NetGear WGR614 v.6 speedtest
Fra : IKJ

Dato : 11-03-10 14:05

Jeg kører med Win7home og er koblet på fiberbredbånd 25/25

PCèn er koblet på med kabel > router > fiber, her viser speedtest at jeg får
varierende ca 17 ned 0g ca 12 op

Koblet direkte > fiber er tallende varierende mellem 19-25 ned og ca 15 op

Den trådløse forbindelse er opsat således NETGEAR 54 Mbps WPA-PSK mode G
and B dchp

Her er tabet stort, inde i huset på 15 meters afstand, 3 ned og 2 op

Hvad kan være årsagen til det store tab?

Med kabel direkte > fiber er tabet op i hvert for stort (15 op)

Tabet trådløst kan vel være routeren.

Er der nogen som har et bud på hvordan problemerne afhjælpes??

hilsen Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 17:46

IKJ skrev:
> [...]
>
> Tabet trådløst kan vel være routeren.
>
> Er der nogen som har et bud på hvordan problemerne afhjælpes??

Prøv at stille spørgsmålet igen i dk.edb.netvaerk.traadloest

Fra : IKJ

Dato : 11-03-10 18:47

"Paul Østerby Sørensen" <paulsorensen@youmail.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at stille spørgsmålet igen i dk.edb.netvaerk.traadloest

Tak, jeg følger rådet og er flyttet til dk.edb.netvaerk.traadloest
mvh Kurt

Fra : N Dude

Dato : 12-03-10 00:32

IKJ wrote.:

> [...]
> mode G and B dchp
> Her er tabet stort, inde i huset på 15 meters afstand, 3 ned og 2 op
> Hvad kan være årsagen til det store tab?

Din router kan ikke køre så stærkt trådløst, altså 54 mbit *MAX *
datagennemgang ved kontinuerlig burst mode er 22 mbit i 802.11g Du kommer
således aldrig over de 22 mbit ved meget lange downloads. Det skyldes at
standarden er udfærdiget sådan. Alternativet er N150 Wireless eller
Wireless-N. Sidstnævnte har et througput på 300mbit.

Det store tab skyldes, at det er en dårlig router med begrænset CPU
kapacitet, jo længere afstand, jo flere pakker med fejl som skal
retransmitteres som igen fører til mindre hastighed.

Dernæst kan man også opleve store tab hvis netkort og router er forskellig.
802.11g blev ligesom så mange andre netværksstandarder udgivet og frigivet
løbende mens man udviklede og testede hardwaren. Det er således ikke en
færdig, gennemtestet standard. Meget hardware spiller derfor rigtig dårligt
sammen navnlig forskellige mærker.

Mine bærbare er koblet op til ComX med samme router købt på tilbud i Føtex

Mine servere er koblet op med 60 mbit. Routeren kan sagtens route web, post
og simpel ftp så du kan fylde din linje ud. Det ved jeg med sikkerhed, at
det er ikke noget problem. Hvis routeren efter en total reset ikke kan køre
25/25 mbit kablet på speedtest.net, så skyldes det netværksroderi på den PC,
du tester med. MEN! routeren kan IKKE køre med disse høje båndbredder og så
en masse samtidige connections (fx P2P filesharing), der går der virkelig
kage i både router og iøvrigt osse eens PC. Et stort antal connections for
alle billige routere til at gå ned, fordi de er ganske enkelt ikke lave til
det. De er bare lavet til, at en normal børnefamilie kan maile og surfe
trådløst med 5-6 maskiner og ikke til 300-7.000 connections.

Sluttelig tjek din ISP under handelsvilkår. Ofte garanterer de kun for den
hastighed de tilbyder dig frem til deres *INTERNE* netværk altså "centralen"
eller mere korrekt switchen. De giver ikke garanti på båndbredden efter
switchen - eller internettet, fordi denne båndbredde er jo delt med alle
brugere på switchen. Jeg kan se, at du har EnergiMidt og jeg tvivler på, at
de giver garanti for båndbredde efter switchen, da mange af deres
landcentraler sikkert kun kører med forholdsvis få kunder som har valgt høje
hastigheder, så de spekulerer antageligvis i en heftig samtidsfaktor.

Fra : IKJ

Dato : 12-03-10 10:05

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> som har valgt høje hastigheder, så de spekulerer antageligvis i en heftig

Tak til N Dude for denne indsigt i internettets og routerens verden.

Jeg må vel til at udskifte NetGear til en bedre router,
om netværkskortet står der:
Microsoft ISATAP netværkskort Realtek RTL 8139/810x Family Fast Ethernet
Nic
så måske er denne også for tur-

Men, mnge tak til N Dude

hilsen Kurt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-03-10 11:06

"IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> om netværkskortet står der:
> Microsoft ISATAP netværkskort Realtek RTL 8139/810x Family Fast

Det er dit kablede netkort, opgradering af dette vil ikke hjælpe dig på det
trådløse.

--
Bjarke Andersen

Fra : N Dude

Dato : 12-03-10 13:02

IKJ wrote.:

> Jeg må vel til at udskifte NetGear til en bedre router,
> om netværkskortet står der:
> Microsoft ISATAP netværkskort Realtek RTL 8139/810x Family Fast
> Ethernet Nic

Start med at se denne:
http://81.161.148.136/myspeed_ip_one.jpg
Det er WGR614 routeren som kun kører min laptop på en 20/20 linje!
Netværkkortet er det, som er indbygget i min Acer, Intel PRO Wireless. Os er
Windows XP Pro gennemtestet uden alt muligt snask. Maskinen kører faktisk
kun som en slags "dum terminal" eller til usenet, privat post og surfing
osv. Skal jeg lave andet arbejder jeg enten på mine servere eller video/lyd
maskinerne. Men det kan jeg også gøre via min laptop gennem Tight VNC. Jeg
har et mindre (server/maskin) setup fordi jeg producerer hd og sd video samt
lyd,

Hvilke situationer er det, du har behov for denne massive trafik?
Bortset fra Hi res video (som næppe overstiger 12-14 mbit) samt fildeling
via torrents har jeg svært ved at se, hvor behovet reelt er.

Men een ting er helt stensikker, du skal være 110% sikker på, at din
testmaskine kan håndtere disse datamængder. Er der bare en smule
netværks-snask i dit OS, så er målingen helt og aldeles ubrugelig. Faktisk
burde målingen laves i sit eget OS, så man er sikre på, at målingen er
troværdig og ikke er påvirket af alt muligt net-snask

Fra : Fietsenmaker

Dato : 13-03-10 10:29

IKJ skrev:
> [...]
>
> Tabet trådløst kan vel være routeren.
>
> Er der nogen som har et bud på hvordan problemerne afhjælpes??

Jeg ved ikke hvor du har fiber fra men du kan teste den på disse 2
steder so kan vise fiberhastigheder:

http://www.bredbaandnord.dk/privat/hastighedstest.aspx

http://www.speedtest.net/

Fra : TMus

Dato : 13-03-10 14:44

"IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> wrote in

> Jeg kører med Win7home og er koblet på fiberbredbånd 25/25
>
> PCèn er koblet på med kabel > router > fiber, her viser speedtest at
> jeg får varierende ca 17 ned 0g ca 12 op

Hvilken speedtest bruger du?

-TMus

Fra : IKJ

Dato : 13-03-10 18:15

"TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev i meddelelsen
> "IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> wrote in

> Hvilken speedtest bruger du?
>

> -TMus

Jeg har brugt flere forskellige og bl.a. energimidts bredbåndsmåler, men den
jeg reffererer til er er den anbefalede fra it-styrelsen:
http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren (ookla)

hilsen Kurt

Fra : Fietsenmaker

Dato : 13-03-10 18:44

Den 13-03-2010 18:15, IKJ skrev:

> [...]
>

> Jeg har brugt flere forskellige og bl.a. energimidts bredbåndsmåler, men
> den jeg reffererer til er er den anbefalede fra it-styrelsen:

Den hastighedmåler er beregnet på almindelig bredbånd og ikke til fiber.

Fra : TMus

Dato : 13-03-10 20:02

> Jeg har brugt flere forskellige og bl.a. energimidts bredbåndsmåler,
> men den jeg reffererer til er er den anbefalede fra it-styrelsen:
> http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren (ookla)

Energimidt's egen burde være den mest stabile test for en
fiberforbindelse i deres eget net.

Har du forsøgt at koble pc direkte til fiberboksen og bruge
opkaldsklienten? Så kan du udelukke problemer med "wan to lan
througtput" i din router, og den kan nemt fjernes igen når du er færdig
med at teste gennem den (klienten).

Skimmede lige lidt resultater på google og v5 af 614'eren kunne se ud til
at have en limit på ca. 13 mbps. Hvor meget bedre v6'eren er, det kan du
teste gennem den kære opkaldsklient udenom routeren hvis du vil..

-TMus

Fra : IKJ

Dato : 14-03-10 15:18

> [...]
> at have en limit på ca. 13 mbps. Hvor meget bedre v6'eren er, det kan du
> teste gennem den kære opkaldsklient udenom routeren hvis du vil..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Som jeg skrev har jeg anvendt flere forskellige til målingen, bl.a.
energimidts egen måler, målingerne differerede meget lidt.
Men, jeg var ikke klar over at, man til måling af fiber ikke kunne bruge
it-styrelsens bredbåndsmåler.

Som jeg skrev har jeg forsøgt at koble PC>fiber, se mit indlæg.

Energimidt fragår, ifølge egen udsagn, alt det med opkaldtsklient m.m. i
løbet at 1-2 måneder.
Her er jeg lidt på forkant og kører, som tidligere forklaret, med DCHP så
det du foreslår kan jeg ikke forsøge.

hilsen Kurt