Hjælp. Ingen tænding på ombygget Blackbird~
Fra : B & O

Dato : 06-03-10 20:14

Hej gruppe
Jeg er ved at bygge en Honda Blackbird om. Jeg skal ikke bruge
instrumenterne, og har derfor afmonteret disse. Men nu har jeg så fået det
problem at jeg slet ikke har nogen strøm på tændingen. Altså det vil sige;
der er strøm på tændingsnøglen, lysstik, horn og lignende men ikke på
starteren. Jeg kan godt kortslutte starteren så den snurrer, men der er
ingen tænding. Jeg har tjekket den 20amp sikring som sidder ved startrelæet
og selve startrelæet har været udskiftet uden succes.
Kan det virkelig passe at tændingen skal have et eller andet signal fra de
instrumenter som ikke er der? Jeg har desværre smidt instrumenterne ud. (de
var smadret fuldstændig efter et styrt)
Er der ikke en af jer derude som kan hjælpe med et råd om hvordan jeg får
det til at virke uden instrumenterne.

Venlig hilsen Ove
CBR1100 standard + CBR1100 Naked (uden tænding)

Fra : Armand

Dato : 06-03-10 20:44

B & O skrev:
> [...]
> var smadret fuldstændig efter et styrt)
> Er der ikke en af jer derude som kan hjælpe med et råd om hvordan jeg får

Uha!
Når mange moderne superbike's bl.a. har retarder i de lave gear, er det
logisk at omdrejningstælleren er trukket med i tændingsboksens arbejde.
Mange der har importeret motorcykler fra Japan har på samme måde stået
med problemer med at omgå den 180km/t's retarder som sådanne har, og på
dém hjælper der heller ikke at 'fjerne' instrumenterne

Jeg synes at det lyder som en endnu længere tur rundt i Solsortens
ledningsdiagram, end den som Dan har været igennem for nylig (og vel
stadig er?)

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 06-03-10 21:40

B & O skrev:
> [...]
> det til at virke uden instrumenterne.
>
> Venlig hilsen Ove
> CBR1100 standard + CBR1100 Naked (uden tænding)

Det kunne vel ikke tænkes, at det skyldes noget så banalt som en
sidestøttefod der er slået ud?
Hilsen Matthias

Fra : Dak

Dato : 07-03-10 09:05

> Det kunne vel ikke tænkes, at det skyldes noget så banalt som en
> sidestøttefod der er slået ud?
> Hilsen Matthias

Sidestøtten skulle ikke påvirke at man kan starte motoren kun at sætte
den i gear. Ellers skulle man sidde på den mens den varmede op.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 07-03-10 09:43

Dak skrev:

> Sidestøtten skulle ikke påvirke at man kan starte motoren kun at sætte
> den i gear. Ellers skulle man sidde på den mens den varmede op.

Du har selvfølgelig ret. Tanketorsk fra mig.
Hilsen Matthias

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 07-03-10 10:24

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Du har selvfølgelig ret. Tanketorsk fra mig.
> Hilsen Matthias

Men vel ikke helt skørt alligevel.
Uden at være så langt inde i den model, så er der vel noget forbindelse ml.
frigearskontakt/lampe i det ikke mere eksisterende instument og kontakt ved
sidestøtteben??
Kunne vel godt gå hen og forhindre strøm på tændingen??
Bare en tanke.

Pøjpøj med fejlfindingen.
Henrik Damgaard

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 16:28

"Henrik Damgaard" <hhd@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kontakt ved sidestøtteben??
> Kunne vel godt gå hen og forhindre strøm på tændingen??

I har såmænd ret i det med støttebenet. Det er desværre bare ikke her at
fejlen ligger. Det var noget af det første som jeg tjekkede.

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 16:51

OFH skrev:

> "Henrik Damgaard" <hhd@email.dk> skrev i meddelelsen

> I har såmænd ret i det med støttebenet. Det er desværre bare ikke her at
> fejlen ligger. Det var noget af det første som jeg tjekkede.

Der ér ikke anden vej end at kigge på ledningsdiagrammet med en lup og
konstantere hvor der går signal tilbage, for derefter at kortslutte
pågældende forbindelse ved pågældende multistik.
Dét lykkedes mig at gøre på en halv times tid, engang jeg blev nødt til
at "stjæle" min egen GPZ900R fordi jeg stod langt hjemmefra med en tabt
nøgle. Selvom dén sikkert ikke er nær så avanceret omkring emnet, så har
du alt andet lige bedre tid end dét!

--
Armand.

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 18:00

> [...]
> "stjæle" min egen GPZ900R fordi jeg stod langt hjemmefra med en tabt
> nøgle. Selvom dén sikkert ikke er nær så avanceret omkring emnet, så har

Ja du har nok ret Armand...... jeg ville ellers gerne have startet den op
for at høre hvordan min nye hjemmelavede udstødning siger. Jeg har lavet en
udstødning i rustfri stål, og ført den op under sædet med 2 afgangsrør
direkte ud af en hjemmelavet sædeunderdel og anderøv i aluminium. Det ser
flot ud men jeg skal sgu have startet lortet inden jeg bliver rigtig glad.

Sagen er at jeg ikke er helt ny mere + at jeg efterhånden har lidt svært ved
at følge linierne på ledningsdiagrammet.... må nok have fat i en lup som du
skriver.

Fra : Bo :o\)

Dato : 07-03-10 18:40

> [...]
> flot ud men jeg skal sgu have startet lortet inden jeg bliver rigtig glad.

Link til billeder ?

Bo

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 18:43

"Bo " <bo.oo.dk@fjerndetteGMAIL.com> skrev i meddelelsen

> Link til billeder ?
>
> Bo

Jaeee det findes altså ikke et sådant link. Nogen forslag til et sted hvor
jeg kan komme ind, så uploader jeg da gerne et par billeder. ;- )

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 18:47

www.gratisupload.dk/

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 07-03-10 18:57

Den 07-03-2010 18:46, Armand skrev:

> www.gratisupload.dk/

eller

http://imageshack.us/

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 19:13

> www.gratisupload.dk/
>
> --
> Armand.

Okay her er et par meget hurtige billeder:
http://www.gratisupload.dk/filelist/
Kvaliteten lader noget tilbage at ønske....

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 19:14

"OFH" <ofh@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Okay her er et par meget hurtige billeder:
> http://www.gratisupload.dk/filelist/
> Kvaliteten lader noget tilbage at ønske....

Filerne "BB XX"

Fra : Bo :o\)

Dato : 07-03-10 19:31

> Okay her er et par meget hurtige billeder:
> http://www.gratisupload.dk/filelist/
> Kvaliteten lader noget tilbage at ønske....
Hej

Takker

Det ser rigtig spændende ud og kanon metalarbejde !

Den vel jeg gerne se nogle billeder af, eller live, når den er færdig

Bo

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 19:41

> [...]
>
> Det ser rigtig spændende ud og kanon metalarbejde !
>
> Den vel jeg gerne se nogle billeder af, eller live, når den er færdig

Det må du sandelig også gerne. Du kunne jo komme og hjælpe mig at få den
startet.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 20:08

Mon du skulle have pillet ved vælte censoren eller flyttet den så den ikke
sidder lige ?

PE Som har været det samme igemmen på sin X11 (Blackbird)

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 20:45

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> Mon du skulle have pillet ved vælte censoren eller flyttet den så den ikke
> sidder lige ?
>
> PE Som har været det samme igemmen på sin X11 (Blackbird)

Væltesensoren????????????? Hvor sidder sådan en dims henne.
Mit ledningsnet hænger jo flere steder bare ud af stellet hvor det nu lige
kan være.
Det er først meningen at det hele skal anbringes til sidst, men så omtaler
du en væltesensor! Kan du ikke uddybe det nærmere.
Og hvem er PE? Kan jeg mon få vedkommende i tale?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-03-10 21:30

Den 07-03-2010 20:45, OFH skrev:

> [...]
> omtaler du en væltesensor! Kan du ikke uddybe det nærmere.
> Og hvem er PE? Kan jeg mon få vedkommende i tale?

Væltesencoren er en censor, der registrerer om MC'en er "opret" eller er
væltet (der af navnet) det er en art gyro, der afbryder tænding når
MC'en står på hovedet

Jeg overlader til P E selv at afsløre sin identitet, men prøv at søg
lidt på Drag Bike racing, og se pm du kan finde nogen der passer på "PE"

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 21:46

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg overlader til P E selv at afsløre sin identitet, men prøv at søg lidt
> på Drag Bike racing, og se pm du kan finde nogen der passer på "PE"

Ja du må undskylde PE. Det var først senere at jeg så at du underskev dit
indlæg med PE. Jeg troede at du omtalte en anden med initialerne PE.

Fra : OFH

Dato : 07-03-10 22:58

> [...]
> sidder lige ?
>
> PE Som har været det samme igemmen på sin X11 (Blackbird)

Nu har jeg lige gået både mc og el-diagram igennem. Jeg kan ikke finde
noget der ligner en "væltecensor" på hverken cykel eller diagram. Jeg hælder
nok mere til Armands teori om en forbindelse som skulle være via
instrumenterne.
I morgen ringer jeg til en bekendte "Hauge" som køre roadracing. Han må vide
om der er et problem med afmonterede instrumenter.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-03-10 23:10

On Sun, 7 Mar 2010 22:58:21 +0100, "OFH" <ofh@email.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>I morgen ringer jeg til en bekendte "Hauge" som køre roadracing. Han må vide
>om der er et problem med afmonterede instrumenter.

Jeg vil kalde det virkelighedsflugt at tro at en moderne MC med
processorstyret (ECU) indsprøjtning og tænding kan startes hvis der
mangler vitale dele i EL nettet så som instrumenter.

Jeg kender ikke BB, men mange andre MC med ECU tester under opstarten
på om det elektriske system er OK, og i tilfælde af fejl eller mangler
nægter den at starte.

Visse modeller har sågar en "dims" gemt i EL nettet (ikke
dokumenteret) der forhindrer MC'en i at stare hvis ECU'en ikke kan
"se" den (og nej, jeg røber ikke hvad og hvilke modeller)
Det er en simpel, men sikker, måde at forhindre nogen i at kortslutte
køretøjet.
Ander modeller har ECU og instrumenter parret fra fabrikken, og nægter
at kendes ved et andet instrumentbord selv om det er samme type.
Udskiftning af instrumenter og ECU på de modeller er et sandt helvede.

Monter alt det der skal være til stede og tag den derfra.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 01:04

Nåååå så først nu jeg var eftersøgt ;)

Og hvis ledningsnettet hænger på den måde er jeg næsten sikker på du har
fundet fejlen = Væltecensoren

På en blackbird er det en sort plastik dims der er firekantet i bunden med
en bue op ca 40X 15 mm og i højden 60 mm som jeg lige husker den
der er en pil derpå som skal vende opad og det vil sige buen nedaf
Prøv lige at se om du kan lokalisere den

Nu ved jeg jo ikke lige hvad årgang din Blackbird er , så jeg kan heller
ikke være 100 % sikker på at den ser sådan ud på din

Husk at slukke din MC helt og tænd for dødsmansknappen når du har fundet den
, og prøv så at se om ikke det virker

PE

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-03-10 09:47

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Udskiftning af instrumenter og ECU på de modeller er et sandt helvede.
>
> Monter alt det der skal være til stede og tag den derfra.

Manden har ingen instrumenter...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 17:14

Nu har jeg kikket lidt på dine billeder , men er ikke 112 % sikker på det er
en model med indsprøjt fra 1999-2000 og der kan den igen være med
startspærre hvor man ikke bare kan skifte feks styrebox ud med en anden da
de er parret med tændningslåsen , men det er også det eneste der på
blackbirden , der ligger ikke noget gemt i ledningsnettet eller instumenter
..

Jeg har kikket på min og der er væltecensoren monteret på et grønt stik

Det der fortæller hvor langt du er i ledningsnettet og lidt om hvor fejlen
skal findes er om du kan høre om benzinpumpen kører når du drejer nøglen
eller tænder dødmandsknappen og igen om din F1 lamper lyser eller ej , du
skulle meget gerne kunne høre pumpen køre og slukke hvergang du tænder
ellers kan den ikke startes uanset hvad du forsøger

PE
Du kan ringe når du står foran den ,hvis du går helt kold i den

På tlf 40 + 30 + 59 + elleve

Fra : OFH

Dato : 08-03-10 18:38

> [...]
>
> PE
> Du kan ringe når du står foran den ,hvis du går helt kold i den

Hej PE
Ja du er meget eftersøgt og efterspurgt. I hvert fald fra min side.
Den BB som jeg er i gang med at ombygge er en årg. 99 med karburator. Derfor
er der ingen pumpelyd. Jeg har gået hele cyklen og et originalt
ledningsdiagram fra Honda igennem.
Jeg kan ikke finde noget nogen steder om en væltecensor. Du skriver at din
sidder på et grønt stik. Hvor på cyklen er det stik placeret?
Jeg har noteret dit tlf. nr. og vil gerne benytte mig af dit storsindede
tilbud om telefonisk konsulentbistand. Hvis jeg altså ikke selv finder
fejlen inden alt for længe.
Og til alle jer andre vil jeg da også gerne sige tak for jeres bidrag. Hvis
i har andre gode forslag så lad mig det endelig vide!

Venlig hilsen
Ove F. Hansen
BB XX Standard + BB XX Naked

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 19:37

Ok min er med sprøjt , så det er ikke sikkert det er det samme

Nu er det 5-6 år siden jeg pelsede min for at lave den om til Dragbike , og
vi kører ikke med sådan noget miljø skrammel på !

Men den var placeret mellem for og bagsæde midt i stellet , ledningen på
væltecensoren er ca 15 cm lang og er monteret med det grønne stik ? men jeg
ved ikke om den uden sprøjt også har den censor eller om udsenet er ændret ,
men led efter en sort klump med en pil på som skal vende op

Jeg har været din historie igemmen med at bygge 2 om og det tog mig 2-3 dage
at finde den fejl ,

Jeg ved at Poul Dam som også er her i gruppen , ved en del om problematiken
, jeg skal lige se om jeg kan få fat i ham , og få ham til at svare her

Jeg har også lige kikket Diagrammet igemmen på min , og kan sådan set heller
ikke lige finde nogen beskrivelse om den væltecensor ???

Men den er der dælme !!!

PE

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 06:38

> [...]
> heller
> ikke lige finde nogen beskrivelse om den væltecensor ???

Hej
Jeg byggede min gamle om til baneged for mange år siden.
Det var også uden de originale instrumenter, ingen problem.
Har ikke lige diagram her, men min fra 97 havde ingen væltesensor.
Dit problem er nok en mangelende stel i forbindelse med
frigear/kobling/sidestøtteben.
Ellers ville jeg gerne hjælpe.
Hygge PD CBR1100t + CBR1000rr baneged

Fra : OFH

Dato : 09-03-10 17:56

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Har ikke lige diagram her, men min fra 97 havde ingen væltesensor.
> Dit problem er nok en mangelende stel i forbindelse med

Hej Poul
En manglende stelforbindelse er en af de ting som jeg har undersøgt. Jeg har
altså bare ikke kunnet finde fejlen.
Men hvis din den gamle kunne starte uden instrumenter, så kan jeg da i hvert
fald udelukke at det kan være problemet med min.
Det er da et godt skridt på vejen at jeg ikke behøver at tænke i de baner.
Jeg må prøve om jeg ikke kan komme i tanke om hvornår præcist problemet
opstod. Blackbirden har nemlig godt kunnet starte efter mit lille uheld hvor
den blev smadret.
Det er efter at jeg afmonterede den, at den ikke har tænding. Jeg skal prøve
at se om der er gnist på tændrørene når jeg kortslutter den.
Jeg kan altså bare ikke fatte hvorfor der ikke er strøm på sikringen til
tændingen.
Hvis du skulle komme i tanker om andre ting som det kunne være, så vil jeg
meget gerne høre om det.
Du skulle vel forøvrigt ikke ligge inde med et ekstra forhjul? Andre BB dele
kunne også have min interesse!

Venlig Hilsen Ove

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 06:18

> [...]
> meget gerne høre om det.
> Du skulle vel forøvrigt ikke ligge inde med et ekstra forhjul? Andre BB

Hej Ove
Har ikke meget tilbage af den gamle, men et ekstra forhjul har jeg,
Hvad vil du give?
Bor du lang fra Odense, jeg kunne jo evt. hjælpe med at starte den.
Hygge PD CBR1100t

Fra : OFH

Dato : 11-03-10 20:04

> [...]
> Hvad vil du give?
> Bor du lang fra Odense, jeg kunne jo evt. hjælpe med at starte den.

Hej Poul
Jeg bor ikke langt fra dig, nærmere bestemt i Dalum.
Jeg har en teori om at det kan være ensretteren på min BB som af en eller
anden grund er itu. Jeg har bare ikke haft tid til at tjekke det. Det må
lige vente til i morgen.
Men ellers vil jeg meget tage imod dit tilbud.
Med hensyn til forhjulet..... jeg har faktiske ikke den fjerneste ide om
hvad et sådant kan koste. Har du ikke selv en ide om en pris!

Hilsen Ove

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-10 06:34

> [...]
> Med hensyn til forhjulet..... jeg har faktiske ikke den fjerneste ide om
> hvad et sådant kan koste. Har du ikke selv en ide om en pris!

Hej Ove
Den vil fint kunne starte uden ensretteren.
Jeg har lige givet 375 euro for et baghjul, så 2000kr. er vel passende.
Hygge PD

Fra : B & O

Dato : 13-03-10 12:25

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ove
> Den vil fint kunne starte uden ensretteren.
> Jeg har lige givet 375 euro for et baghjul, så 2000kr. er vel passende.
> Hygge PD
Hej Poul
Det er der sikkert ikke noget at sige til. Mit eget forhjul er trykket
temmelig meget, så det kan nok ikke redes. Jeg har prøvet at kontakte dig
telefonisk i dag. Jeg prøver igen senere. Ellers kan jeg nået på telefonnr
29721191.
Hilsen Ove

Fra : Armand

Dato : 13-03-10 16:00

B & O skrev:
> "Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der sikkert ikke noget at sige til.

Kigger man på Ebay, er der sært nok annonceret ulige flere baghjul end
forhjul!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-03-10 16:37

Armand:

> Kigger man på Ebay, er der sært nok annonceret ulige flere baghjul end
> forhjul!

Det er nok de færreste der smadrer baglæns ind i noget...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 06:39

> [...]
> telefonisk i dag. Jeg prøver igen senere. Ellers kan jeg nået på telefonnr

Kan ikke se du har ringet, prøv 40161436
Hygge PD CBR1100t
ps. kunne godt ringe til dig, men ser kun i gruppen
om morgenen og det er lidt tidlig at ringe.

Fra : OFH

Dato : 21-03-10 18:54

"B & O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det til at virke uden instrumenterne.
>
> Venlig hilsen Ove
> CBR1100 standard + CBR1100 Naked (uden tænding)

Har lige fundet fejlen.
Efter mit styrt var dødemandsknappen blevet beskadiget. Det var såmend bare
den som var årsagen. Jeg troede at jeg havde målt på den, men har åbenbart
ikke ramt de rigtige ledninger.
1000 tak for jeres deltagende svar.

Hilsen Ove

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 06:51

> [...]
> bare den som var årsagen. Jeg troede at jeg havde målt på den, men har
> åbenbart ikke ramt de rigtige ledninger.

Fedt, kunne heller ikke forstå hvis en Bird kunne gå i stykker
Hygge PD CBR1100t