Kan et AppleTV det her
Fra : jagge

Dato : 05-03-10 13:15

Hey

Jeg HAR set anmeldelse på so ein ding, men er stadig lidt forvirret
omkring brugen.

Apple lægger jo så mange begrænsninger på så jeg skal lige være sikker
på at det er noget for mig.

Når al musik nu skal smides over på den via en anden maskine, kan man så
efterfølgende slette det på den og kun have det på AppleTV, gider ikke
have dubletter af alt musikken ??

Hvis man ripper i allerhøjeste kvalitet, og smider sådan en her mellem
Apple TV og anlægget

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/cambridge_da
cmagic_solv.htm

Vil må så kunne afspille i høj HIFI kvalitet fra Apple TV, altså som fra
en rigtig god standalone afspiller ?

Kan man styre Apple TV fra en Iphone via remote, så kun Apple TV og
anlægget behøver at være tændt. Altså uden at skulle kunne se menuen på
TV ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 13:21

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Når al musik nu skal smides over på den via en anden maskine, kan man så
> efterfølgende slette det på den og kun have det på AppleTV, gider ikke

nej .. lad være med at tænke på det der ligger på Apple TV som en
"dublet" .. det er ligeså lidt dublet som det du syncer til en iPhone
.... AppleTV er en stor stationær iPod .. det hjællpe hvis man tænker på
den på dn måde.

> [...]
> cmagic_solv.htm
>
> Vil må så kunne afspille i høj HIFI kvalitet fra Apple TV, altså som fra

Ja den har optisk audio ud og du kan rippe dit musitk til f.eks. Apple
Lossles

> Kan man styre Apple TV fra en Iphone via remote, så kun Apple TV og
> anlægget behøver at være tændt. Altså uden at skulle kunne se menuen på
> TV ?

ja

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 17:14

> [...]
> "dublet" .. det er ligeså lidt dublet som det du syncer til en iPhone
> ... AppleTV er en stor stationær iPod .. det hjællpe hvis man tænker på

Ok det er sgu en stor anke. Men kan man ikke godt synce noget via itunes
og så vælge kun at synce en vej.. Altså hvis det slettes på computeren
så slettes det ikke på Ipod/apple TV. Jeg har en bærbar med MINDRE disk
end den der Apple TV og det er helt tåbeligt hvis jeg skal have musikken
begge steder, det er simpelthen en dealbreaker for mig.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 18:21

Hej,

> Ok det er sgu en stor anke. Men kan man ikke godt synce noget via itunes
> og så vælge kun at synce en vej.. Altså hvis det slettes på computeren
> så slettes det ikke på Ipod/apple TV. Jeg har en bærbar med MINDRE disk

Nej.

> end den der Apple TV og det er helt tåbeligt hvis jeg skal have musikken
> begge steder, det er simpelthen en dealbreaker for mig.

Så passer AppleTV ikke til dig.

Hvis du har store problemer med at mangle diskplads kunne du overveje fx
at tilføje en Airport Express med en USB-harddisk til dit netværk?
(eller fx den lidt dyrere løsning med en Time Capsule).

Endeligt kan du vælge at installere ekstra software på din AppleTV. Så
kan du have filer på den uden at skulle synce - og du kan fx tilslutte
ekstra USB-harddisk til AppleTV så du har endnu mere opbevaringsplads.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 21:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hvis du har store problemer med at mangle diskplads kunne du overveje fx
> at tilføje en Airport Express med en USB-harddisk til dit netværk?

Jamen det hjælper jo ingenting, hvis jeg alligevel skal have filerne på
min bærbare også.

> Endeligt kan du vælge at installere ekstra software på din AppleTV. Så
> kan du have filer på den uden at skulle synce - og du kan fx tilslutte
> ekstra USB-harddisk til AppleTV så du har endnu mere opbevaringsplads.

Ok kan jeg så smide rippede cd'er på Apple TV hvis jeg installere ekstra
software ? Altså så de kan afspilles via Apple TV ?

Hvis det er tilfældet så er det jo bare det jeg skal.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 21:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jamen det hjælper jo ingenting, hvis jeg alligevel skal have filerne på
> min bærbare også.

du har stadig misforstået konceptet i Apple TV og det er imho. ikke
produktet til dig .. "move along, this is not the media deivice you are
looking for"

det er en rigtig dårlig løsning ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 21:58

> du har stadig misforstået konceptet i Apple TV og det er imho. ikke
> produktet til dig .. "move along, this is not the media deivice you are
> looking for"

> det er en rigtig dårlig løsning ....

især fordi det eneste troublshooting trick til Apple TV der virker når
der går noget i fisk er at resette til factory defaults .. det vil sige
clean restore, og alle dine filer er gone, væk, finito.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 22:03

Hej,

> Jamen det hjælper jo ingenting, hvis jeg alligevel skal have filerne på
> min bærbare også.

Det skal man jo så ikke.

> Ok kan jeg så smide rippede cd'er på Apple TV hvis jeg installere ekstra
> software ? Altså så de kan afspilles via Apple TV ?

Ja.

Men hvis det eneste du vil er at høre musik, så er der måske andre typer
enheder som var smartere.

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 22:58

..

> Men hvis det eneste du vil er at høre musik, så er der måske andre typer
> enheder som var smartere.

Det er det ikke. Altså det primære formål ville være 1) at få købe
adgang til US film og serier, og 2) få et sted til min musik så jeg ikke
skal have andre maskiner tændt for at høre musik.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 23:05

Hej,

> Det er det ikke. Altså det primære formål ville være 1) at få købe
> adgang til US film og serier

Det kan du jo bare gøre på din computer gennem iTunes.

> og 2) få et sted til min musik så jeg ikke
> skal have andre maskiner tændt for at høre musik.

Det kan man gøre på mange andre måder end med AppleTV.

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:56

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det kan du jo bare gøre på din computer gennem iTunes.

Ahh det tror jeg at jeg prøver med det samme. Så må det blive starten
sammen med afspilning fra min macbook til plasmaskærmen.

Så må jeg overveje om jeg skal videre med et Apple TV senere.

Tak for din megen hjælp.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-10 23:13

jagge skrev:
> [...]
> adgang til US film og serier, og 2) få et sted til min musik så jeg ikke
> skal have andre maskiner tændt for at høre musik.

For 2) så køb en iPod og sæt den til stereoanlægget. Har du brug for
fjernbetjening så sæt den i en dock.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 23:12

Hej,

> For 2) så køb en iPod og sæt den til stereoanlægget. Har du brug for
> fjernbetjening så sæt den i en dock.

Det harmonerer bare ikke særligt godt med ønsket om rigtig god lydkvalitet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-10 23:14

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Det harmonerer bare ikke særligt godt med ønsket om rigtig god lydkvalitet.

Nåja. Så er det godt en Airport Express har digital udgang.

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:55

> Det skal man jo så ikke.

Suk... :0), jeg fatter det sgu ikke. Hvis jeg nu skal rippe mine musik
CD'er for at få dem til apple tv så skal de da over min bærbare med den
lille disk, hvad hjælper det så at jeg har en usb disk et sted. Eller
jeg sætter den måske bare til at være default disk for Itunes ??

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 16:58

Hej,

> Suk... :0), jeg fatter det sgu ikke. Hvis jeg nu skal rippe mine musik
> CD'er for at få dem til apple tv så skal de da over min bærbare med den
> lille disk

Nej.

> jeg sætter den måske bare til at være default disk for Itunes ??

Det behøver man nu ikke.

iTunes kan godt streame musik fra fx en NAS-disk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-10 17:00

> [...]

> lille disk, hvad hjælper det så at jeg har en usb disk et sted. Eller
> jeg sætter den måske bare til at være default disk for Itunes ??

iTunes er da ligeglad hvor dine filer ligger .. jeg har 2 diske til mit
iTunes bib.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 21:00

> Ok det er sgu en stor anke. Men kan man ikke godt synce noget via itunes
> og så vælge kun at synce en vej.. Altså hvis det slettes på computeren
> så slettes det ikke på Ipod/apple TV.

nej, du kan se her hvilke mulihgeder du har:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-03-05%20at%208.57.0
1%20PM.png>

> Jeg har en bærbar med MINDRE disk
> end den der Apple TV og det er helt tåbeligt hvis jeg skal have musikken
> begge steder, det er simpelthen en dealbreaker for mig.

Må jeg anbefale en større disk i din bærbare .. eller en ekstern disk
til dit musik. Et Apple TV er kun en "extender" .. ikke en medieserver.

Måske skal du træde et skridt tilbage og spørge dig selv om hvad det er
du gerne vil opnå ?

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-03-10 23:52

> Ja den har optisk audio ud og du kan rippe dit musitk til f.eks. Apple
> Lossles

Du skal dog være opmærksom på at Cambridges Dac Magic kun kan konvertere
stereosignal, dvs. hvis du afspiller film med 5.1 kanals lyd, så skal du
have lyden igennem et andet apparat eller den analoge udgang. Derfor er
Dac Magic ikke nødvendigvis et oplagt valg til en "mediecenterløsning".

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 10:45

> [...]
> have lyden igennem et andet apparat eller den analoge udgang. Derfor er
> Dac Magic ikke nødvendigvis et oplagt valg til en "mediecenterløsning".

Tak for tippet :0)

Jeg har bare 2 højtalere og senere får jeg måske en sub, mere får jeg
ikke lov til at smække op foreløbig :0)

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-03-10 11:28

> Tak for tippet :0)
>
> Jeg har bare 2 højtalere og senere får jeg måske en sub, mere får jeg
> ikke lov til at smække op foreløbig :0)

Hehe nej det fylder jo osse det stads Det fremgik vist heller ikke
helt af hvad jeg skrev, men når man sender et 5.1 kanals signal ind i
Dac Magic, så kommer der overhovedet ikke noget lyd ud af de analoge
udgange, da den ikke kan konvertere 5.1 kanals lyd til stereo. Derfor er
der også mulighed for at man kan lade det optiske signal løbe igennem
til et andet apparat der f.eks. kan håndtere 5.1 kanals signalet.

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:59

> [...]
> der også mulighed for at man kan lade det optiske signal løbe igennem
> til et andet apparat der f.eks. kan håndtere 5.1 kanals signalet.

Ahhhh hvordan vil det funge i praksis. Mit "problem" er at jeg har en
kombineret DVD afspiller CD afspiller. Den er jo temmelig crappy til CD
afspilning, MEN hvis den kobles til den her AD konverter skulle den jo
blive temmelig god.

Jeg gider dog ikke skifte kabel hver gang jeg skal se en dvd istedet,
kan det så ske at der intet lyd kommer gennem når jeg prøver med en DVD
?

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-03-10 19:38

> [...]
>
> Jeg gider dog ikke skifte kabel hver gang jeg skal se en dvd istedet,
> kan det så ske at der intet lyd kommer gennem når jeg prøver med en DVD

Der er nogle DVD afspillere som kan indstilles til at sende et
stereosignal ud i stedet for 5.1 kanals signalet. Prøv at evt. at checke
indstillingsmulighederne.

~ Jørgen

Fra : KentBM

Dato : 05-03-10 20:52

Den 05-03-2010 13:15, jagge skrev:
> Når al musik nu skal smides over på den via en anden maskine, kan man så
> efterfølgende slette det på den og kun have det på AppleTV, gider ikke
> have dubletter af alt musikken ??
Kaldes vel også for en backup?

> Hvis man ripper i allerhøjeste kvalitet, og smider sådan en her mellem
> Apple TV og anlægget
>
> http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/cambridge_da
> cmagic_solv.htm
Har dit anlæg ikke en optisk indgang? Så behøver du ikke at have noget i
mellem.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 20:56

KentBM <kentmagnussenFJ_ERN@gmail.com> wrote:

> Kaldes vel også for en backup?

> Har dit anlæg ikke en optisk indgang? Så behøver du ikke at have noget i
> mellem.

jeg tror pointen er den opfattelse af den D/A der sidder i et anlæg ikke
er så god som en ekstern ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 21:56

> jeg tror pointen er den opfattelse af den D/A der sidder i et anlæg ikke
> er så god som en ekstern ...

Præcis

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 21:58

> Præcis

men det kræver jo også at resten af dit setup er ret high-end for du kan
høre nævneværdig forskel ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 23:00

> men det kræver jo også at resten af dit setup er ret high-end for du kan
> høre nævneværdig forskel ...

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg har hørt er et alm anlæg i den bedre ende
rigeligt.

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-03-10 23:52

> Det tror jeg ikke. Så vidt jeg har hørt er et alm anlæg i den bedre ende
> rigeligt.

Vil gerne høre om du faktisk kan lytte forskel. Du skal være opmærksom
på at det ikke er alle musiknumre, der vil levere væsentlig hørbar
forskel. Jeg har testet Dac Magic ift. et Behringer usb-lydkort
(UCA222). Forskellen var minimal for mine ører og med det musik jeg
afspiller på mit anlæg gennem mine højtalere.

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 17:00

> [...]
> (UCA222). Forskellen var minimal for mine ører og med det musik jeg
> afspiller på mit anlæg gennem mine højtalere.

OK interessant. Det er jo altid svært at vide på forhånd. Princippet
giver god mening for mig men det kan da godt være at det er opblæst. Har
dog svært ved at tro på at så mange investere så mange penge i eks
kvalitets cd afspillere hvis det ingen forskel gav.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-10 17:05

> [...]
> dog svært ved at tro på at så mange investere så mange penge i eks
> kvalitets cd afspillere hvis det ingen forskel gav.

selvfølgelig er der forskel .. men på et tidspunkt er forskellen så
marginal at man skal være have virkelig gode ører før det betyder noget.

Og så er der jo også nogen der prøver at sælge dig guldbelagte HDMI
kabler så den sidste idiot er ikke død endnu ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 17:09

> [...]
>
> Og så er der jo også nogen der prøver at sælge dig guldbelagte HDMI
> kabler så den sidste idiot er ikke død endnu ...

He he nej det er klart at så længe det er digitalt så kan det overføres
via et cykelstyr. Men det er også derfor at det giver rigtig god mening
for mig med den der højkvalitet AD konverter.

Den tror jeg sgu jeg skal have :0). Så må vi se med det Apple TV men jeg
er da lidt klogere nu.

Tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 17:15

Hej,

> via et cykelstyr. Men det er også derfor at det giver rigtig god mening
> for mig med den der højkvalitet AD konverter.

Husk at få overblik over dit samlede system. Når det handler om god
lydkvalitet, så passer det der med det svageste led i kæden virkelig.

Selvom man kunne tro det, så er det faktisk ikke helt ligegyldigt, hvor
god selve CD-læseren er. Det er dog ikke noget jeg selv kan høre forskel
på (tror jeg da).

D/A-konverteren er naturligvis rigtigt vigtig.
Men det er kabler, forstærkere og højttalere i hvert fald også.

Jeg har valgt en forholdsvis billig måde at få en nogenlunde god
lydkvalitet på ved at kombinere en ekstern D/A-konverter med balancerede
XLR-kabler og gode aktive højttalere (monitors faktisk).

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 20:06

> [...]

> Husk at få overblik over dit samlede system. Når det handler om god
> lydkvalitet, så passer det der med det svageste led i kæden virkelig.

Nemmerlig. Jeg har anstændige KEF IQ7 højtallere, men en gammel
forstærker. Den bliver skiftet ud med en slave NAD til 2k kr. Jeg tror
at der er sket meget siden min 15 år gamle noget dyrere denon var hot.

Så har jeg tænkt mig den omtalte AD konverter, som via digi kabel bliver
fodret fra en DVD-CD afspiller i den billige ende, og den anden indgang
bliver brugt på airport express (eller det Apple TV hvis jeg da ikke
nøjes med macbook løsningen til film.)

> Selvom man kunne tro det, så er det faktisk ikke helt ligegyldigt, hvor
> god selve CD-læseren er. Det er dog ikke noget jeg selv kan høre forskel
> på (tror jeg da).

OK det er da temmelig underligt når det nu er digitalt, det giver ikke
så megen mening umiddelbart.

> D/A-konverteren er naturligvis rigtigt vigtig.
> Men det er kabler, forstærkere og højttalere i hvert fald også.

Jeps, har ikke sindsyge kabler men heller ikke telefonkabel :0). Det er
anstændige højtalerkabler.

> Jeg har valgt en forholdsvis billig måde at få en nogenlunde god
> lydkvalitet på ved at kombinere en ekstern D/A-konverter med balancerede
> XLR-kabler og gode aktive højttalere (monitors faktisk).

Ja det har jeg hørt skulle kunne være rigtigt godt, men nu har jeg
højtalere i forvejen. Hørte et par aktive monitors i et studie på et
tidspunkt og det var sateme kræs, men også ein bischen dyrt :0)

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-03-10 19:38

> OK interessant. Det er jo altid svært at vide på forhånd. Princippet
> giver god mening for mig men det kan da godt være at det er opblæst.

Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er opblæst, men det kræver man hører
noget musik hvor det gør en forskel + god forstærker (med XLR indgange)
+ gode højtalere + gode ører.

Det skal også nævnes at mit USB-lydkorts DAC (baseret på en 16-bit
konverter), måske heller ikke er det mest elendige, selvom det kun har
kostet 30£. Der er f.eks. i mine ører ret stor forskel på USB-lydkortet
og så et integreret lydkort i en Macbook Pro, men det siger nok ikke så
meget. Det kan være at det virker anderledes med en billig cd eller
dvd-afspiller.

Hvis din forstærker ikke er udstyret med balancerede indgange, så kan
det måske være en ide at kigge på Harmony Designs DA9. Den skulle levere
bedre lyd end Dac Magic på RCA indgangene.

I en sammenligning mellem DA9 og Dac Magic opleves det, at der er stor
forskel på Dac Magics udgange (RCA/XLR) - hvor de blancerede giver det
bedste resultat, som minder om DA9:

<http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=211062&st=240&p=2372
823&#entry2372823>

Det kan måske være en ide at udnytte HIFI-klubbens mulighed for at låne
et apparat med hjem . Så kan du teste om den forskel du kan høre med din
opsætning er 2k værd.

Ellers må du jo bare have en Benchmark DAC...

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 20:08

> [...]
> opsætning er 2k værd.
>
> Ellers må du jo bare have en Benchmark DAC...

Hey Jørgen

Fedt at du gider komme med lidt råd. De er røget i hjernebarken, jeg
skal snart på besøg i HIFI klubben og så skal der sættes lidt sammen.

Tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 05-03-10 21:55

> Har dit anlæg ikke en optisk indgang? Så behøver du ikke at have noget i
> mellem.

Det er jo et spørgsmål om kvalitet. Det er for at få en højkvalitets AD
konverter koblet på Apple TV'et.

MVH

Jakob