Optimalt pegeredskab
Fra : Martin [6000]

Dato : 25-02-10 21:04

Hej,

Trackball vs. mus?

Har altid brugt mus, men det er ikke ensbetydende med jeg skal fortsætte.

Er den ene overlegen i forhold til den anden?

Hvilken mus hhv. trackball anses for værende "number one"? I første
omgang er pris ikke et issue.

Trådløs ønskes forbigået... :)

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-02-10 21:06

Martin [6000] wrote:
> [...]
>
> Er den ene overlegen i forhold til den anden?
>
> Hvilken mus hhv. trackball anses for værende "number one"? I første

Optimalt er at skifte mellem de forskellige ting.
Alt andet giver museskader af diverse art.
Jeg skifter dagligt mellem mus, trackball, pegeplade og trackpoint.
De kan "mærkes" på hver sin måde.

/Peter

Fra : Rado

Dato : 25-02-10 22:26

On 25 Feb 2010 20:03:48 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Trackball vs. mus?
>
>Har altid brugt mus, men det er ikke ensbetydende med jeg skal fortsætte.
>
>Er den ene overlegen i forhold til den anden?

Har selv udelukkende brugt trackball i flere år nu, og synes absolut
den er musen overlegen, det tager bare lidt tid at lære at bruge den.
Da jeg brugte mus havde jeg også ofte problemer med smerter i armen,
det har jeg intet oplevet af siden jeg skiftede til trackball, selv
efter mange timers intensivt brug. Men det afhænger muligvis at hvilke
type trackball man bruger - på den jeg bruger styres kuglen med
tommelfingeren, men der er flere andre typer: Logitech har p.t. disse
modeller:

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/&cl=dk,da

>Hvilken mus hhv. trackball anses for værende "number one"? I første
>omgang er pris ikke et issue.

Bruger selv Logitech Trackman Wheel, den er meget populær og kan
absolut anbefales. Meget stabil og ikke til at slide op. Hvis kuglen
begynder at køre lidt stramt så vasker man den bare i lidt
opvaskevand, og tørrer den i noget køkkenrulle. Herefter giver man den
en lille smule siliconespray og tørrer den igen let af i køkkenrulle.
Ikke for meget silicone, så kører den bare endnu mere stramt, af en
eller anden grund. Rens evt., også lejerne med en klud med lidt sprit
på, hvis de er snavsede.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-10 00:45

Martin [6000] skrev:

> Har altid brugt mus, men det er ikke ensbetydende
> med jeg skal fortsætte.

Jeg er fra en tid fra før musen blev opfundet, og
bruger fortsat tastaturet og de genveje der bruges,
det er i øvrigt meget nemmere.

Jeg bruger kun musen til de opgaver hvor jeg ikke
kan bruge andet, for eksempel Photoshop og andre
grafikprogrammer.

Til andre ting er en mus helt overflødig, de fleste skal
hele tiden flytte hånden fra tastaturet til musen, og
omvendt - sådan noget behøver jeg ikke

> Trådløs ønskes forbigået... :)

Hvorfor? Den mus jeg har, er trådløs - der findes da
ikke noget mere irriterende end et ledning hænger
fast i alt.

Naturligvis skal en mus være trådløs - de koster ikke
ret meget mere end dem med kabel, og har en
batterilevetid på op til et år, så de er ikke engang
dyre i drift. Min bruger genopladelige batterier, så...

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 26-02-10 12:17

On Fri, 26 Feb 2010 00:44:56 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Hvorfor? Den mus jeg har, er trådløs - der findes da
>ikke noget mere irriterende end et ledning hænger
>fast i alt.

Med en trackball betyder kablet ikke ret meget, da den jo i modsætning
til en mus ikke skal flyttes rundt hele tiden.

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-02-10 05:23

> Jeg er fra en tid fra før musen blev opfundet, og bruger fortsat
> tastaturet og de genveje der bruges, det er i øvrigt meget nemmere.

Også her.

> [...]
> dem med kabel, og har en batterilevetid på op til et år, så de er ikke
> engang dyre i drift. Min bruger genopladelige batterier, så...

Ganske enkelt fordi jeg ikke kan udstå trådløs mus/tastatur.

På mus-siden bliver de tunge og lige pludselig mangler de batteri... og
så oplever jeg at en ikke-trådløs mus er mere præcis.. den har lige den
sidste snert af præcision og reaktionstid.

Jeg oplever ikke at min ledning hænger fast i noget.. aldrig.. never
ever. Jeg forstår ikke folk brokker sig over det - det handler da blot om
at få styr på den en gang for alle, så er der dømt problemfri brug.

Så ... selvfølgelig skal en mus være kablet - alt andet holder ikke.

Nu hvor vi er færdige med at diskutere trådløs vs. kabel, har du så nogle
bud på musens konge ala tastaturets konge (IBM Model M) ?

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-02-10 05:24

> http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/&cl=dk,da
> Bruger selv Logitech Trackman Wheel, den er meget populær og kan absolut
> anbefales.

Jeg har haft kig på netop denne.

Er det noget problem at styre den med tommelfingeren kontra pegefinder
som på andre modeller?

Fra : Rado

Dato : 26-02-10 12:37

On 26 Feb 2010 04:23:30 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Jeg har haft kig på netop denne.
>
>Er det noget problem at styre den med tommelfingeren kontra pegefinder
>som på andre modeller?

Har ikke prøvet andre typer så jeg kan ikke sige noget om forskellen,
men den fungerer fint for mig, også til præcisionsarbejde. Den er også
lynhurtig til spil og man kan spille i timevis uden at blive træt i
hånden.

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-02-10 13:44

> [...]
> men den fungerer fint for mig, også til præcisionsarbejde. Den er også
> lynhurtig til spil og man kan spille i timevis uden at blive træt i

OK - jeg spørger fordi jeg i det store udland har læst, i tråd med Max'
konstatering, at tomlen ikke er så god til det i forhold til de andre
fingre.

Jeg spiller ikke, men jeg billedebehandler så præcision er vigtig.

Fra : Rado

Dato : 26-02-10 17:50

On 26 Feb 2010 12:43:36 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>OK - jeg spørger fordi jeg i det store udland har læst, i tråd med Max'
>konstatering, at tomlen ikke er så god til det i forhold til de andre
>fingre.

Det kan godt tænkes, men det kan jo godt være det er individuelt hvad
der fungerer bedst så her må man nok prøve sig frem.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 17:18

Martin [6000] skrev:
> Hej,
>
> Trackball vs. mus?

Har du overvejet en tegneplade?

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-02-10 19:48

> Det kan godt tænkes, men det kan jo godt være det er individuelt hvad
> der fungerer bedst så her må man nok prøve sig frem.

Det er nok det bedste ja.

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-02-10 19:49

> Har du overvejet en tegneplade?

Nja, ikke som erstatning, men som tilføjelse ja.

Har lige prøvet konens Wacom i dag - det har sine fordele, men hold da op
hvor skal jeg vænne mig til at tegne på den måde...

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-02-10 09:08

> Tænk på hvor mange år du har øvet dig på at bruge en mus.

Den forekom mig naturligt i sin tid husker jeg.

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-02-10 15:51

> Så er det da bare at tage et nyt ovre i laderen - det tager kun nogle få
> sekunder at udskifte

Jeg gider ikke "besværet".

> Med den laser-teknologi der bliver brugt í dag, er det en saga blot. Jeg
> bruger en MX 1100 til vanskelige opgaver, og oplever ingen problemer.

Du tager fejl. Det er ikke en saga blot. At du ikke kan mærke forskel er
tilgengæld en ærlig sag, men ændrer ikke ved min påstand.

> At du hellere vil bruge en med lang hale, er helt fint, men du
> efterlader to postulater som ikke er noget problem i dag.

Niks - jeg efterlader intet.

Fra : Hagar

Dato : 28-02-10 12:55

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> Martin
> "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Jeg vil mene, at skal man kunne arbejde i timevis med grafik, så er det ret
så vigtigt at man kan have sine albuer planetet på bordet, så de får hvile,
og så for mig, er en tegneplade et must. Jeg har selv en Wacom, og uden den
er det ikke det store arbejde jeg får lavet.

Hagar