At vælge 5 GHz kanal i Time Capsule
Fra : Jesper

Dato : 06-03-10 23:55

Normalt når man vælger 5 GHz båndet i Time Capsule, den indstilling
under Trådløs der hedder "Kun 802.11n (5 GHz)" får man ikke et valg
mellem kanalerne, så er der kun "Aut." at vælge og den vælger kanal 36.
Hvis man holder alt nede på man klikker på kanal popupmenuen, så får man
4 valgmuligheder: 36, 40, 44 og 48. Normalt er det ikke noget problem,
da der i praksis er 0 andre routere på 5GHz, de ligger alle og slås om
pladsen på de 13 kanaler i 2,4 GHz båndet. Men hvis man skulle være så
uheldig at naboen også har en Time Capsule eller en nyere Airport og en
Mac der understøtter 802.11n og 5 GHz (det gør Windåserne ikke!) og også
har fået den gode idé at lægge den på 5 GHz, så kan man vælge en anden
kanal end den naboen bruger.

--
Jesper
Chuck Norris invented the spoon because using

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-10 23:59

> [...]
> kanalerne, så er der kun "Aut." at vælge og den vælger kanal 36. Hvis man
> holder alt nede på man klikker på kanal popupmenuen, så får man 4

36 = 5,180 GHz
40 = 5,200 -
44 = 5,220 -
48 = 5,240 -

De kanaler, som du nævner her, er kun 20 MHz 'brede'.

Apples 802.11n benytter 40 MHz brede kanaler på 5 GHz, når der ikke er
andre tilstede, der benytter frekvenserne.

Så du har kun 2 'brede' kanaler - hvis det du skriver var rigtigt. Du
bør således ha' 4 'brede' kanaler.

Iflg Glenn Fleishman, i "The Power of 'n': 802.11 Explained" i MacWorld,
April 2007 side 55, understøtter Apple kun de "brede" kanaler med 8
802.11a kanaler, fra de 23 kanaler til rådighed på 5 GHz båndet i USA.

Det skulle give 4 'brede' kanaler til rådighed med 802.11n på 5 GHz
båndet hos Apple. Men hvor de ligger på 5 GHz båndet skriver han ikke
noget om.

I EU er/var/har vi der, 19 kanaler, på hver 20 MHz bredde på 5 GHz
båndet med 802.11a. Fra kanal 36 til 64, og fra kanal 100 til 140, i
spring på 4.

140 = 5,700 GHz

Hvordan Apple har lagt sig fast ved jeg ikke. Men min erfaring med mit
eget 802.11a EU udstyr er, at alle kanaler (20 MHz bredde) fra 36 til
140 er til rådighed.

> [...]
> gør Windåserne ikke!) og også har fået den gode idé at lægge den på 5 GHz,
> så kan man vælge en anden kanal end den naboen bruger.

Jeg har 2 AP i huset der benytter 5 GHz båndet, den ene som 802.11a og
den anden som 802.11n, men bagudkompatibel med 802.11a udstyr.

Det er rigtigt, at der (endnu) ikke er mange trådløse netværk på 5 GHz
båndet.

Google (med Grupper) med Message ID

Xns9C9A9E2132D2Dhlexahotmailcom@130.225.247.90

for at se en enkelt "war drive" fra Hovedbanegåden til Høje Taastrup i
oktober sidste år

: IC tog kl 19:00 fra Kh. Sniffede trådløse AP på 2,4 og 5 GHz båndet
: med Kismet mellem Kh og Høje Taastrup station. 251 AP fundet, heraf 3
: var på 5 GHz - 2 på kanal 36 og en enkelt på kanal 120. Resten på 2,4
: GHz.

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation