Optælling i access database
Fra : JS

Dato : 04-08-01 14:15

Mit spørgsmål går ud på hvordan jeg får vist antallet af poster i databasen.

Databasen består af emailadresser og på en bestemt side vil jeg gerne have
vist, hvor mange adresser der findes i databasen.

Findes der en "let" vej til det resultat?.

JS

Fra : Thygesen

Dato : 04-08-01 15:42

"JS" <j.s.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vist, hvor mange adresser der findes i databasen.
>
> Findes der en "let" vej til det resultat?.

strConn = "DBQ=" & Server.Mappath("db1.mdb") & ";Driver={Microsoft Access
Driver (*.mdb)}; PWD="
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strQ = "SELECT COUNT(id) AS Antal FROM tabel"
objRS.Open strQ, strConn
antal = objRS("Antal")
objRS.Close
Set objRS = Nothing

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk

Fra : Kim V

Dato : 04-08-01 22:52

>strQ = "SELECT COUNT(id) AS Antal FROM tabel"
> antal = objRS("Antal")

Jeg havde ligende problem og måtte til sidst lave en forspørgsel i Access,
og så lave en rs på grundlag af forspørgsel. Det vil sige sql="select * from
qry_tabel" En meget dårlig løsning

Jeg prøvede ovenstånde men , fik nemmelig hele tiden at vide at feltet
"antal" ikke fandtes i rs, når jeg lavede en sql="select count(felt) as
antal FROM tabel"

Helt sammen fejlmeddelse, som jeg jævnligt får når jeg staver et felt navn
forkert. fx email=RS("emial")

Har jeg misset noget ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-08-01 06:39

"Kim V" <nomail@lkkhjjhj.com> wrote in message

> [...]
> og så lave en rs på grundlag af forspørgsel. Det vil sige sql="select *

Hvorfor?
Det svarer reelt set til at lave et view i MSSQL - noget jeg bruger hver dag

> [...]
> antal FROM tabel"
>
> Helt sammen fejlmeddelse, som jeg jævnligt får når jeg staver et felt navn

Du kan refererer til dine felter i recordset vha en ordinal værdi
fx

Select Count(*) From MyTable

Hvor rs(0) vil give dig antallet af poster i tabellen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tore Gudnæs Rich

Dato : 06-08-01 23:58

Nedenstående metode har jeg selv brugt:

<%
Dim antal

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("/database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From adresser Order By adresserId Desc"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

antal = rs("adresserId")

Conn.Close
Set Conn = Nothing