Ekstern harddisk
Fra : Henrik

Dato : 01-03-10 20:02

Hej

Jeg vil gerne gemme mine mange gamle vhs bånd i høj kvalitet på en
ekstern harddisk. Dette for at kunne redigere optagelserne i fremtiden.

Min pc har highspeed usb. Jeg forstår, at der findes en usb 3.0 nu om dage.

Vil i vejlede mig omkring hvilken ekstern harddisk som kunne købes til
det formål?

mvh Henrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-03-10 20:22

Henrik wrote:

> Min pc har highspeed usb. Jeg forstår, at der findes en usb 3.0 nu om
> dage.

Der er ikke meget USB3 på markedet, så medmindre du har ganske specielle
behov, vil jeg anbefale dig at "nøjes" med USB2. Det giver dig sikkert
20-25 MB/sekund, hvilket bør være rigeligt til dit formål (MB=megabyte).

Jeg vil til enhver tid foretrække eSATA i stedet for USB2 eller USB3, da
jeg så har adgang til SMART (diagnosticeringsværktøj for disken).

> Vil i vejlede mig omkring hvilken ekstern harddisk som kunne købes til
> det formål?

Hvad skal du bruge? Store diske (over 500 GB) som betyder 3.5" med egen
strømforsyning eller små diske som kan være 2.5" med strøm over USB. Der
er også en prisfaktor her (3.5" er billigere per GB).

Generelt: alt kan bruges til dit formål, men ikke alt er lige godt eller
billigt

Jeg foretrækker personligt Antec MX-1 kabinet hvor jeg selv monterer en
3.5" SATA disk af passende størrelse.

--
Jesper Lund

Fra : Mcwm

Dato : 01-03-10 20:56

Jesper Lund skrev:
> Der er ikke meget USB3 på markedet, så medmindre du har ganske specielle
> behov, vil jeg anbefale dig at "nøjes" med USB2. Det giver dig sikkert
> 20-25 MB/sekund, hvilket bør være rigeligt til dit formål (MB=megabyte).

Man kan dertil føje, at hvis du encoder mens du gemmer, kommer du slet
ikke op på noget der kræver USB3...

Venligst
Mcwm

Fra : Henrik

Dato : 01-03-10 21:19

Disken skal være så stor som muligt, men budgettet er under 1000 kr.
Skal nok være 1Tb eller mere.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-03-10 01:16

Henrik wrote:

> Disken skal være så stor som muligt, men budgettet er under 1000 kr.
> Skal nok være 1Tb eller mere.

Med det budget ville jeg købe et Antex MX-100 USB kabinet og en 1.5 TB
harddisk med 5400 rpm. Samsung HD154UI er lidt billigere end tilsvarende
diske fra Seagate eller Western Digital (Caviar).

Antec MX-100 er uden aktiv køling (og eSATA) som Antec MX-1 har, så
derfor vil jeg undgå 7200 rpm diske. MX-100 er dog af aluminium og derfor
væsentligt bedre end diverse plastickabinetter som holder på varmen fra
disken.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik

Dato : 02-03-10 10:00

Jesper Lund skrev:

> [...]
> derfor vil jeg undgå 7200 rpm diske. MX-100 er dog af aluminium og derfor
> væsentligt bedre end diverse plastickabinetter som holder på varmen fra

Nu har jeg jo startet tråden med emnet "Ekstern harddisk". Men der er jo
også de der netværksdiske (NAS) f.eks.
http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-zyxel-nsa-210-billig/netv%C3%A6rksharddisk-nas/91-016-015001b_111713_p.html

Er det noget?
Skal tilføje jeg pt. ingen erfaring med NAS har.

Fra : Max

Dato : 02-03-10 15:06

Hej Henrik

> Nu har jeg jo startet tråden med emnet "Ekstern harddisk". Men der er
> jo også de der netværksdiske (NAS) f.eks.

Bemærk at en NAS er meget langsommere end et USB drev.

--
Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-10 19:07

Max skrev:
> Hej Henrik

> Bemærk at en NAS er meget langsommere end et USB drev.

Afhænger af hvilket netværk man har.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-03-10 20:20

> Afhænger af hvilket netværk man har.

Det afhænger vel osse af hvilken NAS man har.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-03-10 18:48

Henrik wrote:

> Skal tilføje jeg pt. ingen erfaring med NAS har.

Du skal kun købe en NAS, hvis du har behov for at tilgå disken fra flere
computere på samme tid (sagt lidt forenklet). Og hvis din NAS skal
konkurrere med USB2 i hastighed, skal du bruge flere tusinde kroner på
projektet, før der overhovedet er sat en disk i

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-03-10 20:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Afhænger af hvilket netværk man har.

Samt af NAS'ens CPU hastighed. Med Henriks budget vil en NAS løsning være
betydeligt langsommere end en USB løsning.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik

Dato : 14-03-10 13:45

Henrik skrev:
> [...]
>
> Vil i vejlede mig omkring hvilken ekstern harddisk som kunne købes til

Er denne iomega 1tb noget?
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/harddisk/IOMEGA1TB/iomega-1-tb-ekstern-harddisk

Fra : N Dude

Dato : 15-03-10 16:09

Henrik wrote.:

> [...]
> ekstern harddisk. Dette for at kunne redigere optagelserne i
> fremtiden. Min pc har highspeed usb. Jeg forstår, at der findes en usb 3.0

Den båndbredde du har behov for er *RIGELIGT* understøttet i USB High speed
( som er den *fagkorrekte* betegnelse for USB standarden. 2.0 findes ligesom
1,1 IKKE! Det er flere år siden standarden er annuleret! )

Så køb du bare normalt USB udstyr. Du kommer ALDRIG i nærheden af de 480
mbit som standarden tillader. Det bedste og mest optimale for dig er at
grabbe til DV standarden, og den bruger maksimalt med alt ca 36 mbit. Højere
bitrate er rent *spild* af båndbredde.

> Vil i vejlede mig omkring hvilken ekstern harddisk som kunne købes til
> det formål?

www.føtex.dk de har en dejlig lille sort sag til kr 699,- den kan du
sagtens købe. Men jeg vil absolut anbefale dig at grabbe til en SATA disk,
og så efterfølgende flytte filerne over. At grabbe / capture er en ganske
særlig proces som stille *STORE* krav til den pc, der skal lave arbejdet.
Alt forgår i realtid, så der er ingen som helst fejlretning eller muligheder
for at ændre fejl, tabte frames osv undervejs. Opstår der således en
flaskehals på USB controlleren, så MISTER du alt i den tid, controlleren
ikke svarer. Derfor grabber man ikke til USB lagerudstyr.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-03-10 14:46

N Dude wrote:

> Husk, at videofangst er REALTID, der er således INGEN buffere eller
> andre foranstaltninger, som kan opsamle de tabte datastrømme som opstår
> pga af flaskehalse og andre problemer i systemet.

I know, men jeg har ingen problemer med sustained write på 40-50 MB/sec
(B=bytes) med 5400rpm diske. Det burde række.

--
Jesper Lund