Glatte nye dæk
Fra : Søren Larsen

Dato : 10-03-10 21:37

Så lærte jeg også (på den den dyre og smertefulde måde) at nye MC dæk er
meget glatte

*Efterfølgende* kunne jeg så, i følgende tråd, læse at det
(selvfølgelig) er et kendt fænomen, men der var ikke rigtig nogen
konklusion på hvad man kunne gøre for at imødekomme problemet.
Sandpapir, renset benzin og acetone, var nogle af budene.
Hvad gør I?

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/f1119f6eef17aef4/837181d56a517565?hl=da&q=nye+d%C3%A6k+glatte&lnk=ol&

/Søren

Fra : Ole

Dato : 10-03-10 21:57

Jeg giver dem altid en let tur med fint sandpapir, og så lidt forsigtig på
gassen
På et tidspunkt brugte jeg at finde en blød grusvej/mark, og så lige spinne
baghjulet lidt

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 00:12

Ole skrev:
> [...]
> gassen
> På et tidspunkt brugte jeg at finde en blød grusvej/mark, og så lige spinne

Også mit trick omkring bagdækket: Et stykke græsrabat ell.lign. (blot
ikke svigermors forhave!).
Men ellers kommer man langt med rolig tilkørsel, hvorunder man
automatisk slider belægningen gradvist længere og længere af på siderne.
Regnvejrskørsel skulle også spule sagerne grundigt af. En tur til
bageren og tilbage i en sommerbyge gør det dog ikke

Det går pludselig op for mig at mit husråd#1 omkring rengøring
barberskum, endnu ikke er testet omkring subj. Dét må jeg få gjort noget
ved ved førstkommende lejlighed :-|

--
Armand.

Fra : Ole

Dato : 11-03-10 05:36

Skal den så ha en tur med Mach III også

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-10 22:24

> Hvad gør I?

Tager den med ro

/A

Fra : Søren Larsen

Dato : 10-03-10 22:29

Den 10-03-2010 22:23, Anders Majland skrev:

> Tager den med ro
>
> /A

Ha, hvis jeg havde taget den meget mere mere med ro i det sving hvor det
gik galt, så havde jeg sgu fået en parkeringsbøde; der var virkelig ikke
meget fart på. Jeg havde lige holdt stille for at orientere mig inden
jeg drejede til højre - halvvejs igennem svinget forsvandt geden.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-03-10 23:57

Den 10-03-2010 22:29, Søren Larsen skrev:

> [...]
> meget fart på. Jeg havde lige holdt stille for at orientere mig inden
> jeg drejede til højre - halvvejs igennem svinget forsvandt geden.

Nu er det ikke kun nye dæk der kan give problemer.
Hvilke dæk kører du på?

Der er en del "sports" dæk der er så godt som umulige at få varme i når
vi ligger og roder omkring frysepunktet, det er heller ikke optimalt.

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Søren Larsen

Dato : 11-03-10 09:54

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> Der er en del "sports" dæk der er så godt som umulige at få varme i når vi
> ligger og roder omkring frysepunktet, det er heller ikke optimalt.

> [...]

Metzeler Roadtec Z6, de samme som før skiftet.

/Søren

Fra : Katten i træet

Dato : 10-03-10 22:53

Søren Larsen skrev:
> [...]
> konklusion på hvad man kunne gøre for at imødekomme problemet.
> Sandpapir, renset benzin og acetone, var nogle af budene.

Selv har jeg aldrig tænkt så meget på om nye dæk MC dæk er glatte som
det at enhver ændring af cyklen giver den andre køreegenskaber. Derfor
har jeg altid været forsigtigt hver gang jeg har skiftet dæk, ændre
dæktryk, ordnet bremser e.l.

At bruge opløsningsmidler som benzin og acetone vil jeg umiddelbart anse
for dumt, da det kan ændre gummiets overflade, så den bliver hård og
glasagtig. At slibe det med sandpapir virker lidt omsonst, da en kort
tur på vejen hurtigt vil have samme effekt, men hvis du absolut skal
gøre noget så vil jeg da anbefale sandpapir frem for de andre
løsningsforslag.

For mig er rådet at erkende at en ændring på cyklen betyder at den er
anderledes at køre og det er _aldrig_ godt. Brug derfor lidt tid på at
genlærer hvordan den er og til den tid har dit dæk problem ligesom løst
sig selv.

Fra : Per

Dato : 11-03-10 08:49

Søren Larsen wrote:
> [...]
> konklusion på hvad man kunne gøre for at imødekomme problemet.
> Sandpapir, renset benzin og acetone, var nogle af budene.

Kan man ikke købe dæk, der IKKE er glatte ? Det er jo helt til grin at man
ikke gør noget ved det store problem.

Jeg mener det er jo ikke et problem på nye dæk til biler -de er ikke glatte.

Hvad mon de gør i USA, hvor en dækforhandler ville blive sagsøgt herfra og
til juleaften ?

mvh. Per

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-10 08:54

> Jeg mener det er jo ikke et problem på nye dæk til biler -de er ikke
> glatte.

Jo det er de - Det betyder bare ikke så meget på en bil hvis man skrider
lidt mens man slider det glatte lag af

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 12:46

Per skrev:

> Kan man ikke købe dæk, der IKKE er glatte ? Det er jo helt til grin at
> man ikke gør noget ved det store problem.

Så stort et problem er det vel ikke - Hvis alle motorcyklister i snit
skifter ét dæk årligt drejer det sig om op under 100.000 dæk og antallet
af styrt i forhold dertil er nærmere en bagatel :-|

Hinden er et slipmiddel så dækket kan komme fri af formen, men det
gavner også som konservering af dækket under lagring, så der er ingen i
fabrikation og salgs -leddet der er interesseret i at undgå det!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-03-10 08:44

Den 11-03-2010 08:49, Per skrev:
> Søren Larsen wrote:

> Kan man ikke købe dæk, der IKKE er glatte ? Det er jo helt til grin at
> man ikke gør noget ved det store problem.

Jo det kan man godt
Continental har lige lanceret et sådant på det danske marked

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 11-03-10 09:29

"Søren Larsen" <me@localhost> skrev i meddelelsen
> [...]
> er et kendt fænomen, men der var ikke rigtig nogen konklusion på hvad man
> kunne gøre for at imødekomme problemet. Sandpapir, renset benzin og

Hej Søren,

Jeg har i den del år ikke haft problemer med nye dæk, der er glatte, idet
jeg efter at have monteret dækkene gennemvæder en klud med
cellulosefortynder og tører slidbanen af og derpå futter ud på en af de
lokale småveje med grov asfalt og uden nævneværdig trafik, hvor jeg bruger
10 min. på at køre "lilleslalom" med tiltagende nedlægninger med ikke over
40 km/t.
Det har igennem årene virket fint på mine gadecykler og på mit banejern,
hvis dæk jeg naturligvis ikke tilkører offentlig vej!

Mvh.
Carsten
BMW F800R
Suzuki DR250S
Suzuki GSX-R 600

Fra : Hekto

Dato : 11-03-10 04:22

On 10 Mar., 22:29, Søren Larsen <me@localhost> wrote:

> [...]
> meget fart på. Jeg havde lige holdt stille for at orientere mig inden
> jeg drejede til højre - halvvejs igennem svinget forsvandt geden.

Man kunne jo forestille sig at det var en væmmelig cocktail af nye
glatte dæk og så temperaturer omkring frysepunktet, der gjorde det?

Jeg plejer nu godt nok at tørre dækket af med en klud fugtet med
rensebenzin og derefter en gang sæbevask.Så kan man tage den med ro
ca. 50 Km for at være sikker. Man kan tydeligt se når det er 'slidt
til'.

--

/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 11-03-10 04:23

On 11 Mar., 00:11, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det går pludselig op for mig at mit husråd#1 omkring rengøring
> barberskum, endnu ikke er testet omkring subj. Dét må jeg få gjort noget
> [...]

Derefter en rask tur med skraberen, så du får barberet de lange tynde
'gummi-hår' af, helt ude på siden af dækket?
--

/Hekto

Fra : Jens S

Dato : 11-03-10 14:56

Søren Larsen har bragt dette til verden:

nyd ham her
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
jens s

Fra : TWL

Dato : 11-03-10 21:09

Søren Larsen wrote:
> Hvad gør I?

> /Søren

Kører stille og roligt de første km

Thomas

Fra : dufur

Dato : 11-03-10 21:24

On 10/03/10 21.37, Søren Larsen wrote:
> [...]
> konklusion på hvad man kunne gøre for at imødekomme problemet.
> Sandpapir, renset benzin og acetone, var nogle af budene.

Vasker dem grundigt i opvaske sæbe, og skyller grundigt.
Har kun prøvet det en gang, men dækket føltes på ingen måde glat
efterfølgende.

Fra : Søren Larsen

Dato : 11-03-10 22:44

Den 10-03-2010 21:37, Søren Larsen skrev:
> [...]
> konklusion på hvad man kunne gøre for at imødekomme problemet.
> Sandpapir, renset benzin og acetone, var nogle af budene.

Tak for alle de gode råd. Jeg må i gang med rystepudser, kemikalier,
sæbe, slalomkørsel m.m.
Håber trods alt at mit uheld bliver andres held. Forstået på den måde at
denne tråd opfrisker gammel viden for nogle og giver ny viden til andre.

/Søren

Fra : Per V. Misser

Dato : 13-03-10 02:01

Hej!

> [...]
> Håber trods alt at mit uheld bliver andres held. Forstået på den måde at
> denne tråd opfrisker gammel viden for nogle og giver ny viden til andre.

Tråden har ikke bevæget sig så meget omkring hvorfor nye dæk er glatte.
De udsagn jeg nu lægger frem stammer fra bl.a Pro-Bike, hvor jeg plejer at
få skiftet dæk på CXen.
Dækkene er voksbehandlede fra fabrikken for at hindre ældningsproces som
ellers er uundgåelig som følge af nedbrydning fra sollys, UV-stråling, Ozon
og andre miljøfaktorer der virker nedbrydende på gummi. Kort sagt, så er de
nymonterede dæk ikke delvis nedbrudte / hårde selv om de har ligget på
lager i en periode.
Voksen er glat, og skal fjernes. Det sker primært ved at dækket bliver kørt
varmt. Længere er den ikke.
Jeg kanikke se nytten af alverdens kemikalier, som også risikerer at fjerne
andre nyttige hjælpestoffer, eller mekanisk bearbejdning med sandpapir, som
skader / nedbryder overfladen. Dækket skal køres varmt, hvorved voksen
fordamper. Man kan naturligvis hjælpe denne proces på vej ved at forvarme -
med fornuft - med en varmeblæser, før man kører en "fordampningstur".
Hvad bagdækket angår, så vil en brænder med nedlægning på Armands græsplæne
helt sikkert give den ønskede effekt, og vil blive efterfulgt af
interessante ytringer

Per V. Misser
CX500E82 med BT45
SuperFox 56 (Dækvalg kommer senere, men brændere er nok ikke aktuel)

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-03-10 05:47

> [...]
> er et kendt fænomen, men der var ikke rigtig nogen konklusion på hvad man
> kunne gøre for at imødekomme problemet. Sandpapir, renset benzin og

Fortalte personen som skiftede dine dæk ikke, at dækkene var glatte? Det
siger min forhandler (Sydfynsmc) altid, selvom jeg efterhånden har skiftet
dæk mange gange..
Selv i Tyskland da jeg kørte galt, og vi havde lidt øhm.....
kommunikationsproblemer (jeg er elendig til tysk :) så lod de mig ikke køre
derfra før jeg forstod, at jeg skulle passe på, bagdækket var glat..

Jeg kører selv bare lidt stille og roligt de første 50-100km, så plejer der
ikke at blive nogle overraskelser..

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-03-10 18:51

Den 12-03-2010 05:47, Anders Houmark skrev:

> [...]
> derfra før jeg forstod, at jeg skulle passe på, bagdækket var glat..
>
> Jeg kører selv bare lidt stille og roligt de første 50-100km, så plejer der

Han sagde: "Det bliver lige 300 kroner, god fornøjelse"!

/Søren