komfur
Fra : battlefields

Dato : 03-03-10 16:57

Hej
Vores ovn er gået til de evige jagtmarker og så må vi jo have et nyt komfur.
Hvordan er det nu lige med induktion kontra alm. glaskeramisk komfur (som
det vi er vant til)?
Vibeke

Fra : Hauge

Dato : 03-03-10 17:04

battlefields skrev:
> Hvordan er det nu lige med induktion kontra alm. glaskeramisk komfur (som
> det vi er vant til)?

Afhænger af hvad du mener med spørgsmålet

Jeg har induktion, og det er 1000 gange bedre end alm. glaskeramisk.
Men gryder og pander skal passe til induktion og det er ikke alt der gør
det..

Tag en magnet og sæt den på bunden af gryden, hænger den fast, så kan
gryden bruges, hvis ikke, så nej..

Det er heller ikke kritisk med en anelse skæv gryde eller pande, da man
faktisk kan løfte gryden 1-2 mm over pladen og den virker stadig.

Det er på højde med gas i brug, men pladen bliver aldrig brandvarm så
hænderne kan ikke få forbrandinger..

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 03-03-10 17:06

Hauge skrev:
> Jeg har induktion, og det er 1000 gange bedre end alm. glaskeramisk.

Og har haft det i 8 år.

Mvh Hauge

Fra : Mogens

Dato : 03-03-10 17:21

Hauge wrote:

> Og har haft det i 8 år.
>
> Mvh Hauge
Helt enig med Hauge. Hvis du en gang har haft induktion vil du aldrig
drømme om at skifte tilbage, men blot ærgre dig over at du ikke har fået
det for længe side :)

Fra : battlefields

Dato : 03-03-10 18:05

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Helt enig med Hauge. Hvis du en gang har haft induktion vil du aldrig
> drømme om at skifte tilbage, men blot ærgre dig over at du ikke har fået
> det for længe side :)

Hej
Det lyder godt, er der nogen ting vi skal være opmærksomme på når vi skal ud
at vælge det rigtige komfur?
Der findes jo mange forskellige slags også indenfor induktion.

Hilsen Vibeke

Fra : battlefields

Dato : 03-03-10 18:36

Et tillægsspørgsmål: kan vi bruge rustfri stålgryder (de er ikke magnetiske)
på induktion?
Vibeke

Fra : Hauge

Dato : 03-03-10 18:39

battlefields skrev:
> Et tillægsspørgsmål: kan vi bruge rustfri stålgryder (de er ikke magnetiske)
> på induktion?

Nogle kan, andre kan ikke.. Brug magnetmetoden til at teste.
Men Ikea har flotte gryder og pander, der endda er praktiske, de virker
til induktion, bare gå efter Ikea365-serien.

Mvh Hauge

Fra : Mogens

Dato : 03-03-10 20:42

battlefields wrote:
> Et tillægsspørgsmål: kan vi bruge rustfri stålgryder (de er ikke magnetiske)
> på induktion?
> Vibeke

Nej. Hvis de ikke er magnetiske du'r de ikke.

Fra : Hauge

Dato : 03-03-10 18:41

battlefields skrev:
> Det lyder godt, er der nogen ting vi skal være opmærksomme på når vi skal ud
> at vælge det rigtige komfur?

Vil anbefale at der er boost eller turbo på mindst én af zonerne, så
kommer det hurtigere i kog og er godt hvis man lige skal have lidt
ekstra varme på panden

> Der findes jo mange forskellige slags også indenfor induktion.

Forskellen er grundlæggende den samme, det er lyden der har en anden farve.

Mvh Hauge

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 03-03-10 21:02

On Wed, 3 Mar 2010 18:05:16 +0100, "battlefields"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

>"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

Her kan jeg kun give dig ret, vi fik vores induktionskomfur for ca 4
år siden, og jeg glæder mig hver gang jeg skal bruge det.
>Hej
>Det lyder godt, er der nogen ting vi skal være opmærksomme på når vi skal ud
>at vælge det rigtige komfur?
>Der findes jo mange forskellige slags også indenfor induktion.

Da vi købte, valgte vi en model hvor man kan "flytte" effekt fra de
bagerste blus til de foreste, det er en for del når du skal have vand
op og koge, eller de champignon du er ved at riste, bygynder at soppe
i lidt for meget væde. Ulempen er at du når du "flytter" effekt ikke
kan bruge de bagerste blus på fuldt knald...
En anden ting ved komfuret som vi er meget glade for er pyrolytisk
ovnrens, det er en fantastisk måde at gøre ovn ren på

/Bjarne

Fra : Mogens

Dato : 03-03-10 22:16

Bjarne Holm Lorenzen wrote:

> Da vi købte, valgte vi en model hvor man kan "flytte" effekt fra de
> bagerste blus til de foreste,
Det vil vel bare sige at du har en powerfunktion i de 2 forreste
kogezoner, så når du gør brug af disse så prioriteres disse højest og
kogezonerne bagved må ofre lidt effekt.

Fra : Ivar

Dato : 03-03-10 22:42

Bjarne Holm Lorenzen skrev:

> [...]
> i lidt for meget væde. Ulempen er at du når du "flytter" effekt ikke
> kan bruge de bagerste blus på fuldt knald...

Jeg vil anbefale at man køber et komfur med uafhængige kogezoner.
Vi har haft induktionskomfur i mange år, og er rigtigt glade
for det. Det er en type som deler elektronik mellem forreste
og bagerste zoner, det er ikke smart. Man kan ikke frit vælge
styrke mellem forreste og bagerste zoner.

Ivar Magnusson

Fra : CC

Dato : 04-03-10 00:51

"battlefields" skrev i meddelelsen ...

> Det lyder godt, er der nogen ting vi skal være opmærksomme på når vi skal
> ud at vælge det rigtige komfur?
> Der findes jo mange forskellige slags også indenfor induktion.

Check kogezonens størrelse.
Det hjælper ikke meget hvis du har en gryde med ø25 cm bund og kogenzonen
kun er ø21 cm

Har du plads til en 80 cm kogeplade, så køb sådan en.

Vælge "skydepotentiometre" til at regulere varmen.
De der med +/- tryk, hvor du skal "hamere" en masse gange med en fedtet
pegefinger for, at få den op på "8", duer ikke.

Check www for priser, inden du går ud og ser den i natura, og køb den så
hvor det er billigst.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-03-10 02:01

CC skrev den 04-03-2010:
> Har du plads til en 80 cm kogeplade, så køb sådan en.

Vi købte denne Bosch PIK975N24E sidste år og har ikke fortrudt de 30cm
plus

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 08:52

> Check kogezonens størrelse.
> Det hjælper ikke meget hvis du har en gryde med ø25 cm bund og kogenzonen
> kun er ø21 cm

Til gengæld er den modsatte vej ikke noget problem på induktion, altså små
gryder på store zoner

> Vælge "skydepotentiometre" til at regulere varmen.
> De der med +/- tryk, hvor du skal "hamere" en masse gange med en fedtet
> pegefinger for, at få den op på "8", duer ikke.

På min er der mulighed for 15 trin. Samtidig er det muligt at hoppe til 7,
11 og 15 direkte, samt en "Boost" - så er der edermame knald på.

Det er i øvrigt en "de dietrich" - det er altså godt.

/karsten

Fra : Ivar

Dato : 04-03-10 20:07

CC skrev:

> De der med +/- tryk, hvor du skal "hamere" en masse gange med en fedtet
> pegefinger for, at få den op på "8", duer ikke.

Har haft et Blomberg med touch i 12 år, har ikke fortrudt et sekund.
Har aldrig oplevet at det ikke har virket, udover når noget har kogt
over, og alt er vådt. Så slukker komfuret, og ikke kan tændes
før end man har tørret op. Det er ikke nogen ulempe. Det har
op og ned felter, og felter til direkte 6 (høj kogetemperatur),
10 og 12 (fuld skrue).

Ivar Magnusson

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-03-10 20:23

Hauge:
> Det er på højde med gas i brug, men pladen bliver aldrig brandvarm så
> hænderne kan ikke få forbrandinger..

Hurtigere effekt/varme end gas, både op og ned

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 03-03-10 20:43

Hej Brian

> Hurtigere effekt/varme end gas, både op og ned

Sådan hænger det ikke helt sammen, skal man have
noget hvor man hurtig kan skrue op og ned for varmen,
ja så skal man bruge gryder i meget tyndt materiale,
f.eks. kobber eller aluminium, og så er vi tilbage
til gas. Støbejernsgryder og induktion er en skidt
blanding i den sammenhæng.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 03-03-10 21:39

> [...]
> f.eks. kobber eller aluminium, og så er vi tilbage
> til gas. Støbejernsgryder og induktion er en skidt

Det gælder kun, hvor varmen skal bevæge sig igennem materialet, som på
massekogeplader, glaskeramisk eller gas. På induktion er en tykkere bund
faktisk ønskelig, da det er i gryden selv, varmen opstår. MAterialet skal
selvfølgelig være så magnetiserbart som muligt.Så jo, støbejern og induktion
er faktisk en helt ideel kombination...mine to støbejernsgryder er faktisk
mine bedste gryder til induktion, på grund af den gode varmefordeling og
hurtige opvarmning.
Eneste problem kan være, at eventuel emalje ved hård brug (kraftig
opvarmning tom, kolde ingredienser hældt i osv), kan skalle af. Det er dog
normalt ikke et problem med gryder af god kvalitet.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 03-03-10 22:40

Hej Linde

> Eneste problem kan være, at eventuel emalje ved hård brug (kraftig
> opvarmning tom, kolde ingredienser hældt i osv), kan skalle af. Det
> er dog normalt ikke et problem med gryder af god kvalitet.

Nej, et andet problem er jo at med en tykbundet støbejernsgryde
forsvinder varmen ikke selv om man slukker for plade,

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 03-03-10 22:43

Max skrev:

> Nej, et andet problem er jo at med en tykbundet støbejernsgryde
> forsvinder varmen ikke selv om man slukker for plade,

Det gælder for enhver form for komfur, dog mindst ved induktion.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 03-03-10 22:46

Hej Ivar

> Det gælder for enhver form for komfur, dog mindst ved induktion.

Nej, ikke ved gas og kogegrej med lav masse.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 03-03-10 22:51

Max skrev:

> Nej, ikke ved gas og kogegrej med lav masse.

Det vil være mindre ved induktion end ved gas.

Ved gas skal varmen hele vejen fra bunden til overfladen, det skal
den ikke ved induktion, derfor vil en pande med samme
overfladetemperatur have lavere gennemsnitstemperatur ved induktion
frem for gas. En lavere gennemsnitstemperatur betyder mindre
varmeenergi
i bunden og derved kortere afkølingstid.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 03-03-10 23:03

Hej Ivar

> frem for gas. En lavere gennemsnitstemperatur betyder mindre
> varmeenergi
> i bunden og derved kortere afkølingstid.

Kan være man lærte lidt idag, der skal altså flere eksperimenter til.

Jeg har selv et gammelt masseplade komfur, det skal snart udskiftes.
Gas kender jeg fra ungdomsårene og hos min datter laver jeg mad på
gas, hos andre bruger jeg induktionskomfur. Men guderne skal vide
at jeg tænker meget på hvad jeg skal vælge som mit nye komfur.

Ps: gas og støbejernsgryder er ikke godt, men jeg må eksperimentere
noget mere med støbejern og induktion.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 03-03-10 23:29

Max skrev:

> Men guderne skal vide
> at jeg tænker meget på hvad jeg skal vælge som mit nye komfur.

Gas har den fordel, at det kan bruge til mange typer gryder.
Jeg bryder mig dog ikke om gas, både af sikkerhedsgrunde og pga af
afbrændingen ikke er helt fri for at sende affaldsstoffer i luften.
Komfurer med masse eller glaskeramiske plader er ikke til noget.

Ivar Magnusson

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-03-10 01:52

Efter mange tanker skrev Ivar:

> Det gælder for enhver form for komfur, dog mindst ved induktion.

Præcis, for varmekilden fjernes øjeblikkeligt i det der slukkes

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-10 23:11

Max wrote:

> Nej, et andet problem er jo at med en tykbundet støbejernsgryde
> forsvinder varmen ikke selv om man slukker for plade,

Korrekt. Da vi flyttede i hus fra lejligheden, fik vi installeret gas og
har ikke fortrudt det. Fx kan vi benytte vores vaskeægte kinesiske,
rundbundede wok i tyndt blik som på vores 3-ringede wokblus hurtigt
bliver varmt. Og når vi skruer ned eller slukker, går varmen næsten
øjeblikkeligt af wokken fordi den er så tynd. Det er faktisk en vigtig
egenskab ved stegning i wok.

En sådan wok kan man ikke benytte på induktion, og en mere tykbundet
version vil ikke tabe varmen lige så hurtigt. Plus at jeg ikke ved om
rundbundede wokker findes til induktion. Men måske gør de.

Når det så er sagt, vil jeg skynde mig at tilføje at induktion er
supergodt, men for os var gas det rigtige valg fordi vi var vant til det
fra lejligheden. Man skal også huske på at det koster en del at få
etableret en gasledning ude fra fyret, og det vil formentligt overstige
en investering i nye gryder og pander. For slet ikke at tale om hvis man
har oliefyr eller fjernvarme

Martin

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-03-10 01:55

Martin Larsen skrev:

> Korrekt.

Nej... læs lige forklaringen fra Ivar, for den sider lige i skabet

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-03-10 09:50

Brian Vestergaard wrote:

> Nej... læs lige forklaringen fra Ivar, for den sider lige i skabet

Har læst den, men jeg køber den ikke !

Martin

Fra : Ivar

Dato : 04-03-10 20:12

Martin Larsen skrev:

> Har læst den, men jeg køber den ikke !

Så må du fortælle hvad der er forkert, ellers er dit udsagn
et tomt postulat.
Glem ikke, at ved induktion opstår varmen i grydens bund, ved
gas bliver den overført fra bundens underside.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-03-10 20:30

Ivar wrote:

> Så må du fortælle hvad der er forkert, ellers er dit udsagn
> et tomt postulat.
> Glem ikke, at ved induktion opstår varmen i grydens bund, ved
> gas bliver den overført fra bundens underside.

Du skriver:

> [...]
> frem for gas. En lavere gennemsnitstemperatur betyder mindre varmeenergi
> i bunden og derved kortere afkølingstid.

Det er muligvis rigtigt nok hvis vi taler om samme/tilsvarende gryde.
Men hvis vi har en wok af blik (som i mit eksempel) på gas, kontra en
wok af langt større masse til induktion, så vil den samlede mængde
opmagasinerede varme i induktionsgryden være større end i den af blik,
uanset at sidstnævnte har en højere overfladetemperatur på undersiden.

Jo tyndere materialet er, jo mindre betyder det om varmetilførslen sker
på overfladen eller inde i materialet. For en blikwok på måske 1-2
millimeters tykkelse betyder det ikke det store, og under alle
omstændigheder opvejes det af den mindre mængde varme som er oplagret.

Martin

Fra : Ivar

Dato : 04-03-10 20:51

Martin Larsen skrev:

> [...]
> varme i induktionsgryden være større end i den af blik, uanset at sidstnævnte
> har en højere overfladetemperatur på undersiden.

Ja, det er rigtigt, min bemærkning var specifikt på tykbundede
gryder, men gælder for alle gryder og pander, men altså
kun under forudsætning af, at vi taler om det samme grej.

Ivar Magnusson

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-03-10 22:05

Max tastede følgende:
> Hej Brian

> Sådan hænger det ikke helt sammen, skal man have
> noget hvor man hurtig kan skrue op og ned for varmen

Du har ikke induktion kombineret med ordentlige gryder/pander, kan jeg
forstå

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 03-03-10 22:41

Hej Brian

> Du har ikke induktion kombineret med ordentlige gryder/pander, kan jeg
> forstå

Nu er det altså bitter erfaring der høstes af.

--
Mvh Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-03-10 01:51

Max tastede følgende:
> Hej Brian

> Nu er det altså bitter erfaring der høstes af.

Ok... men noget har været (er) galt med enten gryder eller en/flere af
dine kogezoner, for her og alle andre steder hvor jeg i hverdagen ser
og hører fra folk der har induktion, ja så virker det bedre og
hurtigere en end gas

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)