl om. Spørgsmålet var _hvilke_ programmer, som
folk faktisk bruger. Altså spil og den slags. Er der moderne spil der
udnytter alle 32 tråde i en stor cpu?

At have 8 mp3-omkodere kørende i baggrunden, er ikke det jeg tænker på.

Fra : Rado

Dato : 14-03-10 21:29

On Sun, 14 Mar 2010 07:42:00 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>Det er jeg ikke i tvivl om. Spørgsmålet var _hvilke_ programmer, som
>folk faktisk bruger. Altså spil og den slags. Er der moderne spil der
>udnytter alle 32 tråde i en stor cpu?

Kender ikke så meget til spil, men jeg kan da nævne nogle af de
programmer jeg selv bruger, der har multicore support:

OmniPage Pro
Xilisoft Video Converter Ultimate
Poser 8
Serif PhotoPlus X3
Duplicate File Detective (op til 99 threads)
Offline Explorer Pro
Visual Studio
Microsoft Office 2007

Fra : Vidal

Dato : 15-03-10 11:05

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Som fx? Ideen er jo at bruge programmer der LAVER noget.
>
> At have 8 Word-vinduer oppe, er jo ikke noget der trækker tænder ud på
> dén konto.

Jeg bruger FL Studio (et musikprogram) sommetider med
4-5 VSTi'er kørende. Det trækker tænder ud selv på en
Quad. Når 4 kerner er oppe på 60-70 % er der andre
begrænsninger, der sætter ind, måske hukommelsen, selvom
jeg i XP kører med < 3 Gb.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Infinity

Dato : 13-03-10 13:50

jk wrote:

> [...]
> jeg kan bruge mine 8 Gb DDR2 ram til den. Så er det kun CPU plus MB,
> jeg skal købe. Det er for så vidt med en SSD, at den meste performance

Ja jeg har et OCZ Vertex Turbo 120 GB drev, øvrige hardware vil blive 2
Samsung 1TB harddiske (F1+F3), Gigabyte GVR485MC 1 GB passivt grafikkort, LG
Multi blue BD+HD reader/DVD-brænder, Pioneer DVD brænder, Medion kabinet med
indbygget multi kort læser, Nexus NX6000 strømforsyning (630 w), diverse
Nexus blæsere. Windows bliver 7'eren, men om det bliver en 64 bit udgave
eller den 7 Pro/32 bit jeg har liggende er ikke afgjort. Jeg er klar over at
forskellen er RAMmen. 32 bit = max 4 GB.

> Læs evt. i forum hardware på www.tweak.dk hvad de diskutterer der.

Jeg følger en del med der, men synes kvaliteten er noget svingende der.
Havde jeg spurgt om opgraderingen der havde jeg nok are fået et link til
Komplet's opgraderingspakker og det er ikke lige det jeg ønsker! Diskutionen
med dig er fremragende - og gid flere kunne bidrage lige så seriøst.

Noget af det jeg laver meget er konvertering af musikfiler mellem wav og WMA
9.2 Lossless. Mange hundrede filer! Pt ligger der 21.000 filer på min
harddisk, idet jeg er ved at overflytte hele min CD samling til harddisken.
Samtidig med konverteringerne laver maskinen alt muligt andet, fx retter jeg
Id tags, holder regnskab i Excel.

Og lidt gaming bliver det til men aldrig andet end et spil kort! Jeg har
ingen 'rigtige' spil på computeren.
--
/Infinity

Fra : Infinity

Dato : 17-03-10 22:24

Valget faldt på:
Intel i7 860
Gigabyte GA-H55M-USB3
Kingston HyperX 2 x 2 GB PC3-12800
Scythe Ninja mini med 2 stk 92 mm Nexus blæsere

Mængden af ram blev begrænset, da jeg ikke ved om jeg går 64 bit. Jeg er ved
at undersøge hvor jeg får Windows7/64 bit billigt.
CPU køler og blæser haves i forvejen og er en god lydsvag kombination.

Tak til John for nogle gode inputs. Jeg køber det anbefalede bundkort og
ram, men CPU'en blev en lidt anden.

--
/Infinity