Navigatin til iPhone?
Fra : Henrik 8600

Dato : 25-02-10 09:31

Hvilket er det absolut bedste program til Navigation iPhonen?

P.S. Det skal kunne betjenes nemt og hurtigt.
Det er et must når man kører taxa og skal finde mange nye adresser hver dag.

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-10 09:34

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Hvilket er det absolut bedste program til Navigation iPhonen?
>
> P.S. Det skal kunne betjenes nemt og hurtigt.
> Det er et must når man kører taxa og skal finde mange nye adresser hver dag.

jeg vil hoppe ud i det dybe vand og sige: ingen. Køb en dedikeret Garmin
eller TomTom GPS dims ...

/thomas

Fra : René

Dato : 25-02-10 10:21

Man kan da få tomtom til sin iPhone
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=939&Category=2&Lid=14 det er
hele sættet mener også at man bare kan købe software dele på apps store...
men billig er den ikke

--
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-10 10:29

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> hele sættet mener også at man bare kan købe software dele på apps store...

netop .. det er ikke billigt, slet ikke når du skal have holderen med
.... og uden holderen er det ubrugeligt.

Min holding er bare at det ikke nødvendigvis er en fordel at have det
hele integeret i én dims .. navigation til bil er en af dem ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 12:04

> [...]
>
> Min holding er bare at det ikke nødvendigvis er en fordel at have det
> hele integeret i én dims .. navigation til bil er en af dem ..

Plejer bilister ikke at tage deres gps-udstyr med, når de forlader
bilen, så man ikke indbyder til indbrud?

iPhonen tager man jo under alle omstændigheder med.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-10 12:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Plejer bilister ikke at tage deres gps-udstyr med, når de forlader
> bilen, så man ikke indbyder til indbrud?

Jeg gør det kun, når bilen skal holde længere tid et mere suspekt sted.
Jeg gør det slet ikke, når bilen holder ude i min aflåste garage, og det
gør den jo det meste af tiden. Når jeg så skal køre sønnen til fodbold i
f.eks. Nr. Nebel, så kan jeg først taste destinationen ind, når jeg er
ude i bilen. Da en GPS kan være et par minutter om at tænde og finde
satellitterne, så gider man normalt ikke vente med at køre. Derfor
sidder man ofte og taster på GPS'en, mens man kører, og det er jo ikke
godt for trafiksikkerheden. Heldigvis har jeg ofte en med, som gerne gør
det.
Det er ellers sjovt, som teknologien påvirker os. Nu om dage har
GPS'erne gjort, at børn på seks år kender ordet destination. Det er jeg
sikker på, at jeg ikke gjorde i den alder. Det var i hvert fald ikke et
ord, jeg benyttede mig af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-10 12:25

> Plejer bilister ikke at tage deres gps-udstyr med, når de forlader
> bilen, så man ikke indbyder til indbrud?

jo, det gør vi som regel .. det er mere som f.eks. Dr. Münster beskriver
.... at telefonen ringer eller der sker andre ting som kan få
navigationen til at afbryde.

/thomas

Fra : René

Dato : 25-02-10 10:32

Skal lige skynde og rette mig selv.... linket er til holderen... som må være
ideel hvis den skal sidde "fast" i en bil.. ekstra antenne højtaler samt
oplademulighed... + den bliver placeret i en god holder.... selve softwaren
skal købes seperat fra appsstore... så altså ikke en billig løsning.. men så
har du alt i en

--
René

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-10 18:27

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-10 10:35

> jeg vil hoppe ud i det dybe vand og sige: ingen. Køb en dedikeret Garmin
> eller TomTom GPS dims ...

Det vil jeg tilslutte mig. Jeg har købt Tomtoms navigation til iPhone og
deres Car Kit. Det er en investering på kr. 1.500,- i alt. Jeg købte en
Garmin til min mor i julegave i Elgiganten for kr. 888,-. Den har
bredformatskærm ligesom iPhone og trafikmeldinger i modsætning til
iPhone. Skal man bruge GPS mere seriøst, så er det en langt bedre og
billigere løsning.
Fordelen ved navigation på iPhone er, at man altid har den på
sig. Den indbyggede kortfunktion er såmænd god til at finde steder, men
den er dyr i udlandet, hvor man skal bruge data-roaming. Her tjener et
GPS-program sig hurtigt ind. Andre fordele kan være, at den kan hente
adresser fra ens adressebog. Man har den også med ind i huset, hvor jeg
normalt lader en GPS sidde i bilen. Man kan derfor taste sin rute ind,
før man går ud i bilen. Så bliver man ikke fristet til at gøre det, mens
man kører.
Nu har jeg, også for eksperimentets skyld, købt den originale
Tomtom-holder, og det fungerer skam. Ganske godt endda. Ulemperne er
bl.a., at navigationen stopper, når telefonen ringer. Efter samtalen,
begynder navigationen automatisk igen. Det gør ikke noget på motorvejen,
men er man i byen et sted, man ikke kender vejen, så kører man pludselig
i blinde. Selv om man straks ringer af, er programmet mange lange
sekunder om at åbne igen. Man kan køre forbi mange sideveje på den tid.
Nogle gange bliver Tomtoms navigation også forvirret og billedet snurrer
rundt, eller man er nogle kilometer forkert et kort øjeblik. Bevares,
alle GPS'er kan drille, men jeg synes ikke, det sker nær så tit med min
gamle Garmin. Jeg har også læst i en test, at Tomtoms program har en
tendens til at gøre sådan.

<http://www.macworld.com/article/144972/2009/12/gps.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 12:10

> [...]
> tid. Nogle gange bliver Tomtoms navigation også forvirret og billedet
> snurrer rundt, eller man er nogle kilometer forkert et kort øjeblik.

Nu må man som bekendt ikke tale i telefon, mens man kører - og når man
alligevel ikke må det kunne det nok være en idé at sætte sin iPhone på
fly-tilstand under kørslen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-10 12:25

> Nu må man som bekendt ikke tale i telefon, mens man kører - og når man
> alligevel ikke må det kunne det nok være en idé at sætte sin iPhone på
> fly-tilstand under kørslen ...

Man må jo gerne tale i telefon, hvis man har håndfrit udstyr. Jeg har en
Bluetooth-forbindelse i bilen, som iPhone automatisk kobler sig til. Så
er der indbygget mikrofon i bilen, og lyden kommer ud gennem radioens
højttalere. Når man bruger Tomtoms Car Kit, fungerer det på samme måde.
Der er bare mikrofon og højttaler indbygget i holderen. Mig bekendt er
det helt lovligt at tale i telefon på den måde.
Noget andet er, at undersøgelser vist har vist, at det er lige
så distraherende at tale i håndfri som i håndholdt mobil under kørslen.
På den anden side er det også distraherende at skælde ud på børnene på
bagsædet eller skændes med konen ved siden af, men det er jo svært at
håndhæve et evt. forbud mod den slags.
Så du har da ret, at det er bedst ikke at blive distraheret
under kørslen. Jeg er heldigvis i den situation, at min mobil stort set
aldrig ringer, så det er ikke det store problem for mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-10 12:25

> Nu må man som bekendt ikke tale i telefon, mens man kører - og når man
> alligevel ikke må det kunne det nok være en idé at sætte sin iPhone på
> fly-tilstand under kørslen ...

Det må man da godt .. du må bare ikke side med den klistret til øret ...
jeg har f.eks. inbygget håndfrit sæt indygget i bilen og kan styre det
via knapper på rattet. (eller stemmestying)*

/thomas

* min bil virker så ikke med iPhone ......

Fra : Henrik 8600

Dato : 25-02-10 12:21

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> P.S. Det skal kunne betjenes nemt og hurtigt.
> Det er et must når man kører taxa og skal finde mange nye adresser hver

Ok, det bliver dælme ikke iPhonen jeg skal bruge som Navigator, det er
hermed sikkert.

Èn ting der er meget meget vigtigt er: Løbende opdatering af kort, så langt
ud i fremtiden som overhovedet muligt, så billigt (helst med i købsprisen)
som overhovedet muligt.

Spørsgmålet omformuleres: Hvad er den bedste dedikerede navigator?

Garmin kommer ikke i overvejelse, grunden er uhensigtsmæssig brug, skal
vælge Danmark hver gang, dét gider jeg ikke. En navigator skal sgu vide hvor
den er!

Mio har været godt, er det det endnu?

Tomtom kender jeg ikke.

Navigon kender jeg ikke.

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-10 12:25

> [...]

> vælge Danmark hver gang, dét gider jeg ikke. En navigator skal sgu vide hvor

eh ... det synes jeg ikke min garmin skal ... du kan starte med at søge
efter vejnavn ... Og garmin har en "lifetime update" af kort til en
meget fordelagtig pris.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-10 12:38

> [...]

> ud i fremtiden som overhovedet muligt, så billigt (helst med i købsprisen)

Der er vist ingen, der har uendelig opdatering gratis. Garmin har en,
man kan købe for 6-800,- kr. Man kan købe den på nettet, og jeg har lige
set den i et tilbudskatalog fra et supermarked. Jeg gav selv kr. 800,-
for et nyt kort næsten en gang om året de første år, så set i det lys er
det jo billigt.

> [...]
> vælge Danmark hver gang, dét gider jeg ikke. En navigator skal sgu vide hvor

Kald mig gammeldags, men jeg vil slet ikke overveje andet end Garmin
eller Tomtom. Det er de største og mest velrennomerede firmaer. Jeg har
set masser af test af GPS'er af Nikolaj Sonne på podcast først fra Gear
TV og siden fra So ein Ding. Han har altid fremhævet, at Garmin var det
eneste mærke, hvor man ikke behøvede indtaste by eller postnummer, men
blot kunne søge på vejnavn. Han havde så flere eksempler på fejl i det
elektroniske kort i Københavnsområdet, så adresser stod under et forkert
postnummer. Man havde derfor ikke en chance for at finde adressen, da
det var næsten umuligt at gætte, hvilken nabokommune, den ved en fejl
stod under.
Jeg har selv en ældre Garmin, og den har altid fungeret fint.
Det der med at vælge Danmark, skal man ikke det på alle GPS'er? På min
gamle Garmin dukker Danmark op, hvis man har søgt i det sidst. Man skal
bare klikke på det. Jeg kan ikke se, det er noget problem. Jeg sidder
lige med min mors nye Garmin Nüvi 255W. Når man vil søge i den, står der
"Danmark" øverst. Det er altså allerede valgt. Vil man vælge et andet
land, skal man klikke på den mulighed. Måske er det en ældre Garmin, du
har set.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 15:03

> Det der med at vælge Danmark, skal man ikke det på alle GPS'er?

I hvert fald ikke på Navigon til iPhone. Den eneste absurditet er at
selv når man befinder sig i Brønshøj og søger på en adresse i
Kontakt-databasen der befinder sig i 'København N', så henviser den til
'København Huse' ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 26-02-10 00:21

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> selv når man befinder sig i Brønshøj og søger på en adresse i
> Kontakt-databasen der befinder sig i 'København N', så henviser den til

Det kan du altså ikke være bekendt Nu har jeg lige været så glad for min
Navigon i iPhone, jeg havde aldrig opdaget det, hvis ikke du havde gjort
opmærksom på det. Jeg har normalt ikke adresser stående under kontakter så
jeg måtte lige skrive adressen til nogle bekendte i Kbh. N, du har ganske
ret, den ville til København Huse, det er lidt langt her fra Østerbro. Har
du ellers bemærket andre "mærkværdigheder" ved programmet ?
Henriks spørgsmål om navigation til taxa kørsel mener jeg ikke kan dækkes af
en iPhone, der skal en rigtig GPS til.
Flere har skrevet om TomToms dyre holder til iPhone, det er ikke nødvendig,
man kan snildt finde holdere f. eks. i England til en god 100 krone seddel
inkl.. fragt, selv har jeg købt en der fordobler lyden til godt 200 kroner,
mener det var i Appel Store.
--
MVH
Pico

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-10 12:02

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ret, den ville til København Huse, det er lidt langt her fra Østerbro. Har
> du ellers bemærket andre "mærkværdigheder" ved programmet ?

Det skulle kunne løses ved at operere med Nørrebro og København for
København H.

> Henriks spørgsmål om navigation til taxa kørsel mener jeg ikke kan dækkes af
> en iPhone, der skal en rigtig GPS til.

Ja, jeg kender en jeg jævnligt besøger, som bor i Vanløse. Navigon vil
gerne have mig til at køre flere kilometre længere mod syd end bopælen

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 06-03-10 22:11

> Det skulle kunne løses ved at operere med Nørrebro og København for
> København H.

Det virker også fint for mig ved at indtaste adressen, altså ikke bruge
kontakter, det virker fjollet, men den vil så til 2200 Nørrebro som den skal

> Ja, jeg kender en jeg jævnligt besøger, som bor i Vanløse. Navigon vil
> gerne have mig til at køre flere kilometre længere mod syd end bopælen

Sådan noget har jeg så ikke oplevet, faktisk har jeg kun en gang oplevet
fejl, det var i Helsinge hvor den ville have mig ned af en lukket vej, måtte
naturligvis vende om. Der er en god ting ved Navigon, den siger ikke noget
men beregner bare en ny rute når man kørere anderledes end den foreslår.

--
MVH
Pico

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-10 11:01

> [...]

> kontakter, det virker fjollet, men den vil så til 2200 Nørrebro som den skal

Nu er det sjældent jeg skal til et sted, hvor adressen ikke står i
Kontaktdatabasen.

> [...]
> men beregner bare en ny rute når man kørere anderledes end den foreslår.

Tjae, det har jeg nu også oplevet, men man kunne alligevel komme igennem
til den anden vej. De steder er der nemlig en sti til os cyklister ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 07-03-10 22:57

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
KLIP

> Tjae, det har jeg nu også oplevet, men man kunne alligevel komme igennem
> til den anden vej. De steder er der nemlig en sti til os cyklister ...

Ok, den var god Jeg cykler også meget, men har aldrig brugt "GPS" når
jeg cykler, derimod brugte jeg den i Budapest i sommer da gåturen havde ført
mig meget på afveje, det var rart at kunne gå den korteste vej til hotellet.
Vi skal til Dubai om 14 dage, der dækker kortene nok ikke

--
MVH
Pico

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-10 13:37

> [...]

> mig meget på afveje, det var rart at kunne gå den korteste vej til hotellet.
> Vi skal til Dubai om 14 dage, der dækker kortene nok ikke

Da jeg aldrig har haft kørekort til andet end knallert har det aldrig
været relevant til mig at bruge gps på andet end min cykel.

Faktisk har cykelhandlerne i længere tid haft garmin-gps til cykler, til
en bagatel af en 4.000 stykket. Og man kan få en cykelholder til en
iPhone, i hvert fald i Malmø. Og det klares jo hurtigt med regionaltoget
fra København H.

<http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=03RAP2741AP6U&VGR=M2700>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 15:03

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Navigon kender jeg ikke.

Den kender jeg til gengæld, og som københavner må jeg sige at den er
ganske irriterende.

Alle postdistriker med 'København *' defaulter til - 'København Huse',
der synes at være noget mindre end en bygd på Fyn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk