Mad i brændeovn ?
Fra : Jakob Langgaard

Dato : 09-03-10 21:54

Hej gruppe,

Så er hjemmet blevet en dejlig ny indbygnings-brændeovn rigere, og en
del mønter fattigere

Og selvom det er dejligt med en brændeovn der faktisk virker og kan
give en masse varme, så tænker jeg jo straks ..

De der pizza ovne (masseovne etc.), de er jo bare netop en (sten)
masse og noget brændende træ - ligheden er jo slående - eller ?

Så spørgsmålet er nu, kan man ikke bruge brændeovnen på en snild måde
til at bage en pizza ved super høj temperatur - eller et brød - eller
stille stegesoen ind ?

Inspiration, idéer, mislykkede forsøg og andet er meget velkomne -
også inden jeg vælger den simple løsning og bare prøver mig frem

Tak for en evigt inspirerende og interessant gruppe/diskussion,

Jakob

Fra : Max

Dato : 09-03-10 22:09

Hej Jakob

> Tak for en evigt inspirerende og interessant gruppe/diskussion,

Hvorfor spurgte du ikke før du anskaffede dig brændeovnen ?

--
Mvh Max

Fra : Niels

Dato : 09-03-10 14:42

On Mar 9, 10:08 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Jakob

> Hvorfor spurgte du ikke før du anskaffede dig brændeovnen ?
>
> --
> Mvh Max

Mon ikke det er fordi Jakob er et nysgerrigt menneske, som gerne vil
have ideer til, hvad en brændeovn kan bruges til udover at give varme
i huset?

--
Niels

Fra : Max

Dato : 09-03-10 22:47

Hej Niels

> Mon ikke det er fordi Jakob er et nysgerrigt menneske, som gerne vil
> have ideer til, hvad en brændeovn kan bruges til udover at give varme
> i huset?

Tror du det er årsagen ?

--
Mvh Max

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 09-03-10 23:32

On Tue, 9 Mar 2010 22:08:43 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Jakob

>Hvorfor spurgte du ikke før du anskaffede dig brændeovnen ?

Jeg har såmænd leget med tanken før, men ikke fundet så meget andet
end et par enkelte brændeovne med indbygget bage/ovn rum - og det var
ikke rigtig aktuelt i vores tilfælde (indbygningsovn).
Men nu er ovnen der - så derfor spørger jeg Det vil jo bare være
en bonus hvis den kan duplere som pizzaovn eller andet.

.. men jeg har ingen anelse om hvor varmt der bliver i kammeret når
der er "kul" på - måske for varmt ?

.. Første eksperiment bliver måske med et no-knead brød - der burde
være plads til stegesoen hvis man skubber brændet/gløderne over i den
ene side af ovnen.

/Jakob

Fra : jos

Dato : 10-03-10 02:52

Jakob Langgaard wrote:

> [...]
>
> .. Første eksperiment bliver måske med et no-knead brød - der burde
> være plads til stegesoen hvis man skubber brændet/gløderne over i den

nu ka jeg ikke vide noget om din ovn, men min er godkendt i hoved og r.. og
det betyder at den skal være ganske effektiv. Dvs at den er god til at give
energi til rummet, hvilket er ganske rigtigt. Det betyder til gengæld også
at der er "kold" få minutter efter at ilden er gået (eller taget :) ud. Det
er imho forskellen til en pizza/bageovn, som indholder nok varme i sig selv
til at bage efter ilden er fjernet.

finn

Fra : Max

Dato : 10-03-10 08:15

Hej Jakob

> Jeg har såmænd leget med tanken før, men ikke fundet så meget andet
> end et par enkelte brændeovne med indbygget bage/ovn rum - og det var
> ikke rigtig aktuelt i vores tilfælde (indbygningsovn).

Ja, det havde jo været smart at anskaffe en ovn der kunne bruges til
begge dele. Jeg tror nemlig ikke en brændeovn i al almindelighed
egner sig til f.eks. at bage i, jeg skal ihvertfald ikke have puttet
mad i det ildelugtende forbrændingskammer en brændeovn normal
er. Du skal forøvrigt regne med omkring 300 grader til pizza.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-10 15:41

> Hej Jakob

> er. Du skal forøvrigt regne med omkring 300 grader til pizza.

Men mange mener at 400 grader er bedre.

Steen.

Fra : Ralph

Dato : 10-03-10 17:43

> er. Du skal forøvrigt regne med omkring 300 grader til pizza.

Jeg klarer mig udmærket med 275 grader, og med fem pizzaer ad gangen der
alle skal ned og have lidt undervarme, er det nærmere 250-240 grader når
ovnen skal åbnes fire gange indefor fem-syv minutter.

--
Ralph