Forårstur til Berlin
Fra : Jebir

Dato : 05-03-10 13:03

Hejsa!

Jeg sidder lige og kigger lidt rundt for at finde et ophold i Berlin for
2 voksne og 1 barn (på 14) sidst i April.

Leder lidt efter ferielejligheder, men synes godt nok det er en jungle -
findes der en samlet "database" med en masse ferielejligheder i Berlin -
eller kan nogen anbefale en rigtig god lejlighed eller 2?

Det er første tur til Berlin, og vi regner med selvfølgelig at skulle se
"standard-tingene" - såsom tv-tårnet, zoo, Checkpoint Charlie mv - men
hvad skal vi ellers kigge på? Har kigget lidt i tråden "Hvad skal man se
i Berlin" fra d. 2/3, og har fået lidt input - men er der noget som er
et "must" når man er afsted med en knægt på 14?

Hvordan er det med kørsel i Berlin? Kan se der kræves miljømærkat, intet
problem - men hvordan er det med parkeringspladser, trafikken osv - er
det til at komme rundt, eller er vi bedre tjent med at tage toget derned? :)

På forhånd tak,
Mikkel Skou

Fra : Elmer Fjort

Dato : 05-03-10 13:32

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at komme rundt, eller er vi bedre tjent med at tage toget derned? :)

Vi har flere gange lajet en lejlighed igennem denne side.
http://www.berlin.de/tourismus/unterkunft/ferienwohnungen/

Det er bestemt muligt at køre i bil rundt i Berlin, men det er langt
lettere at købe et Tageskarte, eller et der varer flere dage.
Det offentlige transport system er MEGET fint masket dernede. Der er tog
stort set alle steder, og eller går det med bus eller sporvogn.
Mange af lejlighederne har en parkeringsplads. Sidst vi var dernede lejede
vi denne lejlighed.
http://www.zimmervermittlung24.com/details.php?Qnr=1258&vondat=22.4.2010&bisdat=22.4.2010&bez1=&personen=2&berlin=b&lang=0&zimmerart=
Der er parkeringsplads bag huset. Det koster ? 3,- pr. dag. Ubahn er for
enden af vejen.

Elmer

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 14:29

Jebir skrev:

> [...]
> findes der en samlet "database" med en masse ferielejligheder i Berlin -
> eller kan nogen anbefale en rigtig god lejlighed eller 2?

Jeg læser det som et weekendophold!?

Hvor meget regner i med at i får tid til at nyde mer-pladsen i en
lejlighed når det er meningen at i skal 'hele turen rundt'?
Et hotelværelse at sove i endsamt 'incl. morgenmad'; måltider rundt
omkring hvor det synes spændende og frirum på hotellet til de
situationer hvor man måske finder værelset for trangt burde kunne række :-/

> [...]
> i Berlin" fra d. 2/3, og har fået lidt input - men er der noget som er
> et "must" når man er afsted med en knægt på 14?

Teknisk museum der har store udstillinger med jernbane/lokomotiver;
Skibsfart og fly, burde kunne fange mindst én nerve hos en 14-årig :-/

I den nordvestlige ende findes der nogle nedlagte sporvognsremisser som
bruges til langtidsgarage for liebhaver-biler: "Meilenverk".
Stedet har af samme grund et større antal af underleverandører og
værksteder til samme klassement under tag.
Man kan gå ind lige fra gaden og gå rundt i hallerne som var det et
bilmuseum og evt. kombinere med morgenmad/frokost i den tilstedeværende
cafe!

Tag på sejlads på Wahnsee og oplev alle rigmands-villaerne fra sø/kanal
-siden, samt at sejle under Glienicker Brücke der er kendt fra flere
spion-udvekslinger samt endnu flere agent-film (min 17-årige datters
kommentar: "Det, det, det er jo dén fra Rambo!).
S-bahn'en går lige til anløbsstedet, men ellers kommer man ud at køre på
den klassiske Avus-strækning (hvor Audi og Mercedes braverede i
mellemkrigsårenes redekasse til formel-1). Tidligt på Avus (i den
nordlige ende) er der stadig et par af de originale beton-tribuner klods
op af motorvejen som måske kan give et historisk vingesus for far
og/eller søn :-/

> [...]
> problem - men hvordan er det med parkeringspladser, trafikken osv - er
> det til at komme rundt, eller er vi bedre tjent med at tage toget

I kommer ikke til Berlin i tog for under 800,-kr t/r pr mand(*). og har
velsagtens ikke højere transportudgifter end 1000,-t/r i privatbilen :-/
Det levner 1.400,- til parkering hvilket er så langt rigeligt: Det
plejer ikke at koste os mere end 25Euro for en weekend i et P-hus i
nærheden af hotellet, hvis ikke ligefrem hotellets egeng P-kælder.

P-reglerne følger nogle radielle zoner der går ud fra centrum og kommer
man noget væk fra centrum er det gratis at parkere på gaden både lørdag
og søndag - Tættere på centrum er det kun søndag o.s.v.

Til og fra P-huset fordyrer udgiften (á man kan sammenlagt kommer over
max. beløbet for et døgn, hvilket levner penge til dags eller weekend
-billet til Ubahn og bus, der er meget lette at finde ud af!

Mit bedste råd bliver derfor at søge efter et hotel med morgenmad incl.
beliggende 2-3 km fra centrum, samt tæt på en U-bahn station!

Vores forbindelse til Berlin stammer fra familie i det daværende
vestBerlin, hvorfor vores Berlin-besøg stadig hænger sammen med det
gamle vest-område, men Kurfürstendamm (der går forbi den udbombede
gedächtnis-kirche) er stadig et forretnings-strøg som øst-områderne ikke
kan konkurrere med (med undtagelse af de mange arkader og indkøbscentre)
og det er en stille oplevelse at indtage sin morgenmad tidligt på
'Kranzler' der ligger på hjørnet af Kurfürstendamm og
Joachimstalerstrasse imens man ser byens trafik vågne.

Sony-centret (á bygningen) på Potsdamer platz er også et besøg værd.
Umiddelbart i nærheden ligger der en 3-etagers indkøbs-arkade med åben
arkitektur á en god gammeldags skole-aula.

(*):
Et godt alternativ (til toget?) er forøvrigt Skan-rejsers 3(weekend)
hhv. 4(hverdag) -nætters tilbud á 14-1500 kr pr. mand incl. værelse (i
april)!

Fra : Jebir

Dato : 05-03-10 18:32

Armand skrev:

> [...]
> omkring hvor det synes spændende og frirum på hotellet til de
> situationer hvor man måske finder værelset for trangt burde kunne række :-/

- Vi regner med at skulle være afsted 20-24/4 - evt. med et stop på et
Formule1 el.lign. på vejen derned. Er kommet frem til, at vi vist ender
på hotel - var blevet anbefalet lejligheder, men efter at have kigget
lidt rundt omkring kan jeg se hoteller koster det samme (eller lidt
billigere) inkl. morgenmad, og som du skriver er det begrænset hvor
meget vi kommer til at være der!

> [...]
> Man kan gå ind lige fra gaden og gå rundt i hallerne som var det et
> bilmuseum og evt. kombinere med morgenmad/frokost i den tilstedeværende

- Meilenwerk lyder rigtig spændende! Det bliver formentlig en af de
steder vi ender med at kigge forbi :)

> [...]
> plejer ikke at koste os mere end 25Euro for en weekend i et P-hus i
> nærheden af hotellet, hvis ikke ligefrem hotellets egeng P-kælder.

- Det tænkte jeg nok ;) Det bliver bilen!

> Et godt alternativ (til toget?) er forøvrigt Skan-rejsers 3(weekend)
> hhv. 4(hverdag) -nætters tilbud á 14-1500 kr pr. mand incl. værelse (i
> april)!

Tjahhh, tror nu vi snupper bilen - det giver en smule mere frihed, og
kan også godt lide selv at kigge efter hotel og sammensætte turen :)

Tak for inputs!

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 21:09

Jebir skrev:
> Armand skrev:
>>

> - Vi regner med at skulle være afsted 20-24/4 - evt. med et stop på et
> Formule1 el.lign. på vejen derned.

Arhh, come on!
Fra Fredericia har vi 4½ time til Berlin-C, så selv fra Frederikshavn
bliver det ikke en uoverkommelig dagsrejse.
At komme sent til destinationen og stå op fremme er alt andet lige bedre
end en mellemlanding der kun går ud på at skulle køre videre næste
morgen :-|

Tillægstip fremkommet af datoen:
Nena-koncert d. 24/4 i O2 Arena, Berlin - Hvis i er af en alder som dét
kan tænde!?

--
Armand.

Fra : Jebir

Dato : 16-03-10 17:53

> [...]
> At komme sent til destinationen og stå op fremme er alt andet lige bedre
> end en mellemlanding der kun går ud på at skulle køre videre næste

- Jow jow, men det er afledt af, at vi har 2 muligheder - vi regner
med at skulle have d. 21-24/4 i Berlin, og vi har mulighed for enten at
køre allersidst (omkring kl 18) d. 20, tage en overnatning et stykke
dernede ad og ankomme rimelig tidligt til Berlin d. 21 og have en hel
dag, eller køre d. 21. fra morgenen af, og så først være i Berlin over
middag - så vi leder stadig efter overnatning på vejen Desværre ser
det ud til, at etap og formule 1 har værelser til 2 voksne og et barn op
til 12 år - så vi ville skulle bruge 2 værelser :-/ Er der nogen der ved
om de ser meget stramt på dette, eller om de er til at tale med?

> Tillægstip fremkommet af datoen:
> Nena-koncert d. 24/4 i O2 Arena, Berlin - Hvis i er af en alder som dét
> kan tænde!?

- Vi skal desværre dernede fra d. 24... det kunne ellers have været et
hit

Fra : Armand

Dato : 16-03-10 21:01

Jebir skrev:

> [...]
> køre d. 21. fra morgenen af, og så først være i Berlin over middag - så
> vi leder stadig efter overnatning på vejen

Det er alligevel ikke normalt at booke ind på hotellet før efter middag
(á kl. 14-15, hvor vi har været), så der er ingen økonomi at lave en
mellemlanding blot for at komme for tidligt frem :-/

For vores vedkommende har vi prøvet lidt af det samme: At stå op før
fanden får sko på, så vi (efter små 5 timer) kunne indtage vores
morgenmad på Kurfürstendamm: Bilen kunne fint parkeres ved hotellet, men
selvom det var hyggeligt at kunne starte dagen op i Berlin endte
formiddagen med at blive lidt lang før vi kunne booke ind og
(chaufføren) få den tiltrængte middagslur!

> - Vi skal desværre dernede fra d. 24... det kunne ellers have været et
> hit

Der har været yderligere et par Berlin-tråde, så jeg kommer lige med et
tillægshit, selvom i ikke får brug for det:
Den tyske fridags-kalender indeholder ikke skærtorsdag/langfredag (á op
til påske); st. bededag og Kr. himmelfartsdag. Så der er god mulighed
for billige hotelrater på disse danske fridage!

--
Armand.

Fra : søren brix

Dato : 05-03-10 14:37

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til at komme rundt, eller er vi bedre tjent med at tage toget derned? :)

Hej Michael

se lige denne her
http://www.dtf-travel.dk/Default.aspx?SiteId=296&country=de®ion=berlin&place=berlin&fromdate=4/5/2010

fra 599.-kr perperson i dobbeltværelse i min 3 dage ...

mvh

Søren

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 20:55

søren brix skrev:
> [...]
>

> fra 599.-kr perperson i dobbeltværelse i min 3 dage ...

Vi plejer ikke at booke Berlin-værelser til over 500,-kr. Dém er der nok
af, også i god kvalitet.
Bare led!

--
Armand.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-03-10 01:10

Jebir wrote:
> [...]

> i Berlin" fra d. 2/3, og har fået lidt input - men er der noget som er
> et "must" når man er afsted med en knægt på 14?

Der er også et radiotårn.
Rigsdagen er også interessant og i april er køen måske ikke så lang.
Olympiske stadium, måske en fodboldkamp
Muren, fx ved East Side gallery.
DDR museet

> [...]
> problem - men hvordan er det med parkeringspladser, trafikken osv - er
> det til at komme rundt, eller er vi bedre tjent med at tage toget

Check kalenderen grundigt. De har det med at lægge alle mulige sportsaktiviteter,
demonstrationer, osv lige midt i byen. Og så er det ikke sjovt at være i bil.
Lad den blive ved hotellet, så kan du også smage et par øl.

Fra : Kristian

Dato : 06-03-10 07:00

On Fri, 05 Mar 2010 13:03:13 +0100, Jebir <jebir@jebir.dk> wrote:

> [...]
>i Berlin" fra d. 2/3, og har fået lidt input - men er der noget som er
>et "must" når man er afsted med en knægt på 14?

Jeg synes også et besøg i Rigsdagsbygningen og kuplen er et must.
Regn med at stå i kø mindst en time for at blive lukket ind, men det
er ventetiden værd.

http://da.wikipedia.org/wiki/Rigsdagsbygningen_i_Berlin