MacBook Pro og VGA projektor
Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-10 16:13

Jeg har et problem, som jeg ikke lige kan finde en løsning på.

Jeg har en lidt ældre projektor med VGA stik, som jeg nogle gange har
med på rejser som backup, hvis der ikke findes en brugbar projektor på
stedet. Det har fungeret fint med min Windows baserede laptop.

MEN nu har jeg en MacBook Pro som er nogle få måneder gammel og jeg har
fået købt en VGA adapter til den og der vil ikke komme noget billede på
projektoren. Hvad kan man gøre for at tvinge (lokke ;) ) de to enheder
til at synkronisere, da det ikke sker automatisk. Jeg har ikke kunnet
finde nogen løsning via Google søgninger og højst nogle andre frustrede
som heller ikke kunne få det til at virke og andre, som åbenbart kan få
det til at virke. Jeg kan sagtens tro, at det kan skyldes projektoren,
men findes der nogle mere skjulte settings man kunne bruge i OS X? Jeg
kører OS X 10.6.2.

Jeg skal lige nævne, at jeg har en anden større projektor, som ikke er
til at rejse med og den har DVI stik og når jeg forbinder den med mit
dual DVI kabel som jeg bruger til min ekstern skærm så kommer der
straks et billede. Altså det er ikke min MacBook Pro der er noget i
vejen med...

På forhånd mange tak. Det ville være lækkert at få det til at virke, da
en projektor er helt essentiel på nogle af mine rejser.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 16:18

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> På forhånd mange tak. Det ville være lækkert at få det til at virke, da
> en projektor er helt essentiel på nogle af mine rejser.

Sæt den til, find display preferences og tryk på "detect displays" ...
hvis den kan se at der er nogen tilsluttet skulle du gerne have en
"Gather Windows" knap .. tryk på den for at få indstillings vinduet til
nr. 2 skærm frem på den skærm du kan bruge til noget .. se om den ikke
står til en opløsning som din projektor ikke understøtter.

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-10 16:35

On 2010-03-04 16:18:27 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> nr. 2 skærm frem på den skærm du kan bruge til noget .. se om den ikke
> står til en opløsning som din projektor ikke understøtter.

Tak, jeg har prøvet præcist det og det virker ikke. Jeg har også prøvet
at trykke på source knappen på projektoren, men det hjælper heller
ikke. Jeg kan se på Mac'en at den har opdaget at VGA adapteren er
tilsluttet ved et blink på MacBook Pro skærmen, men der sker så ikke
mere. Jeg bilder mig ind at jeg har prøvet alt det mere åbenlyse. Så
jeg tænkte, at der måske var nogle værktøjer som lå dybere i OS måske
via Terminal shell så der var nogle "knapper" at vride på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 16:38

> [...]

> jeg tænkte, at der måske var nogle værktøjer som lå dybere i OS måske
> via Terminal shell så der var nogle "knapper" at vride på.

og du er sikker på displayport -> VGA adapteren virker ?

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-10 16:47

On 2010-03-04 16:38:02 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> og du er sikker på displayport -> VGA adapteren virker ?

Ja, godt spørgsmål. Den er købt i dag så det går jeg ud fra, men jeg
har desværre ikke skærme at prøve den på. Min store projektor virker
iøvrigt heller ikke med en VGA/DVI adapter monteret på VGA kablet, men
derimod virker det med et DVI kabel. Men jeg kan selvfølgelig køre ud i
forretningen med min MacBook Pro og prøve på deres projektor, da jeg
specifikt spurgte om deres erfaringer. De tilbød også at jeg kunne
returnere kablet hvis det ikke virkede. Det er Elgiganten.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 17:56

> [...]

> specifikt spurgte om deres erfaringer. De tilbød også at jeg kunne
> returnere kablet hvis det ikke virkede. Det er Elgiganten.

eh .. er det en mini displayport -> DVI + en dvi -> VGA eller en "ægte"
mini displayport -> VGA ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 17:59

> eh .. er det en mini displayport -> DVI + en dvi -> VGA eller en "ægte"
> mini displayport -> VGA ?

fordi det først vil ikke virke da DisplayPort -> DVI adapteren ikke har
det analoge signal med (du kan faktisk se at de ben mangler i dvi
stikket)

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 00:08

On 2010-03-04 17:55:52 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> eh .. er det en mini displayport -> DVI + en dvi -> VGA eller en "ægte"
> mini displayport -> VGA ?
>
> /thomas

det er en Apple mini display VGA adapter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-10 00:16

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> det er en Apple mini display VGA adapter.

ok .. ja så burde det jo "bare" virke ...

Har du prøvet at genstarte maskinen med projektor sat til ?

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 01:00

On 2010-03-05 00:15:49 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ok .. ja så burde det jo "bare" virke ...
>
> Har du prøvet at genstarte maskinen med projektor sat til ?

Jo, som sagt har jeg prøvet alt det åbenlyse før jeg spurgte, men tak
fordi du dobbeltchecker ;) Jeg kører ud i butikken i morgen og får
kontrolleret. Bare surt hvis jeg er nødt til at købe ny projektor bare
pga. det ;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 02:26

Hans Kruse wrote:

> [...]
> fordi du dobbeltchecker ;) Jeg kører ud i butikken i morgen og får
> kontrolleret. Bare surt hvis jeg er nødt til at købe ny projektor bare

Jeg synes ikke, jeg kan se, om du har skrevet, hvilket mærde din
'transportable' projector er? - Jeg har set et lignende spørgsmål i en
US baseret Mac gruppe - svjh. comp.sys.mac.hardware, - men der kom
heller ingen løsning udover, at nogle mente projectoren var for gammel
og at den krævede en driver for at ville virke på MacBook Pro. - Så det
kunne måske være det samme i dit tilfælde...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 09:46

Det er denne her http://www.pcauthority.com.au/Review/23186,acer-pd113p.aspx

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-10 15:22

Hans Kruse wrote:

> Det er denne her
> http://www.pcauthority.com.au/Review/23186,acer-pd113p.aspx

OK, kan ikke få linket til at virke, men kan læse i linket, at det er en
Acer PD-113P.
http://uk.shopping.com/xPO-Acer-Acer-PD-113P#keyFeaturesArea

Platform: PC • Mac
Native Resolution: 800 x 600
Max Resolution (Interpolated): 1280 x 1024 (SXGA)

Jeg véd ikke hvordan den styres/indstilles - onscreen? - men kan du være
kommet til at sætte den til max. opl.? - Jeg véd, nogle computere ikke
kan lide interpolerede opløsninger, men kun std. opl....

Som andre har været inde på, kan det måske også være adapteren, der i så
fald måske ikke understøtter 800x600, som er projektorens native
opløsning...

Har du den medflg. CD, kunne det være, der ligger noget driver software
til Mac på den...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 15:35

On 2010-03-05 15:21:50 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> opløsning...
>
> Har du den medflg. CD, kunne det være, der ligger noget driver software

Problemet er løst. Se mit indlæg i bunden af tråden. Mange tak.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-10 17:02

Hans Kruse skrev:

> det er en Apple mini display VGA adapter.

Og du er helt sikker på at det er et tilbehør der passer til DIN maskine?

Check kompatabilitetslisten.

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 22:32

On 2010-03-05 17:02:18 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen

Problemt er løst. Kablet var defekt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-10 18:30

Hans Kruse skrev:

> [...]
> et billede. Altså det er ikke min MacBook Pro der er noget i vejen med...

Det er formentlig din VGA-adapter der ikke er i orden. Er det den
officielle fra Apple?

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 00:07

On 2010-03-04 18:30:00 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Det er formentlig din VGA-adapter der ikke er i orden. Er det den
> officielle fra Apple?

Ja, det er det. Den er lige købt, men kan selvfølgelig ikke udelukke at
den er fejlbehæftet.

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-10 13:43

On 2010-03-04 16:12:53 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
>
> På forhånd mange tak. Det ville være lækkert at få det til at virke, da
> en projektor er helt essentiel på nogle af mine rejser.

Problemet er løst ihvertfald i første omgang ved at et besøg i butikken
(Elgiganten på Nybrovej) opklarede at problemet var et defekt
minidisplay -> VGA kabel. Nu skal jeg så have kalibreret det og set
hvor godt det virker på Mac'en, men det er jo en anden sag.

Mange tak til alle svarene og specielt Thomas som kom med den enkle
mulighed om et defekt kabel! Ja, det er meget længe siden jeg har købt
defekt elektronik, så jeg havde ikke regnet med den mulighed da jeg
havde læst om så mange problemer med netop VGA output. Så det var
herligt at undgå at skulle købe en ny projektor, når det bare er en
backupløsning :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-03-10 14:53

On 2010-03-05 13:43:05 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> havde læst om så mange problemer med netop VGA output. Så det var
> herligt at undgå at skulle købe en ny projektor, når det bare er en

En lille opfølgning. Jeg har nu kalibreret begge projektorer med Spyder
3 Elite. Jeg brugte factory reset indstillinger og det så flot ud i
første hug. Flottere end jeg husker det så ud via min Windows laptop
med Spyder 2 Pro.