Nøjagtig vægt, kontrol af
Fra : Emil

Dato : 06-03-10 16:54

Jeg er blevet spurgt om kontrol af sin køkkenvægt.

Generelt gælder, at unøjagtighederne er ens for alle afvejede
ingredienser, så det endelige resultat bliver som forventet. Der er
altså ingen grund til panik, hvis blot alle ingedienser afvejes på
samme vægt.

Der er dog nogle kontrolfreaks, som gerne vil vide, hvor nøjagtig
deres vægt vejer, herunder PostDanmark.

Det mest interessante område er 100 gram og derunder, da det ofte er
her, at de mest dominerende tilsætninger til en ret foregår.

100 gram opnåes ved at veje:
10 stk 20 kr. mønter á 9,3 gram = 93 gram +
1 stk 10 kr. mønt á 7 gram = 7 gram
I alt 100 gram - forbavsende nøjagtigt ved nye mønter!

Hvis man gerne vil vide hvornår vægten viser forskelle, kan man
udskifte 10 kr. mønten med 2 stk 1 kr. mønter, som hver vejer 3,6
gram. Det giver så 100,2 gram i alt.
Til gengæld kan man få et indtryk af, hvor vægtens afrunding af den
viste vægt sker, hvis man fjerner/tilføjer 1 kr. mønter.

Post DK har en grænse ved 50 gram ang. porto.
Så 7 stk 10 kr. mønter á 7 gram = 49 gram.

m.v.h. Emil

PS:
1 kr    vejer 3,6 gram
50 øre    vejer 4,3 gram
2 kr    vejer 5,9 gram
10 kr    vejer 7,0 gram
5 kr    vejer 9,2 gram
20 kr    vejer 9,3 gram

Fra : S.B.

Dato : 07-03-10 09:27

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingredienser, så det endelige resultat bliver som forventet. Der er
> altså ingen grund til panik, hvis blot alle ingedienser afvejes på

Ikke alt der bliver vejet af, noget ryger også i deciliter-målet
Men kan seriøst ikke se det vil gøre den store forskel i konsistens eller
smag om der skulle være 480 gram mel i et brød frem for de 500 g. som
opskriften siger.
Mange opskrifter er også sendt i af glade amatøre som jeg nok er en af, hvis
deres vægt ikke måler rigtig, så er dem der går i bagateller jo lidt på
herrens mark.

Fra : Harry Lund

Dato : 07-03-10 11:13

S.B. skrev:
> [...]
> deres vægt ikke måler rigtig, så er dem der går i bagateller jo lidt på

Javel, men man bruger jo også køkkenvægten til f. eks. breve, så Emils
indlæg er godt.
Jeg gik ud og afprøvede min vægt med 10 stk 20,- + 1stk 10,- og den
viste 99 gr.
Og hvad betyder så det.
Jo hvis jeg vejer et brev til 50 gr. og postvæsenet vejer til 51 gr. så
får jeg en efetregning.
Så ved jeg det...... takket være Emils inmdlæg.
Harry

Fra : Max

Dato : 07-03-10 11:25

Hej Harry

> Jo hvis jeg vejer et brev til 50 gr. og postvæsenet vejer til 51 gr.
> så får jeg en efetregning.

Nej da, så ringer man da bare til dem og fortæller at de har
vejet forkert, og så sletter de efterregningen.

Jeg købte forøvrigt engeng et kontrolsæt fra post dk på et
loppemarkede engang, det indeholder 1 stk 20g og 100g
lod der er verificeret af Danak, det er en sjov og rar ting
at have og så kan man jo også kontroler sine vægte.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-03-10 12:34

Max wrote:

> [...]
> lod der er verificeret af Danak, det er en sjov og rar ting
> at have og så kan man jo også kontroler sine vægte.

Prøv at kontrollere verifikationen fra Danak. Den har formentlig
begrænset gyldighed og skal fornys.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 07-03-10 22:33

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

> [...]
>Men kan seriøst ikke se det vil gøre den store forskel i konsistens eller
>smag om der skulle være 480 gram mel i et brød frem for de 500 g. som

Prøv at læse det jeg skrev. Tak.
Så vil du opdage, at det har jeg taget forbehold for i mit oplæg.

Fra : S.B.

Dato : 08-03-10 23:08

> [...]
>
> Prøv at læse det jeg skrev. Tak.
> Så vil du opdage, at det har jeg taget forbehold for i mit oplæg.

Sure apperat...

Fra : Emil

Dato : 08-03-10 23:43

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

>Sure apperat...
<http://www.trendsales.dk/main.asp?site=view_item&id=16274357>

Ja, det er surt. Prøv i stedet med Gensing eller Gammel Dansk.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 07-03-10 17:16

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet spurgt om kontrol af sin køkkenvægt.

Til orientering vejer en kasse øl med 29 fulde øl og en tom flaske præcis 20
kg.

--
Ralph som har kalibreret mange vægte

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 07-03-10 09:48

On 7 Mar., 17:16, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Til orientering vejer en kasse øl med 29 fulde øl og en tom flaske præcis 20
> kg.

Se det er viden der kan bruges til noget !

Skål
Malmberg

Fra : Emil

Dato : 07-03-10 18:33

Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> wrote:

>Se det er viden der kan bruges til noget !

Tys tys! En tysk DIN-normeret kvinde må max. bære 25 kg. af gangen,
hvorfor hun altid har taget 2 kasser af gangen, da hver kasse
indeholder ca. 10 kg øl.

m.v.h. Emil

Fra : Ivar

Dato : 08-03-10 00:00

Emil skrev:

> Tys tys! En tysk DIN-normeret kvinde må max. bære 25 kg. af gangen,

Det er nok mange år siden. Her siger Arbejdstilsynet maksimalt
12 kg uden brug af hjælpemidler. Dvs. stiller man en kasse øl
midt på gulvet i supermarkedet, må de ansatte ikke flytte den.
Medmindre de får fat i en kran.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 20:03

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> wrote in message
> [...]
> 20
> kg.

Se det er viden der kan bruges til noget !

Hmm... jeg så da heller et mål med 1 fuld øl og 29 tomme, så er man jo
ligesom tvunget ud i det :)

Kasper

Fra : Henry Vest

Dato : 08-03-10 21:42

Emil wrote:

> [...]
> ingredienser, så det endelige resultat bliver som forventet. Der er
> altså ingen grund til panik, hvis blot alle ingedienser afvejes på

Hvis vægten viser et bestemt antal gram forkert, så bliver der jo faktisk en
fejl, idet forholdet mellem ingredienserne ændrer sig. Rent principielt
altså, for i praktis skal vægten nok vise ret meget forkert for at det har
nogen betydning.

--
Henry Vest

Fra : Emil

Dato : 08-03-10 23:10

Henry Vest <henryvestREM_OVE@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>altså, for i praktis skal vægten nok vise ret meget forkert for at det har

De fleste vægte kan NULstilles (nogle kan nulstilles under belastning,
det kaldes ofte Tara).

De fleste vægte vejer nogenlunde nøjagtigt, d.v.s indenfor 2,5% eller
bedre.

De fleste vægte kan ikke klare at afveje nogle få gram. Det skyldes
den automatiske kalibrering, som over nogle sekunder nulstiller
vægten.
Fejlen er typisk synlig, hvis man starter fra nul og tilsætter et par
gram krydderi. Her går mange vægte i selvkalibrering, så de første få
gram ikke registreres, og der afvejes derfor for meget krydderi.

Dette problem kan løses ved enten at vente 10 sekunder fra tænding af
vægten til vejningen, eller (bedre) at komme en kendt vægt (en 10 kr
mønt = 7 gram) på vægten, og så starte derudfra.
Hvad der virker bedst afhænger af, hvordan den pågældende vægt er
programmeret. Brug mønter til at afgøre funktionen af din vægt.

Ja, det lyder usandsynligt at vejningsproblemer skyldes
softwareproblemer, men det er faktisk den normale årsag.

m.v.h. Emil