Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aller-blokaden afblæses - eller historien
Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 07:09

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=12911

"Vinderne i denne sag er - udover Aller naturligvis - også de
freelancere, der trods sagen har fortsat med at arbejde for Aller og
måske ovenikøbet har skrevet under på en leveringsaftale, der giver
markant færre rettigheder end den nu udløbne overenskomst."

Så PF har givet dårlig/forkert rådgivning og har fulgt gamle principper
fra en fjern fortid.

--
Kh. Søren
http://www.egenindsamling.drk.dk/start-min-egen-indsamling/livet-er-vidunderligt/indsamling.aspx?CollectionId=125

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 02-03-10 09:13

Soeren Friberg skrev:
> [...]
> markant færre rettigheder end den nu udløbne overenskomst."
>
> Så PF har givet dårlig/forkert rådgivning og har fulgt gamle principper

Vi burde også skære alle de elendige skolelærer væk og i stedet ansætte
folk fra gaden, undervisningen ville sikkert blive sjovere for ungerne.
Samtidig ville samfundet spare en masse lønkroner som
lærerenesfagforening igennem et oldnordisk system har kæmpet for.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-10 09:37

On 2010-03-02 09:13:23 +0100, Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> said:

> [...]
> Samtidig ville samfundet spare en masse lønkroner som
> lærerenesfagforening igennem et oldnordisk system har kæmpet for.

Lærernes fagforening er nok en af de mest magtfulde, og deres
ultimative våben er en strejke i det tidsrum, hvor der afholdes
eksamener, det vil nemlig uoverskuelige problemer.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 09:59

On 02-03-2010 09:37, Niels Riis Ebbesen wrote:
> Lærernes fagforening

Jeg kender ikke Danmarks Lærerforening og er ikke medlem af den.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 13:30

> Lærernes fagforening er nok en af de mest magtfulde, og deres ultimative
> våben er en strejke i det tidsrum, hvor der afholdes eksamener, det vil
> nemlig uoverskuelige problemer.

Jeg kender ikke Danmarks Lærerforening og er ikke medlem af den, og har
aldrig været offentligt ansat eller gået i en offentlig skole. Men ud
fra, hvad jeg kan læse og se, har jeg ikke svært ved at forstå, hvorfor
man ikke kan skaffe kvalificerede lærere endsige uddannede. Men jeg vil
nu nok mene diskussionen trods alt er off topic her

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 09:58

On 02-03-2010 09:13, Tommy Hjorth wrote:

> [...]
> Samtidig ville samfundet spare en masse lønkroner som
> lærerenesfagforening igennem et oldnordisk system har kæmpet for.

Enig, jeg er også privatansat, hvor det er kvaliteten, der tæller og
ikke udannelsen.

Fra : Mogens

Dato : 02-03-10 10:28

Soeren Friberg wrote:

> Enig, jeg er også privatansat, hvor det er kvaliteten, der tæller og
> ikke udannelsen.

Udannelse er netop en skidt ting for enhver der bedriver lærergerning :)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 10:33

On 02-03-2010 10:28, Mogens wrote:

> Udannelse er netop en skidt ting for enhver der bedriver lærergerning :)

"Stavefejlen" var måske ikke utilsigtet

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-10 09:33

On 2010-03-02 07:08:31 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> markant færre rettigheder end den nu udløbne overenskomst."
>
> Så PF har givet dårlig/forkert rådgivning og har fulgt gamle principper

Freelance fotografer er momsregistrerede enkeltmandsvirksomhedder, og
når man laver en "fagforening" for selvstændige erhvervsdrivende, så er
det faktisk en ulovlig karteldannelse.

Hvis alle landets kørerlærer eller tandlæger på samme måde lavede en
"fagforening", hvor medlemmerne aftalte, på hvilke betingelser og til
hvilke priser, de vil sælge deres varer og tjenesteydelser, så ville de
straks blive dømt for ulovlig karteldannelse.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 13:36

On 02-03-2010 09:33, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> hvilke priser, de vil sælge deres varer og tjenesteydelser, så ville de
> straks blive dømt for ulovlig karteldannelse.

Er ikke jurist, men umiddelbart lyder dit synspunkt fornuftigt her. Det
sjove er jo, at PF helt åbenlyst har opfordret frelancerne til IKKE at
underskrive en leveringsaftale. Disse frelancere er nu tabere, mens
freelancere, der trodsede rådgivningen, er vinderne. Lad dårlige
fotografer forsvinde i glemselens mørke sammen med deres fagforening...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-10 14:29

On 2010-03-02 13:36:25 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> freelancere, der trodsede rådgivningen, er vinderne. Lad dårlige
> fotografer forsvinde i glemselens mørke sammen med deres fagforening...

Det er en meget spøjs historie, tidligere var de fleste
pressefotografer fastansatte på aviser, uge- og månedsblade, men på et
tidspunkt blev det almindeligt, at disse medier nedlagde de faste
stillinger og tilknyttede freelance fotografer.

Og det så Pressefotografforbundet naturligvis som en alvorlig trussel,
og de vedtog derfor, at de også optog freelance fotograferne som
medlemmer, det vil sige, at det blev en fagforening der på helt
identiske vilkår havde lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende
som medlemmer.

Denne særegne konstruktion har da også medført nogle ret spøjse sager,
det er nemlig flere gange sket, at et medlem af Pressefotografforbundet
har ansat et andet medlem af forbundet, og det giver jo en særegen
konstruktion, hvor arbejdsgiver og ansat er medlem af den sammen
fagforening.

Det er da også en offentlig hemmelighed, at Pressefotografforbundet har
et meget stort skab fuld af skeletter, og den verserende sag mod Aller
er blot endnu et skelet til samlingen.

Fra : Robert Piil

Dato : 02-03-10 15:54

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> har ansat et andet medlem af forbundet, og det giver jo en særegen
> konstruktion, hvor arbejdsgiver og ansat er medlem af den sammen

Sådan så det også ud i de frie skolers lærerforening da jeg var der. Der
var både lærere og skoleleder organiseret. Det er ganske rigtigt en lidt
spøjs situation, som dog ikke har givet anledning til konkrete problemer
svjv.

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 16:07

On 02-03-2010 15:53, Robert Piil wrote:

> [...]
> var både lærere og skoleleder organiseret. Det er ganske rigtigt en lidt
> spøjs situation, som dog ikke har givet anledning til konkrete problemer

Mit gæt kunne være, at du har været i FGL, der blev fusioneret til FSL -
men selvfølgelig kun et gæt. Uden at have mulighed for at være
detaljeret er det ikke så gnidningsfrit i dag alle steder, som det kunne
ønskes.

Fut dk.fritid.offtopic

Fra : Robert Piil

Dato : 02-03-10 16:33

Soeren Friberg skrev:

> [...]
> men selvfølgelig kun et gæt. Uden at have mulighed for at være
> detaljeret er det ikke så gnidningsfrit i dag alle steder, som det kunne

Jeg var i EL, som var medlem af samme hovedorganisation som skolelederne
og vist nu om dage ganske rigtig hedder FSL. Men det ligger tilbage før
årtusindeskiftet så helt friskt i erindringen står det ikke.

...men jo, vi er vist for alvor off topic.

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-03-10 16:43

On 02-03-2010 16:33, Robert Piil wrote:
> Jeg var i EL, som var medlem af samme hovedorganisation som skolelederne
> og vist nu om dage ganske rigtig hedder FSL. Men det ligger tilbage før
> årtusindeskiftet så helt friskt i erindringen står det ikke.

Nå, ja det husker jeg godt nu - atså noget med efterskole. Ja, men jeg
var i FGL og har i øvrigt været tillidsvalgt i 24 år, og er det stadig

EOD