Afhængighed
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-03-10 11:46

Hej

Er der nogen herinde der evt. ved, hvordan man kan komme ud a f en
afhængighed af Næsesprays??

Inden i evt. griner, så er det faktisk en alvorlig situation.. Her er grund
scenariet..:

En patient lider af søvn-apnø. I den forbindelse udstyres vedkommende med en
CPAP maskine, som via en næse maske sørger for at holde søvn-apnøen i skak.
Patienten er som sådan derfor nu ikke kureret for apnøen, men under
behandlingen opleves den ikke og alt er jo således i sin skønneste orden.

Bivirkning af denne CPAP behandling er dog desværre en stærk irretation af
vedkommendes slimhinder i næsen, hvilket medfører en konstant tilstand af
snotte næse, hvilket specielt gør sig gældende ved aftenstid lige inden
sengetid. Der prøves med en luftfugter i forbindelse med CPAP maskinen,
stadigt kun med næsemasken. Uden virkning. Vedkommende er dog nødt til at
have frie luftveje i næsen og tyer til Otrivin Næsespray, hvilket hjælper og
er helt fint.

Med tiden bliver denne snottethed ved sengetid dog kraftigere og opstår nu
hver aften. Der prøves nu afhjælpning med en ansigtsmaske som både dækker
over næse/mund, men patienten kan nu ikke sove, da luftstrømmen til masken
forårsager maskinen til at have så højt et støj-niveau at det ikke er muligt
at sove. Desuden
opleves der en hvæsen fra selve masken og en indtørring af mund/kæber der
ligeledes virker søvnhæmmende. Ansigts helmasken kassereres og der gås
tilbage til næsemasken.

Desværre er vedkommende nu nået den situation, at der er et dagligt behov
for brugen af denne næsespray, foruden hvilken vedkommende ikke kan få
vejret igennem masken og søvn-apnøen igen forstyrrerer vedkommendes søvn...

Det har været forsøgt med lægeordineret alternativt spray. Desværre viste
dette sig, foruden genen i at dette lygtede som voldsom koncentreret
ventil-gummi, ikke at have nogen virkning og efter 2 på hinanden følgende
behandlinger med denne spray ophørte man og kapitulerede så at sige til
næsesprayen...

Nogen herinde der kan komme med ideer til en løsning på dette. Ikke alene er
denne næsespray dyr, men med garanti heller ikke nogen sund løsning på
problemet...

/Finn
----
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who
don't.
Es gibt 10 Arten von Menschen. Die, die Binär verstehen, bzw. die, die es
nicht tuhen.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-03-10 19:27

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev

> Er der nogen herinde der evt. ved, hvordan man kan komme ud a f en
> afhængighed af Næsesprays??

En her i gruppen kom engang med løsningen, godtnok kun til "almindelig"
afhængighed af næsespray, men her er den:

http://groups.google.dk/group/dk.helbred/browse_thread/thread/20d321814a489143/4533f00d5f8e5d87?hl=da&ie=UTF-8&q=næsespray+kold+tyrker&pli=1

Måske det var en løsning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

> En her i gruppen kom engang med løsningen, godtnok kun til "almindelig"
> afhængighed af næsespray, men her er den:

> [...]

Hej Uffe...

Ja, kan godt se det er en mulighed. Har ikke luret den med et næse-bor af
gangen. Måske det er nok til at luften kan passerer fra masken alligevel...

Skal prøves. Kold tyrker har dog været prøvet med begge næsebor og det
varede i 5 dage, så holdt vedkommende ikke tilstanden ud igen. Ubehandlet
søvn-apnø er et helvede at leve med..

/Finn

Fra : Nana

Dato : 04-03-10 10:48

> [...]
> er denne næsespray dyr, men med garanti heller ikke nogen sund løsning på

Nu får jeg sikker på puklen for at foreslå noget der ikke er medicinsk. Men
har i forsøgt med en næseskyllekande? Jeg har brugt en de sidste 5 år, og
har under fem års forkølelser pudset næse ca. 10 gange ialt. Det tager
simpelthen løbenæsen og beroliger slimhinderne. Hvis næsen løber fordi den
er tør, så kan man dryppe en enkelt dråbe madolie i saltvandet og røre godt
rundt, inden man skyller. Husk at bruge havsalt uden tilsætningsstoffer, da
almindeligt bordsalt indeholder alt muligt som ikke er godt for
slimhinderne.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 04-03-10 12:50

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> godt rundt, inden man skyller. Husk at bruge havsalt uden
> tilsætningsstoffer, da almindeligt bordsalt indeholder alt muligt som ikke

En næseskylle kande?? Er det en magen ved den man så i TV for nyligt?? Tror
det var i "4-stjerners middag" eller til "middag hos...." ??

Kunne du evt. beskrive det nærmere. Evt. gerne på direkte mail, som er
gyldig i dette indlæg..

/Finn

Fra : Nana

Dato : 04-03-10 21:52

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Tror det var i "4-stjerners middag" eller til "middag hos...." ??
>
> Kunne du evt. beskrive det nærmere. Evt. gerne på direkte mail, som er

Min mail gør noget sært, hvis jeg forsøger at svare dig privat, så du må
læse det her.
Øh... Nu er jeg ikke den store tv-kigger, men mener at kunne huske en
trailer hvor der var et spast indslag i noget? Noget kendis-agtigt?
Anyway...
Her kan du læse lidt om det, mest fra et holistisk synspunkt med masser af
info hvorfor og hvordan.
http://www.yoga.dk/artikler/alle_numre_af_bindu/bindu_19/naeseskylning
Jeg selv bruger min til flere ting, men ikke hver eneste dag. Hvis jeg
f.eks. har gået meget inde i byen, så skyller jeg næse når jeg kommer hjem.
Man kan faktisk se på vandet at det er beskidt, i forhold til normalt, og
det syntes jeg virker rensende, om ikke andet så for tanken i det.
Når jeg er snottet eller forkølet, så skyller jeg lidt ekstra. En hel kande
i hvert næsebor, altså dobbelt mængde saltvand. Det gør faktisk at jeg
ultrasjældent har stoppet næse i mere end en halv dag, og nærmest aldrig
behøver at pudse næse. Det tager lige lidt før vandet kommer igennem, når
næsen er stoppet, men det skal nok komme.
Jeg advarer lige om at du lige skal lære det først. Det er ikke svært, men
man kommer altså til at sluge en smule saltvand de første gange, indtil man
får tag på vinklen og den måde man skal trække vejret på. Husk at blande
saltvandet efter anvisningerne, da det ellers svider. Der følger som regel
en måleske med kanden til det samme. Brug iøvrigt altid havsalt. Det er
klart det værd at lære det.
(Og hvis du alligevel skal netbestille, så køb dig en tungeskraber også.
Superlækkert at bruge, hvis man skulle lide af dårlig ånde, eller bare
syntes at tungebelægninger er superfæle. )

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-03-10 21:53

> rundt, inden man skyller. Husk at bruge havsalt uden tilsætningsstoffer,
> da almindeligt bordsalt indeholder alt muligt som ikke er godt for
> slimhinderne.

Almindeligt kogesalt er langt det bedste. Jeg er blevet opereret for et par
måneder siden, og er helet fint med den løsning.
Det hedder et næsehorn, og kan fås på apoteket for 110 kr. Rødt elelr låt og
det ligner en lille tyk vandkande.

Mvh Maria

Fra : Nana

Dato : 05-03-10 19:14

> [...]
> par måneder siden, og er helet fint med den løsning.
> Det hedder et næsehorn, og kan fås på apoteket for 110 kr. Rødt elelr låt

Man kan også sagtens bruge det almindelige, men jeg syntes det udtørrede
langt mere pga. jodtilsætningen, blegemidlet og antiklumpningsmidlet. Min
næse løber i hvertfald videre, når jeg bruger almindeligt salt.

Fra : Rado

Dato : 06-03-10 15:40

On Fri, 5 Mar 2010 19:14:22 +0100, "Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
>langt mere pga. jodtilsætningen, blegemidlet og antiklumpningsmidlet. Min
>næse løber i hvertfald videre, når jeg bruger almindeligt salt.

Havsalt indeholder i modsætning til raffineret salt også en masse
mineraler (også jod), i en mængde der svarer til det naturlige indhold
i blodet, så det burde være det idelle for kroppen.

Alternativt kan kan jo også prøve Himalaya salt.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-10 18:43

> [...]
> i blodet, så det burde være det idelle for kroppen.
>
> Alternativt kan kan jo også prøve Himalaya salt.

Problemet er i min øjne mere at det ender i et helt projekt i stedet for at
være nemt og bekvemt. Lægen anbefaler det, producenten anbefaler det og så
det er jo ikke meget andet at sige.

Mvh Maria

Fra : Rado

Dato : 07-03-10 13:17

On Sat, 6 Mar 2010 18:42:31 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Problemet er i min øjne mere at det ender i et helt projekt i stedet for at
>være nemt og bekvemt. Lægen anbefaler det, producenten anbefaler det og så
>det er jo ikke meget andet at sige.

Der er meget læger og producenter ikke ved, ifølge mine erfaringer.

Fra : Nana

Dato : 07-03-10 15:18

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er meget læger og producenter ikke ved, ifølge mine erfaringer.

Man kan jo også bare forsøge sig frem. Min erfaring siger mig bare at
havsalt er bedre. I øvrigt så burde havsalt frem for bordsalt ikke være
mere besværligt. Det kan fåes i de fleste dagligvarebutikker, og ellers er
der da efterhånden helsekostbutikker overalt.

Fra : Lyrik

Dato : 04-03-10 14:09

On 3 Mar., 11:45, "Finn Stampe Mikkelsen" <sta...@city.dk> wrote:
> [...]
> Patienten er som sådan derfor nu ikke kureret for apnøen, men under
> behandlingen opleves den ikke og alt er jo således i sin skønneste orden.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja det er jo det der er på mode i øjeblikket!

Problemt er vel stoppet næse?(Se Bjørn Elmkvist på TV) Det var det
for mit vedkommende i alt, alt for mange år. Jeg fik en conga/conca?-
brænding på Frederiksberg hospital. Det handler om en nål som under
fuld bedøvelse brænder mere hul i næsen og så skulle den ged være
barberet?
Men! Denne brænding vil for det meste være for lille! Fordi de skal
passe på at den ikke bliver for stor!)) Og så bliver der brændt til
den for lille side! For så har lægen ryggen fri! Patienten kan så gå
hjem med en lidt mindre stoppet, men ikke befriet tud! Han står så med
sin røde tud som man siger!

Jeg greb til Xymelin som er en anden udgave af Otrivin. Det får de
opsvulmede slimhinder til at skrumpe. Så får man luft!)-Her følger
alenlange advarsler fra alenlange myndigheder over at man ikke bør
bruge det i mere end en uge, for så kan "smør komme til at lugte af
røg" eller noget tilsvarende.

Jeg brugte det i 2 år dagligt! Men små pust. Efter 2 år var slimhinden
permanent skrumpet og jeg kunne holde op med brugen. Problemet med
stoppet næse har ikke vist sig siden.

Ja det var min historie.

Hilsen
Jens