Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtigt spørgsmål.
Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-02-10 11:06

Jeg købte for kort tid siden et Nikon 5000 med en 18-105mm linse.
Den modlysblænde der er med originalt, synes jeg er lidt besværlig at have
med at gøre. Den sidder ikke ordenligt fast, og det er svært at indstille
polasions filteret med den på. Derfor købte jeg en af gummi, som skulle
passe. Den passer som sådan også, men når objektivet er på 18mm,
så bliver hjørnerne skåret af.
Hvad gør I andre??

Elmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 11:28

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> polasions filteret med den på. Derfor købte jeg en af gummi, som skulle
> passe. Den passer som sådan også, men når objektivet er på 18mm,

Jeg bruger ikke pol-filter :)

vh Palle

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-10 11:33

Palle Johansen <invalid> skrev i en meddelelse
4b8a4531$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Den passer som sådan også, men når
>
> Jeg bruger ikke pol-filter :)

Og slet ikke på 18mm, da polfilteret vil være stort set virkningsløst ved så
lille en brændvidde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-02-10 19:38

> Palle Johansen <invalid> skrev i en meddelelse
> 4b8a4531$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Og slet ikke på 18mm, da polfilteret vil være stort set virkningsløst ved
> så lille en brændvidde.

Kan du ikke uddybe hvorfor et polfilter ikke skulle virke ved 18mm? Det har
jeg aldrig hørt før.
Tak.

Mvh Anders

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-02-10 19:51

On 28-02-2010 19:37, Anders Houmark wrote:
> "Jens Bruun"<bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke uddybe hvorfor et polfilter ikke skulle virke ved 18mm? Det har
> jeg aldrig hørt før.
> Tak.
>
> Mvh Anders

Ved ekstreme vidvinkler er det velkendt, at synsvinklen kan blive for
stor til at pol filtret virker jævnt over hele billedfladen. Som bekendt
virker filteret optimalt, hvor lyset falder ind med samme vinkel,
hvilket jo sjældent er tilfældet ved en ekstrem vidvinkel.

--
Kh. Søren
http://www.egenindsamling.drk.dk/start-min-egen-indsamling/livet-er-vidunderligt/indsamling.aspx?CollectionId=125

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-02-10 20:13

On 28-02-2010 19:50, Soeren Friberg wrote:

> [...]
> virker filteret optimalt, hvor lyset falder ind med samme vinkel,
> hvilket jo sjældent er tilfældet ved en ekstrem vidvinkel.

Problemet ses her:
http://www.postimage.org/image.php?v=aV1C7ut9

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-10 20:04

Anders Houmark <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse
jKKdnRIlmJVuKhfWnZ2dnUVZ7o2dnZ2d@giganews.com

> Kan du ikke uddybe hvorfor et polfilter ikke skulle virke ved 18mm?
> Det har jeg aldrig hørt før.
> Tak.

Et polfilter tillader den del af solens lys, der er polariseret i samme
retning som filteret, at passere. Resten bortfiltreres i større eller mindre
grad. Størst virkning opnås med solen stående vinkelret i forhold til
filteret. En vidvinkel dækker en.. ahem... meget vid vinkel, hvorfor
effekten af polfilteret kun optræder som et bånd på en meget lille del af
motivet. En tele dækker en meget smal vinkel, hvorfor effekten af
pol-filteret er synlig på en større del af motivet.

Hvis du har et polfilter, kan du jo prøve at eksperimentere ved at tage et
billede af en sommerblå himmel med drivende skyer med en vidvinkel. Du vil
se, at effekten kun kan ses i et smalt bånd i motivet (aftagende til begge
sider).

Faktisk vil jeg mene, det er direkte uhensigtsmæssigt at bruge polfilter med
vidvinkler, da effekten er umulig at styre, og da den kun indvirker på en
lille del af motivet. Fuldt udbytte opnås derimod med en tele, og
allerstørst virkning opnås, hvis telen peger vinkelret i forhold til solen.

Desto større brændvidde og desto tættere på vinkelret i forhold til solen,
desto større virkning. Et polfilter på en tele i modlys eller med solen i
ryggen giver ingen virkning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 28-02-10 11:50

On Sun, 28 Feb 2010 11:05:42 +0100, Elmer Fjort wrote:

> [...]
> polasions filteret med den på. Derfor købte jeg en af gummi, som skulle
> passe. Den passer som sådan også, men når objektivet er på 18mm,

Et polfilter er et effekt filter og bruges kun når effekten ønskes. Derfor
er det ikke noget der sidder fast på objektivet. Og det er ikke alle
polfiltre der overhovedet kan monteres hvis der er modlysblænde på. Der
sidder nemlig en stang på til at kunne dreje det med.

Når jeg bruger polfilter er det altid uden modlysblænde.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-02-10 12:02

"Jens Stadsgaard" <jens@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidder nemlig en stang på til at kunne dreje det med.
>
> Når jeg bruger polfilter er det altid uden modlysblænde.

Nu er det ikke det første pol filter jeg har, og ingen har haft nogen
stang at dreje det rundt med.
Men det var nu også kun side spørgsmålet.
Hvad med modlysblænden? Hvad gør I der? Som skrevet synes jeg ikke at den
originale sidder særligt godt fast,
og den af gummi, skærer hjørnerne.

Elmer

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 28-02-10 12:58

On Sun, 28 Feb 2010 12:01:45 +0100, Elmer Fjort wrote:

> [...]
> Men det var nu også kun side spørgsmålet.
> Hvad med modlysblænden? Hvad gør I der? Som skrevet synes jeg ikke at den

Den af gummi passer ikke til objektivet, så du har brug for en anden eller
kun bruge den til de brændvidder hvor den passer. Jeg har aldrig oplevet at
en modlysblænde er så løs at den ikke kan blive på sin plads under normalt
brug. Jeg har oplevet at den kan dreje lidt når jeg tager det op eller
lægger det i tasken. Men det er jo kun små plastik dele der skal holde det
på plads. Og jo flere gange det er sket jo mere slidt bliver det og jo
nemmere gør den det. Så køb en der passer til objektivet. Der findes også
andre end de originale, bl.a. på ebay og www.foto-tip.pl. Ved dog ikke om
der nogle der passer til dit objektiv.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-02-10 14:13

> [...]
> på plads. Og jo flere gange det er sket jo mere slidt bliver det og jo
> nemmere gør den det. Så køb en der passer til objektivet. Der findes også

Jeg troede nu også at den passede, ellers havde jeg jo ikke købt den.
Modlysblænden er sådan her en:
http://www.foto-tip.pl/aukcje/inne/oslona-tele-anim.gif

Dog blot i 67 mm

Elmer

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 28-02-10 14:45

On Sun, 28 Feb 2010 14:12:56 +0100, Elmer Fjort wrote:

> Jeg troede nu også at den passede, ellers havde jeg jo ikke købt den.
> [...]

Det bliver nok svært at finde en gummimodlys blænde til den der også er
effektiv. De gummimodlysblænder jeg kender er alle runde og ikke
tulipanformede som org. er. Du kan helt sikkert godt finde en der ikke
giver vignetting ved 18mm, men jeg tror så ikke at den er noget værd på 105
mm.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 01-03-10 00:47

On Sun, 28 Feb 2010 14:12:56 +0100, Elmer Fjort wrote:

> Jeg troede nu også at den passede, ellers havde jeg jo ikke købt den.
> Modlysblænden er sådan her en:
> http://www.foto-tip.pl/aukcje/inne/oslona-tele-anim.gif

Klap den delvist sammen ved vidvinkel?
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Preben

Dato : 28-02-10 12:37

Den 28.02.2010 kl. 11:05 skrev Elmer Fjort <Whoknows@whocares.com>:

> [...]
> polasions filteret med den på. Derfor købte jeg en af gummi, som skulle
> passe. Den passer som sådan også, men når objektivet er på 18mm,

Undlader modlysblænden.

--
mvh/Preben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-10 14:16

"Preben" skrev i meddelelsen
> Undlader modlysblænden.

Eller bruger en der passer på objektivet - jeg har stort set "kun"
Tamron-objektiver (6 forskellige) - der passer de medfølgende
modlysblænder fint - jeg har dog aldrig filter på, så jeg ved ikke, om
det gør en forskel mht modlysblænde.

Jan

Fra : John

Dato : 28-02-10 14:39

Derfor købte jeg en af gummi, som skulle
> passe. Den passer som sådan også, men når objektivet er på 18mm,
> så bliver hjørnerne skåret af.
> Hvad gør I andre??
>

> Elmer

Hej Elmer

Sæt kameraet på stativ. monter modlysblænde i udslået tilstand, kig i søger
og pres den ene side af modlysblænden ind indtil du ikke længere kan se
mørke aftegninger, klip derefter gummi blænden af i hver side svarende til
den afstand du trykkede den ind - voila.

M.v.h.

John

Fra :    ab©

Dato : 01-03-10 11:04

Af og til kommer der ret underholdende indlæg her i NG´erne

Jeg har nu aldrig haft problemer emd polfiltre og vidvinkel - f.eks. her med
10 mm objektiv

http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1BmycJ

ab©

Fra : emjeppesen

Dato : 01-03-10 11:17

   ab© skrev:

>Jeg har nu aldrig haft problemer emd polfiltre og vidvinkel - f.eks. her med
>10 mm objektiv
>
>http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1BmycJ

Du er bare ikke så kritisk
Der er de i alle tilfælde sorte hjørner.

Hilsen emj