Time Machine fejler
Fra : Esben

Dato : 02-03-10 20:12

Time Machine fejler og siger den skulle bruge mange flere gigabyte plads
end der er ændret data - er der en måde at finde ud af hvad der går
galt? EN log fil af en slags

Kan den evt have glemt de mapper den ikke skal backe up selv om de står
der som de skal?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-03-10 12:15

On Mar 2, 8:11 pm, e...@nospamget2net.dk (Esben) wrote:

> Time Machine fejler og siger den skulle bruge mange flere gigabyte plads
> end der er ndret data - er der en m de at finde ud af hvad der g r
> galt? EN log fil af en slags

Hvor ser du, hvor meget data, der er ændret? Altså, så du ved, at det
ikke stemmer overens med det, som Time Machine påstår?

--
Michael Knudsen

Fra : Esben

Dato : 02-03-10 20:33

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvor ser du, hvor meget data, der er ændret? Altså, så du ved, at det
> ikke stemmer overens med det, som Time Machine påstår?

Min daglige rutine - har ikke lige nogen store filer der ændrer sig (de
bliver nemlig ikke backet up af TM = news og VM's) og andre store filer
ryger tilsvarende mappe. Ellers ville min disk hurtigt slippe op...)

Så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er den forsøger at backe
up...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 20:35

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> ryger tilsvarende mappe. Ellers ville min disk hurtigt slippe op...)
>
> Så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er den forsøger at backe

hvor stor er din TM disk .. hvor meget er der fri på den ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 02-03-10 21:24

> hvor stor er din TM disk .. hvor meget er der fri på den ?
>
> /thomas

Den var lidt presset. 2 TB med 12 GB ledig - sagde den skal bruge 13 GB
ca. Meget lidt ændret siden sidste backup... iPhoto Library lidt
opdateret men det plejer ikke at volde problemer...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 21:29

> Den var lidt presset. 2 TB med 12 GB ledig - sagde den skal bruge 13 GB
> ca. Meget lidt ændret siden sidste backup... iPhoto Library lidt opdateret
> men det plejer ikke at volde problemer...

og hvor meget fylder det du skal tage backup af ialt ? .. en god
tommelfinger regel siger at du skal have 2 eller 3 gange så meget plads
på din TM disk som det data du skal backe op.

Men du kan jo bruge f.eks. GrandPerspective for at se om der skulle
ligge en kæmpe fil et sted og gemme sig.

Jeg går ud fra du har eksluderer alle system filer fra din backup ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 02-03-10 22:24

> og hvor meget fylder det du skal tage backup af ialt ? .. en god
> tommelfinger regel siger at du skal have 2 eller 3 gange så meget plads
> på din TM disk som det data du skal backe op.

Har lige måttet starte på ny backup, så den har ikke haft lejlighed til
at vokse specielt. Men i øvrigt skal jeg have frigjort mere plads.

> Men du kan jo bruge f.eks. GrandPerspective for at se om der skulle
> ligge en kæmpe fil et sted og gemme sig.

OK - havde overvejet at prøve Back-in-TIme for at se om den var til
hjælp

> Jeg går ud fra du har eksluderer alle system filer fra din backup ?

Næh, burde jeg det?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:26

> [...]
> at vokse specielt. Men i øvrigt skal jeg have frigjort mere plads.

> OK - havde overvejet at prøve Back-in-TIme for at se om den var til

Det kan ligge en masse cache filer, temp filer, sleepimage osv. i dine
system mapper, og hvis du er lidt i bekneb for plads var det måske et
sted at starte ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 02-03-10 22:46

> Det kan ligge en masse cache filer, temp filer, sleepimage osv. i dine
> system mapper, og hvis du er lidt i bekneb for plads var det måske et
> sted at starte ...

Har scannet - ingen overraskelser der

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-10 09:56

On 2010-03-02 21:24:24 +0100, Esben said:

> Den var lidt presset. 2 TB med 12 GB ledig - sagde den skal bruge 13 GB
> ca. Meget lidt ændret siden sidste backup... iPhoto Library lidt
> opdateret men det plejer ikke at volde problemer...

Bruger du VMware Fusion?

Min laver nemlig backup af 13 GB, når jeg har haft brugt Windows i
VMware Fusion.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Esben

Dato : 03-03-10 12:59

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Bruger du VMware Fusion?
>
> Min laver nemlig backup af 13 GB, når jeg har haft brugt Windows i
> VMware Fusion.

Nej, som jeg skrev var er det en af de ting jeg udelader, da min wondows
brug er sporadisk og useriøs...

Men oplagt bud, tak!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-10 17:18

Kurt Brixen skrev:
> Min laver nemlig backup af 13 GB, når jeg har haft brugt Windows i
> VMware Fusion.

Jeg mindes det hjælper lidt hvis man laver snapshots.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-10 19:56

On 2010-03-03 17:17:45 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen said:

> Jeg mindes det hjælper lidt hvis man laver snapshots.

Det prøver jeg lige.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 20:02

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Det prøver jeg lige.

Jeg kan ikke lige se hvad det skulle hjælpe ? ... et snapshot gør bare
at du kan rulle tilbage til en ældre version af din VM ... du arbejder
jo stadig på disken og dermed gør at den ser "ændret" ud overfor time
machine ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-10 20:27

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> at du kan rulle tilbage til en ældre version af din VM ... du arbejder
> jo stadig på disken og dermed gør at den ser "ændret" ud overfor time

Prøv... Måske bliver du klogere, måske ikke.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-10 23:05

On 2010-03-03 20:26:57 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen said:

> Prøv... Måske bliver du klogere, måske ikke.

Jamen, det virker. Efter der er lavet et snapshot kopierer Timemachine
meget mindre.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-10 23:51

On 2010-03-03 23:04:33 +0100, Kurt Brixen said:

> Jamen, det virker. Efter der er lavet et snapshot kopierer Timemachine
> meget mindre.

Dvs. knap 1 GB i stedet for 13 GB hver gang Windows har været startet.
Så det gør en stor forskel.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-10 00:03

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Dvs. knap 1 GB i stedet for 13 GB hver gang Windows har været startet.
> Så det gør en stor forskel.

ok, det ser ud til at Snapshot gør at ændringer f.o.m. snapshot bliver
skrevet i en seperat fil .. men den fil vil vokse og du sidder med samme
problem inden for en overskuelig tid .. stadig ikke den ideele løsning
desværre ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-10 07:46

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> skrevet i en seperat fil .. men den fil vil vokse og du sidder med samme
> problem inden for en overskuelig tid .. stadig ikke den ideele løsning

Så tager man da bare et mere.

Det er ikke så svært.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-10 07:46

Kurt Brixen skrev:

> Dvs. knap 1 GB i stedet for 13 GB hver gang Windows har været startet.
> Så det gør en stor forskel.

Giv den evt mere ram og slå sidefilen fra!

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 22:40

Hej Esben,

Det er lidt svært at læse ud fra din post, men hvis du rent faktisk har
fået gennemført en Time Machine-backup - som du så mener er alt for stor
- så kan du gå den backup igennem for at se, hvad det er som fylder.

Dette kan du gøre enten manuelt, eller ved hjælp af et program som
TimeTracker. TimeTracker kan du hente her:

http://www.charlessoft.com/

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:47

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> TimeTracker kan du hente her:
>
> http://www.charlessoft.com/

ah den er faktisk ret fix ... omend lidt rå i kanten ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 03-03-10 12:59

> [...]

> Dette kan du gøre enten manuelt, eller ved hjælp af et program som
> TimeTracker. TimeTracker kan du hente her:

DEn vil jeg prøve - ville dog gerne kunne se hvad der går galt, men så
må jeg jo prøve at rydde plads og se hvad det er den har smidt ind der
er så stort...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 07-03-10 18:29

> [...]

> Dette kan du gøre enten manuelt, eller ved hjælp af et program som
> TimeTracker. TimeTracker kan du hente her:

Tak - lige hvad jeg havde brug for - og det var selvfølgelig fejl 40...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 15-03-10 23:06

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tak - lige hvad jeg havde brug for - og det var selvfølgelig fejl 40...

Hmm nu kan jeg ikke se en fejl 40 og den be'r om 135 GB plads...

Ville ønkse jeg havde et værktøj så jeg kunne se hvad den ØNSKER at
backe up...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 23:20

Hej,

> Ville ønkse jeg havde et værktøj så jeg kunne se hvad den ØNSKER at
> backe up...

Så lav det

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-10 07:14

Esben skrev:

> Hmm nu kan jeg ikke se en fejl 40 og den be'r om 135 GB plads...
>
> Ville ønkse jeg havde et værktøj så jeg kunne se hvad den ØNSKER at
> backe up...

Jeg har været ude for at Time Machine fra 10.6 forventede en MASSE data
overført men at den faktiske backup kunne genbruge en del fra tidligere
sikkerhedskopier.

Grundlæggende vil jeg mene at du skal lade Time Machine arbejde og så se
hvad det ender med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-10 08:31

> [...]
> sikkerhedskopier.
>
> Grundlæggende vil jeg mene at du skal lade Time Machine arbejde og så se

Og have en stor nok disk ... gerne 2x eller 3x den disk du backer up
fra.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-10 09:38

> Og have en stor nok disk ... gerne 2x eller 3x den disk du backer up
> fra.

Jeg kan også kun tilslutte mig, at man skal lade Time Machine arbejde i
fred. Jeg er også ude for, at den nogle gange laver backup af
forbløffende mange data, men det er jo ikke til at vide, hvad der er
ændret af systemfiler og den slags. Hvis den får ro og fred, så er det
min erfaring, at de fleste backup er ganske små og sker uden problemer.
Jeg forstår bare ikke helt problemet her. Når harddisken er
fuld, sletter Time Machine så ikke bare de ældste data, så der er plads
nok? Man skal så bare have en harddisk, der er så stor, at der er gemt
backup en rimelig tid bagud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-10 09:49

> [...]
> Jeg forstår bare ikke helt problemet her. Når harddisken er
> fuld, sletter Time Machine så ikke bare de ældste data, så der er plads

Jep, men hvis din disk er for lille så kan den ikke lave det nummer hvis
der er meget data som er nyt eller ændret ... TimeMachine vil altid
prøve at have minium en fuld backup inden den vil forsøge slette ældre
kopier.

Fra : Esben

Dato : 16-03-10 19:59

> [...]
> der er meget data som er nyt eller ændret ... TimeMachine vil altid
> prøve at have minium en fuld backup inden den vil forsøge slette ældre

Mine søgninger på nettet viser andre med samme problem. Overvejer at
starte forfra med backup. Den er alligevel ikke ret gammel...

Kæmper med alle diske for at lave lidt plads for tiden...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-10 20:19

> Mine søgninger på nettet viser andre med samme problem. Overvejer at
> starte forfra med backup. Den er alligevel ikke ret gammel...
>
> Kæmper med alle diske for at lave lidt plads for tiden...

du kan godt starte "forfra" på din Time Machine .. men hvis du ikke
gentænker din storage situation så lander du sikker i samme knibe inden
længe ...

/thomas