Pages... Grrrrrrrr...:-((!!!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 00:00

Sådan noget krapyl! - Hvordan i 3x h slår man automatisk orddeling fra i
Pages 09? - Nu har jeg været gennem _samtlige_ indstillinger og
menupunkter i _samtlige emner... INGEN steder er det muligt at slå
orddeling fra...

Jeg er ved at ove-rsætte en brug-erhåndbog fra eng-elsk til dansk, og
ordd-eling er, som vinden blæs-er, - del-er hvor det pas-ser den... Er
der 'plads til tre eller fire bogs-taver, del-er den ved 3 eller 4,
sel-vom det abs-olut ikke er kor-rekt dansk orddeling, - fakt-isk som
jeg skriver det her.

Grrrrrrrrr!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-10 00:04

> [...]
> der 'plads til tre eller fire bogs-taver, del-er den ved 3 eller 4,
> sel-vom det abs-olut ikke er kor-rekt dansk orddeling, - fakt-isk som

fra manualen:

"Using Automatic Hyphenation
By default, Pages automatically hyphenates words if they need to break
at the end of a line.
Here are ways to turn hyphenation on or off:
m To turn hyphenation on or off for the entire document, click Inspector
in the toolbar, click the Document button, and then select or deselect
Hyphenate (in the Document pane).
m To turn off hyphenation for a particular paragraph, select the
paragraph, click Inspector in the toolbar, click the Text button, click
More, and then select "Remove hyphenation for paragraph."
m To turn hyphenation on or off for a word, click the word while holding
down the Control key, and then choose Never Hyphenate or Allow
Hyphenation from the shortcut menu.
Turning hyphenation on or off for a word will effect every instance of
that word in your document.
"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 02:31

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Hyphenation from the shortcut menu.
> Turning hyphenation on or off for a word will effect every instance of

Ja, og? - Hvad hjælper det, når hele dokumentets layout er 'låst' -
forstået på den måde, at man skal passe uhyggeligt på ikke at overskride
samme side i oversættelsen som originalen, - ellers ryger de interne
(inlayed & underlayed links) links til grafik, tabeller,
indholdsfortegnelse og sektionsfortegnelse sig en tur... - Og det
hjælper ikke en hujende ..., når feltet er markeret - og dimmed - og
ikke kan afmarkeres i originalen - heller ikke ved at markere et afsnit
eller sektion. - Havde den så bare kunnet lave korrekt dansk orddeling,
ville det måske være til at leve med, men det her er noget kratværk, som
vi siger på jydsk.!

Hele brugerhåndbogen er opsat sådan, at der genereres automatiske
indholdsfortegnelse, sektioner, indeksering, noteapparat og oversigter.
- De ville hellere have brugt deres eget program - MarinerWrite, - men
den nuværende version kan ikke generere hverken indholds-, oversigts-
eller sektionsfortegnelser og heller ikke indsætte skjulte links, så de
var pisket til at bruge noget andet. - Og, - som Logan sagde til mig, -
ville de under ingen omstændigheder bruge MSWord, - og så havde de kun
to muligheder tilbage - Pages eller NisusWriter Pro, - og det blev så
Pages, de de fik foræret en iWork...

Nå, heldigvis er jeg snart færdig, så fremover vil det kun blive
korrektioner og evt. tilføjelser...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 12:22

Hej Erik,

> Hele brugerhåndbogen er opsat sådan, at der genereres automatiske

Dvs. det er den samme fil som sidst du himlede op?

For mig at se lyder det som om man ikke kan finde ud af at bruge
programmet korrekt, og istedet skriver du bare løs om at det er et
elendigt makværk af et program.

Hvis du vil noget seriøst med dine udfald, så gør filen tilgængelig til
downloads sådan at andre kan verificere at der skulle være tale om fejl.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 13:05

Jens Kristian Søgaard wrote:

> [...]
>
> Hvis du vil noget seriøst med dine udfald, så gør filen tilgængelig til
> downloads sådan at andre kan verificere at der skulle være tale om fejl.

Hvilket dokument, det her drejer sig om, rager ganske enkelt hverken dig
eller andre, sålænge det endnu ikke er copyrightet, og du må da være
tåbelig, hvis du tror, jeg sådan bare lige smider det til download.

Jeg tror nu nok, jeg har temmelig meget mere erfaring med bedømmelse og
test af TB programmer, end nogen af jer her i gruppen har. Og i den
forbindelse har jeg gennemheglet Pages fra A til Z, vejet den og fundet
den for let - og vel at mærke også fået det bekræftet fra en hel del
andre worldwide, der har præcis samme indtryk.

Jeg har beskrevet fejlene / problemerne præcis, som de optræder, og har
du - eller andre - en løsning, så kom med den istedet for blot at lange
ud efter mig og det, jeg skriver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-10 13:17

> [...]
>
> Jeg har beskrevet fejlene / problemerne præcis, som de optræder, og har
> du - eller andre - en løsning, så kom med den istedet for blot at lange

Det er jo det vi gør. Men det er åbenbart, igen, ikke godt nok. Du
skriver det er dokument oprettet i en ældre udgave af Pages ... har du
samme problem hvis du laver et nyt dokument i pages 09 ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 17:38

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo det vi gør. Men det er åbenbart, igen, ikke godt nok.

Så er det det? - Ihvertfald ikke det, Jens Kristian disker op med -
tværtimod! - Og så prøver han at 'bløde op' ved at påstå, at firmaet
ikke har forstand på at bruge programmet og for at fuldføre bandbullen,
så får jeg også lige en oveni knolden, for det er jo højst sandsynlig
mig, der ikke kan eller véd noget.... - Det kalder jeg ikke for hjælp.

> Du skriver det er dokument oprettet i en ældre udgave af Pages ...
> har du samme problem hvis du laver et nyt dokument i pages 09 ?

I små 3-4 siders enkle og rene tekstdokumenter nej, men såsnart det er
komplekse dokumenter med både indeks, sektioner, grafik og tabeller, så
kommer problemerne med både mistede interne links og stavekontrol.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 15:18

Hej,

> Hvilket dokument, det her drejer sig om, rager ganske enkelt hverken dig
> eller andre, sålænge det endnu ikke er copyrightet, og du må da være
> tåbelig, hvis du tror, jeg sådan bare lige smider det til download.

Du kan da selv være tåbelig!

Jeg tror du har misforstået noget, hvis du mener at ting skal "copyrightes".

> Jeg tror nu nok, jeg har temmelig meget mere erfaring med bedømmelse og
> test af TB programmer, end nogen af jer her i gruppen har. Og i den

Så er der vel slet ingen grund til at spørge her i gruppen, hvordan man
slår de orddelinger fra.

> forbindelse har jeg gennemheglet Pages fra A til Z, vejet den og fundet
> den for let - og vel at mærke også fået det bekræftet fra en hel del
> andre worldwide, der har præcis samme indtryk.

CWC WorldWide!

> Jeg har beskrevet fejlene / problemerne præcis, som de optræder, og har
> du - eller andre - en løsning, så kom med den istedet for blot at lange
> ud efter mig og det, jeg skriver.

Hver gang nogen vil hjælpe med et forslag til et af dine problemer,
angriber du bare tilbage at de ikke har forstået en brik af det
overordentligt komplicerede og indviklede system, du har. Men du vil
omvendt ikke give andre en kopi af filen, så de kan se det her utroligt
indviklede og komplicerede.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 26-02-10 00:10

> [...]
> der 'plads til tre eller fire bogs-taver, del-er den ved 3 eller 4,
> sel-vom det abs-olut ikke er kor-rekt dansk orddeling, - fakt-isk som

Klik på den blå i-knap for at åbne info-paletten, vælg side-symbol
(længst til venstre), klik på Dokument, hvor du, næsten nederst i
paletten, kan slå orddeling fra.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 02:37

Mogens Thyregod wrote:

> Klik på den blå i-knap for at åbne info-paletten, vælg side-symbol
> (længst til venstre), klik på Dokument, hvor du, næsten nederst i
> paletten, kan slå orddeling fra.

Jep, men det hjælper ikke som lige skrevet til Thomas. Feltet er dimmed
og kan ikke afmarkeres, når selve layoutet er 'låst' med div. faste
opsætninger også af tekstfelter... - I øvrigt er 'Info' en meget dårlig
oversættelse af 'Inspector'... - Og ih, hvor jeg glæder mig til den dag,
Mariner kommer med en ren Cocoa version af MarinerWrite...!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 00:10

Hej,

> [...]
> Pages 09? - Nu har jeg været gennem _samtlige_ indstillinger og
> menupunkter i _samtlige emner... INGEN steder er det muligt at slå

Tryk på inspector, document og så fjern hakket i hyphenate.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 02:44

> Tryk på inspector, document og så fjern hakket i hyphenate.

Hjælper som skrevet ikke... - Men jeg har da fået oversat nogle sider,
imens jeg håbede på en regulær løsning. - Heldigvis har jeg ikke rørt
ved nogen som helst indstillinger, da det er temmelig vigtigt, at jeg
får præcis samme layout og indstilling som originalen... - Det gør ikke
mine følelser over for Pages blidere. - Nå, jeg vil lige have et par
sider mere, inden jeg lukker ned...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-10 09:02

> [...]
> der 'plads til tre eller fire bogs-taver, del-er den ved 3 eller 4,
> sel-vom det abs-olut ikke er kor-rekt dansk orddeling, - fakt-isk som

Sjovt. Jeg skriver dagligt i Pages af nyeste version, og jeg har aldrig
set Pages dele et eneste ord, selv om det er slået til. Jeg har altid
regnet med, at det ikke virkede på dansk. Det er vel ikke et dokument,
du har importeret fra et andet program? Så er der måske nogle skjulte
bindestreger, som Pages viser, men som det originale program skjuler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-10 12:11

Henrik Münster wrote:

> [...]
> du har importeret fra et andet program? Så er der måske nogle skjulte
> bindestreger, som Pages viser, men som det originale program skjuler.

'Nogle'? I så fald er det flere hundrede igennem hele dokumentets knap
100 A4 sider, og i givet fald ville de jo heller ikke pludselig komme i
de oversatte danske ord... - Nej, dokumentet er lavet i Pages 08, og det
kunne min opr. iWork 06 ikke klare (den, der fulgte med min MacPro), så
jeg måtte ud og anskaffe mig iWork 09 for i det hele taget at kunne åbne
dokumentet.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-10 18:06

> [...]
> kunne min opr. iWork 06 ikke klare (den, der fulgte med min MacPro), så
> jeg måtte ud og anskaffe mig iWork 09 for i det hele taget at kunne åbne

OK. Jeg havde bare en svag erindring om, at jeg engang har arbejdet med
tekstbehandling, hvor man kunne sætte "bløde" bindestreger, så ordene
blev delt de pågældende steder, hvis der var behov for det. Ellers så
man dem ikke. Jeg tænkte, at hvis dokumentet var importeret fra et andet
program, så var det måske bløde bindestreger, der blev vist. Evt. kunne
de være sat automatisk af programmet. Som jeg også nævnte, så har jeg
aldrig kunnet få Pages '09 til at dele ord automatisk, selv om det er
sat til. Jeg regnede egentlig med, at funktionen ikke fandtes på dansk,
men det er åbenbart forkert. Så ved jeg ikke, hvad der er galt her hos
mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-10 21:13

Henrik Münster wrote:

> [...]
> sat til. Jeg regnede egentlig med, at funktionen ikke fandtes på dansk,
> men det er åbenbart forkert. Så ved jeg ikke, hvad der er galt her hos

Det lyder rimeligt, hvis der kunne være skjulte bløde bindestreger (soft
breaks) fra et andet program, men så skulle ordene jo komme frem uden
synlige bindestreger, - fx. som jeg for søger at skriv e det her...

At jeg får orddeling i Pages 09, kan godt være, fordi jeg har alle
ordbøgerne (AppleTrans Glossaries) fra AppleTrans SDK installeret på det
system, jeg bruger, når jeg oversætter. - Ihvertfald er der både
orddeling på engelsk, italiensk, tysk, fransk, spansk og dansk, hvilke
er de mest brugte sprog i det dokument, jeg arbejder på i Pages 09, - og
så vidt jeg kan bedømme - med ca. de samme underlige deingsfejl som på
dansk - især på spansk (US-ES/ES-ES) og tysk (GE-DE).

I øvrigt er det system OS X 10.5.7, XCode 2,5, XCode 3.1.0, AppleTrans
SDK, NisusWriter Pro 1.4, iWork 09, MarinerWrite 3,9, Bean 2.4.2,
SeaMonkey 2.0.3, iLocalize 3.8.4 og ellers ikke andet, - så et rimeligt
neutralt opsat system...

Det er bevidst, jeg har holdt den på 10.5.7, da jeg ellers vil få
problemer med XCode 2.5 sammen med 3.x, og de fleste af de ting, jeg
oversætter, bruges fra 10.4.9 til 10.6.x. Opdaterer jeg til 10.5.8 kan
jeg ikke uden videre bruge Quartz Composer og Interface Builder fra
XCode 2.5, hvilket er nødvendigt, hvis kompatibiliteten med OS X 10.4.9+
skal holdes.

mvh. Erik Richard