Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensoren i et digitalt kamera
Fra : Per Riis

Dato : 03-03-10 12:15

Har sensoren i et digitalt kamera nogen indflydelse på dybdeskarpheden?

Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-10 12:20

On Wed, 3 Mar 2010 12:14:31 +0100, "Per Riis"
<denrigtigefotograf@hotmail.com> wrote:

>Har sensoren i et digitalt kamera nogen indflydelse på dybdeskarpheden?
Tvivlsomt om den betyder så meget som blænde og eksponeringstid.

/Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-03-10 19:40

On 03-03-2010 12:19, Hans Kjaergaard wrote:

> Tvivlsomt om den betyder så meget som blænde og eksponeringstid.

Øh.. eksponeringstiden har heller ikke indflydelse på dybdeskarpheden

Bo /

Fra : Robert Piil

Dato : 03-03-10 12:22

Per Riis skrev:
> Har sensoren i et digitalt kamera nogen indflydelse på dybdeskarpheden?

Ja, størrelsen af den har.

Det bliver bla. diskuteret her (i slutningen af tråden):

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=29020

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 12:22

Per Riis <denrigtigefotograf@hotmail.com> wrote:

> Har sensoren i et digitalt kamera nogen indflydelse på dybdeskarpheden?

ja .. mht. hvor stor den er...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 13:33

On 2010-03-03 12:14:31 +0100, "Per Riis" <denrigtigefotograf@hotmail.com> said:

> Har sensoren i et digitalt kamera nogen indflydelse på dybdeskarpheden?
>
> Per

Nej, dybdeskarpheden har intet med sensor eller film at gøre. Det er en
ren optisk egenskab ved det objektiv du sætter på.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : /Peter

Dato : 03-03-10 15:37

> Nej, dybdeskarpheden har intet med sensor eller film at gøre. Det er en
> ren optisk egenskab ved det objektiv du sætter på.

Ikke desto mindre er STORE 2/3" sensorer i f.eks. pro. videokamera, mere
attraktive
end de små 1/4" sensorer, netop pga. dybdeskarpheden.
Og det fremhæves da også at canon 5D II er fantastisk "filmkvalitet" med
dets videooptagelser,
pga. ekstrem dybdeskarphed, man kun finder i lang dyrere videokamera, som
f.eks RED.

Så noget har sensorstørrelsen at skulle have sagt, det kan muligvis også
være "kornstørrelsen"
på sensoren der er afgørende, støre sensor støre "kornstørrelse".

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 15:57

On 2010-03-03 15:36:44 +0100, "/Peter" <pgh@wer.nn> said:
> [...]
> være "kornstørrelsen"
> på sensoren der er afgørende, støre sensor støre "kornstørrelse".

Det er korrekt, men stadigvæk er dybdeskarpheden en ren optisk
egenskab. Forskellen i dybdeskarphed kommer ind fordi forskellige
brændvidder skal bruges for at få samme billedudsnit og man ikke har
objektiver der er lysstærke nok til at kompensere for den større
dybdeskarphed man har, når man er tvunget til at tage et billede på
større aftstand med en mindre sensor (med samme brændvidde). Men det
betyder ikke at sensoren har en dybdeskarphed som sådan. Med et crop
kamera med en cropfaktor på 1,5-1,6 skal man blænde godt og vel en
blænde mere op på crop kameraet ved sammen billedvinkel og samme
brændvidde for at få samme dybdeskarphed. Man skal være på hhv. 1,5 og
1,6 gange større afstand med crop kameraet for at få samme billedvinkel
for en given brændvidde. Det giver en større dybdeskarphed ved samme
blændetal af rent optiske årsager og har derfor intet med sensoren som
sådan at gøre. Hvis man tager et billede i samme afstand på et crop
kamera og full frame og beskærer full frame billedet med crop factor i
hver dimension, så bliver billedet identisk mht. dybdeskarphed (men der
kan være forskel i opløsning pga. pixeltæthed). Alternativt at man ved
samme position bruger en brændvidde på crop-kameraet som er cropfaktor
gange mindre og derfor bliver dybdeskarpheden større ved samme
blændetal.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-03-10 19:44

Hans Kruse wrote:
> Alternativt at man ved samme position
> bruger en brændvidde på crop-kameraet som er cropfaktor gange mindre og
> derfor bliver dybdeskarpheden større ved samme blændetal.

Så du siger at 30mm F/4 på 3 meter med Canon 50D giver samme
dybdeskarphed som 50 mm F/4 på meter med Canon 5D ?

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 20:04

On 2010-03-03 19:43:32 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> Så du siger at 30mm F/4 på 3 meter med Canon 50D giver samme
> dybdeskarphed som 50 mm F/4 på meter med Canon 5D ?

Nej, selvfølgelig ikke. 30mm f/4 har en større dybdeskarphed en 50mm
f/4. Med 30mm på 50D og 48mm på 5D har vi samme billedvinkel, men det
vil kræve en blænde lidt større end f/2.8 på 30mm for at få samme
dybdeskarphed som 50mm f/4. Det er også det jeg skriver her "Med et
crop kamera med en cropfaktor på 1,5-1,6 skal man blænde godt og vel en
blænde mere op på crop kameraet ved sammen billedvinkel og samme
brændvidde for at få samme dybdeskarphed. " i mit indlæg. Jeg ved ikke
om det du har klippet ud kunne misforstås (ja sikker ;) ), men meningen
var, at ved samme billedvinkel (altså som i dit eksempek 30mm på 50D og
50mm (48mm) på 5D) så fås samme billedvinkel med med samme blænde så er
dybdeskarpheden større på 50D, da 30mm f/4 altid har større
dybdeskarphed end 50mm f/4 af rent optiske grunde.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-03-10 20:48

Hans Kruse wrote:

> [...]
> dybdeskarpheden større på 50D, da 30mm f/4 altid har større
> dybdeskarphed end 50mm f/4 af rent optiske grunde.

Jeg tror vi er helt enige om resultatet, men det alene er brugen af ord
vi er uenige om. Jeg føler ikke behov for at skulle "omvende" dig, og
jeg mener stadig at sensoren størrelsen har betydning. For mig er
debatten ikke interessant længere, jeg skulle være være sikker på at jeg
havde forstået dig - og det mener jeg nu er på plads

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-03-10 19:43

On 03-03-2010 15:36, /Peter wrote:

> [...]
> dets videooptagelser,
> pga. ekstrem dybdeskarphed, man kun finder i lang dyrere videokamera, som

Jeg regner med at "ekstrem dybdeskarphed" betyder "mulighed for meget
LILLE dybdeskarphed"

Bo //

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-03-10 15:54

Hans Kruse wrote:

> Nej, dybdeskarpheden har intet med sensor eller film at gøre. Det er en
> ren optisk egenskab ved det objektiv du sætter på.

Også lige hvor stor sensoren er.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 15:59

On 2010-03-03 15:53:54 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> Også lige hvor stor sensoren er.

Jeg har lige svaret på en tilsvarende indvending, som selvfølgelig ikke
kommer overraskende ;)

Fra : Robert Piil

Dato : 03-03-10 16:15

Hans Kruse skrev:

> Jeg har lige svaret på en tilsvarende indvending, som selvfølgelig ikke
> kommer overraskende ;)

Dit svar er selvfølgelig helt korrekt - teoretisk, og fremgår også af
den tråd jeg linkede til. Men /I praksis/ mener det det korrekte svar er
ja, hvis ikke man ledsager det af en (lidt) længere forklaring.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 16:22

On 2010-03-03 16:14:47 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Dit svar er selvfølgelig helt korrekt - teoretisk, og fremgår også af
> den tråd jeg linkede til. Men /I praksis/ mener det det korrekte svar
> er ja, hvis ikke man ledsager det af en (lidt) længere forklaring.

Det er jo ikke kun teoretisk, at dybdeskaprhed er en optisk egenskab.
Hvis man ikke indser det bliver det meget svært at forstå den rette
sammenhæng, hvad den tråd du også linkede til bærer præg af. Det er min
erfaring, at når først folk har forstået at det er en ren optisk
egenskab, som afhænger af brændvidde og blænde, så er det meget nemmere
at forstå, hvilken rolle sensorstørrelse har. Det er jo endda meget
enkelt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-03-10 22:12

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
4b8e7ea4$0$283$14726298@news.sunsite.dk

> Det er jo ikke kun teoretisk, at dybdeskaprhed er en optisk egenskab.

Nej.

> Hvis man ikke indser det bliver det meget svært at forstå den rette
> sammenhæng,

Måske du skal indsé, hvad "circle of confusion" er for noget?

> [...]
> egenskab, som afhænger af brændvidde og blænde, så er det meget
> nemmere at forstå, hvilken rolle sensorstørrelse har. Det er jo endda

Det er min erfaring, at når først folk har forstået, hvad "circle of
confusion" er for noget, så er det meget nemmere at forstå, hvilken rolle
sensorstørrelse har. Det er jo endda meget enkelt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-03-10 22:09

Fra : ab©

Dato : 23-03-10 01:01

> Nej, dybdeskarpheden har intet med sensor eller film at gøre. Det er en
> ren optisk egenskab ved det objektiv du sætter på.

Ja, og dermed er et 50 mm objektiv ikke et vidvinkelobjektiv på et
6x6-format kamera og en brændvidde på 50 mm på et kompaktkamera er ikke et
teleobjektiv LOL

ab©

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-03-10 11:21

On 2010-03-23 01:01:16 +0100, "ab�" <huskFJERN@DETTEc.dk> said:

> [...]
>>

> Ja, og dermed er et 50 mm objektiv ikke et vidvinkelobjektiv på et
> 6x6-format kamera og en brændvidde på 50 mm på et kompaktkamera er ikke et

Du taler om billedvinkel og ikke dybdeskarphed.

Fra :    ab©

Dato : 29-03-10 10:01

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Du taler om billedvinkel og ikke dybdeskarphed.

Og du mener ikke, at dybdeskarpheden er forskellig i de to nævnte eksempler
?

ab©

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-10 12:21

On 2010-03-29 11:00:50 +0200,    ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> said:

> Og du mener ikke, at dybdeskarpheden er forskellig i de to nævnte eksempler ?

Det mener du åbenbart og jeg kunne godt være nysgerrig efter at høre
din begrundelse.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-10 12:22

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
4bb08d16$0$284$14726298@news.sunsite.dk

> Det mener du åbenbart og jeg kunne godt være nysgerrig efter at høre
> din begrundelse.

Har du fået læst lidt op på "Circle of Confusion"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.