bulgur vs. cous-cous
Fra : jos

Dato : 24-02-10 18:30

affødt af en lokal diskusion.

er det det samme?

finn

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-02-10 19:05

On Wed, 24 Feb 2010 18:29:45 +0100
"jos" <jos@her.dk> wrote:

> affødt af en lokal diskusion.
>
> er det det samme?
>
> finn

bestemt ikke. Cous-cous er semule-gryn som vendes i meget fint
hvedemel inden det tørres.

Bulgur er knækkede (durum)hvedekerne
--
kim schulz

Fra : jos

Dato : 24-02-10 23:42

Kim Schulz wrote:

> bestemt ikke. Cous-cous er semule-gryn som vendes i meget fint
> hvedemel inden det tørres.
>
> Bulgur er knækkede (durum)hvedekerne
TAK
sjovt nok. Jeg har kun set/smagt couscous 1 gang, og jeg husker min tanke
netop var barndommens semullevælling

finn

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-02-10 08:13

jos skrev:

> TAK
> sjovt nok. Jeg har kun set/smagt couscous 1 gang, og jeg husker min tanke
> netop var barndommens semullevælling
>
> finn

Og semulje er hvede

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-02-10 09:27

Kim Schulz wrote:
> bestemt ikke. Cous-cous er semule-gryn som vendes i meget fint
> hvedemel inden det tørres.
>
> Bulgur er knækkede (durum)hvedekerne

Kan disse durumhvedekerner så anvendes i bagværk - erfaringer med bulgur i
brød?

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-02-10 08:17

On Thu, 25 Feb 2010 08:13:19 +0100
Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Og semulje er hvede

njaa det er den inderste kerne i selve hvedekornet. Bulbur er hele
hvedekernen som er flækket.

kim

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-02-10 08:18

Kim Schulz skrev:

> njaa det er den inderste kerne i selve hvedekornet. Bulbur er hele
> hvedekernen som er flækket.
>
> kim

Så semulje er hvede

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-10 11:19

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Så semulje er hvede

Så hvis man piller en af glødetrådene ud af cigarettænderen i en
Ferrari, så er glødetråden Ferrari..........?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-02-10 11:24

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Så hvis man piller en af glødetrådene ud af cigarettænderen i en
> Ferrari, så er glødetråden Ferrari..........?

Semulje er lavet af hvede. Det er vel ikke til diskussion. Ferrari er
ikke lavet af glødetråde.

Martin

Fra : Alfred Bovin

Dato : 25-02-10 15:58

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Semulje er lavet af hvede. Det er vel ikke til diskussion. Ferrari er ikke
> lavet af glødetråde.
>
> Martin

Du sovser rundt i de logiske implikationer..

Semulje er en ægte delmængde af hvede.
Glødetråde er en ægte delmængde af en Ferrari (forudsat at den har en
cigarrettænder)

Men det implicerer på ingen måde, at
Hvede er semulje, og at
Ferrari er glødetråde

Du benægter, at en Ferrari er lavet af glødetråde, hvilket svarer til, at
nogen havde påstået, at hvede er lavet af semulje.

Det er der ingen, der har, så din kommentar er desværre ikke ret belysende.
:(

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-02-10 16:51

Alfred Bovin wrote:

> Du benægter, at en Ferrari er lavet af glødetråde, hvilket svarer til, at
> nogen havde påstået, at hvede er lavet af semulje

Korrekt, jeg fik i skyndingen byttet rundt på de to!

Men det ændrer nu ikke på at semulje er lavet af hvede, det var ligesom
det der var pointen

At jeg så fik sovset rundt i Ferrarier og glødetråde er så en anden sag!

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 08:42

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
> affødt af en lokal diskusion.
>
> er det det samme?

Andre har svaret på om det er det samme.
Der er stor forskel på tiberedningen -
Bulgur skal koges - næsten som ris og kan fint erstatte ris.

Couscous - hvis man tager de fine gryn, så tager man den nødvendige mængde -
tilsætter salt, krydderi og lidt fedstof - gerne en god olivenolie - og
overhælder med kogende vand - når det er kvældet op, er det faktisk klar .
Utroligt nemt som en hurtig frokost - evt. med lidt kød eller måske et par
dadler.

Fra : jos

Dato : 25-02-10 10:14

Firstname Lastname wrote:

> [...]
> olivenolie - og overhælder med kogende vand - når det er kvældet op,
> er det faktisk klar . Utroligt nemt som en hurtig frokost - evt. med

Det lyder faktisk til at svaret ender i en gråzone, hvor alle har lidt ret,
og ingen har helt ret

herligt med en lærerig tråd!

finn

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-02-10 13:55

jos skrev:

> Det lyder faktisk til at svaret ender i en gråzone, hvor alle har lidt ret,
> og ingen har helt ret
>
> herligt med en lærerig tråd!
>
> finn

Der er ikke tale om nogen gråzone. Kan du ikke smage forskel på
semouljevælling og cous-cous, er det dit eller kokkens problem.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : jos

Dato : 25-02-10 14:26

Ole Larsen wrote:

> Der er ikke tale om nogen gråzone. Kan du ikke smage forskel på
> semouljevælling og cous-cous, er det dit eller kokkens problem.
Det er vel, ifølge tråden, en gråzone hvad prokuktet er.
For og tilberedningen er en anden sag.
Jeg kender eks. fin forskel på frikadeller og kødboller. Her kan man heller
ikke på det færdige produkt se at det er samme råvare.

finn

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-02-10 18:23

jos skrev:

> [...]
> Jeg kender eks. fin forskel på frikadeller og kødboller. Her kan man heller
> ikke på det færdige produkt se at det er samme råvare.

Det er vel nu afklaret hvad cous-cous er, så der er ikke tale om nogen
gråzone der. Men at det minder dig om semuljevælling kan du kun takke
dig selv eller kokken for

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : -V-

Dato : 28-02-10 04:09

On Feb 27, 9:26 am, "3140 Abildgaard" <FJERNpialy...@get2net.dk>
wrote:
> Kan disse durumhvedekerner så anvendes i bagværk - erfaringer med bulgur i
> brød?

Ja.

Ligesom havregryn og andre permutationer af hvedefamilien fungerer
fint i brød.

-V-