php and postgresql
Fra : Steffen

Dato : 04-08-01 13:32

Jeg sad lige og læsen en del af de indslag her i gruppen. og undres..
er der ingen der anvender kombinationen af php (4) og postgresql, og
hvis der er nogen der har prøvet det men opgivet det igen hvorfor så?

--
steffen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 04-08-01 14:13

"Steffen" <isfugl@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> er der ingen der anvender kombinationen af php (4) og postgresql, og
> hvis der er nogen der har prøvet det men opgivet det igen hvorfor så?

Jeg har kun haft kigget en anelse på det, hvilket er fordi jeg simpelthen
ikke har haft tid til mere.
Jeg synes yderst godt om postgresql men har som nævnt ikke rigtigt haft tid
til at lege med den. Desuden er der heller ikke særligt mange webhoteller
der tilbyder pgsql til en rimeligt pris. (læs: noget alá prisen på MySQL)

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"hehe ikke set en standart i min kode før, hvad er det for nogle dimser?"

Fra : Mickey

Dato : 04-08-01 15:15

> [...]
> er der ingen der anvender kombinationen af php (4) og postgresql, og
> hvis der er nogen der har prøvet det men opgivet det igen hvorfor så?

jeg bruger det på min maskine - det virker ganske udemærket
grunden til at jeg bruger postgres er at MySQL nægtede at samarbejde med
maskinen...

Postgresql var standard i RedHat 6.0 mener jeg, så nogen må da bruge det ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-08-01 16:37

On Sat, 4 Aug 2001 16:15:16 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

> [...]
>maskinen...
>
>Postgresql var standard i RedHat 6.0 mener jeg, så nogen må da bruge det ;)

we do... og vi kører endda slet ikke redhat.

postgres er imho mysql overlegen på en lang række væsentlige
områder... specielt omkring transaktioner.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Mickey

Dato : 04-08-01 16:59

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

> we do... og vi kører endda slet ikke redhat.

heller ikke jeg ;)

> postgres er imho mysql overlegen på en lang række væsentlige
> områder... specielt omkring transaktioner.

Den har jeg hørt før - men som mange er kommet frem til, MySQL til små
ting/web-ting, Postgres til store og krævende ting.
Jeg synes Postgres kan være rimelig hård ved computeren, men den er også
temmelig klein..

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Lars Petersen

Dato : 04-08-01 17:26

> Jeg sad lige og læsen en del af de indslag her i gruppen. og undres..
> er der ingen der anvender kombinationen af php (4) og postgresql, og
> hvis der er nogen der har prøvet det men opgivet det igen hvorfor så?

Jeg bruger postgresql og php! Jeg er ved at fase mysql helt ud!

´ , O)

--
-
Lars

Fra : Svenne Krap

Dato : 04-08-01 18:45

On Sat, 4 Aug 2001 18:26:15 +0200, "Lars Petersen"
<lars@truth.ioflux.net> wrote:

>Jeg bruger postgresql og php! Jeg er ved at fase mysql helt ud!

I did, appox. 1 year ago.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Svenne Krap

Dato : 04-08-01 18:44

On Sat, 04 Aug 2001 14:32:21 +0200, Steffen <isfugl@e-box.dk> wrote:

>Jeg sad lige og læsen en del af de indslag her i gruppen. og undres..
>er der ingen der anvender kombinationen af php (4) og postgresql, og
>hvis der er nogen der har prøvet det men opgivet det igen hvorfor så?

Der kommer lige et par kommentare omkring Postgresql og PHP.

Og jo, jeg har brugt det i snart 1½ år nu ... there never is a
problem.

Postgresql er _meget_ overlegen overfor Mysql.. Skal den sammenlignes
med noget, bliver det de tunge gorilla'er (Oracle, Interbase...) ...

Pgsql er for tiden lidt bagefter, især mht. enterprise-funktionalitet
(hotsync, failover, distribution mm), men mil foran andre fx. mysql.
Af årsager kan bl.a. nævnes (da det er rimeligt længe siden jeg
pillede ved mysql, kan det være et par af dem er kommet i
mellemtiden):
- triggers
- transactions
- subselects
- "rigtige" sequences i stedet for det auto_increment-skrammel
- den kan tåle noget rigtigt belastning (ie. dør ikke, når den for 300
queries/sec fra 300 connections)

Der er en rimelig god grund til der ikke er voldsomt mange hostere,
der bruger PGSQL...

For det første kører den ENORMT langsomt inden den er tunet (og det er
ikke helt let....) da en eller anden smart person har sat den op, så
den samlede memory forbrug er ca. 4 MB når den er startet op i
standard konfigurationen, selv efter den er tunet, er svartiderne på
MYSQL mindre (hvilket for et webhotel kan oversættes til "kører
stærkere = kraftigere servere i kunden øjne")... det skal bemærkes, at
når queriesne bliver sværere (mere komplekse), trækker den fra
mysql... det virker somom der er en stor "setup"-tid for pgsql, hvor
selvsamme er meget lille for mysql. Hvorfor det er sådan, tør jeg ikke
udtale mig om.

Derudover der det (for at sige det mildt) rimeligt irreterende at lave
bruger-styringer på PGSQL... den er nemmest at arbejde med, når man
kører security: trust (men så er der ingen sikkerhed overhovedet, når
personen kommer fra en lovlig host (fx. localhost) ) .

Passwordautorisation er en rimelig pine (jeg ved det, er ved at sætte
en hosting server op i øjeblikket)... noget med at fylde passwords i
sql'en (create user .... with password '')
Tilføje minimum 2 linjer i en speciel fil for hver database.
($PGDATA/pg_hba.conf)
Lave en ekstra fil for hver database med et par linjer i (liste over
brugere til den database.. fx. $PGDATA/access.mydatabase)

Der er MYSQL's måde noget nemmere.

Endeligt må det siges, at MySQL har first-movers advantage. Folk har
hørt om MySQL (men siger oftest "hvad?" når man snakker om PGSQL).
Derfor installerer hostere den database-server kunderne kan lide...
simple business.

Det var min 5-øre i debatten.

Svenne

Fra : Lars Petersen

Dato : 05-08-01 02:45

> [...]
> Af årsager kan bl.a. nævnes (da det er rimeligt længe siden jeg
> pillede ved mysql, kan det være et par af dem er kommet i
<SNIP RANT>
> - den kan tåle noget rigtigt belastning (ie. dør ikke, når den for 300
> queries/sec fra 300 connections)

Ikke for noget, men MySql kan klare **MEGET** se bare på
http://slashdot.org/ - den kører fint på MySql og kan snildt få nogle
pænt store sites til at gå ned bare ved at der kommer en artikel om
den...

Jeg foretrækker nu stadig pgsql =)

Nå ville bare lige pludre lidt med.

--
-

Fra : Svenne Krap

Dato : 05-08-01 11:06

On Sun, 5 Aug 2001 03:44:49 +0200, "Lars Petersen"
<lars@truth.ioflux.net> wrote:

> [...]
>http://slashdot.org/ - den kører fint på MySql og kan snildt få nogle
>pænt store sites til at gå ned bare ved at der kommer en artikel om

Well nu er slashdot's hardware setup heller ikke helt ordinært :)

Men du har ret.. MySQL kan godt komme til at klare mange hits, det er
mange simultane queries, der giver problemer.

Ved flere benchmarks er det vist, at MySQL på en relativ alm. maskine
(single cpu PIII, med ½ G ram tror jeg) ikke kan lide meget mere end 8
queries parallelt ... nu er 8 queries parallel, for små queries (lad
os sige 0.10 sekund) også 6,9 millioner queries pr. dag...

Men ryger du op i quries der måske tager 25-30 sekunder pr. styk (og
nej, ikke fordi de mangler et index, men fordi de er komplekse) .. så
betyder det pludseligt kun ca. 25.000 queries om dagen...
Min pgsql (der kører på en enkelt duron 750 med ½ g ram) taber pusten
i tpc-b "testen" der følger med (den er ikke officielt gyldig som
tcp-b, men noget der ligner meget) ved omkring 120 simultane queries
(men serverprocesserne dør ikke, som det er rapporteret ved mysql) ...

Det betyder altså pludseligt næsten 350.000 queries pr. dag :)

Derfor siger jeg at pgsql klarer sig bedre ved belastning.. men helt
klart.. er det små nemme queries, kan du nok ikke klemme mysql ud i
døden.

Jeg ville stadigvæk ikke undvære de ting, pgsql tilbyder udvikleren :)

Svenne

Fra : Svenne Krap

Dato : 05-08-01 11:44

Og bare lige for at supplere mig selv... ifølge :
http://www.slashdot.org/faq/tech.shtml#te400

Er 50-60% af alle siderne, der bliver hentet prepublished (rimeligt
fornuftigt trick endda :)

Så det er ikke verdens bedste bevis på MySQL dur.. selvom det
stadigvæk er et godt bevis :)

Svenne

Fra : Lars Petersen

Dato : 05-08-01 20:35

> [...]
> fornuftigt trick endda :)
>
> Så det er ikke verdens bedste bevis på MySQL dur.. selvom det

Hehheh jeg er helt enig! MySql er ok, men ikke til store belastninger,
og jeg ville helst ikke gå i produktion med et kommercielt site med
en MySql server... Men smag og behag :)

pgsql hersker :)

--
-

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 07-08-01 09:22

Svenne Krap wrote:

> Men du har ret.. MySQL kan godt komme til at klare mange hits, det er
> mange simultane queries, der giver problemer.

Mere præcist så er MySQL's største problem simultane writer and readers.
MySQL er hurtig til rene selects, men når der kører mange insert/updates
begynder det at gå langsomt, da læserne skal vente på at inserts/updates
er gennemført.
PostgreSQL har ikke samme problem grundet MVCC.

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 07-08-01 09:28

Svenne Krap wrote:

> Der kommer lige et par kommentare omkring Postgresql og PHP.

[snip en masse gode kommentarer]

Jeg vil lige nævne en ting, som kan opfattes som en ulempe ved
PostgreSQL. PostgreSQL sletter ikke data i sine tabeller fra disken før
man kører VACUUM. Kører man ikke VACUUM vil dine tabeller blive ved med
at vokse. VACUUM kræver desværre at tabellen tages offline i et lille
stykke tid. Udviklerne arbejder på at fixe dette (mener allerede at det
er fixet, men er ikke på gaden endnu).

Fra : Svenne Krap

Dato : 07-08-01 10:41

On Tue, 07 Aug 2001 10:27:44 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@netgroup.dk>
wrote:

> [...]
>at vokse. VACUUM kræver desværre at tabellen tages offline i et lille
>stykke tid. Udviklerne arbejder på at fixe dette (mener allerede at det

Ja, du har ret, det er et rimeligt problem nogle gange... især hvis
storage er småt og antal opdateringer er stort (jeg har været ude for
at skulle finde på noget smart for at spare på updates)..

Det er desværre ikke implementeret endnu, sådan rigtigt..
Det er rigtigt, at funktionaliteten er der i CVS-udgaven, men på
pgsql-hackers postlisten diskuterer de kraftig, hvad den nye vacuum
skal hedde...

Mit bud bliver nok "vacuum nolock" (det er den, der fik mest positiv
response).... det bliver rart at kunne køre vacuum flere gange om
dagen, og ikke låse database i 20 minz af gangen... (altså hver tabel
låses enkeltvis, mens den vacuum'es)

Et ligeså vigtigt stykke ved det er, at man også altid skal huske at
køre "vacuum analyze" en gang i mellem, så den opdaterer statistikker
over dataenes beskaffenhed. Det hjælper executionplanneren meget med
at vælge en god strategi.

Svenne