Apple tv, hvad kan det egentlig ??
Fra : jagge

Dato : 28-02-10 20:40

Jeg har kigget lidt på apple tv men kan sgu ikke rigtigt greje det
produkt. Jo mere jeg kigger på det jo mere ufærdigt ser det ud.

Som mediacenter er det vel lidt amputeret ikke ? Altså det skal bruge en
anden pc hvorfra man skal synce ens mediafiler, vil det så ikke sige at
man skal have dem BÅDE på ens pc og på Apple TV ? Så kan jeg bare ikke
se fidusen overhovedet.

Hvad med afspilning af DVD kan den det ?

Og er der ikke noget med at den heller ikke an afvikle fullHD ?

Forsøger bare at forstå produktet :0).

Man kan ikke optage med den, hvor er det lige et Apple TV er rigtigt
smart ?

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 20:51

Hej,

> Jeg har kigget lidt på apple tv men kan sgu ikke rigtigt greje det
> produkt. Jo mere jeg kigger på det jo mere ufærdigt ser det ud.

Så lad vær med at køb det

> anden pc hvorfra man skal synce ens mediafiler, vil det så ikke sige at
> man skal have dem BÅDE på ens pc og på Apple TV ? Så kan jeg bare ikke

Næh, det behøver man nu ikke.

> Hvad med afspilning af DVD kan den det ?

Da der ikke er noget optisk drev i den, så kan den af gode grunde ikke
det, nej.

> Og er der ikke noget med at den heller ikke an afvikle fullHD ?

Jo, det kan den ikke.

> Man kan ikke optage med den, hvor er det lige et Apple TV er rigtigt

Nej, den kan ikke optage.

Hvis du gerne vil have et mediecenter, men ikke har behov for at se
full-HD, DVD'er fra skiver eller optage med det... ja, så kan du jo
overveje det.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 21:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Så lad vær med at køb det

Rolig nu, jeg prøver jo at finde ud af om der er noget jeg har overset
ved det produkt men det ser det ikke ud til.

> Næh, det behøver man nu ikke.

Hvordan får man så materiale ind på Apple TV hvis det ikke synces fra en
anden maskine. Altså undtaget HD Streaming på nettet som jo ikke er
aktuelt i DK. Hvis man havde samme mulighed som i US i forhold til
filmleje ville jeg absolut overveje det, men UDEN ??? Der er det et lidt
uforståeligt produkt.

> Da der ikke er noget optisk drev i den, så kan den af gode grunde ikke
> det, nej.

OK det havde jeg ikke set.

> Hvis du gerne vil have et mediecenter, men ikke har behov for at se
> full-HD, DVD'er fra skiver eller optage med det... ja, så kan du jo
> overveje det.

OK i mine øjne er der ikke tale om et mediecenter, der er
funktionaliteten alt alt for ringe. Jeg tror jeg skal overveje en
macmini med et eller andet mediecenter software istedet. Den der Apple
TV ser noget forkrøblet ud.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 23:24

Hej,

> Hvordan får man så materiale ind på Apple TV hvis det ikke synces fra en
> anden maskine. Altså undtaget HD Streaming på nettet som jo ikke er

Jeg ved godt at Nikolaj Sonne gentager det om og om igen i hans
anmeldelse - men det er faktisk ikke helt rigtigt at alt skal synces
ind. Sådan var det lige da AppleTV kom ud - men i dag kan man faktisk
bare streame. Så du behøver ikke have dine filer liggende på både
AppleTV og på PC'en - du kan streame direkte fra filer der ligger på PC'en.

> OK i mine øjne er der ikke tale om et mediecenter, der er
> funktionaliteten alt alt for ringe. Jeg tror jeg skal overveje en

Så vidt jeg ved kalder Apple det heller ikke for et mediecenter. Jeg
tror mange forbinder et mediecenter med, at man skal kunne optage TV med

Fra : KentBM

Dato : 28-02-10 20:53

Den 28/02/10 20.39, jagge skrev:
> [...]
>
> Forsøger bare at forstå produktet :0).
>
> Man kan ikke optage med den, hvor er det lige et Apple TV er rigtigt
Se sidste Podcast fra So Ein Ding på DR 2, så vil du få svar.

--

Kent

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 21:33

> Se sidste Podcast fra So Ein Ding på DR 2, så vil du få svar.

Ahh ok takker. Forstår ikke helt hans begejstring men ok smag og behag.

MVH

Jakob

Fra : KentBM

Dato : 28-02-10 21:47

Den 28/02/10 21.33, jagge skrev:

> Ahh ok takker. Forstår ikke helt hans begejstring men ok smag og behag.
Hr. Ding taler også om Apple TV i Harddisken på P1. Hvis du har en iPod
Touch eller iPhone, så kan du styre Apple TV fra disse enheder og
behøver ikke at have en Computer tændt. Men kan have Apple TV sat til
radio / tv og afspille, hvad du nu måtte have liggende og inden for de
rammer som Apple sætter. Som Sonos bare også til TV.

Og det er vel smart nok.

Og så er der vel ingen andre Apple-enheder, som kan sende både lyd og
billede direkte til dit TV i et kabel (HDMI)?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 21:50

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Og så er der vel ingen andre Apple-enheder, som kan sende både lyd og
> billede direkte til dit TV i et kabel (HDMI)?

ikke i ét kabel nej .. men du kan jo hive DVI-HDMI + optisk 5.1 lyd ud
af f.eks. en mac mini og smide det i et fjernsyn .. eller en surround
forstæker ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 21:54

> ikke i ét kabel nej .. men du kan jo hive DVI-HDMI + optisk 5.1 lyd ud
> af f.eks. en mac mini og smide det i et fjernsyn .. eller en surround
> forstæker ..

Altså det er den anden kandidat. Ud over mit eget brug har jeg brug for
en filmafvikler til mit arbejde. Den skal hægtes på en HD projektor. Der
skal afvikles fullHD film, klippet i FCP og derfor er det jo oplagt med
et apple produkt.

Har du en ide om hvor god en macmini ville være til det. Er det så noget
med at man smider billedet til projektoren, og lyden seperat via kabel
til en forstærker ?

Findes der en god brugerflade til at afvikle det på ? Frontrow er jo
oplagt men det funger ikke så godt på min macbook, DVD afvikling hakker
eksempelvis.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 21:58

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Har du en ide om hvor god en macmini ville være til det. Er det så noget
> med at man smider billedet til projektoren, og lyden seperat via kabel

Det er mit setup. .. DVI - HDMI kabel til TV og et optisk kabel til
forstærkeren.

> Findes der en god brugerflade til at afvikle det på ? Frontrow er jo
> oplagt men det funger ikke så godt på min macbook, DVD afvikling hakker
> eksempelvis.

du kan f.eks. bruge Boxee ... jeg bruger dog min til EyeTV for det meste
og den har jo sit eget interface. Og alle mine DVD'er er rippet.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 22:17

> du kan f.eks. bruge Boxee ... jeg bruger dog min til EyeTV for det meste
> og den har jo sit eget interface. Og alle mine DVD'er er rippet.

Har lige været inde og kigge på eye tv, men det er jo mange ting.
Hvordan bruger du det i forbindelse med mediecenter ? Kan du få dit alm
antennesignal koblet til og bruge den som HDD recorder ?

Kan sgu ikke helt gennemskue hvordan man kan få det til at spille med et
antennesignal, og en skærm samtidig.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 22:22

> [...]
> antennesignal koblet til og bruge den som HDD recorder ?
>
> Kan sgu ikke helt gennemskue hvordan man kan få det til at spille med et

Den boks jeg har er en DVB-C boks* med dekoder kort læser og passtought
antenne stik så jeg kan route antenne signalet videre til mit fjernsyn
som også har DVB-C dekoder.

Som regel står den bare og optager, komprimerer til Apple TV format,
syncer til min server som så syncer til AppleTV.

/thomas

* EyeTV 610 som ikke bliver lavet mere ... Terratech har dog en boks der
ligner.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-10 01:02

> [...]
>
> Som regel står den bare og optager, komprimerer til Apple TV format,
> syncer til min server som så syncer til AppleTV.

Det vil sige, at hvis man optager film fra TV med EytTV til sin Mac, så
kan den optagne film streames til en AppleTV, der så kan vise den på
fjernsynet? Vi optager nemlig meget sjældent noget her i huset, så selv
om det måske er en mere bøvlet løsning, så vil det være fint for os.
Er der også en måde at putte en DVD i sin Mac og få den overført
til AppleTV? Man kunne selvfølgelig slutte sin Mac direkte til sit
fjernsyn, men vi bruger bærbare Macs her i huset, og det er jo rart med
en trådløs løsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-10 08:33

> Det vil sige, at hvis man optager film fra TV med EytTV til sin Mac, så
> kan den optagne film streames til en AppleTV, der så kan vise den på
> fjernsynet?

Ikke "live" ... det skal optages og så konverteres før det kan afspilles
på AppleTV

> [...]
> om det måske er en mere bøvlet løsning, så vil det være fint for os.
> Er der også en måde at putte en DVD i sin Mac og få den overført

Ikke uden at konvertere ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-10 23:48

> Ikke "live" ... det skal optages og så konverteres før det kan afspilles
> på AppleTV

> Ikke uden at konvertere ..

Ok, og det der konvertering, det er noget, der tager lang tid, ikke? Jeg
har hørt noget med "natten over" for en film. Man kan altså ikke bare
leje en film hos Blockbuster og så se den, når man kommer hjem. Måske er
det så bedre at slutte en Mac direkte til fjernsynet på en eller anden
måde og så afspille DVD'en på Mac'en. Det var mere for den trådløse
overførsel, jeg var interesseret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 23:49

Hej,

> [...]
> leje en film hos Blockbuster og så se den, når man kommer hjem. Måske er
> det så bedre at slutte en Mac direkte til fjernsynet på en eller anden

Du kunne også bare købe en DVD-afspiller...

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-10 23:56

> Du kunne også bare købe en DVD-afspiller...

Ja ja, det er da også rigtigt. Vi har skam en DVD-afspiller, og den har
kostet hele kr. 278,- i Netto. Desværre opførte den sig lidt mærkeligt
forleden, så jeg tror, den er ved at gå i stykker. Jeg går bare lidt og
lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 23:58

> [...]
> lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
> løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.

AppleTV er helt klart den "elegante" løsning ... hvis du kan leve med
begræsningerne + de krumpring der skal til for at få indhold på den...

En Mac Mini er nemlig stadig "bare" en computer sat til dit fjernsyn ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 23:59

Hej,

> forleden, så jeg tror, den er ved at gå i stykker. Jeg går bare lidt og
> lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
> løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.

Ja, det er ikke så nemt igen. Hvis du selv gider rode med det, så en Mac
Mini med passende software monteret på væggen under/ved siden af
fladskærmen.

Alternativt kan du jo købe et færdigbygget mediecenter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-10 00:53

> [...]
> fladskærmen.
>
> Alternativt kan du jo købe et færdigbygget mediecenter.

Sagen er, at jeg drømmer lidt om at købe et B&O fjernsyn. Jeg kan godt
lide B&O. Det er et traditionsrigt, dansk firma, og jeg kan godt lide
deres filosofi. Betjeningskomforten er suveræn. Jeg har aldrig set en
fjernbetjening, der er så god. Det er også sympatisk, at der ikke bare
kommer nye modeller hele tiden, men kompatibiliteten bagud er næsten
altid sikret. Jeg mener, deres fjernbetjening må være omkring tyve år
gammel nu, og man kan stadig købe den, og den virker til både nye og
gamle fjernsyn.
Mit problem er, at jeg måske godt kan få mig selv til at ofre et
B&O fjernsyn. Jeg har bare lidt svært ved at give kr. 12.000,- for en
B&O harddiskoptager, når der går uger eller måneder mellem, vi optager
noget. Det samme gælder DVD-afspilleren. B&O laver slet ikke en
DVD-afspiller. I stedet skal man købe et af deres stereoanlæg og bruge
drevet i det. Ud af hovedet mener jeg, sådan et anlæg koster over kr.
25.000,-. Og det er uden højttalere. De koster også en formue, hvis man
da ikke vil bruge dem i fjernsynet. Og man kan ikke købe almindelige
højttalere, for B&O's har indbygget effektforstærker.
Man kan selvfølgelig købe en almindelig DVD-afspiller og en
harddiskoptager. Ud over, at det ikke vil se videre elegant ud, så vil
det nok ikke spille så godt sammen med fjernsynet betjeningsmæssigt.
Hver af de andre enheder vil også blive leveret med sin egen
fjernbetjening med en håbløs ergonomi sammenlignet med B&O's. Jeg har
set mediecentre hos bekendte med tre fjernbetjeninger eller mere, og jeg
er ikke imponeret. Jeg vil bare gerne have et fjernsyn med indbyggede
højttalere, der gerne må være i stereo. Så vil jeg have et DVD-drev og
en mulighed for at optage, men begge disse vil ikke blive brugt særlig
tit. Jeg kan sagtens optage på computeren med EyeTV, og det kan
konverteres til iTunes og sendes til AppleTV. Problemet er så DVD'erne.
Nå, vores gamle B&O fra før fladskærmen holder da endnu, så jeg har lidt
tid til at overveje mulighederne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 01:02

Hej,

> Sagen er, at jeg drømmer lidt om at købe et B&O fjernsyn. Jeg kan godt
> Mit problem er, at jeg måske godt kan få mig selv til at ofre et
> B&O fjernsyn. Jeg har bare lidt svært ved at give kr. 12.000,- for en

Tjah, du vil gerne have - men er for nærig. Så må du jo bare indstille
dig på den situation.

> Hver af de andre enheder vil også blive leveret med sin egen
> fjernbetjening med en håbløs ergonomi sammenlignet med B&O's. Jeg har
> set mediecentre hos bekendte med tre fjernbetjeninger eller mere, og jeg

Jeg har aldrig set mediecentre med 3 fjernbetjeninger - det lyder lidt
underligt.

Hvis dit største problem er fjernbetjeninger, så kan du i dag købe en
universalfjernbetjening, som erstatter dem. De fås med indbyggede
farveskærm, osv. osv.

> er ikke imponeret. Jeg vil bare gerne have et fjernsyn med indbyggede
> højttalere, der gerne må være i stereo.

Det er en anden måde at sige på, at du gerne vil have dårlig lyd. Det er
ikke noget problem at få.

> Så vil jeg have et DVD-drev og
> en mulighed for at optage, men begge disse vil ikke blive brugt særlig
> tit.

Du snakker meget om ledninger og at det ser grimt ud. Du kunne købe et
skab og komme tingene ind i?

Der findes uanede varianter af "tv-bænke" til det formål. Du kan gå ind
i et almindeligt møbelhus og købe en med indbygget IR-blaster, osv.

> Jeg kan sagtens optage på computeren med EyeTV, og det kan
> konverteres til iTunes og sendes til AppleTV. Problemet er så DVD'erne.

Eller så kunne du, som jeg foreslog, købe et færdigt mediecenter. De kan
fås så de kan optage, afspille DVD-film, vise TV - og gøre det med een
fjernbetjening. Hvis du vælger det rigtige fjernsyn kan du endda sætte
det hele i et skab et vilkårligt sted i stuen og ikke have andre kabler
end strøm til fjernsynet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-10 01:31

> Tjah, du vil gerne have - men er for nærig. Så må du jo bare indstille
> dig på den situation.

Det synes jeg er lidt urimeligt. Det er vel forståeligt nok, at man ikke
vil ofre alverden på et apparat, man kun bruger sjældent. Hvis jeg så
DVD dagligt, hvis jeg systematisk optog flere tv-serier, som jeg så og
genså, så ville jeg naturligvis gå op i at have nogle gode og avancerede
apparater til det brug.

> Jeg har aldrig set mediecentre med 3 fjernbetjeninger - det lyder lidt
> underligt.

Vi lejede et sommerhus i Spanien forrige år. Der var en til at betjene
selve fjernsynet, en til tuneren til satellitten og en til en anden
tuner, som var til kabelnettet. Der var ikke surroundsound.
Et par af vores gode bekendte gav kr. 50.000,- for et anlæg med
Bose sorround-højttalere for et par år siden. Der var en til fjernsynet,
en til lyden og en til DVD'en, hvad jeg lige husker. Han kunne ikke selv
finde ud af at betjene det. Lyden var ikke imponerende, og billedet var
grimt, groft og kornet. Jeg håber, det er blevet bedre med digitalt
signal.

> Hvis dit største problem er fjernbetjeninger, så kan du i dag købe en
> universalfjernbetjening, som erstatter dem. De fås med indbyggede
> farveskærm, osv. osv.

Mmmmm. Den er sikkert også pæn med få knapper og let at betjene

> Det er en anden måde at sige på, at du gerne vil have dårlig lyd. Det er
> ikke noget problem at få.

Jeg synes nu, lyden er glimrende. Især fra B&O. Den danske hjemmeside
flatpanels.dk testede et forrige år og var imponeret over lyden. Det er
klart, at man kan opnå noget langt bedre, hvis man vil have en masse
mere udstyr med løse højttalere osv. Det er jeg bare ikke interesseret
i. Omvendt er jeg sikker på, at der er områder, hvor du er tilfreds med
noget middelmådigt, mens jeg ofrer mere for at få noget lækkert. Sådan
er vi heldigvis forskellige.

> [...]
> fjernbetjening. Hvis du vælger det rigtige fjernsyn kan du endda sætte
> det hele i et skab et vilkårligt sted i stuen og ikke have andre kabler

Du har da sikkert ret. Alle dine forklaringer minder mig bare om før i
tiden, hvor Windows-folk og tidligere DOS-folk hårdnakket hævdede, man
kunne sætte en pc op til at være lige så praktisk og let at bruge som en
Mac. Før i tiden var det et meget væsentligt argument. Når man
fremhævede nogle fordele ved en Mac, så kunne en pc altid sættes op på
samme måde. Jeg synes bare aldrig rigtigt, det var helt det samme.
I hvert fald er jeg glad for at få lidt input fra nogen, der ved
mere om fjernsyn end mig. Det giver mig da lidt at tænke over. Det kan
dag godt være, jeg er for stiv og gammeldags. Man kunne jo også gå ind
til f.eks. Hi-Fi Klubben og købe et mediecenter med det hele, som du
foreslår.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 01:49

Hej,

> Det synes jeg er lidt urimeligt. Det er vel forståeligt nok, at man ikke
> vil ofre alverden på et apparat, man kun bruger sjældent. Hvis jeg så

Ja, det er forståeligt nok - det har jeg da heller ikke anfægtet. Du
siger bare at du godt kunne tænke dig et smart B&O-system, men du vil
ikke betale det, det koster. Så er den jo ikke længere

Enten må du betale det drømmesystemet koster, eller også må du affinde
dig med det næstbedste.

> Vi lejede et sommerhus i Spanien forrige år. Der var en til at betjene
> selve fjernsynet, en til tuneren til satellitten og en til en anden
> tuner, som var til kabelnettet. Der var ikke surroundsound.

Ja, men der var jo netop heller ikke et mediecenter.

> [...]
> finde ud af at betjene det. Lyden var ikke imponerende, og billedet var
> grimt, groft og kornet. Jeg håber, det er blevet bedre med digitalt

Det er vel ikke så overraskende, at man kan købe meget dyre ting, som
ikke nødvendigvis er supergode. Samtidigt er det relativt nemt at
ødelægge god lyd ved at montere, placere og indstille udstyret forkert.
Medmindre man er en meget engageret amatør, så skal man være
professionel for at kunne gøre sådan noget.

Med andre ord så overrasker det mig ikke at du kan komme med dårlige
eksempler. Jeg siger at du kan få en løsning med 1 fjernbetjening. Det
bliver jo ikke mindre rigtigt af, at man også kan få løsninger med 8
fjernbetjeninger.

> Mmmmm. Den er sikkert også pæn med få knapper og let at betjene

"Pæn" og "let" er nogle af de mest subjektive beskrivelser i ordbogen.
Men ja, hvis vil betale det, det koster, kan du godt købe pæne
fjernbetjeninger med få knapper som er lette at betjene.

Har du egenligt undersøgt markedet eller prøvet en af de her
fjernbetjeninger før du afviser dem?

> Jeg synes nu, lyden er glimrende. Især fra B&O.

Det er jo meget subjektivt. Rigtigt mange mennesker kan ikke skelne god
lyd fra dårlig lyd. Kun dårlig lyd fra rigtig dårlig lyd

Hvis du spørger dem som ved noget om lyd og som går op i god lyd - så
vil du enstemmigt få at vide, at det får man ikke med højttalere
indbygget i tv'et. Heller ikke selvom der står B&O på fronten.

Spørgsmålet er så om du overhovedet har brug for god lyd. Hvis du ikke
har brug for super god lyd, så har du jo netop ikke grund til at
investere i store surround-anlæg med masser af tykke ledninger og en
fjernbetjeninger med 140 knapper.

> [...]
> i. Omvendt er jeg sikker på, at der er områder, hvor du er tilfreds med
> noget middelmådigt, mens jeg ofrer mere for at få noget lækkert. Sådan

Jeg ved ikke helt hvordan du fandt ud af, hvad jeg har ofret noget på.
Der kunne jo fint stå et B&O fjernsyn med indbyggede højttalere i min stue.

> Du har da sikkert ret. Alle dine forklaringer minder mig bare om før i
> tiden, hvor Windows-folk og tidligere DOS-folk hårdnakket hævdede, man

Jeg foreslår dig at købe et færdigt mediecenter. Et af dem som man
køber, pakker ud af papæsken, sætter strøm til - og færdig. Og så siger
du, at det nægter du at tro på, fordi det lyder for godt til at være sandt?

Eller at jeg skulle være en slags anti-B&O mand som er fortaler for
løsninger som ikke lever op til B&O-standard?

For mig at se lyder det som om du allerede har bestemt dig for, at B&O
er det eneste rigtige, eneste pæne, eneste lette system. Det kan jeg
sagtens forstå. Hvis du så synes behovet er efter det, så køb det!

Det billigste er helt at undlade at se TV og DVD. Det er sikkert også
det sundeste, og så giver det en masse ekstra fritid.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-10 12:24

> [...]
> ikke betale det, det koster. Så er den jo ikke længere
>
> Enten må du betale det drømmesystemet koster, eller også må du affinde

Hvis det var drømmesystemet, så ville jeg da bare købe det
Jeg vil bare gerne have et B&O fjernsyn, og så skal jeg have muligheden
for at se DVD og optaget film en gang imellem. Her leder jeg så efter en
løsning med et rimeligt kompromis mellem pris, komfort, ydelse osv.

> Ja, men der var jo netop heller ikke et mediecenter.

Ja, jeg tror, jeg lige i starten misforstod det med medienter. Jeg
tænkte bare på noget nymodens fladskærm med en masse apparater og måske
4-5 højttalere.

> [...]
> eksempler. Jeg siger at du kan få en løsning med 1 fjernbetjening. Det
> bliver jo ikke mindre rigtigt af, at man også kan få løsninger med 8

Som almindelig forbruger kan jeg jo dårligt gøre andet end at se de
løsninger, jeg støder på, når jeg færdes rundt om hos privatpersoner, i
firmaer og også lidt i butikker. Jeg må jo gå ud fra, at det er
nogenlunde repræsentativt for, hvad der findes. Det er vel ikke sådan,
at jeg kun færdes hos nogle ufatteligt dumme mennesker, der alle er
blevet snydt af en sælger til at købe noget værre skidt til en høj pris.
Ja det kan selvfølgelig godt være, at jeg ikke er så selektiv med min
omgangskreds

> Jeg ved ikke helt hvordan du fandt ud af, hvad jeg har ofret noget på.
> Der kunne jo fint stå et B&O fjernsyn med indbyggede højttalere i min stue.

Du siger jo, at lyden fra indbyggede højttalere er dårlig, mens jeg
synes, den er fin. Det er jo fint nok, at man er kræsen og gerne vil
have noget lækkert. Den slags udtalelser kan bare hurtigt komme til at
virke arrogante. Det er jo ikke alle, der har råd til at købe det
bedste. Der var også engang en her i gruppen, der sagde, at skærme til
under kr. 10.000,- er skodskærme (det er mange år siden). Jeg ved
naturligvis ikke, hvad du har i stuen, men det lyder som om, du gerne
vil ofre penge på eksterne højttalers osv. for at få bedre lyd. Til
gengæld kan det jo være, at du synes, en cykel til kr. 3.000,- er en fin
cykel, mens jeg er lidt af en cykelentusiast og gerne vil have bedre
cykler. Sådan er vi så forskellige, men derfor skal man jo have
forståelse for, at billigere produkter trods alt i de fleste tilfælde
tjener deres formål, og de fleste er godt tilfredse med dem.

> Jeg foreslår dig at købe et færdigt mediecenter. Et af dem som man
> køber, pakker ud af papæsken, sætter strøm til - og færdig. Og så siger
> du, at det nægter du at tro på, fordi det lyder for godt til at være sandt?

Som sagt misforstod jeg vist det med mediecenter i starten. Du har nok
ret i, at det kan være en praktisk løsning.

> [...]
> er det eneste rigtige, eneste pæne, eneste lette system. Det kan jeg
> sagtens forstå. Hvis du så synes behovet er efter det, så køb det!

Jeg kan godt lide filosofien bag B&O's produkter, ligesom jeg godt kan
lide filosofien bag Apples produkter. De har en elegance og en
betjeningsvenlighed, der er uovertruffen. Bare sådan en detalje som, at
man kan trykke på fjernbetjeningen til fjernsynet, mens den ligger på
bordet. De fleste andre fjernbetjeninger, jeg er stødt på, skal man tage
op i hånden og omhyggeligt pege hen mod fjernsynet. Det er altså noget
mere bøvlet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 14:46

Hej,

> [...]
> for at se DVD og optaget film en gang imellem. Her leder jeg så efter en
> løsning med et rimeligt kompromis mellem pris, komfort, ydelse osv.

Her vil jeg igen foreslå det, jeg skrev oprindeligt... køb fx et færdigt
mediecenter eller en Mac Mini, hvis du har mod på selv at installere
noget software og rode med det.

> [...]
> blevet snydt af en sælger til at købe noget værre skidt til en høj pris.
> Ja det kan selvfølgelig godt være, at jeg ikke er så selektiv med min

Jeg har ikke sagt at det er dumme mennesker - det er noget, du selv
vælger at "læse mellem linjerne". Det her er bare et rent gæt, men måske
er gennemsnitsalderen i din omgangskreds højere end min - det kunne
måske være en forklaring?

Jeg har i hvert fald ofte set løsninger med 1 fjernbetjening (om det så
er færdigkøbte systemer eller brug af universalfjernbetjeninger) hos
"helt almindelige familier". Og der er altså ikke tale om "helt
almindelige familier" som tilfældigvis består af medarbejdere fra Fona
eller Hifi-klubben.

Mange køber jo deres AV-udstyr som knopskydninger forstået på den måde,
at de først tager i Fona og køber et fjernsyn og en VHS-afspiller. Så 3
senere tager de en DVD-afspiller med hjem fra Bilka og kobler til. Et
par år efter køber de en DVB-T tuner... og så kommer der lige en Wii
til, og så falder man over en billig Bluray-afspiller i Expert, osv.
Hvis man handler ind på den måde er man jo hverken dum eller snydt til
at købe noget værre skidt. Man får bare 16 fjernbetjeninger ud af det,
medmindre man gør noget aktivt for at forhindre det.

> Du siger jo, at lyden fra indbyggede højttalere er dårlig, mens jeg
> synes, den er fin. Det er jo fint nok, at man er kræsen og gerne vil

Det kommer jo an på hvad ens referenceramme er. Det eneste jeg forsøgte
at sige er sådan set, at det du spørger om - indbyggede højttalere
"gerne i stereo" er det minimale du kan få. Du kan ikke få ringere - man
sælger ikke fjernsyn med mono-lyd i dag.

> have noget lækkert. Den slags udtalelser kan bare hurtigt komme til at
> virke arrogante. Det er jo ikke alle, der har råd til at købe det
> bedste.

Jeg går ikke så forfærdeligt meget op i om jeg det lyder arrogant, hvis
jeg mener det er rigtigt. Det er jo ikke sagt for at nedgøre dem, der
har valgt at bruge et fjernsyn med mono-lyd. Jeg synes bare det er
dårlig lyd.

> under kr. 10.000,- er skodskærme (det er mange år siden). Jeg ved
> naturligvis ikke, hvad du har i stuen, men det lyder som om, du gerne
> vil ofre penge på eksterne højttalers osv. for at få bedre lyd.

Nej, overhovedet ikke. Jeg er ganske tilfreds med dårlig lyd fra et par
sølle indbyggede højttalere, når jeg skal se TV.

> [...]
> forståelse for, at billigere produkter trods alt i de fleste tilfælde
> tjener deres formål, og de fleste er godt tilfredse med dem.

Det svarer lidt til når Erik vælger at bruge en 15 år gammel Mac med OS
9. Jeg er sikker på at Erik synes det tjener hans formål og er mere end
godt tilfreds med maskinen. Jeg synes dog stadig det er en dårlig
løsning. Det er jo en helt nøgtern betragtning.

Det betyder ikke nødvendigvis at jeg så samtidigt selv sidder som en
eller anden feinschmecker med en 8-core Nehalem Mac Pro med 32 GB RAM og
8 TB lagerplads.

> [...]
> bordet. De fleste andre fjernbetjeninger, jeg er stødt på, skal man tage
> op i hånden og omhyggeligt pege hen mod fjernsynet. Det er altså noget

Jeg forsøger bare at sige, at jeg tror der er produkter på markedet du
ikke kender til, som vil kunne hjælpe dig til en god løsning til en
lavere pris end det system, du ikke vil ofre pengene på.

Der findes altså rigtigt gode universalfjernbetjeninger som man kan
betjene selvom de ligger på bordet. Faktisk kan du få
universalbetjeninger som virker via radio-signaler istedet for infrarøde
direkte igennem skabe og hvad du ellers måtte have af forhindringer i
din stue.

Prøv fx at tage et kig på Loewes nye mediacenter. Der står ikke B&O på
fronten, men det er altså stadig elegant, betjeningsvenligt, osv.

I øvrigt så skrev du meget om kabler, hvor jeg foreslog en trådløs
løsning. Du slår det hen med at B&O nok alligevel er bedre. Vidste du at
B&O (mig bekendt) slet ikke har en trådløs løsning?

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-10 23:26

> [...]

> ikke kender til, som vil kunne hjælpe dig til en god løsning til en
> lavere pris end det system, du ikke vil ofre pengene på.

Tak for en lang og frugtbar diskussion. Mit udgangspunkt var egentlig
bare, at jeg havde set et (eller to) B&O fjernsyn, jeg godt kunne tænke
mig, når vores nuværende skal skiftes. Jeg synes bare ikke, vores
beskedne behov for DVD og at optage udsendelser fra fjernsynet
retfærdiggør investeringen i B&O's dyre apparater til dette formål. Vi
er heller ikke interesseret i at møblere vores stue om for at få plads
til det stereoanlæg, man skal købe for at få B&O's løsning, da de ikke
laver en separat DVD-afspiller. Jeg har derfor overvejet mulige
alternativer og heriblandt AppleTV, som ikke fylder meget. Jeg kan
forstå, det er praktisk til mange ting, men måske ikke lige til at se
DVD-film.
Du har ret i, at jeg slet ikke kender de mange produkter, der er
på markedet. Jeg var nede i Føtex i går. De havde en BlueRay-afspiller
fra Philips til kr. 899,-. Det er jo billigt. De havde også to Prosonic
DVD-afspillere til kr. 499,-, som var ganske små, diskrete og kunne
hænge på væggen. Vi ser trods alt DVD ret sjældent. Måske kunne man leve
med at tage en separat fjernbetjening frem ved de lejligheder. Det gør
vi f.eks. nu. Der findes altså meget på markedet, og det kan jo fås
meget billigt nu om dage. Jeg kan stadig (omend svagt) huske, da en
videopbåndoptager kostede kr. 10.000,-, og båndene kostede kr. 400,-.

> [...]
> B&Os almindelige fjernbetjening. Nu kan du "skyde" direkte igennem skabe
> og hvad du ellers måtte have af forhindringer i din stue.

Igen et eksempel på et produkt, jeg ikke kender. Jeg husker nu mine
forældres første fjernbetjening (i 70'erne), som var fra Philips. Den
brugte også "lyd" af en art, og den var ikke ret god. Siden gik alle
fabrikanter mig bekendt over til infrarød. Omvendt var de infrarøde
fjernbetjeninger til biler ikke videre praktiske, da man skulle pege mod
sensoren over bakspejlet.

> Prøv fx at tage et kig på Loewes nye mediacenter. Der står ikke B&O på
> fronten, men det er altså stadig elegant, betjeningsvenligt, osv.

Jeg kan bare godt lide B&O, ligesom jeg kan lide Apple. Det er noget
med, at jeg godt kan lide filosofien bag produkterne, hvor man prøver at
gøre det hele mere enkelt frem for at gøre det hele teknisk og
kompliceret. Jeg synes også, at B&O er en del af den danske... - hvad
skal man sige? Kulturarv er så stort et ord. B&O er i hvert fald en
eksponent for det verdensberømte danske design. Det er ikke fordi, vores
hjem er fyldt med designermøbler, men jeg kan nu egentlig godt lide, at
hvis man får besøg fra udlandet, så har man noget klassisk dansk i sit
hjem.

> I øvrigt så skrev du meget om kabler, hvor jeg foreslog en trådløs
> løsning. Du slår det hen med at B&O nok alligevel er bedre. Vidste du at
> B&O (mig bekendt) slet ikke har en trådløs løsning?

Jeg er bare så vant til, at trådløst er lig dårlig kvalitet indenfor
f.eks. hi-fi. Det gælder f.eks. trådløse hovedtelefoner og højttalere.
Måske passer det ikke mere i vores digitale verden. Jeg har da alle
vores computere på trådløst netværk, og det fungerer fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 23:56

Hej Henrik,

Du vil gerne have B&O. Du vil ikke have andet.

Hvorfor så skrive om det i en Mac-gruppe?

> [...]
> Siden gik alle
> fabrikanter mig bekendt over til infrarød. Omvendt var de infrarøde

Jeg ved ikke om jeg mistolker dig. Men hver gang jeg foreslår noget, så
skriver du tilbage at det "nok" er noget som ikke er særligt godt. Er du
egentligt interesseret i at få noget foreslået?

> Jeg kan bare godt lide B&O, ligesom jeg kan lide Apple. Det er noget
> med, at jeg godt kan lide filosofien bag produkterne, hvor man prøver at

Og du kan ikke lide filosofien bag Loewe eller hvad?

> kompliceret. Jeg synes også, at B&O er en del af den danske... - hvad
> skal man sige? Kulturarv er så stort et ord. B&O er i hvert fald en
> eksponent for det verdensberømte danske design.

Hvis dit kriterie for valg af TV, osv. er, at det skal være dansk - ja,
så finder du nok ikke noget bedre end B&O.

> Jeg er bare så vant til, at trådløst er lig dårlig kvalitet indenfor
> f.eks. hi-fi. Det gælder f.eks. trådløse hovedtelefoner og højttalere.

Tjah, hvis du automatisk synes at alle forslag nok er dårlig kvalitet,
så er det jo nemt at tage en beslutning om, hvad man skal købe.

Prøv at se på fx et TV som Sonys ZX1 model. Det er en 2008-model, så det
er ikke noget "supernyt". Her overfører man billed/lyd trådløst og digitalt.

De helt nye løsninger er sådan noget som fx Phillips Wireless HDTV link.
Det overfører dit signal i full HD trådløst over en afstand på op til 20
meter - det burde være nok i de fleste stuer.

Og nej, det betyder ikke dårlig kvalitet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-10 00:32

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Du vil gerne have B&O. Du vil ikke have andet.

Vi har masser af fjernsyn, der ikke er B&O. Det er bare, når det skal
stå i stuen, så må det også gerne være lidt lækkert.

> Hvorfor så skrive om det i en Mac-gruppe?

Det var sådan set AppleTV's funktioner, jeg spurgte om

> Jeg ved ikke om jeg mistolker dig. Men hver gang jeg foreslår noget, så
> skriver du tilbage at det "nok" er noget som ikke er særligt godt. Er du
> egentligt interesseret i at få noget foreslået?

Det var bestemt ikke min mening. Jeg vil gerne have nogle forslag. Jeg
forsøger blot at fortælle nogle små anekdoter Som jeg nævnte, så
var det et stort fremskridt, at man holdt op med at bruge infrarøde
fjernbetjeninger til biler.

> Og du kan ikke lide filosofien bag Loewe eller hvad?

Jeg kender ikke Loewe, ud over at jeg har hørt navnet før, og
umiddelbart har jeg ikke noget forhold til det. Det er jo ikke det mest
udbredte mærke her i Danmark. Vi har vel alle sammen vores egne
preferencer, som vi ikke kan redegøre for. Det er et spørgsmål om smag,
og det kan jo ikke diskuteres, siger man.

> Hvis dit kriterie for valg af TV, osv. er, at det skal være dansk - ja,
> så finder du nok ikke noget bedre end B&O.

Det er bestemt ikke det eneste kriterie. Når jeg skal købe noget til et
femcifret beløb, så overvejer jeg det nøje og vurderer mange faktorer.
B&O er jo meget dyrt, så derfor er jeg da meget i tvivl. Som du nok har
gættet, er jeg ikke vildt kræsen med billede og lyd. Jeg har set mange
fladskærms-tv til få tusinde kroner, som faktisk var ganske glimrende.
Udseendet er jo også ganske smart nu om dage. Det er jo ikke længere
sådan, at B&O's fjernsyn skiller sig ud fra alle de andre. Stort set
alle fladskærme er jo enkle og stilrene i designet.

> Tjah, hvis du automatisk synes at alle forslag nok er dårlig kvalitet,
> så er det jo nemt at tage en beslutning om, hvad man skal købe.

Jeg siger jo bare, at det ligger så dybt i mig, at trådløs er lig
dårligere lyd. Når man har hørt det i mange år, er det svært at skifte
mening. Jeg skriver jo også, at det måske ikke gælder mere, nu hvor

> [...]
> meter - det burde være nok i de fleste stuer.
>
> Og nej, det betyder ikke dårlig kvalitet.

Det lyder da godt. Så var det jo også noget at overveje.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 00:40

Hej,

> Det var sådan set AppleTV's funktioner, jeg spurgte om

Det er selvfølgelig rigtigt

> Jeg kender ikke Loewe, ud over at jeg har hørt navnet før, og
> umiddelbart har jeg ikke noget forhold til det. Det er jo ikke det mest
> udbredte mærke her i Danmark. Vi har vel alle sammen vores egne

Det kommer jo an på hvad du sammenligner med, kan man sige. Hvis du
sammenligner med Sony, Phillips og Samsung som sælges i enhver Bilka,
Føtex og Fona - så er det ikke særligt udbredt, nej. I den skala er B&O
jo heller ikke særligt udbredt i Danmark.

Loewe er et mærke som er i samme klasse som B&O kan man sige.

> Det er bestemt ikke det eneste kriterie. Når jeg skal købe noget til et
> femcifret beløb, så overvejer jeg det nøje og vurderer mange faktorer.

Hvad med at kigge på nogen af konkurrenternes produkter så?

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 11:53

> [...]
> preferencer, som vi ikke kan redegøre for. Det er et spørgsmål om smag,
> og det kan jo ikke diskuteres, siger man.

Som en sidebemærkning kan jeg nævne at jeg lige har set Loeve. Det er
ALT for dyrt til min smag, men det er godt nok helt på BO højde i design
og kvalitet..

MVH

Jakob

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-10 09:40

On 03-03-2010 00:53, Henrik Münster wrote:

> [...]
> da ikke vil bruge dem i fjernsynet. Og man kan ikke købe almindelige
> højttalere, for B&O's har indbygget effektforstærker.

Det danske firma Lintronic laver en boks som kan konvertere f.eks. Beo4
remote signaler, så den kan styre f.eks. en Panasonic DVD-afspiller.

Du kan læse mere om den her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1239202728

Jesper \

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-10 12:24

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Det danske firma Lintronic laver en boks som kan konvertere f.eks. Beo4
> remote signaler, så den kan styre f.eks. en Panasonic DVD-afspiller.

> [...]

Tak. Jeg talte også engang med en B&O-forhandler, der sagde, at de godt
kunne "finde ud af noget", så man kunne bruge en almindelig
DVD-afspiller og den slags med et B&O fjernsyn. Måske var det sådan en,
han havde i tankerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-10 00:23

Henrik Münster skrev:

> [...]
> lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
> løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.

Så overvej også at køb en BluRay afspiller. Der skulle være nogen
rigtigt flotte film derude, og du kan jo godt lide at ting er i ORDEN!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 00:24

> Så overvej også at køb en BluRay afspiller. Der skulle være nogen
> rigtigt flotte film derude, og du kan jo godt lide at ting er i ORDEN!

og så kan man jo ligeså nemt købe en PS3 ...

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-03-10 07:00

> og så kan man jo ligeså nemt købe en PS3 ...

Hvordan er det med blæserstøj på sådan en fætter? Næppe så slemt som
en XBox360, håber jeg. Min DVD afspiller er helt lydløs, hvordan er
det med "almindelige" BD afspillere?

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 07:45

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Hvordan er det med blæserstøj på sådan en fætter?

Ikke noget jeg lægger mærke til når først filmen er igang ... men jeg
har ikke haft en dB meter hen over ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-10 01:12

> Så overvej også at køb en BluRay afspiller. Der skulle være nogen
> rigtigt flotte film derude, og du kan jo godt lide at ting er i ORDEN!

Jo, men samtidig kan jeg godt være lidt gammeldags og konservativ. Vi
har stadig det gamle 26" B&O analoge fjernsyn i stuen. Jeg skifter ikke
altid tingene ud, bare fordi der er kommet noget nyt. Det er også først
nu, hvor man kan få digitalt antennesignal, og hvor man er ved at have
fundet en standard (MPEG4), at det er ved at være tillokkende at købe en
fladskærm.
Børnene har en billig fladskærm til at spille på, og jeg har
selvfølgelig set mange fladskærme ude hos folk. Jeg må sige, at der er
både fordele og ulemper ved dem. De er ikke entydigt bedre end det
gammeldags fjernsyn, vi har.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 01:21

Hej,

> nu, hvor man kan få digitalt antennesignal, og hvor man er ved at have
> fundet en standard (MPEG4), at det er ved at være tillokkende at købe en
> fladskærm.

Så skal du nok lige klappe hesten lidt igen. DVB-T lever kun på lånt
tid. Indenfor forholdsvis få år skifter vi i Danmark sandsynligvis til
DVB-T2. I England er de allerede begyndt...

> [...]
> selvfølgelig set mange fladskærme ude hos folk. Jeg må sige, at der er
> både fordele og ulemper ved dem. De er ikke entydigt bedre end det

Man skal jo også huske at sammenligne æbler med æbler. Hvis man
sammenligner et ældre B&O fjernsyn til 25.000 kr. med et nyt Prosonic
til 2399 kr. i Bilka, er det ikke helt fair.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-10 01:39

> [...]

> tid. Indenfor forholdsvis få år skifter vi i Danmark sandsynligvis til
> DVB-T2. I England er de allerede begyndt...

Jeg havde nu tænkt mig at bruge DVB-C, men der er måske noget, jeg ikke
ved? Jeg orker ikke at følge med i al slags teknologi, og der sker hele
tiden noget nyt.

> Man skal jo også huske at sammenligne æbler med æbler. Hvis man
> sammenligner et ældre B&O fjernsyn til 25.000 kr. med et nyt Prosonic
> til 2399 kr. i Bilka, er det ikke helt fair.

Ja da, men de fleste siger jo, at B&O er alt for dyrt, så man må jo
kunne få noget langt billigere, der kan måle sig. Jeg tror da heller
ikke, alle de fladskærme, jeg ser rundt om hos folk, er billige. Der er
da mange anerkendte mærker imellem. Nogle af vores bekendte gav, som
nævnt andetsteds, kr. 50.000,- for et sæt med surround-højttalere osv.
for et par år siden. Er det ikke en pæn pris? Jeg kender også til et B&O
tv til kr. 75.000,-, hvor billedet heller ikke er helt pænt pga. analogt
antennesignal. Jo det er skarpt og har flotte farver, men der er hakker
i kanterne og billedet virker lidt groft.
Noget andet er, at vi faktisk har en B&O video, der kostede kr.
8.000,- for godt ti år siden. Vores DVD-afspiller fra Netto til kr.
278,- har et mindst 100 gange bedre billede. Så du har ikke helt ret i,
at man ikke kan sammenligne dyre mærkevarer med billige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 02:02

Hej,

> Jeg havde nu tænkt mig at bruge DVB-C, men der er måske noget, jeg ikke

Du får ikke DVB-C på dit antennesignal. DVB-C er kun til kabeltv.

> ved? Jeg orker ikke at følge med i al slags teknologi, og der sker hele
> tiden noget nyt.

Du kan ikke med den ene hånd skrive at du overvejer at købe nu, fordi
folk er blevet enige om en standard - og så med den anden hånd afvise
informationen om nye standarder med at der hele tiden sker noget nyt.

Så skal du jo bare erkende at du har lyst til at købe en fladskærm,
uanset hvad der måtte være af teknologier og standarder, og så gå ud og
købe den.

> Ja da, men de fleste siger jo, at B&O er alt for dyrt, så man må jo
> kunne få noget langt billigere, der kan måle sig. Jeg tror da heller

Der er mange, der siger dumme ting - det gør dem ikke rigtige (bare se
på politikerne). B&O fjernsyn er dyrere end gennemsnitsfjernsynet, men
det er så sandelig også bedre.

> ikke, alle de fladskærme, jeg ser rundt om hos folk, er billige. Der er
> da mange anerkendte mærker imellem.

Hvad er et anerkendt mærke for dig?
Langt de fleste "anerkendte mærker" har jo discount-produkter.

> Nogle af vores bekendte gav, som
> nævnt andetsteds, kr. 50.000,- for et sæt med surround-højttalere osv.
> for et par år siden. Er det ikke en pæn pris?

Det er da i hvert fald et beløb at give. Man kan bare ikke bruge
oplysningen til så meget i en rent saglig debat. Hvis man tager en 15 år
gammel Skoda og sælger den til 2 millioner, så er det jo stadig en 15 år
gammel Skoda.

> [...]
> antennesignal. Jo det er skarpt og har flotte farver, men der er hakker
> i kanterne og billedet virker lidt groft.

Det er jo meget almindeligt. Selvom det er svært med analogier, så er
det ligesom dem der bruger en halv million på et rigtigt flot køkken med
kobber og gasblus over det hele... for derefter at gå ned i REMA1000 og
købe en frossen bøf.

> [...]
> 278,- har et mindst 100 gange bedre billede. Så du har ikke helt ret i,
> at man ikke kan sammenligne dyre mærkevarer med billige.

Selvfølgelig kan man sammenligne - det var heller ikke det, jeg skrev.
Jeg siger bare, at du ikke kan afskrive "fladskærme" generelt, fordi du
fx synes at et Prosonic fladskærms-tv har dårligere billedkvalitet end
dit B&O billedrørs-tv.

Hvis du virkelig vil have den bedste billedkvalitet, så køb et
gammeldags billedsrørs-tv. Et af de rigtigt gode. De koster kassen. Det
ser hammergodt ud. Det fylder. De færreste vil have det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-10 07:31

Henrik Münster skrev:

> [...]
> lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
> løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.

Jeg faldt senere i tråden over at du ikke ser film og ikke optager
fjernsyn? Hvad skal du så bruge? Bare et, der viser hvad der er på DR2
og DR Ramasjang?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-10 09:24

> Jeg faldt senere i tråden over at du ikke ser film og ikke optager
> fjernsyn? Hvad skal du så bruge? Bare et, der viser hvad der er på DR2
> og DR Ramasjang?

He-he, nej vi ser skam andre kanaler. Vi er en familie med to børn, så
der er en del forskellige interesser. Vi ser også DVD en gang imellem,
så den mulighed vil vi ikke undvære. Vores yngste på 10 år fandt endda
videobåndet med "Dinosauerne" frem i går og så det. Man får jo DVD'er
forærende, der følger DVD'er med ugebladene, og det sker da, at vi lejer
en film. Vi lejede faktisk hele fem film sidste weekend, men der går
mange måneder imellem, vi lejer film. Vi samler heller ikke på film, som
jeg har indtryk af, at mange unge gør i dag. Det er endnu sjældnere, vi
optager film, men det sker da, der er en udsendelse, vi absolut vil se,
og hvor vi skal noget andet. Igen går der måneder imellem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-10 09:43

Henrik Münster skrev:

> [...]
> optager film, men det sker da, der er en udsendelse, vi absolut vil se,
> og hvor vi skal noget andet. Igen går der måneder imellem.

Jamen, så har du jo egentligt bare BRUG for en passende DVD-afspiller,
og behøver som sådan hverken fladskærm eller andet teknohejs.

Hvad du så har en ubændig LYST til derudover, er en helt anden sag

Personligt er jeg så fint tilfreds med billedkvaliteten på mit aldrende
Sony at det ikke haster med at udskifte det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 23:51

> Ok, og det der konvertering, det er noget, der tager lang tid, ikke? Jeg
> har hørt noget med "natten over" for en film.

Det kommer meget an på din computer. Hvis du har en 8 kernet mac pro så
tager en fuld film ca. 20-30 minutter.

En "normal" maskine dvs. en Core 2 Dou Macbook eller imac er nok ~3
timer .. +-

> [...]
> det så bedre at slutte en Mac direkte til fjernsynet på en eller anden
> måde og så afspille DVD'en på Mac'en. Det var mere for den trådløse

Hvis det er på den måde man ser sine film så er en Mini nok smartere.

Hvis man som herhjemme ikke lejer film, men derimod køber (tv serier for
det meste) så er det 100 gange smartere at rippe sit indhold en gang for
alle og så gemme skiverne væk i klædeskabet som "backup"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-10 00:20

Henrik Münster skrev:

> Ok, og det der konvertering, det er noget, der tager lang tid, ikke? Jeg

Prøv at lege lidt med Handbrake, og se hvad du når frem til.

Fra : KentBM

Dato : 28-02-10 22:01

Den 28/02/10 21.49, Thomas von Hassel skrev:
> ikke i ét kabel nej .. men du kan jo hive DVI-HDMI + optisk 5.1 lyd ud
> af f.eks. en mac mini og smide det i et fjernsyn .. eller en surround
> forstæker ..

Det er jeg klar over. Jeg bruge selv en ekstern 20" skærm på min MacBook
til film og internet-tv (DR) og optisk lyd til min surround reciever.

Jer har ikke selv brug for Apple TV (intet TV), men skal ledningsrodet
bringes i bund, så skal der altså bruges så få kabler som muligt.

Og med en Mac Mini er vi jo så tilbage i Pc verdenen, som ikke bare kan
styres fra din iPhone.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 22:09

> [...]

> bringes i bund, så skal der altså bruges så få kabler som muligt.
>
> Og med en Mac Mini er vi jo så tilbage i Pc verdenen, som ikke bare kan

"there's an app for that" ... der er 3-4 gode remote programmer til
iphone som også kan styre f.eks. frontrow

/thomas

Fra : Kent

Dato : 28-02-10 22:31

Den 28-02-2010 22:09, Thomas von Hassel skrev:
> "there's an app for that" ... der er 3-4 gode remote programmer til
> iphone som også kan styre f.eks. frontrow
Det var jeg ikke klar over. Jeg mangler en test-side for Apps til
iPhone. En top-3 inden for hver kategori. Men det er der vel også en App
til

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 22:32

<http://appshopper.com/>

Fra : Richard Thune

Dato : 03-03-10 15:08

D. 28/02/10 22.01 skrev "KentBM" <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> flg. i
artiklen 4b8ad993$0$273$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> bringes i bund, så skal der altså bruges så få kabler som muligt.
>
> Og med en Mac Mini er vi jo så tilbage i Pc verdenen, som ikke bare kan
Jo både itunes og eyetv kan styres fra iphone
RT

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 22:35

Hej,

> Og så er der vel ingen andre Apple-enheder, som kan sende både lyd og
> billede direkte til dit TV i et kabel (HDMI)?

Nu bliver der snakket en masse om ledningsrod osv. i denne her tråd, så
jeg vil lige sparke ind her (så skal ikke ses som et svar til dig), at
der findes en Y-ledning med optisk og DVI i den ene ende og HDMI i den
anden ende. Så kan man nøjes med at sætte et kabel i fjernsynet.

Fra : Lyrik

Dato : 03-03-10 05:09

On 2 Mar., 23:56, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> lurer på at købe en fladskærm, og så vil jeg gerne have en elegant
> løsning uden for mange apparater, ledninger og fjernbetjeninger.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg var virkelig overrasket da jeg så nevøens nye TV til
børneværelset. Det var et 23" Prosonic købt i Bilka for 2200,-

Det var 1920 x 1080, fuld HD. Der var indbygget DVD drev med slot-in.
Der var USB indgang. Nu havde jeg en stick i lommen med Blu-Ray BDMV
mapper og satte den i! Den spillede fuld opløsning Blu-Ray direkte på
TV!!!

Den havde DVB-C OG T og lovede at kunne optage dette TV direkte på en
memorystick! Det fik jeg dog ikke afprøvet. Billedet var i topkvalitet
og havde distanceret sig fra tidligere "low quality"

Havde jeg været i Steve Jobs sko havde jeg sagt:"Amazing!"

Forbløffende!
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 13:14

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> og havde distanceret sig fra tidligere "low quality"
>
> Havde jeg været i Steve Jobs sko havde jeg sagt:"Amazing!"

du er nem at imponere ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-10 21:22

jagge skrev:
> Jeg har kigget lidt på apple tv men kan sgu ikke rigtigt greje det
> produkt. Jo mere jeg kigger på det jo mere ufærdigt ser det ud.

Målgruppen er dem der vil leje film og se dem på fjernsynet. Herhjemme
kan man ikke leje film så her er det et flop, i USA sælger det vist
meget godt.

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 21:29

> Målgruppen er dem der vil leje film og se dem på fjernsynet. Herhjemme
> kan man ikke leje film så her er det et flop, i USA sælger det vist
> meget godt.

Ok det var også min fornemmelse men spekulerede på om der var noget jeg
overså.

Altså hvis jeg laver sådan en fake konto kunne den være interessant men
det hul lukker de jo nok på et tidspunkt, og så er den værdiløs. Den
ligner en ret tandløs mediacenter.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-10 21:47

jagge skrev:

> [...]
>
> Altså hvis jeg laver sådan en fake konto kunne den være interessant men
> det hul lukker de jo nok på et tidspunkt, og så er den værdiløs. Den

Ja. Du er ikke målgruppen. Lad være med at købe den.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 22:27

Hej,

> Altså hvis jeg laver sådan en fake konto kunne den være interessant men
> det hul lukker de jo nok på et tidspunkt, og så er den værdiløs. Den
> ligner en ret tandløs mediacenter.

Jeg har brugt "hullet" i flere år... jeg tror ikke de lukker det lige
her om hjørnet, så havde de nok gjort det for flere år siden.

Selv hvis det blev lukket, så er maskinen jo ikke værdiløs. Enten kan
man bruge den på andre måder, eller man kan bare få en bekendt i USA til
at oprette en konto for sig (eller betale nogen for at gøre det).

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 00:12

> [...]

> Jeg har brugt "hullet" i flere år... jeg tror ikke de lukker det lige
> her om hjørnet, så havde de nok gjort det for flere år siden.

Hej

Så bliver jeg lige nødt til at stille dig et par spørgsmål :0).

Hvordan er kvaliteten af de film man kan leje, taler vi i stil med HD
broadcast ?

Hvad med downloadhastighed. Jeg har en 7 gbit forbindelse, er lidt i
tvivl om det er ok ??

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 00:25

Hej,

> Hvordan er kvaliteten af de film man kan leje, taler vi i stil med HD
> broadcast ?

Apple tilbyder både HD-film og SD film, hvor HD-udgaverne så koster
ekstra. De alm. film er i en kvaliet der er lidt ringere end
DVD-kvalitet - men for det utrænede øje er der nok ikke den store
forskel. HD-filmene svarer i kvalitet til fx DR HD, hvis det er det, du
mener med broadcast. Det er kun 720p, så det vil ikke matche fx en af
film-betalingskanalerne på kabel-tv i 1080p.

> Hvad med downloadhastighed. Jeg har en 7 gbit forbindelse, er lidt i
> tvivl om det er ok ??

Tjah, hvis du vitterligt har en 7 Gbps forbindelse, så er det rigeligt!

Men skulle det nu ske, at det er en 7 Mbps forbindelse, så går det også.
Man kan jo downloade filmen før man ser den, hvis det skulle vise sig at
være et problem - men det burde det bestemt ikke være.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 00:49

> [...]
> mener med broadcast. Det er kun 720p, så det vil ikke matche fx en af
> film-betalingskanalerne på kabel-tv i 1080p.

OK men jeg vil nok være fint tilfreds med 720p. Hvad er standardprisen
for en 720p filmleje ?
> [...]
> Man kan jo downloade filmen før man ser den, hvis det skulle vise sig at
> være et problem - men det burde det bestemt ikke være.

He he du skal jo læse ikke hvad jeg skriver men hvad du tror jeg
skriver. Så ja det er jo en 7 mbps forbindelse jeg har ;0). Tak for
informationerne.

Hygge

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 01:01

Hej,

> OK men jeg vil nok være fint tilfreds med 720p. Hvad er standardprisen
> for en 720p filmleje ?

Hvis du tager en ny film som "The Hurt Locker" koster en 19.99$ at købe
i HD og 4.99$ at leje i HD. Den koster 14.99$ i køb i SD-kvalitet, og
3.99$ i leje.

En lidt ældre film som fx "Dune" (1998) kan købes for 9.99$ og lejes for
2.99$.

Apple kører også noget de kalder "Movies of the Week". Her kan du leje
en af de 3 udvalgte, ældre film for 0.99$ eller købe for 4.99$.

Hvis du vil se TV-serier i HD kan du fx købe en sæson (24 afsnit) af
House i HD for 59.99$ eller købe enkelte afsnit for 2.99$. I SD koster
en serie som fx Bones 39.99$ for en sæson eller 1.99$ per afsnit.

Med andre ord vil det koste ca. 27,50 kr. at leje en film i HD-kvalitet.
Det er ikke dyrt.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 01:09

> [...]

> en serie som fx Bones 39.99$ for en sæson eller 1.99$ per afsnit.
>
> Med andre ord vil det koste ca. 27,50 kr. at leje en film i HD-kvalitet.

Det har du sandelig ret i. Det er jo billigt. Den mulighed allene kan
gøre mig interesseret i en AppleTV.

Kan man købe de nye afsnit af lost ? det kan sgu få min kæreste med på
ideen ;0)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 01:14

Hej,

> Kan man købe de nye afsnit af lost ? det kan sgu få min kæreste med på
> ideen ;0)

Ja, det kan du godt. Du kan gratis hente ca. 7 HD-'afsnit' ned med
forskellige season recaps, osv. - og så kan du ellers hoppe direkte på
sæson 6 (den nyeste sæson). Det koster enten 49.99$ for at få alle
sæsonens afsnit eller 2.99$ per afsnit.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 01:09

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Med andre ord vil det koste ca. 27,50 kr. at leje en film i HD-kvalitet.
> Det er ikke dyrt.

Foriøvrigt hvor bøvlet er det der med at man skal købe "gavekort" hele
tiden ?

Hvor køber du henne ?

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 01:29

Hej,

> Foriøvrigt hvor bøvlet er det der med at man skal købe "gavekort" hele
> tiden ?

Tjah, det kommer vel an på dit temperament. Så vidt jeg husker kan du
købe dem i op til 200$ på eet gavekort. Så er det spørgsmålet hvor
hurtigt du får købt for 1100 kr. film.

Man skal dog lige være opmærksom på een ting som de ikke nævner i So Ein
Ding. Manden de interviewer fortæller at det ikke "skader nogen" for
"filmbranchen får jo deres penge". De har desværre overset en meget
væsentlig ting. Det er nemlig sådan, at mange af de gavekort som sælges
på nettet er _falske_ gavekort.

At gavekortet er falsk skal forstås på den måde, at det rent faktisk
virker - men der er ikke blevet betalt til Apple for det. Så kan man jo
selvfølgelig sige at man bare undlader at købe de falske gavekort - men
det er ret svært (umuligt faktisk) for meningmand at se forskel på et
ægte og et falsk gavekort. Du får jo bare en stribe tal på en email.

Et ret godt hint om at gavekortet er falsk er når de sælger gavekortene
til under deres pålydende værdi. Fx hvis du for 85$ kan købe et gavekort
som er 200$ værdi. Det betyder så at den HD-film fra før nu kan ses for
11,70 kr. Dog er det sikkert en form for pirateri/hæleri, da Apple ikke
får betaling.

> Hvor køber du henne ?

Man kan også bruge et helt alm. US creditcard, så jeg køber ikke gavekort.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 08:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det er nemlig sådan, at mange af de gavekort som sælges
> på nettet er _falske_ gavekort.

Det er også de falske gavekort der gør at de kan finde på at lukke din
konto ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 09:34

> Man kan også bruge et helt alm. US creditcard, så jeg køber ikke gavekort.

Ahh ok. Tak for de gode tips. Jeg vil bestemt gerne købe rigtige kort.
Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt over filmbranchens klynkeri i
denne sammehæng. Hvis der var en sådan DK store med de samme priser så
gad jeg da ikke låne en film af en ven og se den.

Er helt overbevist om at det ville fjerne rigtigt rigtigt meget
pirateri. Den filmbranche må tage sig sammen.

Men tak for dine tips, er lige pludselig blevet meget mere lun på et
Apple TV :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 09:43

> [...]
> pirateri. Den filmbranche må tage sig sammen.
>
> Men tak for dine tips, er lige pludselig blevet meget mere lun på et

Jeg ved at min download af f.eks. nye TV serier (Lost, 24 etc.) vil
falde til 0 hvis jeg kunne betale mig fra det via f.eks. iTunes Store
....*

/thomas

* jeg køber så dvd'en / bluray når jeg kan få fat i den .. så jeg synes
min karma konto er i plus.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 22:54

> [...]
> ...*

> * jeg køber så dvd'en / bluray når jeg kan få fat i den .. så jeg synes

Jeg er helt enig, den branche skal sgu bare holde op med at pive..

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:57

> Jeg er helt enig, den branche skal sgu bare holde op med at pive..

Jep ... da de langt om længe fandt ud af at de faktisk kunne bruge den
nye smarte teknolgi til at få _flere_ kunder i butikken var toget kørt

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:33

> Man kan også bruge et helt alm. US creditcard, så jeg køber ikke gavekort.

Hej Jens

Beklager at jeg bliver ved med at rode rundt i det men har svært ved at
greje hvad der er den bedste løsning for mig.

Derfor har jeg lige et par tillægsspørgsmål. Kan man med et US
creditcard købe gavekort som jeg senere ville kune bruge til at oprette
en konto med ? Jeg spørger da jeg har venner i US, så kunne jeg sikre
mig at alt gik rigtigt til ?

Hvis jeg nu dropper det her Apple TV kan jeg så med en sådan konto
købe/leje film og afvikle dem på min bærbare macbook -> plasmatv via
HDMI adapter ? Jeg går ud fra at det så skal afspilles via Itunes men
aner ikke om man får god kvalitet, men HDMI etc er vel digitalt så der
skulle vel ikke være kvalitetstab.

Når man lejer en serie eller lignende streamer man så, og når
streamingen er overstået så udløber lejen ? Altså som at se en
tv-udsendelse ? Kan man også købe afsnit på itunes til senere kigning ?

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 16:55

Hej,

> [...]
> creditcard købe gavekort som jeg senere ville kune bruge til at oprette
> en konto med ? Jeg spørger da jeg har venner i US, så kunne jeg sikre

Det kan du godt, ja. På den måde vil du være sikker på at det er ægte
gavekort, hvis du ellers kan stole på dine venner

> Hvis jeg nu dropper det her Apple TV kan jeg så med en sådan konto
> købe/leje film og afvikle dem på min bærbare macbook -> plasmatv via
> HDMI adapter

Ja, det kan du godt.

> Jeg går ud fra at det så skal afspilles via Itunes men
> aner ikke om man får god kvalitet, men HDMI etc er vel digitalt så der
> skulle vel ikke være kvalitetstab.

Forudsat at din MacBook er hurtig nok og dit TV kan finde ud af det, så
burde det være en fin kvalitet, ja (du behøver ikke bekymre dig, dit TV
kan ganske sikkert finde ud af det).

> Når man lejer en serie eller lignende streamer man så, og når
> streamingen er overstået så udløber lejen ? Altså som at se en
> tv-udsendelse ?

Nej, sådan fungerer det ikke. TV-serier kan kun købes.

Film kan man leje og her foregår det på den måde, at man enten henter
filmen ned på forhånd eller begynder at se den mens den downloader. Fra
du starter filmen første gang har du så 24 timer til at se den i. Hvis
du gider kan du se filmen flere gange indenfor de 24 timer. Man skal
påbegynde visningen af filmen indenfor 30 dage efter man har downloadet den.

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 17:02

> [...]
> du gider kan du se filmen flere gange indenfor de 24 timer. Man skal
> påbegynde visningen af filmen indenfor 30 dage efter man har downloadet den.

FEDT, tak for svarene. Det skal prøves af :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-10 06:12

jagge skrev:

> Hvad med downloadhastighed. Jeg har en 7 gbit forbindelse, er lidt i
> tvivl om det er ok ??

Hvis du ikke har skrevet forkert, tror jeg det er nok til det meste :)

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 09:35

> Hvis du ikke har skrevet forkert, tror jeg det er nok til det meste :)

He he ja desværre så var virkeligheden ret meget mere gennemsnitlig :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-02-10 22:30

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Altså hvis jeg laver sådan en fake konto kunne den være interessant men
> det hul lukker de jo nok på et tidspunkt, og så er den værdiløs. Den
> ligner en ret tandløs mediacenter.

Apple betegner selv AppleTV som en hobby, som de ikke mener endnu har
opfyldt sit fulde potentiale. Jeg er selv glad for mit, men jeg har
hacket det til at kunne spille film fra serveren i alle formater, så
det er ikke helt fair Jeg ved at mange er glade for at kunne
installere Boxee eller XBMC på den, men det bliver hardwaren altså
ikke stærk nok til at kunne afspille Full HD af.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 00:13

> [...]
> installere Boxee eller XBMC på den, men det bliver hardwaren altså
> ikke stærk nok til at kunne afspille Full HD af.

Ahh ok kan du så afspille DivX etc ? Funger det godt ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-03-10 15:26

> Ahh ok kan du så afspille DivX etc ? Funger det godt ?

Ja, det fungerer helt fint. Svjh er det Perian og mplayer, der bliver
installeret. Man kan så opsætte, om man vil anvende mplayer eller
Quicktime til at afspille de enkelte filtyper med. Det bliver også
muligt at mounte netværksdrev, så man kan hive alt det ind, der ligger
et andet sted i huset i forvejen.

Fra : jagge

Dato : 02-03-10 22:50

> [...]
> Quicktime til at afspille de enkelte filtyper med. Det bliver også
> muligt at mounte netværksdrev, så man kan hive alt det ind, der ligger

OK så begynder funktionaliteten jo at ligne noget.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:52

> OK så begynder funktionaliteten jo at ligne noget.

bare hav i mente at du nu beder hardwaren om at gøre mere end den er
beregnet/bygget til .. og det er altså ikke en supercomputer de har
smidt i dyret .. jeg mener det er en 1GHz intel fætter uden ret meget
ram ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 02-03-10 04:54

On 2 Mar., 09:33, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Ahh ok. Tak for de gode tips. Jeg vil bestemt gerne k be rigtige kort.
> Jeg kan ikke lade v re med at t nke lidt over filmbranchens klynkeri i
> denne sammeh ng.  Hvis der var en s dan DK store med de samme priser s
> gad jeg da ikke l ne en film af en ven og se den.
>
> Er helt overbevist om at det ville fjerne rigtigt rigtigt meget
> pirateri. Den filmbranche m tage sig sammen.
>
> Men tak for dine tips, er lige pludselig blevet meget mere lun p et
> Apple TV :0)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Se grundigt på disse specs fra Apple TV:
Understøttede videoformater
H.264 og beskyttet H.264 (fra iTunes Store): Op til 5 Mbps,
Progressive Main Profile (CAVLC) med AAC-LC-lyd op til 160 Kbps (maks.
opløsning: 1280 x 720 pixler ved 24 fps, 960 x 540 pixler ved 30 fps)
i .m4v-, .mp4- og .mov-format.

Den er så hårdt presset i kapaciteten at den kun akkurat kan klare
720p-og kun i 24 fps. sniger filmfilen sig op på 30 fps, så må den
straks formindske størrelsen til 960 x 540!

Filmudlejning er DRM-beskyttet med Microsoft DRM som kun kan spille
via en PC eller Microsoft Silverlight som kan spille via en PC eller
en Mac.
Den eneste online "videoudlejning" er de film du kan låne fra Pirate
Bay. De kan være Gigabytestore hvis de er 1080p og spiller bedst på TV
fra en USB-overførsel til en PS3. MKV efter en minutkort konvertering
til m2ts i TsMuxergui.
"BlockBuster" er billigere end onlineudlejning iøvrigt. 5 favorit-Blu-
Ray for 75 kroner i 6 dage. Samme pris for DVD.

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:44

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Den eneste online "videoudlejning" er de film du kan låne fra Pirate
> Bay.

Hej

Ikke forstået ??? Apple TV og Itunes med US konto er da netop online
videoudlejning. Kan ikke lige se din pointe.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 21:34

> [...]

> anden pc hvorfra man skal synce ens mediafiler, vil det så ikke sige at
> man skal have dem BÅDE på ens pc og på Apple TV ?

ja.

> Så kan jeg bare ikke
> se fidusen overhovedet.

Fidusen er at du kan synce dit indhold og så have din mac/pc slukket og
stadig have adgang til musik og film.

> Hvad med afspilning af DVD kan den det ?

kun hvis du ripper den med handbrake i forvejen ..

> Og er der ikke noget med at den heller ikke an afvikle fullHD ?

720p kan den klare ..

> Forsøger bare at forstå produktet :0).
>

> Man kan ikke optage med den, hvor er det lige et Apple TV er rigtigt
> smart ?

Tænkt på det som en stor stationær iPod ...

I Danmark er den lidt amuputeret fordi du ikke kan købe film og tv
serier som du f.eks. kan i USA og England.

Hvis du gider rippe alle dine film og tv serier så er det faktisk ret
smart.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-02-10 21:59

> Hvis du gider rippe alle dine film og tv serier så er det faktisk ret
> smart.

heh det gør jeg sgu nok ikke. Det der kunne få mig til at købe den er en
mockup US konto. Det kan jeg sgu godt se noget smart i men jeg ville
være bange for at den bliver lukket og så har jeg en ubrugelig Apple TV
:0)

Har du nogen ide om hvordan det ville virke med en macmini. Vil den være
god som "mediacenter" ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 22:03

> heh det gør jeg sgu nok ikke. Det der kunne få mig til at købe den er en
> mockup US konto. Det kan jeg sgu godt se noget smart i men jeg ville
> være bange for at den bliver lukket og så har jeg en ubrugelig Apple TV

Den vej vil jeg nok heller ikke gå ... jeg lever i håb at det kommer til
Danmark inden alt for længe ..

> Har du nogen ide om hvordan det ville virke med en macmini. Vil den være
> god som "mediacenter" ?

Det vil det ... fordelen ved Apple TV er at det "bare virker" ... med en
mini har du ikke helt den samme plug'n play oplevelse men tilgændeæld
kan du få den til at gøre flere ting ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 28-02-10 22:11

Den 28/02/10 21.58, jagge skrev:
> Har du nogen ide om hvordan det ville virke med en macmini. Vil den være
> god som "mediacenter" ?
Den vil vel være lige så god som en hvilken som helst anden Mac. Jeg
bruger min MacBook til DR Tv og radio fra nettet. Med en ekstern skærm,
som jo lige så godt kunne være et Tv, og optisk lyd ind i mit 5.1 anlæg.

En Mac Mini ville nok være smartere til dette, hvis det var noget der
skulle anskaffes.

--

Kent

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-03-10 22:09

> [...]
> serier som du f.eks. kan i USA og England.
>
> Hvis du gider rippe alle dine film og tv serier så er det faktisk ret

På Facebook er der en som sælger credit cards på fx. 30 dollars, som du
så kan shoppe for. Så kommer lejedlen til at virke i AppleTV.

Se min profil, hvis du vil finde ham.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:15

> På Facebook er der en som sælger credit cards på fx. 30 dollars, som du
> så kan shoppe for. Så kommer lejedlen til at virke i AppleTV.
>
> Se min profil, hvis du vil finde ham.

jep ... jeg har bare været lidt "iffy" ved at gøre det indtil nu ...
gider ikke købe falske gavekort ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-03-10 22:27

> jep ... jeg har bare været lidt "iffy" ved at gøre det indtil nu ...
> gider ikke købe falske gavekort ...
>
> /thomas

De er ikke falske mig bekendt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 22:38

Hej,

> De er ikke falske mig bekendt.

Problemet er bare, at du ikke har nogen måde at vide det på.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-03-10 08:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Problemet er bare, at du ikke har nogen måde at vide det på.

Det er da også ligemeget. Du betaler for en vare, du får et produkt.

Sælger er glad, Apple er glade og du er glad.

De eneste der går glip af noget her, er da de danske filmproducenter
fordi de sidder med fingeren oppe et vis sted og stadig overvejer hvad
de skal gøre.......

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 08:39

> [...]
>
> De eneste der går glip af noget her, er da de danske filmproducenter
> fordi de sidder med fingeren oppe et vis sted og stadig overvejer hvad

Hvis det er et falsk gavekort så er der jo _ingen_ der får nogen penge
.... jo udgiveren gør nok, men Apple bilver snydt.

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-03-10 08:47

> Hvis det er et falsk gavekort så er der jo _ingen_ der får nogen penge
> ... jo udgiveren gør nok, men Apple bilver snydt.
>
> /thomas

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan det virker, men du opretter en
adresse i USA som findes og så køber du med det kreditkort du har fået
oplyst. Kreditkort oplysningerne har du jo betalt for.

Ligesom at købe noget online i en dansk internetbutik.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-10 08:49

> [...]
> oplyst. Kreditkort oplysningerne har du jo betalt for.
>
> Ligesom at købe noget online i en dansk internetbutik.

Hvis du gør det med et US kredit kort ja. Men hvis du køber -gavekort-
er det en anden snak. Algoritmen til at generere gavekort-koder bliver
regelmæssigt brudt, og så er der koder i omløb som ikke er genereret af
Apple, men derimod af en smart mand i sin mors kælder.

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-03-10 14:13

> [...]
> regelmæssigt brudt, og så er der koder i omløb som ikke er genereret af
> Apple, men derimod af en smart mand i sin mors kælder.

Mig bekendt er det helt normale kredit kort ,du blot betaler en overpris
for og overprisen er så avancen for formidleren.

Kender en der bruger det og det fungerer fuldstændig som med ens eget
Dankort.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 14:29

Hej,

> Mig bekendt er det helt normale kredit kort ,du blot betaler en overpris
> for og overprisen er så avancen for formidleren.

Du blander ting sammen. Enten betaler du med et kreditkort - eller også
betaler du med et gavekort (som man så kan betale overpris for). Ud fra
de ting du skriver lyder det som om du mener gavekort.

Og her er det så sådan, at du kan komme til at købe falske gavekort uden
at vide det. Uanset om du betaler 85$ for et 200$ gavekort, eller du
betaler 225$ for et 200$ gavekort.

Hvis du har et amerikansk kreditkort kan du handle uden at betale
overpris og uden at risikere at handle med "falske penge".

Fra : jagge

Dato : 06-03-10 16:51

> På Facebook er der en som sælger credit cards på fx. 30 dollars, som du
> så kan shoppe for. Så kommer lejedlen til at virke i AppleTV.

Hey

jeg har sgu mistet overblikket. Kan man også bruge det system til at
købe us serier via en itunes konto (det er vel bare en itunes konto der
bruges på Apple TV eller ??)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 16:56

Hej,

> jeg har sgu mistet overblikket. Kan man også bruge det system til at
> købe us serier via en itunes konto (det er vel bare en itunes konto der
> bruges på Apple TV eller ??)

Ja.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-03-10 16:20

> Hey
>
> jeg har sgu mistet overblikket. Kan man også bruge det system til at
> købe us serier via en itunes konto (det er vel bare en itunes konto der
> bruges på Apple TV eller ??)

Hvis du indtaster en valid adresse i USA og også har adgang til et
kreditkort/kreditkortoplysninger, så tror iTunes jo at du opholder dig i
USA og dermed får du adgang til det samme som dem.

Prøv at kigge på min Facebook og find den gruppe som jeg er medlem af,
der hedder noget i retnng af One World One iTunes Store.

Fra : jagge

Dato : 07-03-10 16:34

SA og dermed får du adgang til det samme som dem.

> Prøv at kigge på min Facebook og find den gruppe som jeg er medlem af,
> der hedder noget i retnng af One World One iTunes Store.

Det prøver jeg lige men kan man det uden at jeg er på din facebook
liste, jeg prøver..

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-10 16:41

> [...]
>
> Prøv at kigge på min Facebook og find den gruppe som jeg er medlem af,
> der hedder noget i retnng af One World One iTunes Store.

men det han sælger er jo stadig gavekort ... som han køber og sælger
videre ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 07-03-10 16:56

> Prøv at kigge på min Facebook og find den gruppe som jeg er medlem af,
> der hedder noget i retnng af One World One iTunes Store.

Hey

Nu har jeg gennemtrawlet den, kan simpelthen ikke finde den :0), har du
det præcise navn ville det være fedt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-10 17:04

> Hey
>
> Nu har jeg gennemtrawlet den, kan simpelthen ikke finde den :0), har du
> det præcise navn ville det være fedt.

<http://mikesay98.blogspot.com/>

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-03-10 20:47

> <http://mikesay98.blogspot.com/>
>
> /thomas

Præcis.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 17:43

Hej,

> Hvis du indtaster en valid adresse i USA og også har adgang til et
> kreditkort/kreditkortoplysninger, så tror iTunes jo at du opholder dig i
> USA og dermed får du adgang til det samme som dem.

Her skal man nok lige pointere at det skal være _amerikansk_ kreditkort.
Man kan ikke bruge et dansk kreditkort (altså fx et MasterCard udstedt
af en dansk bank i Danmark).

Fra : jagge

Dato : 07-03-10 20:43

> [...]

> Her skal man nok lige pointere at det skal være _amerikansk_ kreditkort.
> Man kan ikke bruge et dansk kreditkort (altså fx et MasterCard udstedt

he he har fundet et gavekort på ebay, og juhu det virker sgu.

Kan allerede nu se at jeg skal have den plasmaskærm og det minidvi hdmi
kabel i DENNE UGE... :0), damn det udvalg er stort :0).

Tusind tak for hjælpen, i første omgang prøver jeg at afvikle film fra
min macbook så må jeg se om det bliver en apple tv senere, man kan jo
håbe de udvider hardwaren på den snart

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 11:42

On 2010-02-28 20:39:46 +0100, jagge said:

> Jeg har kigget lidt på apple tv men kan sgu ikke rigtigt greje det
> produkt. Jo mere jeg kigger på det jo mere ufærdigt ser det ud.

Den seneste So Ein Ding jeg så på DR HD, handlede netop om Apple TV.
Tjek programmets hjemmeside