Amarone vine
Fra : Mogens

Dato : 08-03-10 14:58

Nu er man jo en nærig hund, og jeg forfalder desværre ofte til at lade
mig lokke af supermarkedets "super"-tilbud på en Amarone til måske 150
kr som før kostede 260 kr. Er jeg den eneste der hver gang føler mig
snydt, og får en vin som retteligen burde have kostet 30-40 kr?

Nu er en Amarone mig bekendt en vin som skal overholde nogle regler, og
så vidt jeg har hørt så er særkendet for Amaronen at der bruges ca. 4
gange så mnage druer pr. liter færdig vin som en "normal" vin. Derfor
bør en Amarone vel være særdeles kraftig, både i krop og bouquet.

Somme tider har jeg istedet købt den tilhørende Ripasso, og der må jeg
så sige at som hovedregel er det en meget bedre vinoplevelse end den
fine Amarone.

Men er der noget systematisk snyd (den kommer jo fra Italien :) ),
således at man ved at nærlæse etiketten kan sikre sig at man får en ægte
Amarone og ikke noget tyndt pjaskvand?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-03-10 15:49

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> at man ved at nærlæse etiketten kan sikre sig at man får en ægte Amarone

Du er ikke den eneste. Jeg er selv uforbedrelig i den retning og blevet
snydt tilstrækkeligt mange gange til at jeg sidste gang valgte at handle i
en vinforretning. Vinen kostede godt nok 50% mere men var god nok til at jeg
vil gøre det samme fremover.

Steen.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-10 15:56

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> snydt tilstrækkeligt mange gange til at jeg sidste gang valgte at handle
> i en vinforretning. Vinen kostede godt nok 50% mere men var god nok til

Jeg fandt ud af at en ægte Amarone åbenbart laves ved at man loftstørrer
druerne, hvilket forklarer at mængden af druesaft så er så meget lavere
end en traditionel fremstillet vin. Ved dog ikke om der er en
klassifikation så man kan se om det er en almindelig rødvin fremstillet
under Amarone navnet eller en ægte traditionel Amarone.

Men, du har sikkert ret i at vinhandleren har noget bedre. Kvickly er i
hvert fald ikke et sted jeg køber vine i fremtiden.

Men nu går man jo ikke ned og beder om en smagsprøve af en flaske der
måske koster 300 kr. Så jeg ville egentlig gerne vide om der nogen som
kender en Amarone der smager som jeg husker det fra før fupvinene kom på
markedet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-03-10 19:32

Mogens <no@mail.com> skrev i en meddelelse
4b950fed$0$284$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> der er en klassifikation så man kan se om det er en almindelig rødvin
> fremstillet under Amarone navnet eller en ægte traditionel Amarone.

Amarone Classico indikerer, at druerne kommer fra de "oprindelige" marker,
der ligger i højdedragene. Den "almindelige" Amarone laves på druer fra
marker, der typisk ligger i lavlandet. Der er stor forskel på Classico og
ikke-Classico. Navnet "Amarone" (evt. "Amarone della Valpolicella") er
beskyttet, og indikerer, at vinen er DOCG-godkendt.

> Så jeg ville egentlig gerne vide om der nogen som
> kender en Amarone der smager som jeg husker det fra før fupvinene kom
> på markedet.

Prøv Aldis Amarone til en flad hundredekroneseddel. Den er ganske udmærket
til prisen. Vil du ofre lidt mere, så hold dig til Classico.

Min foretrukne "hverdags-Amarone" er Trionfo, der kan fås for 450kr. for to
i Superbest.

Jeg har netop haft vinklubben på besøg, hvor temaet var Amarone. Temaet
endte så med at blive Valpolicella i stedet for, da vi valgte at afprøve
påstanden om, at en god Ripasso skulle være bedre end en middelmådig
Amarone - men vi blev skuffede. Sammenlignede vi dyre Ripassoer med billige
Amaroner (i samme prisklasse), var vi alle enige om, at Amaronen var en
bedre og mere kompleks vin. Dessertvinen var forresten den søde udgave af
Amaronen; Recioto.

Artiklen om Valpolicella på den engelsksprogede del af Wikipedia er
forresten fremragende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 08-03-10 16:46

Mht Ripasso, så kan jeg entydigt tilslutte mig. Fik den anbefalet af min
flinke varehuschef, og blev positivt overrasket. En glimrende og
velfungerende vin, der kan slå de fleste Italienske vine der kommer på
tilbud.
Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-03-10 17:21

On Mon, 08 Mar 2010 14:58:04 +0100
Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
> således at man ved at nærlæse etiketten kan sikre sig at man får en
> ægte Amarone og ikke noget tyndt pjaskvand?

Amarone er normalt noget mere afrundet og frugtig i smagen set i
forhold til f.eks. lillebroderen Ripasso. Du skal ikke forvente en
kraftfuld bombe af smag når du køber Amarone (hvilket er årsagen til
at mange "vinsmagere" ikke bryder sig om den hvorimod menigmand
finder den fantastisk).

Kim

Fra : Mogens

Dato : 08-03-10 19:37

Kim Schulz wrote:

> [...]
> kraftfuld bombe af smag når du køber Amarone (hvilket er årsagen til
> at mange "vinsmagere" ikke bryder sig om den hvorimod menigmand

Tak, du har formodentlig ret, men det undrer mig alligevel en smule.
Amaronen burde vel med 4 gange så mange druer pr. liter være et
koncentreret smagsbombardement, hvorimod Ripassone som er 2. gæringen på
de druer der brugtes til Amaronen, vel burde være noget tyndere!?
Jeg synes som nævnt at en Ripasso ofte er bedre end Amaronen, men troede
at det skyldtes at Amaronen var et fup-produkt.

Jeg erindrer netop at de første Amaroner jeg nød, var meget tunge,
fyldige og mørke kraftfulde vine. Men jeg kan jo huske forkert :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-03-10 19:43

Mogens <no@mail.com> skrev i en meddelelse
4b9543d0$0$285$14726298@news.sunsite.dk

> Tak, du har formodentlig ret,

Nu er smag jo en subjektiv størrelse, men næppe.

> [...]
> koncentreret smagsbombardement, hvorimod Ripassone som er 2. gæringen
> på de druer der brugtes til Amaronen, vel burde være noget tyndere!?

Jepper.

> Jeg synes som nævnt at en Ripasso ofte er bedre end Amaronen, men
> troede at det skyldtes at Amaronen var et fup-produkt.

Du har været uheldig med din Amarone (og tilsvarende heldig med Ripassoen).

> Jeg erindrer netop at de første Amaroner jeg nød, var meget tunge,
> fyldige og mørke kraftfulde vine. Men jeg kan jo huske forkert :)

Nej. Du husker helt rigtigt. Amarone Classico er tonstung, kraftfuld,
alkoholstærk, mørk, og meget kompleks. Ripassoen har nogle af de samme
smagsnuancer som Amaronen, men helt uden samme kompleksitet og eftersmag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-03-10 18:31

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> kraftfuld bombe af smag når du køber Amarone (hvilket er årsagen til
> at mange "vinsmagere" ikke bryder sig om den hvorimod menigmand

Hmmm - en god amarone er netop en stor kompleks og kraftfuld vin. Problemet
er imo at de mange billige (sub 300 kr. amaroner) giver folk et helt forkert
indtryk af vinen. Men prøv en god amarone til f.eks. klassisk dyreryg (den
kan holde til det), så skal du bare se - eller rettere smage- så englene
synger.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : jos

Dato : 11-03-10 19:27

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> folk et helt forkert indtryk af vinen. Men prøv en god amarone til
> f.eks. klassisk dyreryg (den kan holde til det), så skal du bare se -

Er helt enig. En tur til Rom har iøvrigt bekræftet dette. Det var, i
Amaronens hjemland, absolut umuligt at opdrive en Amarone under ~40-45 EUR,
så det der fifleri foregår tilsyneladende "udenlandsk" (set med ITøjne)

finn

Fra : Mogens

Dato : 11-03-10 19:45

jos wrote:

> [...]
> så det der fifleri foregår tilsyneladende "udenlandsk" (set med ITøjne)

Ja, der har været nogle for mig lærerige indlæg i denne tråd. Det er
sevfølgelig et eller andet sted klart at et produkt til eks. 120 kr ikke
nødvendigvis smager "så englene synger", men jeg synes at det er tæt på
at være imponerende såfremt disse relativt tyndbenede Amarone vine
virkelig skulle være fremstillet efter Passito metoden. For hvordan
hulen kan en 4-dobbelt koncentreret druesaft give et så pauvert
resultat!? Et eller andet sted foregår der noget fup, men det er jo som
sagt også en italiensk vin, så kunne man egentlig forvente andet ;)
Flere af de Amaroner jeg har købt i prislaget 120-160 kroner vil jeg
vurdere burde koste 30-50 kr hvis man nøgternt vurderede kvaliteten.

Jeg har fulgt Jens's råd og prøvet at købe Aldis Amarone til en gæst vi
havde i ugens løb, men desværre er jeg lidt småforkølet og kunne ikke
smage vinen rigtigt. Men den skal helt sikkert prøves igen - også
Trivioli fra Superbest.

Men jeg har nu ret gode erfaringer med Rispasso'er, så det er også et
område jeg vil til at dyrke. De er i hvert fald prissat fornuftigt ud
fra en pris/kvalitetsvurdering - synes jeg - så måske et godt
Amaronested også har en super fordelagtig Rispasso. Priser på 3-500 kr
for en flaske Amarone ligger ud over hvad jeg vil ofre på en vin
medmindre det er til en ganske særlig lejlighed.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-03-10 21:44

Mogens skrev bl.a.:

> [...]
> fordelagtig Rispasso. Priser på 3-500 kr for en flaske Amarone
> ligger ud over hvad jeg vil ofre på en vin medmindre det er

Hej Mogens

Så meget vil jeg heller ikke nogensinde give for en rødvin.

Jeg må lige indskyde at det vinleksikon, som jeg gav et link
til, vistnok konsekvent staver Ripasso forkert (Rispasso).
Jeg skriver bare lige det her, fordi det var mig der bragte
linket med stavefejlen til torvs.

Jeg har lige kigget på reolen. Der ligger en flaske Valpolicella
Superiore Ripasso (2007) fra "leTobele". Så vidt jeg husker,
var den ikke værst.

--
Herluf :·)

Fra : h

Dato : 09-03-10 16:48

> [...]
> at man ved at nærlæse etiketten kan sikre sig at man får en ægte Amarone

Jeg vil tro at linket her giver en god mulighed for at udvide
Valpolicella-horisonten:
http://www.bichel.dk/bliv-en-bedre-vinsmager---smag-p-corvina-p-0061.html?catid=453
Jeg har dog ikke selv prøvet.
*S*

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-03-10 00:27

Mogens skrev bl.a.:

> [...]
> at der bruges ca. 4 gange så mnage druer pr. liter færdig vin
> som en "normal" vin. Derfor bør en Amarone vel være særdeles

Amaronevine er er vidt begreb. Det der gør Amaronen så dyr,
er, som du selv er inde på, den specielle fremstillingsmetode,
"passito", hvor druerne tørres vinteren over på måtter eller i
kasser til de nærmest er rosiner, før gæringen sættes i gang.

Hvis jeg skal købe en to-tre flasker vin som gave, går jeg
gerne ind hos en rigtig vinhandler, og så beder jeg om én god
Amarone og et par andre, lidt billigere vine.

Her er en side om Valpolicella, hvor der står lidt om, hvordan
de laver den tørre Amarone og den søde dessertvin, Recioto:

http://www.vinlex.dk/Vinlande/Italien/Veneto/Valpolicella.aspx

Jeg smagte en sød dessertvin på et såkaldt "enotek" i byen
Riva. Jeg fik ikke fat i hvad det var for en vin, men den smagte
pragtfuldt. Troede at det var en speciel sød Amarone, men
først nu er jeg klar over, at det må have være en /Recioto/
/della Valpolicella/.

--
Herluf :·)

Fra : Mogens

Dato : 11-03-10 05:28

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> pragtfuldt. Troede at det var en speciel sød Amarone, men
> først nu er jeg klar over, at det må have være en /Recioto/

Tak for linket Herluf! Det satte nogle ting på plads :)