Nike+ Godt eller skidt???
Fra : Henrik 8600

Dato : 02-03-10 17:26

Er Nike+ godt eller skidt?

Hvordan lyder de reelle erfaringer?

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-10 01:12

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Er Nike+ godt eller skidt?
>
> Hvordan lyder de reelle erfaringer?

Adam C. Engst fra TidBITS testede det, da det var nyt, og han var ikke
imponeret. Han løber også ret "avanceret" med intervaller og
spurttræning bl.a. på en atletikbane. Han fandt bl.a., at den slet ikke
kunne måle distancen pålideligt, når han skiftevis løb spurt og mere
roligt.
Min kone har brugt det i årevis og er glad for det. Hendes
primære motiv er, at hun gerne vil have musik med på løbeturen (det
hader Adam C. Engst), så hun har alligevel en iPod med. Hun er glad for
at kunne holde styr på sin træning, og hun løber mere lange distancer
med jævn hastighed.
Personligt foretrækker jeg et GPS-ur. Så får man ikke bare en
helt præcis distance og hastighed, man kan også se sin rute på et kort,
når man lægger den ind på computeren derhjemme. Det hed sig, at de
fleste mennesker ikke behøver kalibrere et Nike+ iPod sæt, da sensoren
måler tiden, foden er i jorden, fodens acceleration osv. Da jeg fik et
GPS-ur konstaterede vi, at min kones iPod viste 15% for meget. Det er
lidt nedtur at opdage, at alle ens rekorder og distancer er 15% for
"gode".
Hvis du gerne vil have musik i øret og blot holde lidt løseligt
styr på din løbedistance og tid, så kan en Nike+ iPod være en god
løsning. Og en billig løsning, hvis man har iPod og løbesko i forvejen.
Men kalibrer den, hvis du vil have præcise målinger. Og den er nok ikke
velegnet til alt for meget med intervaller og hastighedsskift. Lange
ture med jævnt tempo er den bedst til at måle præcist.
Hvis du vil have mere avancerede træningsdata, hvis du vil se
dine ruter på et kort, hvis du vil have præcise målinger af din
distance, så vil jeg anbefale et GPS-ur. Jeg har selv et Garmin
Forerunner 305, som jeg også bruger som cykelcomputer. Der er vist
kommet nye modeller. Prisen på min model er faldet meget. Der er også en
simplere model 205, der ikke kan kobles pulsbælte til. Det kan man på
min 305'er. Nå ja, det er også en mangel ved Nike+ iPod. Der er ingen
pulsdata. Jeg tror, de kan fås for hhv. kr. 800,- og kr. 1.600,- nu.
Jeg har dog snydt lidt, for jeg har en Garmin GPS i bilen. Når
man opdaterer kortet på den, gør man det via sin computer, man
downloader kortet til. Kortet bliver så brugt til Garmins programmer på
computeren, og dermed også til programmet, der samler træningsdata fra
GPS-uret. Som standard er der kun er yderst primitivt oversigstkort med.
Til gengæld har Garmin et web-sted, hvor man kan overføre sine data til,
og det fungerer også fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg