Rødvin
Fra : Aksel

Dato : 10-03-10 17:11

Er der en tråd om rødvin? Der burde være meget at informere hinanden om.
Jeg kan bare ikke finde nogensteds, hvor dette enorme, betydningsfulde emne
diskuteres.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 10-03-10 17:26

Fra : h

Dato : 21-03-10 08:45

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
Jae, det kørte jo lidt af sporet.
alt.food.wine er måske en mulighed?
hl

Fra : Mogens

Dato : 10-03-10 17:26

Aksel wrote:
> [...]
> Jeg kan bare ikke finde nogensteds, hvor dette enorme, betydningsfulde emne

Dette *er* stedet, men som du måske har bemærket er Usenet i sine sidste
dødskramper. Der er en lille håndfuld kompetente personer tilstede i
bl.a. dette forum, men forvent ikke en livlig debat om vine i alle
afskygninger på Usenet. Og det vil næppe hjælpe en tøddel at lave en
speciel gruppe til dette "enorme, betydningsfulde emne".

Du kunne evt. søge inspiration i diverse diskussionsfora, hvoraf dette
kunne være en mulighed (uden at jeg har dyrket dette forum nærmere):
http://www.wineloverspage.com/forum/village/index.php

Fra : Hamden Grimme

Dato : 10-03-10 19:03

On Wed, 10 Mar 2010 17:25:58 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

>Dette *er* stedet, men som du måske har bemærket er Usenet i sine sidste
>dødskramper.

Hvad mener du med det? Hvis ikke man skal diskutere (mad og drikke) på
Usenet, hvor foregår det så? Debatfora på forskellige hjemmesider har
jo eksisteret i årevis, men det er da ikke mit indtryk, at der er en
enkelt eller to, der tiltrækker sig al trafik om emnet.

Fra : Mogens

Dato : 10-03-10 20:25

Hamden Grimme wrote:

> [...]
> jo eksisteret i årevis, men det er da ikke mit indtryk, at der er en
> enkelt eller to, der tiltrækker sig al trafik om emnet.
Jo, jeg ville også moderligt gerne at Usenet var som i de gode gamle
dage, men må blot konstatere at det *er* det ikke længere. Hvor folk er
søgt hen ved jeg ikke, men mon ikke det at holde sig ajour på Facebook
efterhånden er et fuldtidsjob? Så for andre end os herinde der bevidst
har fravalgt Fjæsbog, er det sikkert der livet afspilles.

Idag kan man læse at almægtige Erik Smith fra Google har erklæret
desktop PC'en for død, og at fremtiden ligger i applikationer til
mobiltelefoner. Så fremover kan vi sidde på skidehuset og diskutere foie
gras med vennerne medens vi pr. video lader kæresten nærstudere texturen
af ens lort efter gårsdagens indtagelse af russisk kaviar.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 10-03-10 21:12

On Wed, 10 Mar 2010 20:25:17 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>efterhånden er et fuldtidsjob? Så for andre end os herinde der bevidst
>har fravalgt Fjæsbog, er det sikkert der livet afspilles.

Phew, så er jeg mere rolig. Jeg troede du mente, at andre fora på
nettet var mere gængs.

Der er altså "kun" tale om almindelig indsnævring, forfladigelse og
kulturtab, forstår jeg. Tjah, det kan vi gamle jo begræde, mens vi
sidder og fletter peddigrør, hører Radio Luxemborg og spiser
blodpølse, men vi kan intet stille op.

Fra : eljay

Dato : 12-03-10 23:03

Hamden Grimme skrev:
> [...]
> kulturtab, forstår jeg. Tjah, det kan vi gamle jo begræde, mens vi
> sidder og fletter peddigrør, hører Radio Luxemborg og spiser

Hvad? Er Radio Luxemborg i æteren igen? Den har jeg s*u savnet

Fra : Ivar

Dato : 10-03-10 21:03

Mogens skrev:

> Dette *er* stedet, men som du måske har bemærket er Usenet i sine sidste
> dødskramper.

Det er måske så meget sagt, men der ingen tvivl om at interessen
for usenet er dalende. Nyeste Windows er uden newsreader, og
Google har fjernet Grupper fra deres forside.

Antal af indlæg i denne grupper var i 2009 kn det halve af antallet
fra 2006: http://news.frostbyte.dk/newsgroup/1113

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-10 21:11

Ivar wrote:

> Google har fjernet Grupper fra deres forside.

Google Groups er skam stadig på forsiden. Tryk blot på "mere", så kommer
de frem nederst på listen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 10-03-10 21:18

Erik Olsen skrev:

> Google Groups er skam stadig på forsiden. Tryk blot på "mere", så kommer de
> frem nederst på listen.

Tidligere var det direkte på forsiden, hvor man kunne se linket uden at
klikke på noget først.

Ivar Magnusson

Fra : Aksel

Dato : 12-03-10 22:01

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Tidligere var det direkte på forsiden, hvor man kunne se linket uden at
> klikke på noget først.
>

> Ivar Magnusson

Det er da meget kedeligt, hvis tidligere tiders kloge hoveder, engagerede
gourment/gourmeter, ophidsede kværulanter og dygtige praktikere helt har
forladt denne gruppe, som således må savne ideer og råd og tip fra mere
erfarne.
Men hvor er de gået hen? De kan da ikke alle dyrke deres mad/vin interesser
på Youtube o.l.
Er gruppen ved at dø?
Mvh
Aksel

Fra : jos

Dato : 12-03-10 22:15

> [...]
> og råd og tip fra mere erfarne.
> Men hvor er de gået hen? De kan da ikke alle dyrke deres mad/vin
Tror du ikke de er på fjæsbogen?
jeg har indtryk af at vi er meget få tilbage som ikke har set lyset!

finn
--

Det er ikke en gudgiven ret at være et mavesurt bagstræberisk røvhul,
det er noget man har gjort sig fortjent til og dagligt slidt for, gennem et

Fra : Hamden Grimme

Dato : 13-03-10 00:58

On Fri, 12 Mar 2010 22:14:43 +0100, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>Tror du ikke de er på fjæsbogen?
>jeg har indtryk af at vi er meget få tilbage som ikke har set lyset!

Med mit ringe kendskab til Fjæsingen (jeg var på en måned forrige år),
tror jeg ikke den har erstattet en god, gedigen debatgruppe. På Fjæset
går det mestendels ud på at knytte "venner" til sig og dagligt (eller
oftere) at skrive en enkelt linie om hvad man foretager sig lige nu.
Nogen debat og spørgsmål og svar, egner strukturen sig ikke til.

Jeg synes den gode Mogens skylder os et svar på sine påstande, samt at
komme med en henvisning til hvor det nu foregår, hvis ikke her.

Fra : Mogens

Dato : 13-03-10 08:39

Hamden Grimme wrote:

> Jeg synes den gode Mogens skylder os et svar på sine påstande, samt at
> komme med en henvisning til hvor det nu foregår, hvis ikke her.

Jamen kære ven, jeg aner virkelig ikke hvor "det" nu foregår. Og synes
også at det virkelig er en skam at et så godt medie som Usenet stort set
er dødt. Har du fulgt med på Usenet igennem en længere årrække må du
også have bemærket at antallet af posts er decimeret x antal gange.

Formodentlig er det blot udtryk for samfundsudviklingen, hvor de yngre,
og ofte progressive mennesker, som tidligere blev tiltrukket af et forum
som Usenet, nu lever et forsumpet og overfladisk livt hvor al kontakt
til menneskeheden foregår via en mobil/Fjæsbog, og hvor intet helst skal
være mere kompliceret end at det kan fomuleres i tre ord.

Fjæsbog kan - med mit stærkt beherskede kendskab til dette forum - vel
på ingen måde erstatte den kollektive viden Usenettet gav adgang til.
Som jeg kender Fjæsbog er det vel mest et spørgsmål om konstant at dele
sit liv (nu skider jeg, nu går jeg ned og handler, nu går jeg i seng) og
lignende trivielle emner med et begrænset antal "venner" som finder ens
gøren og laden uhyre interessant.

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-03-10 08:55

Aksel wrote:

> [...]
> engagerede gourment/gourmeter, ophidsede kværulanter og dygtige
> praktikere helt har forladt denne gruppe, som således må savne ideer

Det er det samme mønster jeg ser i de andre grupper jeg følger...

> Men hvor er de gået hen? De kan da ikke alle dyrke deres mad/vin
> interesser på Youtube o.l.

Youtube, Facebook, Twitter m.fl. er sociale netværk, der på ingen måde kan
erstatte usenet. Jeg oplever, at folk i højere grad dyrker deres interesser
på diverse http web sites. For mange er usenet "for bøvlet" at have med at
gøre.

> Er gruppen ved at dø?

Nja, der er andre grupper der lider i højere grad end denne. Men, flere og
flere udbydere minimerer service på newsservere - eller ligefrem nedlægger
dem, så fra ISP side er der tale om at presse folk ud...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-10 11:57

Carsten Stage wrote:

> [...]
> kan erstatte usenet. Jeg oplever, at folk i højere grad dyrker deres
> interesser på diverse http web sites. For mange er usenet "for bøvlet"

Ved ikke om det har betydning, men generelt synes jeg at tonen er bedre
i http fora end på usenet. I hvert fald dem som jeg besøger.

Jeg bruger selv meget nyhedsgrupperne (usenet), men jeg synes der er en
trist tendens til at folk straks bliver banket i hovedet med noget hårdt
og tungt, hvis de laver den mindste fejl mht. gruppens regler. Ligesom
at almindelig uenighed ofte fører til mudderkastning, hvor man blot
kunne acceptere at man altså ikke er enig.

Sådan skåret ud i pap, så taler folk ofte til hinanden på en måde de
ALDRIG ville gøre det hvis man sad sammen rundt om et bord. Som om
distancen betyder at man kan tilsidesætte al pli og overbærenhed.

I http-fora er der naturligvis samme distance, men der er i fald
(mindst) to forskelle som måske bidrager til en bedre tone:

1. Der er en moderator som kan bede folk opføre sig pænt, eller smide
dem ud i sidste ende.

2. Disse fora er mere varieret befolket, også af IT-ukyndige, hvor
usenet ofte udgør en "hård kerne".

Naturligvis generaliserer jeg - der findes fora med dårlig tone, og der
findes nyhedsgrupper med god tone. Men tendensen er der, synes jeg...

Martin

Fra : Hauge

Dato : 13-03-10 12:01

Martin Larsen skrev:
> Ved ikke om det har betydning, men generelt synes jeg at tonen er bedre
> i http fora end på usenet. I hvert fald dem som jeg besøger.

Netop, der er der jo admin der 100% bestemmer og smider folk ud der ikke
gør som *de* siger..
Her har alle ret til at skrive..

Kan du se ligheden eller forskellen?

Mvh Hauge

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-10 12:23

Hauge wrote:

> Kan du se ligheden eller forskellen?

Begge dele. Er nok ikke klar over hvad du mener?

Martin

Fra : Hauge

Dato : 13-03-10 12:28

Martin Larsen skrev:
> Begge dele. Er nok ikke klar over hvad du mener?

På webfora er der konsekvenser for det de gør, her mener alle jo de har
en menneskeret til bare at gøre hvad de selv vil. Det er jo også det man
lærer i skolerne, du ved, de spidse albuer.

Mvh Hauge

Fra : Aksel

Dato : 13-03-10 13:38

> [...]
> menneskeret til bare at gøre hvad de selv vil. Det er jo også det man
> lærer i skolerne, du ved, de spidse albuer.

Ok - der er flere, der ikke kan lide, at der tales frisk ud af posen. Jeg
har ofte selv følt det ærgerligt, at nogle skælder hårdt ud personligt på en
person, vedkommende er blevet irriteret på - og ikke så meget forholder
argumenterne.
Nå, men vi er jo forskellige.
Det ideelle ville være et forum, hvor man - så vidt muligt - diskuterede
sagligt.
Ofte er det nødvendigt at provokere kraftigt for at få en diskussion i gang,
og derfor er - undertiden irriternde - provokationer ofte nødvendige for at
stimulere meningsudvekslingerne.
Mvh
Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-10 13:44

Aksel wrote:

> [...]
> Jeg har ofte selv følt det ærgerligt, at nogle skælder hårdt ud
> personligt på en person, vedkommende er blevet irriteret på - og ikke

Andre gange når man taler "frisk ud af posen" med argumenterne i orden,
bliver flok også irriteret over det.

> Det ideelle ville være et forum, hvor man - så vidt muligt -
> diskuterede sagligt.

Hvor har du oplevet det?

> Ofte er det nødvendigt at provokere kraftigt for at få en diskussion
> i gang, og derfor er - undertiden irriternde - provokationer ofte
> nødvendige for at stimulere meningsudvekslingerne.

Provokationer er ofte det der får en diskussion til at køre skævt.

Du har et underligt blandet forhold til den frie debat på usenet. Det er
vel ikke fordi din holdning er at du altid selv har ret?

Fra : Aksel

Dato : 13-03-10 16:37

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
..

> Du har et underligt blandet forhold til den frie debat på usenet. Det er
> vel ikke fordi din holdning er at du altid selv har ret?

Jo, det tror jeg, du har ret i.
Ligesom vel de fleste, mener jeg også, at det er mig, der har ret.
Mvh
Aksel