Does and dont ved nyt batteri til Ibook ??
Fra : jagge

Dato : 04-03-10 19:10

Hey

Nu købte jeg alligevel et nyt, endda originalt batteri til en ibook G4,
derfor vil jeg lige sikre mig at jeg gør det rigtige.

Jeg har sat den til at lade og mener det er noget med at den skal lades
fuldt op, derefter aflades totalt og så fuld opladning igen og så må man
klatlade derefter ??

Er der noget om det ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 19:59

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har sat den til at lade og mener det er noget med at den skal lades
> fuldt op, derefter aflades totalt og så fuld opladning igen og så må man

ja .. det er ammestue snak .. bare lad den helt op og så begynd at bruge
den normalt.

<http://www.apple.com/batteries/>

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-03-10 20:09

> ja .. det er ammestue snak .. bare lad den helt op og så begynd at bruge
> den normalt.
>
> <http://www.apple.com/batteries/>

Takker ;0)

MVH

Jakob

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-03-10 20:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Er der noget om det ?

Myter.

<http://www.version2.dk/artikel/14020-batterimyter-er-det-skidt-at-lade-
stroemstikket-sidde-i-den-baerbare?bund>

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-10 21:18

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Myter.
>
> <http://www.version2.dk/artikel/14020-batterimyter-er-det-skidt-at-lade-
> stroemstikket-sidde-i-den-baerbare?bund>

Nja, både og... Men når det gælder Apple, er det intet problem at lade
strømstikket sidde i. Men visse andre mærker - bl.a. nogle af både
Acers, HPs, Sonys og Asus' bærbare har styreelektronikken siddende i
selve maskinen og ikke i batteriet, som hos Apple, og det kan godt give
større slid på batteriet.

Dere er ikke nogen logisk forklaring på, hvorfor batterier
ødelægges/slides hurtigere i de maskiner, men en teori går på, at ved at
elektronikken sidder i selve computeren, vil den være 'aktiv' hele tiden
og give mere strøm ind i batteriet, end den nødvendige mængde til
opladning, hvorved der sker en overbelastning, fordi ladeelektronikken
ikke slår fra, når der er opnået den maksimale ladningsniveau.

Jeg har set noget lignende på bærbare båndoptagere med opladelige
batterier - bl.a. både Sony og Uher og på nogle af Olympus' digitale
notecorders både med NiCD og NiMH batterier. Holdbarheden på disse
reduceres til ca. 2/3 af det, man normalt kan forvente af levetid på
disse batterier.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 21:20

> [...]
> Acers, HPs, Sonys og Asus' bærbare har styreelektronikken siddende i
> selve maskinen og ikke i batteriet, som hos Apple, og det kan godt give

aaah hva' ?! ... læser du selv hvad det er du skriver inden du trykker
send ? .. giver det mening for dig ?!

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 05-03-10 18:09

On 04/03/10 21.17, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> opladning, hvorved der sker en overbelastning, fordi ladeelektronikken
> ikke slår fra, når der er opnået den maksimale ladningsniveau.

Hold nu op med at fortælle det vås Erik...

ALLE LiIon og LiPoly batterier har en indbygget controller, uden undtagelse.

Jeg har skildt masser af Apple og PC bærbare batterier, og de bygger
alle på den samme indmad. 1 eller 2 IC'ere, den ene en
overvågningskreds, og den anden fuel gauge. Kunden kan lave trykknap og
LED indikatorer på fuel gauge hvis det understøttes - dette gør Apple f.eks.

Batteriet er meget avanceret, og intelligent, der er mange
sikkerhedsparametre der skal overholdes for at Lithium Ion, og i
særdeleshed Polymer ikke bryder i brand eller pustes op som en sæk!

Der er intet "belastnings"-elektronik i batteripakken, så den eneste
forskel på et Apple-batteri og et til en vilkårlig PC ditto er softwaren
i computeren (BIOS/EFI) der styrer ladekredsløbet i den bærbare.

At batterier idag generelt holder kortere end i "gamle" dage er der en
meget god forklaring på.

Batteriets værste fjende er varme, og nye bærbare er ekstremt varme -
min Macbook Pro kan sagtens komme op på 50 grader ved batteribay hvis
ikke jeg booster blæserne lidt med SMCfan - og jeg er på tredie batteri
nu (1 gen Macbook Pro 2.16)

At Lithium Polymer som Apple bruger så er ENDNU mere følsom over for
varme end de "gamle" Lithium Ion celler gør det heller ikke bedre - så
det er faktisk en ond cirkel...

Al Lithium teknologi har en bestemt levetid, og denne tid tikker fra
første gang du lader pakken op, da cellerne før dette tidspunkt ligger i
en dvaletilstand. Når først pakken er taget i brug, holder den faktisk
lige langt om du bruger den eller ej, da kemien i batteriet forfalder
uanset hvad.

Processen kan dog bremses lidt hvis batteriet oplades Ca. 40% og smides
i køleskabet.

Just my 2 cents...

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 18:29

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> [...]
> uanset hvad.
>
> Processen kan dog bremses lidt hvis batteriet oplades Ca. 40% og smides

nu må du ikke forvirre manden med fakta ...

/thomsas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-03-10 18:29

> Nja, både og... Men når det gælder Apple, er det intet problem at lade
> strømstikket sidde i.

Prøv og læse indlægget i kommentarfeltet "AF EJNAR HÅKONSEN, 4. MARTS
2010 17:00".

Det er klart det slider på batteriet. De fjerner batteriet på de
modeller der står fremme i FONA.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-10 19:06

Axel Hammerschmidt skrev:
> Det er klart det slider på batteriet. De fjerner batteriet på de
> modeller der står fremme i FONA.

Det er ikke for at gøre dem mindre attraktive at stjæle?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 22:17

Axel Hammerschmidt wrote:

> Prøv og læse indlægget i kommentarfeltet "AF EJNAR HÅKONSEN, 4. MARTS
> 2010 17:00".
>
> Det er klart det slider på batteriet. De fjerner batteriet på de
> modeller der står fremme i FONA.

Mener du det her?

"(1) Min erfaring er at producenten kræver at man aflader batteriet
regelmæssigt.

(2) Min Macbook har et par belastende power saving features, som ikke
kan slås fra i default UI'et. Jeg havde den derfor i opladeren 90% af
den tid jeg brugte den.

(3) Mit batteri døde efter kun 1 år, og jeg blev nægtet en erstatning på
garantien, da "jeg selv havde forskyldt den tidlige død ved ikke at
aflade det ofte nok" (det havde kun været gennem 40 cycles).

(4) De oplyste sjovt nok ikke at man bør gøre dette, selvom de havde en
hel bog fyldt med advarsler om at produkterne ville holde op med at
virke hvis man klippede kablerne over med saks eller tilsvarende."

Der er ganske enkelt flere direkte faktuelle fejl og usandheder i det
stykke.
1. afs.: Ingen producent _kræver_ regelmæssig afladning. de _anbefaler_
det kun. Og det er komplet ligegyldigt, om det er Apple, HP, Medion,
Asus, Acer, Sony osv.!

2. afs.: Det er direkte løgn. Uret kan slås fra, men det har ingen
indflydelse på batteriet

3. afs.: Han har med garanti ikke fået at vide fra Apple, at det har
været hans egen skyld. - Men til gengæld véd jeg, at der er et par
såkaldte 'Apple Resellers', der har lavet en del parallelimport, og som
har nægtet at replacere de defekte batterier, der var i nogle MB/MBP
serier for et par år siden. Og for at komme kritikere i forkøbet, så kan
jeg bevise det, og jeg er ved at tage skridt til at få dem stoppet!

4. afs.: Hvem har en hel bog, og hvem har vist ham den? - Magen til vås
og vrøvl skal man godt nok lede længe efter!

Når så det er sagt, er det ikke første gang, jeg er stødt på en person
ved navn 'E. Håkonsen', der har brokket sig over Apples produkter og
tabty klagesager. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, det er samme
person som 'Ejnar Håkonsen', men jeg synes, det lugter, - og for mig
lugter det ikke godt!

Og mht., at FONA fjerner batterierne på deres udstillingsmodeller. Det
kommer vist an på, hvilken FONA og hvilke computere, det drejer sig om.
Jeg har set det i en enkelt FONA, men kun på Apples bærbare - ikke på de
andre. Min formodning er, at det skyldes, at Apples batterier er så
p....dyre, så alene det kan være grund nok.

Og så lige tilsidst. Selvom vi er med i EU og alt det der, så er
parallelimport stadig ulovligt i Danmark, da det i høj grad har en del
med autorisation og garantiforpligtelser at gøre. Og i den sag, jeg
nævner ovenfor, er der ingen, der overhovedet kender til dem, der lige
nu sælger ret dyre Apple MB, MBP og MBA til en del under det, de samme
modeller i samme konfiguration ellers vil koste i butikkerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 22:38

> [...]
> Asus, Acer, Sony osv.!
>
> 2. afs.: Det er direkte løgn. Uret kan slås fra, men det har ingen

Ur ? .. hvem snakker om Ur .. han skriver "UI" ... som i User Interface
.... bortset fra det så kan jeg ikke gennemskue hvad det er han ikke kan
sllå fra ..

> [...]
> serier for et par år siden. Og for at komme kritikere i forkøbet, så kan
> jeg bevise det, og jeg er ved at tage skridt til at få dem stoppet!

vi venter i spænding ...

> 4. afs.: Hvem har en hel bog, og hvem har vist ham den? - Magen til vås
> og vrøvl skal man godt nok lede længe efter!

Han snakker nok om de linier i brugerhåndbogen hvor der står at du ikke
må misligehold udstyret eller bruge til at styre et atomkraftværk.

> Og så lige tilsidst. Selvom vi er med i EU og alt det der, så er
> parallelimport stadig ulovligt i Danmark, da det i høj grad har en del
> med autorisation og garantiforpligtelser at gøre.

Det kommer an på om du mener indenfor EU eller varer der krydser EU's
grænser ... indenfor EU er parallel import fuldt lovlig.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-10 03:59

Thomas von Hassel wrote:

> Ur ? .. hvem snakker om Ur .. han skriver "UI" ... som i User Interface
> ... bortset fra det så kan jeg ikke gennemskue hvad det er han ikke kan
> sllå fra ..

Ja OK, det kan jeg se nu, hvor skrifttypen er ændret, men det står lidt
'gnidret' på websiden, - og nej, jeg kan heller ikke se, hvad ellers han
kan 'slå fra'...

> vi venter i spænding ...

> Han snakker nok om de linier i brugerhåndbogen hvor der står at du ikke
> må misligehold udstyret eller bruge til at styre et atomkraftværk.

Hm, hvem er så den/de "de", han henviser til?

> Det kommer an på om du mener indenfor EU eller varer der krydser EU's
> grænser ... indenfor EU er parallel import fuldt lovlig.

Nej, det er det ikke for produkter, der kræver autorisation eller
importgodkendelse. - Jeg har jo selv været importør og haft stakkevis af
papirer fra - dengang - Told&Skat liggende omkring sådanne forhold.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 16:50

Hej,

> Nej, det er det ikke for produkter, der kræver autorisation eller
> importgodkendelse. - Jeg har jo selv været importør og haft stakkevis af
> papirer fra - dengang - Told&Skat liggende omkring sådanne forhold.

Dine oplysninger er forældede. Det har ikke noget med autorisation eller
importgodkendelse at gøre.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-10 18:16

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Dine oplysninger er forældede. Det har ikke noget med autorisation eller
> importgodkendelse at gøre.

Så prøv lige at købe et eller andet Apple produkt hos en
parallelimportør, og send det så til en Apple forhandler eller direkte
til Apple, hvis det går i stykker, så garanterer jeg for, du vil få en
meget lang næse...!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 18:16

Hej,

> [...]
> parallelimportør, og send det så til en Apple forhandler eller direkte
> til Apple, hvis det går i stykker, så garanterer jeg for, du vil få en

Du taler udenom, og du ved det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-10 22:35

Thomas von Hassel wrote:

> vi venter i spænding ...

Som lovet, er her en kort tilbagemelding omkring 'piratsalg' af Apple
udstyr....

Inden for de seneste par måneder har der på QXL været en del helt nye
MacBook, MacBook Pro, MacBook Air, et par iMacs, samt flere forskellige
AppleCare abonnementer til salg. Alle har været nye, sat til salg af en
privatperson. Fælles for alle har været, at de ville blive "...leveret
direkte fra Apple" og at betaling skulle ske forud til den person, der
havde sat dem til salg.

Der er åbenbart én, der har fået meget kolde fødder, da samtlige
annoncer er blevet fjernet før tid samme aften/nat, jeg nævnte det her i
gruppen. Lige nu er der en enkelt "ny" iMac, men jeg er ikke helt sikker
på, der er fra samme annoncør.

Jeg har holdt øje med siden et par dage for at se, om de skulle komme
igen, men indtil nu er der ikke dukket noget op. - Og jeg kan godt
garantere for, at jeg stadig vil holde Apple siden på QXL under
overvågning, da det er p....ulovlig, og det samtidig er med til at
ødelægge både køb og salg for andre seriøse købere/sælgere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-10 22:44

> [...]
> overvågning, da det er p....ulovlig, og det samtidig er med til at
> ødelægge både køb og salg for andre seriøse købere/sælgere.

Det var der ikke meget "bevis" over ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-10 22:51

> Det var der ikke meget "bevis" over ...

til genglæd er QXL's Apple sektion et godt grin værd .. der er en der
prøver at sælge en MDD G4 til 4000,- .....

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-03-10 23:10

Det lyder som helt "almindelig" svindel på nettet - lokke folk til at
forudbetale, og de ser aldrig varen eller pengene igen.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-10 23:32

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Det lyder som helt "almindelig" svindel på nettet - lokke folk til at
> forudbetale, og de ser aldrig varen eller pengene igen.

Det tror jeg ikke. - Han lå svjh. med lige omk. 100%s positive
tilkendegivelser. - Men det var også min første tanke, da jeg så ham
første gang...

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-10-10 13:15

> Det tror jeg ikke. - Han lå svjh. med lige omk. 100%s positive
> tilkendegivelser. - Men det var også min første tanke, da jeg så ham
> første gang...

Svindlere kan ret nemt selv skrive de positive tilkendegivelser.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-10 23:28

Thomas von Hassel wrote:

> til genglæd er QXL's Apple sektion et godt grin værd .. der er en der
> prøver at sælge en MDD G4 til 4000,- .....

Så har du ikke set, hvad der også følger med i sættet... - en 21" Apple
Cinema Display.... - Problemet er, at han ikke skriver, om det er single
eller dual CPU og hvor meget RAM, der er i den. - Single 1,25ghz sælges
for 11-1500kr. og Dual 1,25ghz med FW400 til 13-2000kr. afhængig af RAM
og HD. Husk på det er den sidste, der kan boote i OS 9.2.x... Og 21"
Cinema sælges alene til priser mellem 1400 og 2300kr., så helt galt er
det nu heller ikke, - men lige når man ser annoncen, kigger man en
ekstra gang.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-10 02:24

> [...]
> Cinema sælges alene til priser mellem 1400 og 2300kr., så helt galt er
> det nu heller ikke, - men lige når man ser annoncen, kigger man en

Cinema Display 21"?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 13:49

Morten Lind wrote:

> Cinema Display 21"?

Ja, jeg tænkte også 'Studio DiskpaLY 21"', men det er jo en CRT. Men det
står der rent faktisk. - Såvidt jeg kan bedømme det på billedet, er det
ikke helt 21", men 'kun' 20"-komma-et-eller-andet Cinema Display med ADC.
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/apple-mac/power-macstationre/g4/power-mac-stationaer-g4-saelges-nu/v/an598990068/

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 09:38

> Så har du ikke set, hvad der også følger med i sættet... - en 21" Apple
> Cinema Display.... -

Det er højst en 17" ...

> [...]
> og HD. Husk på det er den sidste, der kan boote i OS 9.2.x... Og 21"
> Cinema sælges alene til priser mellem 1400 og 2300kr.,

næppe... slet ikke nå du skal have en DVI/ADC adapter for at bruge den
med en DVI udstyret mac ... og de koster ca. 1200,- sidst jeg kiggede.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 13:56

Thomas von Hassel wrote:

> Det er højst en 17" ...

Læg lige mærke til, den er højere end selve computeren...

> næppe... slet ikke nå du skal have en DVI/ADC adapter for at bruge den
> med en DVI udstyret mac ... og de koster ca. 1200,- sidst jeg kiggede.

Ja, fra ny, men de sælges på nettet brugt til ca. det halve. Og desuden
har MDD både DVI og ADC indgang på de to mest brugte grafikkort på den
model - Radeon 9000Pro og GForce 4MX. - Begge mine har 9000Pro...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 14:00

> Læg lige mærke til, den er højere end selve computeren...

højde brede forho

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-10 14:00

> Ja, fra ny, men de sælges på nettet brugt til ca. det halve. Og desuden
> har MDD både DVI og ADC indgang på de to mest brugte grafikkort på den
> model - Radeon 9000Pro og GForce 4MX. - Begge mine har 9000Pro...

stadig ... det er en gammel skærm, med en forældret display connector
som skal have ekstraudstyr for at virke ... ergo, ikke noget jeg vil
bruge penge på.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-10 15:03

Thomas von Hassel wrote:

> stadig ... det er en gammel skærm, med en forældret display connector
> som skal have ekstraudstyr for at virke ... ergo, ikke noget jeg vil
> bruge penge på.

Heller ikke mig, men det er pga. den uhyre langsomme responstid på 20mx,
som vil give temmelig meget flickering på skærmen, når jeg bruger
ZoomView... - Men ikke desto mindre er der folk, der regner den skærm
for at være noget nær Apples 'Beovision 11000' i design og gerne betaler
meget for den. - Jeg har set den handlet på eBay.us til priser mellem
$499-$699USd for en skærm i mint condition...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-10 20:31

jagge wrote:
> [...]
>
> Jeg har sat den til at lade og mener det er noget med at den skal lades
> fuldt op, derefter aflades totalt og så fuld opladning igen og så må man

Tja, jeg har mange gange skrevet om det emne. Så jeg vil fastholde, at
du gør det forkert.

1 - Oplad ca. halvt, tag stikket ud og lad iBook'en køre
batteriet helt dødt.
2 - Oplad igen ca. halvt og lad iBook'en bruge al strøm
som ovenfor
3 - Oplad fuldt, tag stikket ud og lad computeren bruge
al strøm, indtil den går død / slukker sig selv.
4 - Gentag trin tre, men lad den stå natten over uden
at tilslutte størmstik igen
5 - Oplad til fuldt og brug iBook'en efter hensigten.
Nu kan du vælge at slatlade, som du har lyst /
behov for

6 - Jeg vil tilråde, at du altid har den stående ved netstrøm,
når den ikke er i brug.

Jeg véd udmærket, det emne diskuteres til hudløshed, men her snakker jeg
altså om mere end 45 års erfaring med genopladelige batterier. NiMH og
LiION batterier er ikke så følsomme overfor MLE (memory lack effect) som
de gamle NiCD, så normalt er der ikke grund til at aflade fuldt ud før
ny opladning, når først trin 1-5 er fulgt. MEN jeg vil stadig udfra mine
erfaringer råde til, at man gør det engang imellem - ca. 1 gang hvert
3-4 måned.

Risikoen for MLE er mindre, hvis man lader sin iBook, PowerBook eller
MacBook/Pro forblive tilsluttet til lysnet, selv når den ikke bruges. De
moderne Apple NiMH og LiION batterier er såkaldt 'intelligent charging
batteries' (ICB), der har indbygget styreelektyronik, der starter en
afladning i nogle få minutter, før den begynder at oplade til fuld spænding.

MLE *kan* forekomme ved både NiMH og LiION batterier, hvis en bærbar
enhed ikke bruges gennem længere tid, da styreelektronikken godt kan stå
og blive 'træg'. Det kan især ske, hvis en bærbar enhed med opladelige
batterier opbevares for køligt.

- Et lille godt eksempel er faktisk min egen PowerBook G4/1,67ghz
(nov.2005). Den forrige ejer og køber fra ny har altid haft den stående
ved lysnet, når han var hjemme, og det samme har jeg. Indtil d.d. viser
den, at den har foretaget 98 full cycles i batteriopladningen. - Den kan
stadig køre over 4 timer på batteriet, før den skal oplades igen. Det
synes jeg, er ganske flot af en 4,5 år gl PB!

mvh. Erik Ricahrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 20:40

> Tja, jeg har mange gange skrevet om det emne. Så jeg vil fastholde, at
> du gør det forkert.

i lige måde ...

> [...]
>
> Jeg véd udmærket, det emne diskuteres til hudløshed, men her snakker jeg
> altså om mere end 45 års erfaring med genopladelige batterier.

Det hjælper så ikke så meget hvis du ikke har lært ngoet nyt de sidste
45 år og nægter at høre på folk der tilfældigvis ikke gider snakke dig
efter munden ...

> [...]
> stadig køre over 4 timer på batteriet, før den skal oplades igen. Det
> synes jeg, er ganske flot af en 4,5 år gl PB!

Big deal .. jeg har haft en 1. gen macbook pro som er blevet slat ladet
og har været på strøm i dagevis .... skiftevis afhænig af hvordan jeg
arbjede ... som havde 180 cycles og stadig havde ca. 3- 3,5 times
batteri tid ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-10 21:44

Thomas von Hassel wrote:

> i lige måde ...

> Det hjælper så ikke så meget hvis du ikke har lært ngoet nyt de sidste
> 45 år og nægter at høre på folk der tilfældigvis ikke gider snakke dig
> efter munden ...

Tja, Thomas, jeg vidste, det ville komme fra dig. Men du er altså ikke
alvidende. - Og hvorfor i alverden skulle jeg skifte mening, når mine -
og andres - erfaringer gang på gang siger, at jeg stadig får og har ret
i mine synspunkter.

> [...]
> og har været på strøm i dagevis .... skiftevis afhænig af hvordan jeg
> arbjede ... som havde 180 cycles og stadig havde ca. 3- 3,5 times

Lige præcis! - Det modsiger jo ikke det, jeg skriver - tværtimod. Ca.
180 cycles og ca. 3-3,5 timer svarer jo meget godt til det, jeg skriver
ang. min egen G4. - Årgangsmæssigt ligger de jo også nogenlunde
samtidig, + at store dele af indmaden jo også er den samme - bl.a.
strømsystemet.

Jeg véd ikke hvorfor, men både min fornemmelse og erfaring siger, at
nyhere bærbare computere - også de nyere MB/BMP - ikke har helt den
samme holdbarhed rent batterimæssigt som 2005/2006 modellerne havde. -
Jeg kan se det på HPs, Sonys, Acers, Asus' og MBP og PB G4, når jeg
kigger på brugtannoncer. Det er ikke unormalt, der står 3-4 timers
batteritid, mens mange nyere - inkl. Apples - ofte angives med kun
1,5-2,5 timer for modeller fra 2007-2008.

Lige nu sidder jeg og skal finde en bærbar MBP til en af mine venner.
Den skal være fejlfri 15" eller 17", max. RAM, stor disk osv., og så
skal batteritiden være på mindst 3,5-4 timer, og alderen må ikke være
over 2 år. Det er dælme ikke let med den prisramme, jeg har fået at
arbejde med. - Jeg fandt sidste uge 3 stk., der opfylder alle krav, den
ene røg ud pga. US tastatur, nr. 2 og 3 var solgt, da jeg kontaktede
sælgerne. - Og finde en 15" MBP 2.2ghz som den, jeg fandt forrige år til
mine svagtseende venner - kun 13 mdr gl, fuldt RAM, disk kunne være
større, og fuldstændig at se på som ny og så til 8500kr., det er ikke
noget, der kommer hver dag. Batteritid på den er i øvrigt målt til at
kunne holde i godt 5,5 timer. Svjh. er cycles lige omk. 50...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 21:53

> Tja, Thomas, jeg vidste, det ville komme fra dig. Men du er altså ikke
> alvidende. -

Har jeg sagt det ? Jeg holder mig til hvad f.eks. producenten siger og
det er ikke det samme som du siger .. og det ser ud til at virke fint
for mig når jeg gør som producenten siger.

> Og hvorfor i alverden skulle jeg skifte mening, når mine -
> og andres - erfaringer gang på gang siger, at jeg stadig får og har ret
> i mine synspunkter.

Så at der nu er 3-4 stykker herinde som siger dig imod rager dig en
papand ? .. det tæller kun når man er enig med dig ?

> [...]
> ang. min egen G4. - Årgangsmæssigt ligger de jo også nogenlunde
> samtidig, + at store dele af indmaden jo også er den samme - bl.a.

Du har ikke læst hvordan maskinen er brugt ... jeg har nemlig aldrig
tænk på at den altid skal være "plugged" in så meget som muligt .. og
jeg har heller ikke lavet din lille batteri dans da jeg først fik
maskinen.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-03-10 21:08

> Risikoen for MLE er mindre, hvis man lader sin iBook, PowerBook eller
> MacBook/Pro forblive tilsluttet til lysnet, selv når den ikke bruges.

Sorry Erik men dine råd er ret meget på tværs af hvad apple anbefaler

"Be sure to fully charge your portable when you plug it in for the first
time,"

og

"For proper maintenance of a lithium-based battery, it's important to
keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend
leaving your portable plugged in all the time."

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-10 21:55

jagge wrote:

> [...]
> keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend
> leaving your portable plugged in all the time."

Det véd jeg, men som sagt, så har jeg altså +45 års erfaring med brug af
opladelige batterier. - Jeg har også haft kontakt til Apple, Cupertino,
omkring emnet, og fik et meget venligt svar tilbage, at de nok måtte
give mig ret, men af hensyn til deres generelle anbefalinger ville de
ikke ændre i disse.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 22:01

> [...]
> omkring emnet, og fik et meget venligt svar tilbage, at de nok måtte
> give mig ret, men af hensyn til deres generelle anbefalinger ville de

og vupti, den hvide kanin op af hatten .. den skulle jo komme ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 02:15

Thomas von Hassel wrote:

> og vupti, den hvide kanin op af hatten .. den skulle jo komme ...

- Og du vil selvfølgelig, at jeg skal opgive både navn på afsender, dato
og tidspunkt - og allerhelst hele mailen. - Husk lige på, at jeg trods
alt har arbejdet freelance for Apple gennem næsten 15 år... Men det
tæller åbenbart ikke i dine øjne...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 07:51

> - Og du vil selvfølgelig, at jeg skal opgive både navn på afsender, dato
> og tidspunkt - og allerhelst hele mailen. -

Næh ... men det er bare altid en eller anden "kilde" som du selvfølgelig
ikke kan nævne som bevis for en eller anden mystisk påstand du kommer
med. Jeg er meget bevidst om ikke bare at komme med påstande med mindre
jeg a: kan henvise til en troværdig kilde, eller b: selv kan bevise via
test og efterfølgene dokumentation (logfiler, screenshots, etc.)

> Husk lige på, at jeg trods
> alt har arbejdet freelance for Apple gennem næsten 15 år... Men det
> tæller åbenbart ikke i dine øjne...

Nej, det glemmer man ikke, for du skal nok huske at fortælle om det ved
hver lejlighed der byder sig ....

Og der er er nogen her der har arbejdet for aut. forhandlere men det
tæller vel ikke ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 14:34

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> test og efterfølgene dokumentation (logfiler, screenshots, etc.)

> Nej, det glemmer man ikke, for du skal nok huske at fortælle om det ved

Så er det vel heller ikke værre. - Men det kan åbenbart være nødvendig
at minde om det engang imellem...

> Og der er er nogen her der har arbejdet for aut. forhandlere men det
> tæller vel ikke ?

Har jeg skrevet noget om, at det ikke gør? - Som jeg har skrevet før, -
lad være med at lægge mig noget i munden, jeg hverken har sagt eller
skrevet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 15:06

> Har jeg skrevet noget om, at det ikke gør? - Som jeg har skrevet før, -
> lad være med at lægge mig noget i munden, jeg hverken har sagt eller
> skrevet!

det er da bare fordi når jeg f.eks. siger noget så bliver det affejet
næsten hver gang ...

/thmas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-03-10 09:42

On 04-03-2010 21:54, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det véd jeg, men som sagt, så har jeg altså +45 års erfaring med brug af
> opladelige batterier. -

Dvs. du du har fulgt og er fuldt opdateret mht. nutidens batteriteknik
og eletronik ?
Udfordringen her er jo, at hvis du ikke har prøvet at gøre det
anderledes og så konstateret at batteritiden rent faktisk blev kortere,
så er dine anbefalinger jo ikke eftervist....

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 14:59

Jesper Hartoft wrote:

> [...]
> anderledes og så konstateret at batteritiden rent faktisk blev kortere,
> så er dine anbefalinger jo ikke eftervist....

Jamen, det har jeg skam. PG G4'eren er langt fra den første bærbare, jeg
selv har og har haft... - Faktisk var den første Apple, jeg selv købte,
en bærbar PowerBook 165 tilbage i 1993, - har den for øvrigt endnu...
Men den regner jeg slet ikke med, da den bruger NiCD batteriteknik.

Derimod har jeg haft andre, hvor der bruges NiMH, som er mere
sammenlignelige med LiION, hvad vedligeholdelse angår. Bl.a. en Pismo
med et helt nyt batteri, hvor jeg forsøgsvis fulgte Apples egne
anvisninger med det resultat, at i løbet af ca. et halvt år, var
kapaciteten nede på ca. 80% (ca. 100 cycles, OS X 10.4.11). - Det
lykkedes mig dog at få den op på knap 90% ved at aflade helt, oplade
igen, aflade igen - en 4-5 gange i alt, og derefter lod jeg den ganske
enkelt stå ved strømstik, når den ikke blev brugt i marken, så den kom
til at holde ca. 4 timer igen mod de ca. 3 timer, den var faldet til. -
Max. kapacitet på en Pismo 500 er ca. 4,5 timer med nyt batteri og
energistyringen sat til standard. - Så det er altså ikke ud af den blå
luft, jeg skriver, selvom nogle gerne vil have det til at se sådan ud...

mvh. Erik Richard

Fra : J.K.Arning

Dato : 05-03-10 00:09

On 4 Mar., 20:40, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> og har været på strøm i dagevis .... skiftevis afhænig af hvordan jeg
> arbjede ... som havde 180 cycles og stadig havde ca. 3- 3,5 times

Min Macbook 4.1 ligger på healt 96 - 98% efter 350 Cycles holder
stadigt sine 3.5 time hvis skærmen justeres ordentligt og jeg har ikke
brugt et øjeblik på at overveje om jeg burde gøre det ene eller det
andet i forbindelse med batteriet. Det eneste jeg gør er ca. 1 gang om
måneden at lade den løbe tør til den selv lukker ned, men om det gør
noget forskel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 08:30

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> [...]
> andet i forbindelse med batteriet.

> Det eneste jeg gør er ca. 1 gang om
> måneden at lade den løbe tør til den selv lukker ned, men om det gør

det er en af de få ting Apple siger du bør gøre ... så er det er lige
efter bogen.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 14:44

J.K.Arning wrote:

> [...]
> andet i forbindelse med batteriet. Det eneste jeg gør er ca. 1 gang om
> måneden at lade den løbe tør til den selv lukker ned, men om det gør

Ja, det gør en forskel. På den måde er du næsten 100% sikker på, der
ikke dannes MLE i batteriet. Som du kan se i andet indlæg, så anbefaler
jeg en gang ca. hvert 3.-4. måned på NiMH og LiION batterier. - De ca.
3,5 timers driftstid lyder rimelig godt efter 350 cycles, men 96-98%
rest harmonerer ikke helt med det, man skulle forvente med 350 cycles.
Men hvis det passer, så tyder det på, du har fået et batteri med
ekseptionelt præcise celler, og det er ihvertfald kun godt. - Hvis
der bare var en enkelt celle, der ikke er helt optimal, vil det gå ud
over hele batteriets kvalitet... - Så ingen grund til at ændre på dine
rutiner.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 05-03-10 14:44

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-10 21:09

jagge skrev:
> [...]
>
> Jeg har sat den til at lade og mener det er noget med at den skal lades
> fuldt op, derefter aflades totalt og så fuld opladning igen og så må man

Hvad står der i manualen til din iBook du skal gøre?