Billedfremviser og Photoshop?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-10 16:33

Jeg har lagt mærke til, at når jeg vil indsætte et billede i en 'ramme',
jeg har lavet i Photoshop til senere brug i fx. et dokument som
'unicial' illustration, sker der nogle underlige ting...

Et eksempel... - Jeg har lavet 2 rammer med 3D effekt i PhS CS2 på
128x128pxl og 136x136pxl. Heri vil jeg så sætte et lille billede -
ligeledes på 128x128pxl for at kunne opnå 3D effekten på billedet, hvis
det skal være uden synlig ramme og i 136x136pxl rammen, hvis rammen skal
være synlig.

Hvis jeg åbner det pågældende billede i Billedfremviser, markerer og
kopierer og derefter indsætter i PhS, reduceres billedstr. til
116x116pxl, så 'rammen' bliver synlig. Indsættes samme billede i
136pxl-rammen bliver der en hvid kant inden for rammen, da det stadig
reduceres i str. til 116x116pxl.

Åbner jeg det samme lille billede i PhS, markerer, kopierer og indsætter
i rammen, bliver billedet også på 116x116pxl, MEN får samtidig sin egen
3D effekt, så der bliver en 'dobbelt' 3D effekt både på rammerne og på
selve billedet.

Åbner jeg det samme billede i fx. iConMachine editor og kopierer
billedet, vælger PhS 128pxl-rammen og sætter ind, er billedet præcist,
som det skal være med den forud lavede 3D effekt og uden ramme, hvor
billedet så nærmest ligger 'svævende' over dokumentsiden. Sætter jeg det
samme billede ind i 136pxl-rammen, fyldes rammen ud præcis til inderste
kan af rammen og vises også, som tiltænkt - uden 3D effekt på billede,
men med 3D effekt på ramme..

OK, mange af de små billeder arkiveres som ikoner i .psd og/eller JPEG
format til senere brug både som ikoner og som unicial illustrationer, -
og nu kommer det virkeligt mærkelige....

Åbner jeg nu et lille .psd/.jpeg billede i Billedfremviser og kopierer
og indsætter det i et dokument, bliver billedstr. reduceret til 8x8pxl
(svarer ca. til en skriftstr. 10p). Trækker jeg .psd/.jpeg filen
direkte ind i dokumentet, bliver str. også reduceret til 8x8pxl.

Billederne bruges normalt som 'unicialer', så de skal have en str. på
ca. 40x40pxl - svarende til skriftstr. 48p unicial font, (giver unicial
over 3 linier med 12p skrift og linieafstand 1,0/15pxl). - Hvis jeg skal
have den str., skal .psd/.jpeg filen forstørres til 256x256pxl i PhS.

For mig ser det faktisk ud til, at billedet reduceres til 8bits, når
dete kopieres via Billedfremviser eller trækkes ind i et dokument, mens
det bibeholder sin opr. 32bits opbygning, når der kopieres via fx.
IconMachine, men så reduceres til 16bits, da det er de færreste TB
programmer, der kan håndtere 32bits billedfiler

Det er komplet ligegyldigt hvilket TB program, der bruges - MSWD, NWP,
MW, OOo, NeO, Mellel osv.

En 'spøjs' undtagelse er, hvis jeg trækker billederne ind i et
AppleWorks 6.x dokument. Her bevares den oprindelige størrelse på hhv.
128pxl og 136pxl - vel at mærke - sålænge, jeg ikke gemmer i RTF, men
bevarer .cwk som format. Gemmes dokumentet i almindelig RTF og åbnes
igen i et andet program, er billederne reduceret til ca. 48pxl, og
gemmes de i Microsoft RTF, er billederne ganske enkelt ikke med. - MS
RTF understøtter jo ikke grafik...

Nå ja, - så lige det rigtig sjove. - Hvis jeg istedet for Photoshop
bruger Freehand MX til at lave de små billeder med og gemme i enten
.targa, .pcx eller vektoriseret .tif (via Intellihance VectorTools
plug-in), - så bevarer billederne altid deres oprindelige størrelser, så
jeg i de fleste tilfælde kan bruge de forskellige TB programmers indb.
men enkle værktøjer til at tilpasse str. med...

Indtil nu afprøvet på både min MacPro, OS X 10.4.11 + CS2, OS X 10.5.8 +
CS2, 1,25ghz MDD, OS X 10.4.11 + CS1, Dual 1ghz MDD, OS X 10.5.8 + CS2,
1,67ghz PB G4, OS X 10.5.8 + CS2, samt Freehand MX 11.03 på alle
maskiner og systemer.

mvh. Erik Richard