Mac forbudt på Århus Købmandsskole
Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-10 12:01

Ja, hvad siger I selv?

<http://www.version2.dk/artikel/14156-mac-forbudt-windows-tvang-til-hhx-
eksamen?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 12:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, hvad siger I selv?
>
> <http://www.version2.dk/artikel/14156-mac-forbudt-windows-tvang-til-hhx-
> eksamen?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

at jeg kan forstå at de vil dække sig ind så de ikke bagefter får klager
de ikke kan skyde videre op i systemet.

Altså hvis de ikke retter sig efter anbefalingen der kommer ned fra
højere sted så har de ingen at skyde skylden på hvis det går galt.

Den tekniske forklaring er dog langt ud i hampen ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-10 13:31

> [...]
>
> Altså hvis de ikke retter sig efter anbefalingen der kommer ned fra
> højere sted så har de ingen at skyde skylden på hvis det går galt.

De kunne jo lade være med direkte at forbyde Mac-brugen, og i stedet
sige at det måtte være på eget ansvar.

> Den tekniske forklaring er dog langt ud i hampen ...

De vil ikke engang tillade elverne at medbringe deres Mac med egne
noter; kun Windows-pc'ere må her anvendes.

Ikke engang MacBooks med Windows installeret er nok ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 13:35

> De kunne jo lade være med direkte at forbyde Mac-brugen, og i stedet
> sige at det måtte være på eget ansvar.

korrekt .. men det er lidt amerikanske tilstande .. hvor de bange for
reprisalier _hvis_ der sker noget og retningslinerne ikke er fulgt.

> De vil ikke engang tillade elverne at medbringe deres Mac med egne
> noter; kun Windows-pc'ere må her anvendes.
>
> Ikke engang MacBooks med Windows installeret er nok ...

hvilket vider om enten: a: komplet uvidenhed eller b: strikse ordrer fra
højere sted om ikke at afvige fra vejldeningen. Jeg tror på b ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 14:52

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> hvilket vider om enten: a: komplet uvidenhed eller b: strikse ordrer fra
> højere sted om ikke at afvige fra vejldeningen. Jeg tror på b ...

Holder ikke. Købmandsskolen er en halvofficiel og delvis privat ejet
institutiojn, og det har det været lige siden starten engang i fordums tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 14:57

> Holder ikke. Købmandsskolen er en halvofficiel og delvis privat ejet
> institutiojn, og det har det været lige siden starten engang i fordums tid.

? ... det er en vejldning fra ministeret de læner sig op af ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 15:27

Thomas von Hassel wrote:

> ? ... det er en vejldning fra ministeret de læner sig op af ...

Nej, det var en _forespørgsel_, de rettede til ministeriet. Der står
intet i ministeriets vejledning om bestemte computere og bestemte
styresystemer.

- Jeg har for nyligt været lidt involveret i at hjælpe et gymnasium med
nogenlunde det samme problem, hvor nogle elever bruger bærbare Mac, og
hvor der var problemer med at tilgå gymnasiets Outlook system uden at
blive smidt af. - Jeg anbefalede, at Mac brugerne gik på systemet
'online' med Firefox eller Safari - altså via internet og ikke lokalnet.
Det fungerer ganske glimrende...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 16:58

Hej,

> De vil ikke engang tillade elverne at medbringe deres Mac med egne
> noter; kun Windows-pc'ere må her anvendes.

Det er da klart at enhver tilsynsførende ved en eksamen bliver nervøs,
når han pludseligt ser en flok elver ankomme med deres Macs.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 14:46

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> højere sted så har de ingen at skyde skylden på hvis det går galt.
>
> Den tekniske forklaring er dog langt ud i hampen ...

Og direkte løgn! - Jeg håber, du er klar over, at det, Købmandsskolen
gør, er p....hamrende ulovligt og ikke noget med, at man vil gardere sig
eller ikke.

Og at en MacBook med Windows heller ikke kan, er så langt ude, at selv
kragerne i yderste klitrække ryster på hovedet.!

Gad egentlig vide, hvor meget Microsoft har betalt for at få ledelsen
til at forbyde brugen af Apple.... - 2, 3, 4, 5mill. kr.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 14:52

> [...]
>
> Og at en MacBook med Windows heller ikke kan, er så langt ude, at selv
> kragerne i yderste klitrække ryster på hovedet.!

enig ..

> Gad egentlig vide, hvor meget Microsoft har betalt for at få ledelsen
> til at forbyde brugen af Apple.... - 2, 3, 4, 5mill. kr.?

de betaler nok ikke noget ... det er "bare" en mis- og overfortolkning
af regler/retningslinier ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 15:09

Thomas von Hassel wrote:

> de betaler nok ikke noget ... det er "bare" en mis- og overfortolkning
> af regler/retningslinier ...

Faktisk véd jeg, at Købmandsskolen får en hel del sponsorstøtte, da den
som skrevet er delvis privatejet. - Desuden har jeg i TVAvisen DR1 og
Magasinet Penge TV2 hørt MS's danske direktør sige, at de yder
sponsorstøtte til forskellige 'institutioner'. Han nægtede at sætte
navne på...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 15:50

> da den
> som skrevet er delvis privatejet.

Det er en selvejende instution:

<http://www.aabc.dk/forside/om+os/organisation>

"§ 2
Bestyrelsens sammensætning
Stk. 1
Institutionen ledes af en bestyrelse på 10 stemmeberettigede medlemmer.
Heraf udpeges 4 af Erhverv Århus, 4 udpeges af HK Århus, 1 udpeges af
Århus Byråd og 1 udpeges af Århus Amtsråd."

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 09-03-10 22:09

Erik Richard Sørensen wrote:

> Og direkte løgn! - Jeg håber, du er klar over, at det, Købmandsskolen
> gør, er p....hamrende ulovligt og ikke noget med, at man vil gardere sig
> eller ikke.

Ulovligt og så endda p....hanmrende - hvor ser du det henne?

> Gad egentlig vide, hvor meget Microsoft har betalt for at få ledelsen
> til at forbyde brugen af Apple.... - 2, 3, 4, 5mill. kr.?

Jeg er helt sikker på Microsoft ikke har gjort noget her - nogle gange
er det bare sådan at der bliver gået efter det sikre. Irriterende, men
ressourcerne er ikke uendelige og så får lavest fællesnævner lov at
råde. Hvor skal man ellers sætte grænsen?

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 23:09

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Ulovligt og så endda p....hanmrende - hvor ser du det henne?

Iflg. vores nu forh. undervisningsminister og de EU direktiver, Danmark
selv har skrevet under på.

> [...]
> ressourcerne er ikke uendelige og så får lavest fællesnævner lov at
> råde. Hvor skal man ellers sætte grænsen?

Nu er det jo ikke helt ukendt, at MS underbyder, hvor de kan komme til
det, så det ville ikke undre mig spor, hvis de også har været inde
her... - Og mht. at sætte grænser, så er det jo eleverne selv, der
betaler for computerne og ikke skolen - her Købmandsskolen. Hvis det
derimod havde været skolen, der havde stillet computere til rådighed, er
det - endnu - skolen, der fuldt og helt bestemmer system og til dels
også mærke - bortset fra, hvis de gjorde, skulle det i licitation.

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 10-03-10 21:37

> Iflg. vores nu forh. undervisningsminister og de EU direktiver, Danmark
> selv har skrevet under på.

Det lyder mærkeligt der skal være et direktiv som omtaler at brugen af
Apple skal være understøttet. Hvor går grænsen så? BeOS, DOS, TOS, OS/2
V4 og hvad med hardware? Skal der eksempelvis være frit valg mht.
netværksteknologi, så Token Ring, coax kabler osv. kan benyttes, eller
er det ok at forvente RJ45, CAT4, ehernet osv.?

> [...]
> det - endnu - skolen, der fuldt og helt bestemmer system og til dels
> også mærke - bortset fra, hvis de gjorde, skulle det i licitation.

Mht. licitation, så kommer det an på indkøbets størrelse, der er også
SKI og hvis vi taler selvejende institution er det endda tænkeligt man
slet ikke kører under slige regler.

At Microsoft skulle operere på det niveu virker forøvrigt ret
utænkeligt. Gevinsten er for lille og risikoen for dårlige omtale er for
stor, altså for slet ikke og tale om det kan der ikke tjenes penge på.
Lobbyisme og spin helt sikkert, men en eksklusiv aftale med en skole NO WAY.

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-10 14:22

> [...]
>
> Gad egentlig vide, hvor meget Microsoft har betalt for at få ledelsen
> til at forbyde brugen af Apple.... - 2, 3, 4, 5mill. kr.?

Og undervisningsministeriet melder nu ud af århusianerne må have
misforstået noget:

<http://www.version2.dk/artikel/14168-mac-eksamen-reddet-skifter-windows
-media-ud-med-flash-video>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 12:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, hvad siger I selv?
>
> <http://www.version2.dk/artikel/14156-mac-forbudt-windows-tvang-til-hhx-
> eksamen?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

jeg kan da fortælle af f.eks. på ASB foregår eksamens aflevering på en
dertil indkbøbt USB nøgle som bliver udleveret ved eksamens start. Det
synes jeg er en dejlig low-tech løsning istedet for et netværk.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 14:48

Thomas von Hassel wrote:

> jeg kan da fortælle af f.eks. på ASB foregår eksamens aflevering på en
> dertil indkbøbt USB nøgle som bliver udleveret ved eksamens start. Det
> synes jeg er en dejlig low-tech løsning istedet for et netværk.

- Og samtidig forhindrer man eksaminanterne i at gå 'udenom' på nettet
og kopiere besvarelser ind i eksamensopgaverne...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 14:52

> - Og samtidig forhindrer man eksaminanterne i at gå 'udenom' på nettet
> og kopiere besvarelser ind i eksamensopgaverne...

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår andre steder, men på ASB i eksaminer
med "alle hjælpemidler" så er internet, google, Wikipedia, online
udgaverne af f.eks. Karnov og Retsinfo "fair game" ifbm. løsning af
opgaverne. Men det siger sig selv at man ikke "bare" kan kopiere
løsningen ind ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-03-10 16:54

On 2010-03-09 12:01:05 +0100, Per Rønne said:

> Ja, hvad siger I selv?
>
> <http://www.version2.dk/artikel/14156-mac-forbudt-windows-tvang-til-hhx-
> eksamen?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

Der er en opdatering nu

<http://www.version2.dk/artikel/14168-mac-eksamen-reddet-skifter-windows-media-ud-med-flash-video>

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 18:32

Kurt Brixen wrote:

> Der er en opdatering nu
> <http://www.version2.dk/artikel/14168-mac-eksamen-reddet-skifter-windows
> -media-ud-med-flash-video>

Nå dada, - der er nok nogen, der har fået kolde fødder og handlet - for
engangs skyld - hurtigt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 18:40

> Nå dada, - der er nok nogen, der har fået kolde fødder og handlet - for
> engangs skyld - hurtigt.

eh nej .. stop nu med dit konsiprations pis .. som jeg skrev tidligere
så er det garanteret bare misforståelser og miskommunikation imellem
skolerne og ministeret .. .hvilket det også viste sig at være ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 20:11

Thomas von Hassel wrote:

> eh nej .. stop nu med dit konsiprations pis .. som jeg skrev tidligere
> så er det garanteret bare misforståelser og miskommunikation imellem
> skolerne og ministeret .. .hvilket det også viste sig at være ...

Så er det lidt 'sjovt', at det bliver ændret mindre end to timer efter,
jeg har kontaktet pressen i form af en telefonsnak og en mail til TV2
Østjylland...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 20:14

> Så er det lidt 'sjovt', at det bliver ændret mindre end to timer efter,
> jeg har kontaktet pressen i form af en telefonsnak og en mail til TV2
> Østjylland...

ja dert er din fortjeneste at de siden 2009 har migreret fra ASF til
Flash Video ... det er godt vi har dig til at holde styr på de ting ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 23:02

Thomas von Hassel wrote:

> ja dert er din fortjeneste at de siden 2009 har migreret fra ASF til
> Flash Video ... det er godt vi har dig til at holde styr på de ting ...

Spar på ironien. - Jeg synes blot, det er lidt 'sjovt', de er /så/
hurtige ude, når der er risiko for, at pressen bliver blandet ind i det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-10 08:29

> Spar på ironien. - Jeg synes blot, det er lidt 'sjovt', de er /så/
> hurtige ude, når der er risiko for, at pressen bliver blandet ind i det.

Ja, de er hurtige til at chekke deres egne fakta når pressen er ude ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-03-10 10:18

On 09-03-2010 20:11, Erik Richard Sørensen wrote:

> Så er det lidt 'sjovt', at det bliver ændret mindre end to timer efter,
> jeg har kontaktet pressen i form af en telefonsnak og en mail til TV2
> Østjylland...

Jeg er ked af at må fortælle dig at du vist overvurderer effekten af
dine handlinger, bare en *anelse*....

;)

Jesper \

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-03-10 23:05

> Nå dada, - der er nok nogen, der har fået kolde fødder og handlet - for
> engangs skyld - hurtigt.

Næh, skolen har blot kigget på ministeriets hjemmeside. Det havde de IKKE
gjort da de forbød Macs.

- Mikael

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-10 14:52

> Jeg er ked af at må fortælle dig at du vist overvurderer effekten af
> dine handlinger, bare en *anelse*....

Hehe ja. Alene det at det sker så hurtigt efter viser med al sansynlighed
(i min verden) at det _ikke_ var det som fik dem i sving...

Dette sagt uden at være efter nogen men blot en observation.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."