Lille Linux Router problem
Fra : Thomas More

Dato : 04-08-01 14:11

Hej

Jeg har en RH7.0 box sat som router mellem mit LAN og min TDC DSL
forbindelse.

Router funktionerne virker faktisk ganske fortrindeligt, men der er et lille
problem !

Problemet er, at man af og til mister forbindelsen til TDC i længere eller
kortere tid. Dette medfører, at routerens eth0 holder op med at
køre......(dvs slet ikke figurerer på f.eks. 'ifconfig' output).

Jeg går ud fra at problemet er, at man benytter DHCP ved TDC, og at routeren
dermed mister sin IP, som man først får igen når man laver en "forespørgsel"
til DHCP serveren.

Min løsning har indtil nu været at reboote routeren, hvorved den korrekt
finder sin IP igen, og kommer til at virke som før.

MEN - kan man ikke på en eller anden måde sætte den til selv at forsøge at
genfinde link på eth0 når den har mistet det ?....Sådan at den kører videre
som om intet var hændt efter at forbindelse til TDC kommer op igen ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-01 16:01

Fra : Thomas More

Dato : 04-08-01 16:17

Den føste mulighed lyder som noget jeg skal gøre manuelt, men den sidste
lyder automatisk.

Skal den sidste skrives i en eller anden fil ?!?.....Evt. i mit ipchains
script nederst ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-01 16:32

Fra : Thomas More

Dato : 04-08-01 16:45

> Det er begge kommandolinjer.

> Nej, du skal selv køre dem. Skal det foregå fuldstændig automatisk, skal
> du f. eks. skrive et cron-script, der jævnligt kontrollerer eth0's
> status og kører 'ifdown eth0 && ifup eth0', hvis eth0 er nede.
>
> Den bedste løsning ville naturligvis være at fjerne problemet helt...

Ja - det er jeg klar over.....men det er vist noget man skal snakke med TDC
om, og ikke med mig selv om er jeg bange for