Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er forskellen ens eller???
Fra : Henrik 8600

Dato : 03-03-10 22:21

Hvis nu man køber en SonyEricsson Satio der har et 12.1 mp kamea og
sammenligner billederne med et dyrere, dedikeret
spejlsreflekskamera på 12. mp.

Hvad dælen er så forskellen på billederne? Den tekniske forskel, den synlige
og den principelle forslel???

12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

H.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-03-10 22:26

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
4b8ed2c6$0$281$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> synlige og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Jepper. Køb du dig et Medion med 12.1 mpixel i Aldi, og du har helt samme
kvalitet som et professionelt DSLR med samme opløsning. Det er rent fup, når
man skal betale 10x eller 100x så meget for et professionelt DSLR
sammenlignet med et Medion fra Aldi.

Hvis du virkelig gider sætte dig ind i sagerne, er der *så* mange andre
parametre at medtage i sammenligningen, at det næsten ikke giver mening at
remse dem op.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-10 23:07

"Henrik 8600" <> skrev i meddelelsen
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Jo - men megapixel er en af de mindre betydende specs på et digicam - da
man gik fra 1 megapixel til 2 og 4 megapixel havde det betydning - men
om du har 8 eller 12 er fløjtende ligegyldigt.

Så kig på alle de andre forskelle - der er sikkert mange

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 03-03-10 23:45

Henrik 8600 skrev:

>Hvad dælen er så forskellen på billederne? Den tekniske forskel, den synlige
>og den principelle forslel???

Den synlige forskel på billedernes tekniske kvalitet.

>12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???
Jo, men den oplysning kan du ikke bruge som kvalitetsparameter.
Det siger kun noget om, hvor stor en udskrift, du kan lave af et
billede.
Mig bekendt er det efterhånden kun mobiltelefonsælgere, der slår ud
med armene og snakker om pixelantal, når de skal sælge mobiltelefoner
med kamera.

Hilsen emj

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-03-10 02:31

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> synlige og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Kort forklaret så er den væsentligste forskel sensorstørrelsen.
De dyre DSLR har en sensor på 24 x 36 mm. For at have en billedvinkel, der
nogenlunde svarer til menneskets synsvinkel kræves et 50 mm objektiv. På et
lommekamera eller især på en mobiltelfon-kamera vil sensoren være ganske
lille. Her vil e 50 mm objektiv virke som en voldsom tele. Et typsik
lommekamera har en zoom med brændvidder fra 4,5 mm til 15 mm, hvor laveste
brændvidde svarer til 35 mm og højeste ca 115 mm på et 24 x 36 mm kamera.
Det har betydning for dybdeskarpheden. Jo videre objektivet er, desto dybere
vil dybdeskarpheden være. så det du vil opleve på et Sony Ericsson Satio er,
at alt på billedet virker skarpt.
Det er sjældent en god ide for et billeds komposition.

Prøv at kigge på www.dofmaster.com og leg med online DOF beregneren.
Her kan du vælge forskellige kameramodeller og se, sensorstørrelsen betyder
for DOF dybdeskarpheden.
DOF betyder Depth of field = dybdeskarphed = det område, der synes at være
skarpt

En anden ting er evnen til at tage billeder under vanskelige lysforhold.
De bedste DSLR kan få brugbare billeder i næsten tusmørke, mens
lommekameraet skal bruge blitz eller billedet blir enten rystet eller
ubrugeligt pga støj i billedet.

Det skyldes, at Pixlerne på et dyrt DSLR er meget større, qua den meget
større sensor. det gør dem meget mindre følsomme over for påvirkninger fra
nabopixlen, og dermed opstår der mindre støj. Der bruges også mange flere
penge på at undertrykke støjen i dyre kameraer rent digitalt.

Så er der objektivet. Meget vide optikker er generelt meget sværere at lave
godt end længere brændvidder
Og på et billigt lommekamera eller en mobiltelefon kan der i sagens natur
ikke ofres mange resourcer på at udvikle og producerer 1. klasses optik.
Især pga. af den meget lille sensor skal der anvendes meget vide optikker og
det betyder, at vinklerne lyset rammer sensoren med, er meget vide. Det har
stor betydning for skarpheden. Jo mindre vinklen er på det indfaldende lys,
desto skarpere vil billedet stå. Derfor er det meget vanskeligere at designe
højtydende vidvinkler.

Et DSLR er et systemkamera med den enorme vifte af brændvidder og
specialoptikker, der står til rådighed fra producenten og tredieparts
leverandører. Et lommekamera har slet ikke samme muligheder.
High end objektiver koster ofte over 10.000 kr. Dem kan en mobiltelefon
næppe konkurrere med
De lange tunge superteler koster ofte over 50.000 kr

Og så er der hjælpemidlerne indbygget i kameraerne.
Autofokus i et topnotch DSLR er lynhurtig og avanceret. De gir muligheder
for at fange og låse fokus langt hurtigere end et lommekamera under langt
vanskeligere forhold, end lommekameraet kan fungere.
Og så er der evnen til at skyde mange billeder i rap. De hurtigste DSLR
klarer 10-11 billeder pr sekund. og fanger stadig fokus på et bevægeligt
objekt.

Så helt kort 12,1 Mega pixels er ikke altid bare 12,1 Megapixels.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-03-10 09:34

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kort forklaret så er den væsentligste forskel sensorstørrelsen.
> De dyre DSLR har en sensor på 24 x 36 mm.

Det er sjovt at se at du efter et par år med D3 også er virker som om du er
blevet mere "full-frame begejstret" end før du fik din D3

[8<8<8<]
> Det skyldes, at Pixlerne på et dyrt DSLR er meget større, qua den meget
> større sensor. det gør dem meget mindre følsomme over for påvirkninger fra
> nabopixlen, og dermed opstår der mindre støj.

Selv uden påvirkning fra nabopixlen (som jeg ikke ved hvor stor er), er der
noget fysik der gør at der opsamles færre elektroner, fordi den rammes at en
mindre lysmængde.
Der er en spredning på hvor mange elektroner der opsamles for en given
lysmængde på kvadratroden af antallet af elektroner. Det betyder at jo færre
elektroner, der opsamles des større er den relative spredning. Den relative
spredning opfattes som støj, og det er fysisk med den nuværende teknologi,
at der er den sammenhæng.

[8<8<8<]
> Så er der objektivet. Meget vide optikker er generelt meget sværere at
> lave godt end længere brændvidder

Et objektiv til kompakt kamera er ikke er vidt. Som du skriver svarer
billedvinklen typisk til omkring 35mm.
Det har mindre brændvidde - og det er noget helt andet.
Objektivet har desuden meget mindre billedcirkel, og skal ikke trækkes med
de problemer som DSLR med spejlhuset giver for vidvinkel objektiver (prøv at
sammenligne størrelsen på en Lecia M 24/1.4 og Nikon/Canon 24/1.4 - det er
spejlhuset og deraf følgende retrofokal design som gør forskellen).
Alt i alt gør at linserne kan være meget små, og dermed kan de støbes i
stedet for slibes. Det gør linserne billige - selv hvis de er asfæriske.

> Og på et billigt lommekamera eller en mobiltelefon kan der i sagens natur
> ikke ofres mange resourcer på at udvikle og producerer 1. klasses optik.

Produktionsprisen er meget afgørende - udviklingsprisen er mindre betydende,
fordi styktallet er typisk utroligt højt.

> Især pga. af den meget lille sensor skal der anvendes meget vide optikker
> og det betyder, at vinklerne lyset rammer sensoren med, er meget vide.

Nej - det er forkert tænkt geometrisk.
Husk at sensor-størrelsen og objektivets brændvidde skrumper samtidig, og
dermed bliver vinklerne som lyset rammer sensoren i de samme når vi snakker
en simpel linse og samme billedvinkel.

Iøvrigt gør de mindre sensorer, at man hurtigere rammer
diffraktions-begrænsning - som også er noget fysik, der ikke er til at komme
uden om.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 11:49

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er sjovt at se at du efter et par år med D3 også er virker som om du
> er blevet mere "full-frame begejstret" end før du fik din D3

De er nok sure, som ræven sagde om bærrene i toppen af træet
Jeg er glad for mit D3, for det kan nogen tricks, D200'eren ikke kan.

> [...]
> der noget fysik der gør at der opsamles færre elektroner, fordi den rammes

Det gælder faktisk kun, når der ikke korrigeres for brændvidde.
Mængden af lys, der rammer sensoren er faktisk den samme ved 50 mm f:/4,0 på
et cropkamera, som på 75 mm f:/ 4,0 på FF

Du kan faktisk direkte se det på din lysmåling, at den bedres, når du zoomer
ud på en zoom

> [...]
> færre elektroner, der opsamles des større er den relative spredning. Den
> relative spredning opfattes som støj, og det er fysisk med den nuværende

Vær opmærksom på, at mængden af fotoner er den samme ved samme billedvinkel.
(ikke brændvidde)
lyset passerer trods alt gennem et meget mindre hul end sensorens størrelse

> [...]
> Alt i alt gør at linserne kan være meget små, og dermed kan de støbes i
> stedet for slibes. Det gør linserne billige - selv hvis de er asfæriske.

Vær opmærksom på, at afstanden fra linsens bagside til sensor er meget lille
på en kameratelefon/lommekamera.
Jo mere du skal afbøje lyset for at fylde billedcirklen ud, desto mere
fuzzy vil billedet blive.

> [...]
> dermed bliver vinklerne som lyset rammer sensoren i de samme når vi
> snakker en simpel linse og samme billedvinkel.

Det er rigtigt, men vi snakker jo ikke simple linser i forbindelse med DSLR

> Iøvrigt gør de mindre sensorer, at man hurtigere rammer
> diffraktions-begrænsning - som også er noget fysik, der ikke er til at
> komme uden om.

Det kan man heller ikke komme uden om

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-03-10 12:22

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

> Mængden af lys, der rammer sensoren er faktisk den samme ved 50 mm f:/4,0
> på et cropkamera, som på 75 mm f:/ 4,0 på FF

Lysmængden pr. areal er den samme ved 50mm/4.0 og 75mm/4.0.
Når du så ganger arealet på, bliver den samlede lysmængde større på en
full-frame sensor.
Hvis pixel-antallet er det samme på de 2 sensorer (som f.eks. D3 og D300),
bliver lysmængden pr. pixel større på full-frame sensoren.

> Du kan faktisk direkte se det på din lysmåling, at den bedres, når du
> zoomer ud på en zoom

Nej - det kan jeg ikke med de zoom-objektiver som har fast max blænde.
På zoom-objektiver med variabel max blænde kan man - men det står jo også på
specifikationen.

[8<8<8<]
> Vær opmærksom på, at afstanden fra linsens bagside til sensor er meget
> lille på en kameratelefon/lommekamera.

Ja - og afstanden fra centrum af sensoren til kanten af sensoren er
tilsvarende lille.
Derfor bliver vinklerne ens.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-03-10 06:27

On 03-03-2010 22:21, Henrik 8600 wrote:

> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Jo naturligvis. Ligesom 12 biler = 12 biler, 12 kvinder = 12 kvinder
uanset ALLE andre parametre. So, jeg antyder kan biler, kvinder og pixel
være forskellige, hvilket Jesper bl.a. forklarer udmærket her i tråden.

--
Kh. Søren
http://www.egenindsamling.drk.dk/start-min-egen-indsamling/livet-er-vidunderligt/indsamling.aspx?CollectionId=125

Fra : Henrik 8600

Dato : 04-03-10 10:14

> [...]
> synlige og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Kan man sige at pixels på en eks SonyEricsson Satio er som bunden på Cola
dåser og til sammenligning er
pixels på et godt kamera som bunden af en olietønde???

Kan man forklare det på denne måde???

H.

Fra : emjeppesen

Dato : 04-03-10 12:53

Henrik 8600 skrev:

>Kan man sige at pixels på en eks SonyEricsson Satio er som bunden på Cola
>dåser og til sammenligning er
>pixels på et godt kamera som bunden af en olietønde???
>
>Kan man forklare det på denne måde???

Nej.
12.1 mill pixel er 12.1 mill pixels.

Der kan så være forskel på, hvordan man har opnået de pixels.
Er det "blæst op" digitalt og måske senere komprimeret hårdt, så er
billedresultatet derefter.
Mobiltelefoners kameraer er for de flestes vedkommende af tvivlsom
kvalitet. Plastiklinser og lommeuld
Om den SonyEricsson, du har kik på er bedre end andremobiltelefoners
kamera aner jeg ikke.

Hilsen emj

Fra : smileymax

Dato : 04-03-10 10:20

Henrik 8600 wrote:
> [...]
> synlige og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Nej det er heller ikke nemt. Så lad os tage et eksempel
på noget du kan forholde dig til. 70cl rødvin a 75 kr.
og 70cl rødvin a 1200 kr, begge vine holder 12% og er
lavet på druer dyrket i Frankrig.

Hvis man aldrig har smagt vin, eller man bare ikke bryder
sig om vin og eller ikke ved noget om vin, vil de sikkert
smage lige afskyeligt.

Mens Jens og andre, der går op i mad og vin, bare behøver
sidde i et rum hvor vinen blir åbnet og på de svageste
dufte, med det samme vil udpege den dyre vin. Den vil
have nuancer og en komplexitet, som den billige vin ikke
vil have. Men det er som Jens skriver, nødvendigt at sætte
sig ind i tingene, for at værdsætte forskellene.

Det er så ikke lig med at den ene er bedre end den anden,
den billige vin kan være perfekt afkølet på en varm sommer-
dag, hvor den dyre tunge og komplexe vin vil være lidt for
puuh.

Nu tænker du måske, åårgh hvorfor den fjollede forklaring,
men sammenligningen er faktisk ikke så fjollet, det handler
meget om erfaring, insigt og fingerspitz gefuhl. -max-

Fra :    ab©

Dato : 04-03-10 21:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev bl.a. i meddelelsen

> Kort forklaret så er den væsentligste forskel sensorstørrelsen.
> De dyre DSLR har en sensor på 24 x 36 mm. ....

Din udtalelse er da noget af en tilsnigelse ... mit Phase One har da en
sensorstørrelse på ca. 40 x 54 mm ?

"smileymax" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej det er heller ikke nemt. Så lad os tage et eksempel
> på noget du kan forholde dig til. 70cl rødvin a 75 kr.
> og 70cl rødvin a 1200 kr, begge vine holder 12% og er
> lavet på druer dyrket i Frankrig.

Men vi er vel enige om at vinen lander det samme sted efter at den er løbet
gennem os ?

ab©

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-03-10 18:25

Henrik 8600 skrev den 03-03-2010 22:21:
> [...]
> synlige og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

*troll alert*

nå, for sent når jeg skimmer tråden igennem.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : sågerne

Dato : 10-03-10 03:09

On 3 Mar., 22:21, "Henrik 8600" <dk8008CUTTHISA...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> og den principelle forslel???
>
> 12.1 millioner pixel er vel 12.1 millioner pixel???

Der er ingen forskel

Fra : sågerne

Dato : 10-03-10 03:13

Helt korrekt, Henrik - ligesom at en ost er en ost, en bøf er en bøf,
en øl er en øl, osv.