'Stilskift fra spor' til offroad/enduro' -~
Fra : Intet Navn

Dato : 02-03-10 01:13

Så er knæene efterhånden blevet så knirkende, at det er på tide at
overveje at udskifte supersport-maskinen med noget lidt mere
'ældrevenligt' i håb om at det kan få mig lidt mere på gaden end jeg har
været de sidste par år.

Eftersom en mere oprejst kørestilling sandsynligvis kan løse
problemerne, forestiller jeg mig at skifte til en
offroad/enduro/rejse-enduro model på minimum 600 ccm - men spørgsmålet
er så, hvad der er værd at rende efter og hvad man lige så godt kan
springe over fra starten.

Selvfølgelig skal den helst kunne bruges til det hele (altså enkelte
rejser sydpå såvel som hverdags/weeekend-kørsel), være driftsikker
(altså forholdsvis moderne) og være nogenlunde billig (som om
offroad/enduro maskiner nogensinde har været det!? )

Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

--
/claus

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 02-03-10 06:02

Intet Navn skrev:
> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

BMW GS modellerne er et godt valg.
Kører selv GS 1200.
Hilsen Matthias

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 02-03-10 07:14

Intet Navn <noone@nowhere.undeliverable> wrote in

> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Honda Africa Twin
BMW R1200GS

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-03-10 07:16

> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Yamaha XTZ 750 Super Ténéré. Billig og slidstærk.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-03-10 07:19

Intet Navn wrote:
> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Well - en opgraderet TDM kan måske løse opgaven
:http://www.bikepoint.com.au/news/2007/adventure-tourers/yamaha/tdm900/adventure-tdm-on-way-12239

Det eller en Suzuki V-Strom er nok discount løsningen.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 02-03-10 09:09

> [...]
> rejser sydpå såvel som hverdags/weeekend-kørsel), være driftsikker (altså
> forholdsvis moderne) og være nogenlunde billig (som om offroad/enduro

Hvad er budgettet ?

Med det in mente at du kommer fra "supersport" og vil rejse sydpå så drop
alt under 2 cylinder (Man kan da sagtens køre langt på en encylindret og går
det ad dårlige veje også være en fordel med en maskine der er noget lettere)

Du har fået gode bud - men er budgettet til det så kig også på ktm950/990 -
Men begynder du at bruge dem til det den kan holder knæene måske ikke ....

Men prisforskellen fra en gammel super terene / africa twin til en næsten ny
vstrom 650 med abs er egenligt ikke ret stor når man tager aldersforskellen
i betragtning.

--
/Anders Majland - XTZ750

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-03-10 02:14

On 2 Mar., 01:12, Intet Navn <no...@nowhere.undeliverable> wrote:
> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Når du nu kommer fra supersport, så vil du sikkert gerne have noget
der er sjovt på landevejen.
BMW GS, African Twin og SuperTenere er gode enduro maskiner, men ikke
sjove på landevejen.
Kig på en Kawasaki Versys eller Yamaha TDM 850/900

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 02-03-10 16:11

Jesper Pedersen skrev:

> [...]
> sjove på landevejen.
> Kig på en Kawasaki Versys eller Yamaha TDM 850/900

Du tager fuldstændig fejl hvad BMW angår.
De andre har jeg ikke prøvet, så der kan jeg ikke udtale mig.
BMW-en er i allerhøjeste grad en rejsemaskine som også kan klare lidt
tærrænkørsel.
Den er ret tung, men utrolig slidstærk.
GS 1200 er den mest solgte model i Tyskland.
Hilsen Matthias

Fra : Hekto

Dato : 02-03-10 03:09

> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Hæ! - kender det godt!

Er selv skiftet fra en 'bend-over' til en mere oprejst. Fra Ducati
900SSie til Ducati Monster (gl. model). En alt for tilbagelænet
kørestilling er heller ikke sagen for ryggen; men noget midt imellem.
Har selv en Cagiva Elefant og en Ducati Multistrada (gl. model) er
heller ikke ringe.

Monsteren er jo velkendt. Let at få stumper til og et hav af
aftermarket. Da jeg alligevel har hang til mærket, er service ikke
noget problem. Motorstørrelser fra 600-1200 så man kan næsten få det
som man vil have det. Bagage kan medbringes i moderate mængder.

Endnu bedre m.h.t. kørestilling, øvrig komfort og bagage er
Multistradaen. Køreegenskaberne kan klare det meste - selv en banedag.

Elefanten er sjov og fås til rimelige priser; men er knap så let
tilgængelig m.h.t. service.

--

/Hekto

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-03-10 16:14

Intet Navn skrev:
> [...]
> overveje at udskifte supersport-maskinen med noget lidt mere
> 'ældrevenligt' i håb om at det kan få mig lidt mere på gaden end jeg har

Hej Claus!
Jeg har da været omkring Triumph forhandleren og prøvet en god lang tur
på een af de nye Bonneville kopier. Dejlig og fornøjelig oplevelse, den
er bare for dyr

--

Jørgen, Brøndby, 1949
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-03-10 17:49

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Pris ?, brugt eller ny ?, noget alle de andre har eller noget der ikke ses
så tit ? ..................... det er ikk' så nemt vel

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-03-10 21:50

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote in message

> "Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i meddelelsen

> Pris ?, brugt eller ny ?, noget alle de andre har eller noget der ikke ses
> så tit ? ..................... det er ikk' så nemt vel
>

> --
> Mvh.
> Dennis Pedersen
> '99 BMW R 1150 GS
> '06 Kawasaki ER-6n ABS (Fruens)
> '91 Honda CBR 600 F2 (Knægtens)

"ikke ses så tit" - det ku' jo være min !
F650 er ikke så tosset endda - ST'eren (som min) er lidt mere
gade-orienteret. Et højt kåbeglas og 160 er ganske muligt i lidt stille
vejr - også i længere tid.
På nogle måder meget lig Pegaso - men væsentlig bedre kvalitet....og prisen
er egentlig ikke oprørende ifht Pegaso'en.
Har selv kørt både forover og bagover - men syntes altså denne her stilling
er mere bekvem.

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 02:24

Intet Navn skrev:
> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Alternativt svar:
Prøv med fiskeolie-piller - Det er tip #1 blandt de ældre svejsere jeg
har arbejdet sammen med. Den ekstra smørelse giver lige et par år mere
inden at det bliver for besværligt at kringle sig ind og svejse i de
mærkeligste hjørner og har hjulpet mig med mine knæ de sidste 4-5 års
tid (endsamt med mine rindende øjne på de kolde morgener)!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-03-10 22:06

Den 03-03-2010 02:24, Armand skrev:
> [...]
> mærkeligste hjørner og har hjulpet mig med mine knæ de sidste 4-5 års
> tid (endsamt med mine rindende øjne på de kolde morgener)!

Ha.. lol

Jeg sad lige og tænkte det samme svar ville være velgørende - dog med
den twist at jeg bruger "fiskeolie og ingefær" det virker fint fint

Når det er #riiitig dajli' kolt" smider jeg en gang "muskelvarmer" på
knæene, og trækker et neopren bind over - det varmer .... meget

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Casper

Dato : 03-03-10 01:54

On Mar 2, 1:12 am, Intet Navn <no...@nowhere.undeliverable> wrote:
> [...]
>
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke mindst
> erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Der er flere muligheder;
- BMW R1150GS(A) (sikkert den bedste af dem)
- BMW R1200GS(A)
- Triumph Tiger 950
- Triumph Tiger 1050 (mere vej en grus vej)
- KTM Adv. 950
- KTM Adv. 990
- Yamaha et eller andet
osv....

Du kigger sikkert først på prisen, og der efter hvad det vil koste at
holde dyret kørende. Afhængig af hvor mange km. du har tænkt dig at
køre om året, skal du også kigge på hvad service koster, jeg troede at
BMW var dyr, men fandt ud af at det var billigere at servicere min
R1200GSA end min tidligere Triumph Sprint ST 1050 (hvilket jo var
positivt).

BMW R1200GS(A) har nogle børne sygdomme som de endnu ikke har fået
rettet (det bliver bedre med hver model), så hvis du kigger i den
retning, skal du sørge for at få garanti (fabriks garanti... som
dækker hele Europa, og kan købes indtil dyret er 11 år gammel),
R1150GS er sikkert en af de mere drift stabile, men også noget
tungere.

Triump's Tiger 950 er en af de bedre, jeg har ikke specielt meget
positivt at sige om 1050'eren. Så er der KTM, 950'eren skulle være
god, 990 er dyr - men vil sikkert give dig et kæmpe smil, de er ikke
bygget til hygge langture, mere til at have sjov på en pløjmark,
eller steder som Morokko.

Jeg har selv en R1200GSA fra 2006 med ca. 45.000 km på klokken, og jeg
ville ikke engang forlade garagen uden at have fabriksgaranti, det
taget i betragtning, så er der så GS'ere at det er nemt af finde
reserve dele, og BMW har et stort forhandler net i Europa hvilket
betyder at man kan få ting lavet næsten lige meget hvor man er.

ps. jeg kører 25-30.000km om året, så for mig er prisen på service
mere interessant en prisen på dyret (når alt er taget i betragtning).

Casper

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 03-03-10 13:09

"Casper" <casperghst42@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

- BMW R1200GS(A)
- Triumph Tiger 950
- Triumph Tiger 1050 (mere vej en grus vej)

SNIP en masse fornuftig tekst.... især om BMW

Casper

Hej Intet Navn,

Må det være mig tilladt - nu hvor ingen andre har nævnt cyklen - at henlede
opmærksomheden på BMW F800GS.
Godt kraft-/vægtforhold, god på asfalt og løst underlag, masser af originalt
og uoriginalt tilbehør og alt det andet fornuftige, som Casper har skrevet
om.
Har prøvekørt modellen og var MEGET fristet - og så koster den ikke som den
store GS'er.

Mvh.
Carsten Eilersen
BMW F800R
Suzuki GSX-R 600
Suzuki DR250S

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-03-10 02:36

On 2 Mar., 16:11, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> [...]
> tærrænkørsel.
> Den er ret tung, men utrolig slidstærk.
> GS 1200 er den mest solgte model i Tyskland.

Ja mest solgte, men dem der køber den er ikke nogen der typisk tager
sin GS'er ud på en snoet landevej for at skrabe fodhvilerne i jorden.
Det dur' den bare ikke til. Til snoet landevej og sjov er TDM og
Versys langt bedre maskiner.
Og at GS 1200 så er en god rejsemaskine, kan vi godt blive enige om,
men kører man ikke i terræn er det ikke den maskine man skal vælge.
Og for mig virker det som om trådstarter kigger efter enduro maskiner
pga. kørestillingen, og ikke grundet ønsket om terrænkørsel.

/
Jesper

Fra : Casper

Dato : 03-03-10 04:44

On Mar 3, 10:35 am, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Og for mig virker det som om trådstarter kigger efter enduro maskiner
> pga. kørestillingen, og ikke grundet ønsket om terrænkørsel.

Nu har jeg aldrig været specielt intereseret i at skrabe mine
fodhvilere, men det er ikke umuligt at gøre på en GS (Adventuren er
lidt mere besværligt da den er højere over vejen) .... men jeg har
fordet meste ikke mere end 2 - 5 mm. kyllinge striber...

Det er ikke værktøjet, men den der bruger værktøjet... generelt så er
Enduro (eller dualroad) maskiner noget man skal vænne sig til, men der
efter kan de stort set bruges til de samme ting some en riskoger - se
evt. dette: http://up.picr.de/3707798.jpg

Der hvor enduro dimser klart har sin fordel er langture (det samme som
med fx. K1x00GT, og andre af samme type), jeg kan snilt køre 1.000km
om dagen (numsen er måske ikke alt for glad, men det går da), og når
jeg så kommer til fx. Morocco (eller andre steder hvor der er ikke er
alt for meget asfalt), så gå der stadigvæk frem ad.

Men man skal huske at GS(A), TDM etc. ikke er så gode til offroad som
fx. KTM Adv, og Yamaha XT660. Selv den nye Yamaha Ténéré 1200 ser ud
til at være mere vej end offroad. Problmet er vægten, ja jeg kan snilt
samle min GSA op, men efter 10 gange begynder den at blive lidt
tung...

Men hvis jeg havde muligheden så ville jeg have både en Enduro (måske
en XT660), og noget some en K1300GT / PanEuropean til langture, vind
beskyttelsen på en Enduro er noget man skal kigge langt efter - GSA'er
er bedre en GS'en, men det er stadigvæk ikke genialt. Men da penge er
limiterende faktor så er en stor enduro et ganske godt kompromi.

Hvis GS(A) er noget interessant så er http://www.ukgser.com et godt
sted at stille spørgsmål, eller http://www.advrider.com

Casper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-03-10 05:31

> [...]
> lidt mere besværligt da den er højere over vejen) .... men jeg har
> fordet meste ikke mere end 2 - 5 mm. kyllinge striber...

Nej, nu var det så ikke din interesse jeg henviste til, men at
trådstarter kommer fra en supersport maskine.
Derfor er det ikke enduro egenskabe man skal kigge på, da valget
falder herpå grundet siddestilling.

> [...]
> Enduro (eller dualroad) maskiner noget man skal vænne sig til, men der
> efter kan de stort set bruges til de samme ting some en riskoger - se

Ja den kan, men hvis den kører en hel dag skal holde samme tempo som
R1'eren bagved, så er han en del mere træt når dagen er omme.
Det kræver noget mere.

Fra : Casper

Dato : 03-03-10 09:08

On Mar 3, 1:09 pm, "Carsten Eilersen" <ceiler...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> om.
> Har prøvekørt modellen og var MEGET fristet - og så koster den ikke som den

Jeg kan kun give dig ret, en F800GS med en TT tank på (mange kan gode
lide at have ~30l...), jeg har selv tænkt på at få en F800 da den ikke
er speciel tung, den har en "nyere" motor, og den kan det samme som en
R dims.

<thumbs up>

Casper

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 03-03-10 17:43

> [...]

lide at have ~30l...), jeg har selv tænkt på at få en F800 da den ikke
er speciel tung, den har en "nyere" motor, og den kan det samme som en

F800GS er langt smidigere på fast og løst underlag end 1200GS (som i øvrigt
sagtens kan skrabe fodhvilere uden sænkningssæt), men 800'eren mangler
motorbøffen fra den store 1200 ved motorvejskørsel......., men hvem gider
motorvej på mc ? =

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-10 22:32

> [...]
> øvrigt sagtens kan skrabe fodhvilere uden sænkningssæt), men 800'eren
> mangler motorbøffen fra den store 1200 ved motorvejskørsel......., men

Lidt sjovt at en 1200GS Adventure måske gør det bedst på motorvej, mens den
måske er iklædt "alt" fra touratechs store katalog af tilbehør - Det er der
ikke meget adventure over ... (Så skal den hedde hp2 istedet

F800GS minder på mange måde om mit gamle pakæsel. Den er lidt lettere, samme
hjulsttørelse*, stort set samme vandring i affjedringen og har 20% større
effekt og bedre bremser ...

*bmw'en kan tage et bredere bagdæk.

Hmm måske jeg skulle få prøve sådan en bimmer ... Njae - så er jeg nok ikke
tilfreds med S.T'en bagefter

Fra : Janitor

Dato : 03-03-10 18:21

> Eftersom en mere oprejst kørestilling sandsynligvis kan løse
> problemerne, forestiller jeg mig at skifte til en
> offroad/enduro/rejse-enduro model på minimum 600 ccm

Jeg kan anbefale Triumph Tiger 900, har selv en pt. På tur giver 500-600 km
på én dag ikke problemer med komforten og motor er stærk nok til sagtens at
kunne følge med på autobahn. Høj nok til at kunne komme frem der hvor nogle
af fartmaskinerne begynder at brokke sig lidt....

Er selv ude på et stilskifte lidt den anden vej, ikke fordi jeg har været
ked af min Tiger, men der er så mange cykler, der skal prøves....... kig
evt. i dk.marked.privat.motorcykel.

/Klaus

Fra : Casper

Dato : 03-03-10 14:44

On Mar 3, 5:42 pm, "Carsten Eilersen" <ceiler...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> sagtens kan skrabe fodhvilere uden sænkningssæt), men 800'eren mangler
> motorbøffen fra den store 1200 ved motorvejskørsel......., men hvem gider

Carsten,

Nu er det sjældent jeg kommer over 140km/t - når man kører mange km,
begynder benzin økonomien at spille ind - og med faldskærm (alu.
kasser) på så koster det at kører hurtigt....

Nu følger jeg ukgser ret meget og der er mange som har både F650GS or
F800GS'ere som kun har et klage punkt, og det er at der ikke er særlig
god dækning da skærmen sidder så langt fremme.

Alting er et kompremi, jeg købte min første GS pga. problmer med knæ
og håndled, jeg skifteded til en GSA da jeg blev træt af at blive
rusket rundt i vinden (og fordi det ikke er særligt sjovt at køre tør
for benzin midt i Atlas (morocco)), og der er masser af andre
undskyldninger

Men hvis jeg havde haft muligheden for at få en Tiger 950 med fabriks
garanti ville jeg have købt sådan en (viste jo ikke bedre på det
tidspunkt), generelt så er valget af MC personligt, jeg ved at BMW
laver (de nye R modeller) noget forfinet bras som har det med at gå i
stykker når man mindst venter det, og hvis man følger de rette forum
kan man se at det er noget som alle kender til (ikke kun BMW). Jeg ved
godt at der er nogen som køre kloden rundt mere end engang uden næsten
at skifte olie, men desværre er det ikke alle som er så heldige.

Jeg tror at en af grundene til at BMW har den udbredelse de har er at
de har et ry for at altid virke, hvilket desværre ikke er helt sandt,
men tilgengæld så har de et udbredt forhandler netværk, og en
forryende fabriks garenti (selv på brugte maskiner) som også viker som
rejse forsikring (hjem transport, overnatning, osv.).

Men generelt så er enduro dimser jo ret geniale, man kan give sine
venner baghjul søndag eftermiddag, og næste uge kan man tage en tur på
en piste i Morocco, Tykiet, Syrien, Norge, etc. så "duo" ordet er
virkelig dækkende.

Casper

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-03-10 19:21

Intet Navn skrev den 02 mar 2010 i
> Input i form af model/mærke-forslag, tips, idéer - og da ikke
> mindst erfaringer! - modtages med taknemmelighed.

Hej Intet Navn - check også sidste nummer af "Bike" hvor der bringes en
artikel/Supertest - "Hård offroad i Norge", om netop disse MCér: Yamaha
Tenere, Honda Transalp, BMW R1200 GS Adventure, BMW 800 GS, KTM 990
Adventure R og 690 Enduro R.

--
Mvh - Arne Lorenzen
BMW R 1200 GS - fuck vinter!

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 04-03-10 20:34

Hemmm....................... kom nu "intet navn", hvor er du henne, når der
er så mange der smider guldkorn til dig + har stillet dig et par
modspørgsmål ?

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Intet Navn

Dato : 04-03-10 22:52

Nu har jeg et par dage siddet og kigget 'indspark' fra alle
verdenshjørner og vil gerne lige begynde med at takke for (sædvanligt)
kvalificeret input fra alle der har leveret det. Det er sgu' en
fornøjelse at stille spørgsmål i et forum, hvor man får så brugbare svar!

Selvfølgelig har jeg brugt mange timer med at kigge (online i første
omgang) på nogle af alle de mange maskiner, der er blevet foreslået og
det har været rigtigt spændende, da der virkelig har været nogle 'sorte
heste' mellem de lidt mere ventede forslag.

Til min udelte overraskelse er jeg vistnok faldet lidt for BMW's
GS-serie (det er jo et meget alvorligt alderdomstegn!) og især var det
mellemstørrelsen (F800GS), der tiltalte mig som et godt kompromis mellem
den noget lavere 650'er (der dog fuldstændigt uforståeligt også er en
798cc maskine?! ) og 1200'eren som jeg, trods dens næsten
kampvognsagtige størrelse og ydelse, ikke ville være ret tryg ved at
manøvrere ret langt udenfor "fast banet vej"; den er da godt nok stor -
og det er ikke fordi jeg ligefrem er en havenisse!

Et besøg hos BMW i Roskilde til en indledende 'prøvesidning' viste sig
da også ganske rigtigt at 800'eren på næsten Guldlok-og-de-tre-bjørne
agtig vis virkelig var et rigtigt godt kompromis mellem højde og drøjde.
Modellen er forholdsvis tilgængelig prismæssigt (uden at jeg dog føler
trang til at kalde den "billig") og de flinke mennesker hos BMW kan
tilbyde særdeles attraktiv forsikring (under 4000 pa. for fuld kasko!)
og var i det hele taget meget imødekommende og insisterede på, at jeg
endelig skulle komme tilbage og prøve de maskiner der interesserede mig,
når lige vejret var blevet en lille smule mere mc-venligt. En piv-god
stil som mange andre mc-forhandlere sagtens kunne lære noget af!

Spørgsmålet - og emnet for de kommende dages 'forskning' - er så, om det
virkelig kan betale sig at smide så mange penge efter en ny 800-model,
når man kan få en lidt ældre 650'er (der måske endda også er en 798'er)
til langt færre penge (næsten 100.000 kroner billigere!) Ud over det er
der jo så også trangen til at finde varerne så billigt som muligt, så
undersøgelse af om det evt. kunne betale sig at hente en i Tyskland,
hører naturligvis også til. (Hvis der er nogle der har input om det -
specifikt for BMW'er - er de selvfølgelig meget velkomne til at droppe
bemærkninger om det i denne tråd!)

Når man efterhånden har tabt smagen lidt for at fare afsted 'med ild i
håret med hastigheder lige under mach 1' og til gengæld er begyndt at
kigge nysgerrigt og længselsfuldt ned af de små (ofte grusbelagte)
sideveje, der er så mange af herude på landet, du'r løsningen med
fiskeolie vist desværre ikke - men mange tak for forslaget og den
alternative tilgang til at løse problemet! Dejligt at der også er plads
til at 'tænke ud af boksen' her i gruppen. Til gengæld har kiggerierne
på den slags 'rejsemaskiner' der er blevet foreslået, så til gengæld
genoplivet trangen til at eksperimentere med den motorcykelferie, som
jeg endnu aldrig har fået taget mig sammen til at afprøve.

Rigtigt mange tak til alle der har bidraget - og jeg skal nok huske at
melde tilbage, hvis jeg falder over nogle store opdagelser om emnet!

--
/claus

Fra : Anders Majland

Dato : 05-03-10 08:00

> Til min udelte overraskelse er jeg vistnok faldet lidt for BMW's
> GS-serie (det er jo et meget alvorligt alderdomstegn!) og især var det
> mellemstørrelsen (F800GS)

Forskellen på de 800 er bla hjulstørrelsen - kun den store kører med
egerfælge og 21" forhjul.

Hvis først hjertet har valgt er hjernen ikke store chancer for at
argumentere for noget andet ...

> [...]
> lidt for at fare afsted 'med ild i håret med hastigheder lige under mach
> 1' og til gengæld er begyndt at kigge nysgerrigt og længselsfuldt ned af

Det er så vist den encylindrede du kigger på hvis du snakker om at spare
100kkr ... Den har ikke meget andet end navnet tilfælles med de 800ccm.

Men køber du sådan en brugt risikerer du ikke det store - og skal du ud af
de små stier skal du nok regne med at tyngdekraften vinder en gang
imellem... Ikke nødvendigvis styrt men man kan nemt komme til at stå så man
bliver nødt til at lægge den for at komme videre ,,,, Og så er ridserne ikke
så dyre på en brugt som på en ny ...

Der er mange aflagte fra forsvaret med lavt km tal

/A

Fra : Thomas

Dato : 05-03-10 13:10

SNIP

> imellem... Ikke nødvendigvis styrt men man kan nemt komme til at stå så
> man bliver nødt til at lægge den for at komme videre ,,,, Og så er
> ridserne ikke så dyre på en brugt som på en ny ...

Min erfaring er nu, at det koster det samme at få repareret en ny såvel
som en brugt MC? Ærgelserne er muligvis minde, men selvrespekten eller
måske nærmere manglen på denne er også den samme...

/Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 05-03-10 13:58

> Min erfaring er nu, at det koster det samme at få repareret en ny såvel
> som en brugt MC? Ærgelserne er muligvis minde, men selvrespekten eller
> måske nærmere manglen på denne er også den samme...

ok, dårlig formulering. Et brækket greb koster nu engang det som det koster

Har man købt en fabriksny maskine til måske 160kkr (F800GS) der står som et
glansbillede vil man nok være tilbøjelig til at få udbedret kosmetiske
skader (ihvertfald de første gang) hvor man på en 60kkr brugt maskine blot
vil kalde det extra patina når man tilføjer kosmetiske skader til de ridser
den måtte have i forvejen ...

Og i den henseende er der stor forskel på at købe en ren gademc og så kigge
på noget dual sport / enduro. Bevæger man sig væk fra asfalten så stiger
risikoen for skrammer ganske hurtigt og på den type maskiner betyder det
sjældent så meget for ejeren at den står pletfri (Hører man til
undtagelserne bør man nok køre KTM - Der er ny plastik ganske billigt når
man har ridset det gamle

Men vores familebil ofrer jeg heller ikke lakering af kosmetiske ting. Den
har på 3 år fået 2 bilkabuler og skrammer på forreste kofanger. Smarten fra
sidste år mangler også et hjørne af den forreste inspektionslem (ikke så
godt når den falder af og hænger i sikkerhedsstroppen og slæber hen ad vejen
....) Men den er af plastik så skaden er kun kosmetisk

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-03-10 16:39

Hej

Jamen der var du jo

> [...]
> manøvrere ret langt udenfor "fast banet vej"; den er da godt nok stor - og
> det er ikke fordi jeg ligefrem er en havenisse!

Jep....alder er noget underligt noget, på et tidspunkt, hverken, ser, hører
eller lugter man ret godt

Ang. BMW F 650/800GS så er det bare at prøve dem begge, personligt syntes
jeg ikke at 800 modellen er de ca. 30000.- mere værd, de penge ville jeg
bruge på benzin/tasker eller andet udstyr til 650GS'en, og jeg har kørt på
begge modeller endda nede fra Roskilde af flinke mennesker, det er bare
at tage derned en Søndag og så pege .....

Her er lidt foto's af 650/800GS og de kan begge køre på grus .....

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=368910

--
Mvh.
Dennis Pedersen