GPS m.m. til dr. Münster(m.fl.).
Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-10 10:04

Jeg faldt tilfældigt over disse henvisninger - de må da bestemt være
noget for dig, Henrik?

<http://itunes.apple.com/dk/app/motionx-gps/id299949744?mt=8>

<http://www.gpsvisualizer.com/>

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-10 23:45

> Jeg faldt tilfældigt over disse henvisninger - de må da bestemt være
> noget for dig, Henrik?
>
> <http://itunes.apple.com/dk/app/motionx-gps/id299949744?mt=8>
>
> <http://www.gpsvisualizer.com/>

Tak for din omsorg. Det har taget mig lidt tid at få set på
henvisningerne. Jeg har faktisk selv prøvet nogle programmer til iPhone,
hvor man kan se sin rute med hastighed, kort osv. Jeg har bare hurtigt
mistet interessen for dem. Jeg synes, der er tre problemer med at bruge
den slags programmer på iPhone:

1. Man er nødt til at have iPhone tændt hele tiden, og den har en meget
begrænset batteritid. Bevares, hvis man kan lade den op lige til sidste
øjeblik, så kan den måske godt holde til en nogenlunde lang tur, men i
det virkelige liv, hvor iPhone ikke er blevet ladet op siden i går
aftes, så er der ikke meget tid tilbage i den, hvis den skal køre
konstant.

2. Programmer, der bruger kort, skal normalt hente dem på nettet. Det
kræver en god forbindelse, og i udlandet er det meget dyrt. Det er især
i udlandet, man er på ture eller har brug for at vide, hvor man er.
Hjemme kender man normalt sine egne ture.

3. Der er ikke en imponerende god GPS i en iPhone. Jeg fik godt nok
byttet min iPhone sidste efterår pga. defekt GPS. Jeg tror, den altid
har været dårlig i min iPhone. Nu er den meget bedre, men ikke som en
dedikeret GPS.

4. En iPhone er ret stor. Skal man løbe med den, skal man have den i en
lomme. Så kan man ikke se den undervejs, og den hopper op og ned. Til
cykelturene skal man have fundet en holder stil styret. Der sidder den
frit fremme i regn og blæst, mens den udsættes for masser af vibrationer
fra cykelstyret. Jeg tror ikke, det er godt.

Endelig er der ulemperne ved at have alting i ét apparat. Det kan tage
tid at åbne programmet og få GPS-kontakt. Det er ikke ukendt, at
programmer på iPhone lukker ned eller opgiver midt i en langvarig åbning
(som f.eks. Tomtom navigation). Ringer telefonen, eller kommer der en
SMS, skal man på en eller anden måde ud af programmet og kan ikke
navigere imens. Der er bestemt også fordele ved at have alt bygget
sammen, men dette er nogle af ulemperne.

Jeg bruger i stedet en Garmin Forerunner 305. Det er ved at være en
ældre model, så den er godt nede i pris. Jeg gav en del mere i sin tid.
Den kan bruges som armbåndsur, når man løber, og som cykelcomputer med
en holder på styret. Den er faktisk helt perfekt til den slags blandet
brug. Hjemme læser man data over på sin computer, og man kan se sin rute
med puls, hastighed, tid, kadence (pedalomdrejninger) i programmet
Garmin Training Center. Der er det lille men, at et ordentligt kort
koster kr. 800,-, men da jeg har en Garmin GPS til bilen, har jeg kortet
fra den liggende på computeren
--
Henrik Münster
Esbjerg