Digital lyd via USB på Macbook... ??
Fra : jagge

Dato : 08-03-10 22:40

jeg er ved at købe en ekstern DA converter som den her

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/cambridge_da
cmagic_solv.htm

Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det
gøres på en mac ??

MVH

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-03-10 23:13

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
> usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det

Husk at købe et par VAN DEN HUL The OPTOCOUPLER MK II kabler med
præcisionsslebne linser. Ellers kommer der aldrig god lyd igennem...

- Mikael

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-03-10 23:39

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Husk at købe et par VAN DEN HUL The OPTOCOUPLER MK II kabler med
> præcisionsslebne linser. Ellers kommer der aldrig god lyd igennem...

Wow, der er godt nok nogle, der er afkoblede fra virkelighedens
verden. Til gengæld har de sikkert verdens mest præcise gengivelse af
deres 128kbit mp3 samling.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-10 00:04

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Wow, der er godt nok nogle, der er afkoblede fra virkelighedens
> verden. Til gengæld har de sikkert verdens mest præcise gengivelse af
> deres 128kbit mp3 samling.

Holder dit sarkasmefilter fri i denne uge?

Man kan også købe guldbelagte USB-kabler til vitterligt en formue. Var
det herinde jeg så det?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 09:40

> Holder dit sarkasmefilter fri i denne uge?
>
> Man kan også købe guldbelagte USB-kabler til vitterligt en formue. Var
> det herinde jeg så det?

jeg har nævt et en par guldbelagte HDMI kabler som b.la. hifi klubben
prøver at sælge ...

/thmas

Fra : jagge

Dato : 09-03-10 09:44

> Holder dit sarkasmefilter fri i denne uge?
>
> Man kan også købe guldbelagte USB-kabler til vitterligt en formue. Var
> det herinde jeg så det?

Fedt det er sgu da bling bling, mener bestemt jeg har set Nick og Jay
med sådan et par kabler :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-03-10 20:36

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Holder dit sarkasmefilter fri i denne uge?

Jep, jeg har måtte spare det væk. Jeg kan så bare konstatere, at der
åbentbart ikke er nogen øvre grænse [læs: penge] for, hvad visse
mennesker tror de kan høre.

> Man kan også købe guldbelagte USB-kabler til vitterligt en formue.
> Var det herinde jeg så det?

Kom ud i den virkelige verden, og se hvordan vi bruger digitale
signalkabler

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-10 22:35

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Jep, jeg har måtte spare det væk. Jeg kan så bare konstatere, at der
> åbentbart ikke er nogen øvre grænse [læs: penge] for, hvad visse
> mennesker tror de kan høre.

Jamen, der må jo være et marked for det.

Nåja, kan man have Rolls Roycemodeller udelukkende tiltænkt oliesheiker,
kan man vel også have USB-kabler og lydkort?

> Kom ud i den virkelige verden, og se hvordan vi bruger digitale
> signalkabler

Jotak gerne, men du sidder sikkert i Kjøwenhavn eller lignende, og så
langt frister det ikke at rejse for at se nogen sjippe med optiske
kabler

Fra : jagge

Dato : 09-03-10 09:43

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Husk at købe et par VAN DEN HUL The OPTOCOUPLER MK II kabler med
> præcisionsslebne linser. Ellers kommer der aldrig god lyd igennem...

Helt klart, jeg skal også have forstærkeren ensonificeret af en delfin
inden den tages i brug, det giver bedre dynamik har jeg hørt ;0)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 00:45

Hej,

> Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
> usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det
> gøres på en mac ??

Spørg i butikken.

"Normalt" kan den slags sagtens lade sig gøre. Jeg bruger USB-baseret
D/A-konverter uden problemer.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 09-03-10 09:45

> gøres på en mac ??
>
> Spørg i butikken.
>
> "Normalt" kan den slags sagtens lade sig gøre. Jeg bruger USB-baseret
> D/A-konverter uden problemer.

Hey Det har jeg gjort, MEN de har ingen mac erfaring men på pc kan man.

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 09-03-10 09:50

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
> usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det

Det kan du sagtens og så behøver du ikke engang at købe
kikkertlinser(tm) og kulfiber til de optiske kabler.

~ Jørgen

Fra : Terje Rydland

Dato : 09-03-10 11:06

> [...]

> Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
> usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det

Det kan det helt sikkert. Det diskuteres i HiFi-kretser om forskjellen
mellom USB og toslink til dette. For ikke å snakke om FireWire. Proffene
bruker vel FireWire-baserte løsninger - det skal visst være bedre
(mindre maskinavhengig, bedre timing, mindre jitter etc...)

terje

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-10 13:06

On 2010-03-08 22:39:47 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at man sikkert ville kunne tilslutte macbooken via
> usb port og få digital lyd den vej. Det gør man med en PC men kan det

En Mac supporter USB audio, men du kan ikke bruge højere opløsningen en
CD lyd. Jeg har en M2Tech til lån
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0210/m2tech_hiface_usb.htm
og den kan levere højopløsning f.eks. 96Khz/24bit via USB og SPDIF til
min Audio Note DAC. Det lyder bedre end Squeezebox, men ikke så godt
som mit gode CD drev. Men den DAC du nævner er entry level så det er
begrænset, hvad det fås ud af det.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-10 14:55

On 2010-03-09 13:06:06 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> min Audio Note DAC. Det lyder bedre end Squeezebox, men ikke så godt
> som mit gode CD drev. Men den DAC du nævner er entry level så det er

Jeg glemte at nævne, at grunden til at M2Tech kan spille højopløste
lydfiler skyldes en specielt driver som de leverer og som kører
asynkron USB Audio.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 16:57

Hej,

> Jeg glemte at nævne, at grunden til at M2Tech kan spille højopløste
> lydfiler skyldes en specielt driver som de leverer og som kører asynkron
> USB Audio.

Jeg vil lige skyde ind, at det ikke er noget særligt for M2Tech at man
kan afspille 96 kHz/24bit filer over USB. Til min alm. desktop har jeg
tilsluttet en USB D/A som også kan afspille 96 kHz/24bit (og den var
ikke særligt dyr).

På den computer jeg bruger til indspilning benytter jeg et produkt
tilsluttet firewire. Den kan selvfølgelig også afspille 96 kHz/24bit.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-10 17:14

On 2010-03-09 16:57:11 +0100, Jens Kristian Søgaard
<jens@mermaidconsulting.dk> said:

> [...]
>
> På den computer jeg bruger til indspilning benytter jeg et produkt
> tilsluttet firewire. Den kan selvfølgelig også afspille 96 kHz/24bit.

Så vidt jeg ved så kan standard USB Audio driveren på Mac ikke spille
96Khz/24bit, men der findes en del DAC'er der kan spiller 96Khz/24bit i
forskellige prisklasser. Ovennævnte eksempel skulle ikke forstås som at
det var den eneste der kunne det ;)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 17:17

Hej,

> Så vidt jeg ved så kan standard USB Audio driveren på Mac ikke spille
> 96Khz/24bit

Det tror jeg heller ikke den kan, nej.

> men der findes en del DAC'er der kan spiller 96Khz/24bit i
> forskellige prisklasser. Ovennævnte eksempel skulle ikke forstås som at
> det var den eneste der kunne det ;)

OK!

Det lød bare sådan fordi du skrev det om "asynkron" USB audio. De
produkter som bruger isokron USB audio kan jo også.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 17:28

On 2010-03-09 17:16:33 +0100, Jens Kristian Søgaard
> [...]

> Det lød bare sådan fordi du skrev det om "asynkron" USB audio. De
> produkter som bruger isokron USB audio kan jo også.

Blot lige af interesse.. hvor er forskellen mellem et "lydkort" ( via
usb ) og en DA konverter..
at den kun kan den ene vej ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 17:34

Hej,

> Blot lige af interesse.. hvor er forskellen mellem et "lydkort" ( via
> usb ) og en DA konverter..

Det er det samme.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-10 17:45

On 2010-03-09 17:27:59 +0100, ecozyz said:

> Blot lige af interesse.. hvor er forskellen mellem et "lydkort" ( via
> usb ) og en DA konverter..
> at den kun kan den ene vej ?

USB digital audio er en standard for digital afspilning af lyd, som
kræver en D/A konverter før lyden kan høres. Det findes der rigtigt
mange bud på. Andre standarder er coax SPDIF og Toslink som også er
digitale standarder som kræver en D/A konverter før lyden kan høres.
Mange enheder indeholder i dag en D/A konverter med analoge udgange
(som f.eks. et USB "lydkort") og nogle har en digital udgang, som kan
sættes til en separat D/A konverter eller DAC. DAC'er findes fra nogle
få hundrede kroner op til mange hundrede tusinde kroner.

Fra : jagge

Dato : 09-03-10 21:40

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> min Audio Note DAC. Det lyder bedre end Squeezebox, men ikke så godt
> som mit gode CD drev. Men den DAC du nævner er entry level så det er

Ok jeg kan næsten fornemmer på din viden at dit anlæg er noget dyrere
end mit ;0). Det er jo altid noget med hvor meget man investerer, og for
mig er den cambridge DAC et stort trin opad :0)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 17:26

On 2010-03-08 22:39:47 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/cambridge_da
> cmagic_solv.htm

Kender et par nørder, der har væsentligt voldsommere DAere på deres
computere, for at få en god DA konvertering.
De bruger dog mere Flac og AIFF i 24bit/48-96 khz som "lydformat", end mp3..
Så hvis du er lidt nørdet er det nok slet ikke så dårlig en ide..
Ville dog først lige tjekke hvad den kan gå op til.. i bit og khz..

Et typisk "hjemmeformat" for nørder, ligger omkring 24bit/48 khz.. (
måske endda 24bit/96-192khz)
På den måde får du lidt ekstra bit foræret i forhold til en CD, og kan
lave en til en konvertering af de der super audio DVDer..?

Så det skal enheden jo kunne håndtere, hvis du "imorgen" vælger at gå
hele vejen..
husk blot at det fylder rigtigt meget, når dit katalog begynder at vokse..

Fra : jagge

Dato : 09-03-10 22:00

<ecozyz> wrote:

> [...]
> hele vejen..
> husk blot at det fylder rigtigt meget, når dit katalog begynder at vokse..

altså den håndterer jo 24-bit/192 kHz. Så vidt jeg kan se ligger
begrænsningen i at bruge USB porten, MEN det er heller ikke min primære
lydkilde. Normalt ville det jo køre via min airport express og så er man
ude over den begrænsning.

Men jeg har gu ikke så megen forstand på det :0)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 23:14

Hej,

> altså den håndterer jo 24-bit/192 kHz. Så vidt jeg kan se ligger
> begrænsningen i at bruge USB porten, MEN det er heller ikke min primære

Njarh, det gør den reelt ikke. Altså det er lidt noget "marketingsfis" i
mine ører i hvert fald. Den kan håndtere _inputs_ op til 96 kHZ, men den
genererer et _output_ på 192 kHz. Altså lidt ligesom BluRay-afspillere
der opskalerer en DVD-film til 1080p.

Jeg har aldrig hørt den der Dac Magic fra Cambridge Audio... har du
prøvet at checke nettet for om reviews i forhold til andre produkter?
Så vidt jeg kan se er der tale om en lidt ældre model - og til den pris
kan man jo købe mange produkter.

Jeg er fx vældig glad for et Roland produkt som kostede noget mindre...
det kan strømfødes via USB således at man undgår at skulle have en
ekstra strømforsyning (som også oftest er kilde til støj).

Fra : jagge

Dato : 10-03-10 18:10

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> prøvet at checke nettet for om reviews i forhold til andre produkter?
> Så vidt jeg kan se er der tale om en lidt ældre model - og til den pris

Jeg var sgu lidt hurtig til at købe den :0), men jeg kan faktisk nå at
købe en anden. MEN de reviews jeg har set har været gode men jeg kan sgu
ikke finde andre.

Hvis du kender nogle der ser ud til at være et meget bedre køb så vil
jeg da gerne høre om det.

Hygge

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 18:17

Hej,

> Hvis du kender nogle der ser ud til at være et meget bedre køb så vil
> jeg da gerne høre om det.

Jeg er ikke "på køb", så jeg har ikke rigtigt undersøgt markedet siden
jeg købte min. Tænkte bare lige du skulle vide, at der var nogen
konkurrerende produkter også

Den sidste jeg købte var sådan en her:

http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=970

Den koster noget mindre end Dac Magic (ca. 1500 kr.). En god ting er, at
den kan strømfødes udelukkende via USB og så ikke kræver ekstra
strømforsyning.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-10 07:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Jeg har aldrig hørt den der Dac Magic fra Cambridge Audio... har du
> prøvet at checke nettet for om reviews i forhold til andre produkter?

Dac Magic er vist ok vurderet på pris/ydelses forholdet.

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/cambridge_audio_azur_dacmagi
c_da_converter/index.html

--
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 08:04

Hej,

> Dac Magic er vist ok vurderet på pris/ydelses forholdet.
> http://www.stereophile.com/budgetcomponents/cambridge_audio_azur_dacmagi

Anmeldelsen er bare et år gammel, så det kunne jo godt være, at der var
kommet noget nyt i mellemtiden.

Fra : jagge

Dato : 11-03-10 08:28

> Anmeldelsen er bare et år gammel, så det kunne jo godt være, at der var
> kommet noget nyt i mellemtiden.

nemmerlig, men jeg har ledt og ikke fundet. Nu bliver det den hvis der
kommer andet oplagt må det sælges igen :0)

Nu skal det bare være.

Hygge

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-10 23:26

On 2010-03-09 22:00:13 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> begrænsningen i at bruge USB porten, MEN det er heller ikke min primære
> lydkilde. Normalt ville det jo køre via min airport express og så er man

Nej, den kører maksimalt 96Khz/24bit input, som den så upsampler til
192Khz. Men du vil formentlig ikke kunne høre forskel på CD lyd
44,1Khz/16bit og så 96Khz/24bit på den alligevel, så du behøver ikke gå
så højt op i det. Højopløst musik koster som regel også en del mere at
købe og udbudet er ikke særlig stort. Det vigtigste er at køre
musikformatet uden tab, f.eks. flac format, som kan afspilles på din
Mac.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 16:05

On 2010-03-09 23:25:33 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> købe og udbudet er ikke særlig stort. Det vigtigste er at køre
> musikformatet uden tab, f.eks. flac format, som kan afspilles på din

blot lige af interesse, er der ikke nogle blu rays der rent faktisk har
en lydside i 192 khz, eller er det bare mig der er faldet for deres
markedsførings pjat ( nu da der jo ikke er nogen der optager ( henne i
produktionen ) deres film i 192 khz etc.. )
Har lige set at oscarvinderen optog lyden på en Cantar-X2
http://www.aaton.com/products/sound/cantar/specs.php
der max kan køre 96khz..
til gengæld kan den håndtere 18 inputs, og lyder ret godt.
Også som DA converter..

Fra : jagge

Dato : 10-03-10 18:08

> [...]
> 192Khz. Men du vil formentlig ikke kunne høre forskel på CD lyd
> 44,1Khz/16bit og så 96Khz/24bit på den alligevel, så du behøver ikke gå

Finno, glæder mig rigtigt meget til at se om det får lidt mere liv i
mine højtalere.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-10 18:37

> Finno, glæder mig rigtigt meget til at se om det får lidt mere liv i
> mine højtalere.

Det eneste jeg håber er at du så hører noget ordenntligt musik ....

/tyhomas

Fra : jagge

Dato : 11-03-10 08:28

> Det eneste jeg håber er at du så hører noget ordenntligt musik ....

he he ja det er jo et stort emne, men bare rolig der skal nok komme lidt
blandet på :0)

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-10 16:33

> Det eneste jeg håber er at du så hører noget ordenntligt musik ....
>

> /tyhomas

Det håber naboerne også )))

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-10 22:12

> Det håber naboerne også )))

jeg er bange for mine naboer hader mig .... men de hilser da stadig
nogenlunde pænt ...

/thomas