Amerikanske rensemidler - danske oversætte~
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-03-10 23:38

Jeg skal sætte nogle klistermærker på min nye racekåbe, og i den
amerikanske vejledning anbefaler de "Rubbing alcohol" og "a
Citrus-based adhesive cleaner (like Goo Gone)" til at rense kåben og
gøre den helt fedtfri.

Hvad er de danske erstatninger for Rubbing alcohol og Goo Gone, og
hvor skaffer man dem?

(Amoniak-baseret vinduesrens kan jeg lige overskue)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 04-03-10 23:47

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> [...]
> hvor skaffer man dem?
>
> (Amoniak-baseret vinduesrens kan jeg lige overskue)

En klud vædet i alm. husholdningssprit skulle gerne fjerne enhver
fedthinde om den befinder sig på kåben eller en bremseskive!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-03-10 23:51

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> En klud vædet i alm. husholdningssprit skulle gerne fjerne enhver
> fedthinde om den befinder sig på kåben eller en bremseskive!

Wikipedia har informeret mig on at Rubbing Alcohol er enten
husholdningssprit eller mere normalt isopropylalkohol. Så mangler jeg
blot et produkt ala "Goo Gone".

Det eneste hit google giver på en citrus-baseret lim-fjerner er
www.kps-kemi.dk/229-143-kemi_2.htm

Kai

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 00:32

> [...]
> blot et produkt ala "Goo Gone".
>
> Det eneste hit google giver på en citrus-baseret lim-fjerner er

Altså, Nu snakker du om klister-fjernelse og ikke blot affedtning!
Derom har jeg ingen brugbar erfaring - På RGV'en sad der et klisterlag,
tykkere end klistermærket, tilbage efter at klistermærkerne var flået
af, og det skulle der en aller helvedes masse knofedt til at få fjernet
- Hvorunder selv de skrappeste kulbrintebaserede midler ikke bed det
mindste

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-03-10 22:25

> [...]
> og det skulle der en aller helvedes masse knofedt til at få fjernet -
> Hvorunder selv de skrappeste kulbrintebaserede midler ikke bed det mindste

Vi oplever mange klister-ting på mit arbejde, både fra gummi-greb som falder
af, og diverse ophængnings mærkater som giver op. Vi har altid kunne fjerne
det med alm. lampeolie og en lille smule skrubben... Skal der klistres noget
på igen bagefter, skal man nok lige henover det med lidt husholdningssprit..
Vi har dog isopropylalkohol, det virker rigtig fint, og stinker ikke på helt
samme måde som husholdningssprit..

Mvh Anders

Fra : Menabra

Dato : 05-03-10 08:15

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Hej

Måske kan du bruge det her :
http://www.3mshop.dk/product.asp?product=230

Mvh
Menabra

Fra : madsen

Dato : 05-03-10 08:36

"Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
Alt for dyrt og det er ikke nær så godt som mit råd
til at fjerne klistermærker bruger du en god tyk klud, og den hælder du en
go del kogende vand på, og lader det sidde et lille stykke tid, så kan du
meget nemt fjerne mærket, lim og det hele er meget nemt at fjerne,
og til at affedte bruger du, 2 dele sprit, 2 dele salmiaksperitus (3
dobbelt,) og 10 dele vand, så har du en meget ren og fedt fri overflade,
mvh Madsen

Fra : Menabra

Dato : 05-03-10 09:40

"madsen" <swille@dbmail.XX> skrev i meddelelsen

> [...]
> og til at affedte bruger du, 2 dele sprit, 2 dele salmiaksperitus (3
> dobbelt,) og 10 dele vand, så har du en meget ren og fedt fri overflade,

Det må du sørme undskylde Madsen.
Det virker altså udmærket.
Men ska´man i øvrigt ikke passe lidt på med sprit ?

Mvh
Menabra

Fra : madsen

Dato : 05-03-10 18:20

> [...]
>
> Det må du sørme undskylde Madsen.
> Det virker altså udmærket.
> Men ska´man i øvrigt ikke passe lidt på med sprit ?

Sandelig ikke noget at undskylde

Fra : TWL

Dato : 05-03-10 16:54

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
<snip>
> Det eneste hit google giver på en citrus-baseret lim-fjerner er
> www.kps-kemi.dk/229-143-kemi_2.htm
>
> Kai

Kema har en de kalder DL-44
http://www.kema.dk/data.asp

Vi har brugt den til at fjerne limrester på rustfrit stål

Mvh Thomas

Fra : Thomas P

Dato : 04-03-10 23:23

On 4 Mar., 23:46, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> En klud v det i alm. husholdningssprit skulle gerne fjerne enhver
> fedthinde om den befinder sig p k ben eller en bremseskive!
>
> --
> Armand.

Bare som reminder.
Hvis der i kåben indgår acryl/plexiglas, må du under INGEN
omstændigheder benytte sprit eller spritholdige produkter på disse
flader!!, da sprit/ethanol angriber og svækker strukturen i plexiglas/
acryl, man vil yderligere opleve at glasset for en meget mat og
kedelig overflade, hvilket sikkert har den modsatte virkning af det
man vil opnå.

Thomas
GL plast-svejser

Benelli Trek 1130
Dr 750 Big
Gsx 1100G M vogn

Fra : BoA

Dato : 05-03-10 11:10

> [...]
> acryl, man vil yderligere opleve at glasset for en meget mat og
> kedelig overflade, hvilket sikkert har den modsatte virkning af det

Lige mine ord !!
Samt desuden : Rubbing alcohol er i engelsk/amerikansk sammenhæng som
oftest propylalkohol (isopropanol) der ikke er helt så agressivt over
for plast og lak som dansk husholdningssprit. Vores nationale
husholdningssprit er en blanding af ethanol med lidt acetone og vand
samt diverse kattepis-lugtende stoffer. Bestemt ikke godt for lak og
plast. Acryl kan endda udvikle små revner i overfladen længe efter
påvirkning fra sprit.

BoA

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 12:20

Thomas P skrev:

> [...]
> acryl, man vil yderligere opleve at glasset for en meget mat og
> kedelig overflade, hvilket sikkert har den modsatte virkning af det

Jeg har hørt/erfaret det samme omkring salmiakspiritus (á f.eks. Ajax) -
Du blander ikke noget sammen??

--
Armand.

Fra : madsen

Dato : 05-03-10 07:38

hej
til at fjerne klistermærker sruger du en god tyk klud, og den hælder du en

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 05-03-10 09:40

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Hej Kai,

Du står med nylakerede kåbedele, der ikke har været ude at køre, og som
endnu ikke har været i nærheden af olierede mekker-fiingre.
Ren og fnugfri klud vædet i husholdningssprit og på med de nye
klistermærker!
Been there, done that på min Gixxer, og mærkerne er ikke blæst af i
fartvinden

Carsten
BMW F800R
Suzuki GSX-R 600
Suzuki DR250S

Fra : BoA

Dato : 05-03-10 11:27

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
"a Citrus-based adhesive cleaner (like Goo Gone)" til at rense kåben og
> gøre den helt fedtfri.

Denne "citrus based cleaner" er et rensemiddel baseret på citrus-olie
for at opløse gammel "selvklæbende" lim. Før i tiden brugte man diverse
effektive og skrappe - og giftige - midler som fx. ethylmethylketone,
men nu, hvor vi ikke længere må ødelægge vores hjernecelle med sådan
noget, er der markedsført diverse erstatninger baseret på såkaldte
"naturlige" stoffer, der samtidig helst skal "dufte dejligt".
Citrus olie er en meget tynd olie og fordamper ret hurtigt. De sidste
rester kan fjernes med en hurtig aftørring med propylalkohol på en ren
klud. Klæbrmiddelrester kan eventuelt også fjernes med lidt almindelig
spiseolie (der dog virker langsommere).

BoA

Fra : Leif

Dato : 05-03-10 14:15

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Hvad er der galt med renset benzin, det tager alle former for gammelt
klister / lim, her hos mig.

/Leif