Ideer ønskes til 2-dages mad
Fra : MetteM

Dato : 24-02-10 10:20

Hej NG.
Søger efter ideer til mad/opskrifter der kan række til to dage; er ved at
være træt af lasagne og kødsovs
Vi er en familie på 4, to voksne og to børn på hhv. 1+3 år, så hverdagen er
ret travl, og det kniber med inspirationen.
Det skal gerne være børnevenlig mad, relativt nemt at lave og ikke
fast-food/junk fra frysedisken.

Håber på nogle in-puts - alle ideer er velkomne!

/Mette

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-02-10 10:42

MetteM skrev:
> [...]
> er ret travl, og det kniber med inspirationen.
> Det skal gerne være børnevenlig mad, relativt nemt at lave og ikke

Det kan f.eks. være

- gryderet m/ skinke og ananas

- (svine-)mørbradbøffer med ristede ananasskiver

- Arlas brik-karrysuppe, forbedret med kyllingetern, skårne grønsager
og ristet bacon (måske for stærkt for de unge, friske ganer)

- helt banalt: hakkebøffer, gerne drysset med revet ost..

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 12:07

"MetteM" <metteskalfjernes@fjernesogsaamarmet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Søger efter ideer til mad/opskrifter der kan række til to dage; er ved at
> være træt af lasagne og kødsovs

Jeg foretrækker at omformulere dit ønke ldt...
Du vil have mad, hvor resterne kn anvendes til hurtig mad på dag to, ikke?

Farsbrød + grønt og ovnkartofler
Dag to bliver så med enten koldt farsbrød og salat eller det kan skives og
smides på panden elleren grill. Afhængigt af temperament kan suppleres med
brasede kartofler af resterne fra dag 1 og evt et spejlæg..
Farsbrød kan være enten alm. elelr fyldt - blandet kød eller "bare"
svinekød.
Fyld kan varieres efter ønske - feta, persille, tomater, svesker, grønsager

Ellers er grønsagstærter en mulighed - de kan sagtens spises som koldt
tilbehør dag to.
Her kan man så vælge strimlet kød den ene dag - og fisk dag to - suppler med
salat.

Så er der de traditionelle - supper fx.
Lav en ordentlig balje suppe, som du udportioneer i passende mængder - der
skal blot tilsættes grønsager og kød efter ønske, når det skal bruges - evt
fra færdigposer med kød og melboller.
Er det grønsager kan man lave meget og tilsætte moderat dag et - dag to
tilsættes en favorit - fx ærter - og det hele pureres - kød efter ønske.

Steg - og anden dag labskovs.
Stuvet kål - tilbehør varieres fx sylte, frikadeller, sprængt okse etc

Svensk pølseret -
Kødsovs kan sagtens anvendes til restemad -
Du kan evt bruge det som topping på pizza - kan evt anvende de færdigedeje,
der kan fås for omkring en tier De kan også rulles til at lave pizzasnegle
af.. Eller du kan købe tortillas, fylde dem og gratinere i ovn
Her kan faktisk de fleste middagsrester få ny liv.
Filodej er også en mulighed til små pakker af rester fra dagen før.

Dag et - boller i karry med løse ris -
Kog rigelig ris.
Dag to ristes risene på en pande med hakket løg, æg og rejer - krydres efter
behov.

Mange gange kan en rest også anvendes som fyld i en "toast" - det kunne lige
så godt være et stykke groft brød

Af andet der kan lette hverdagen vil jeg slå et slag for couscous - det
tager ingen tid og er kan krydres og varieres som tilbehør.

Og ellers er der jo det mere traditionelle - brunkål, irsk stuvning, kød i
kål.

Endelig er der jo muligheden for at udnytte en rest risengrød til at lave
klatkager til dagen efter.

Det var lige hvad jeg hurtigt kunne komme i tanker om -

MVH Leopold

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-02-10 12:45

MetteM kom med denne ide:
> [...]
> fast-food/junk fra frysedisken.
>
> Håber på nogle in-puts - alle ideer er velkomne!

Vi har fået (hjemmelavet) pizza nogle dage nu; den smager faktisk bedst
på 2.-dagen

Bunden er af speltmel.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-02-10 21:17

"MetteM" <metteskalfjernes@fjernesogsaamarmet.dk> wrote in message
> [...]
> fast-food/junk fra frysedisken.
>
> Håber på nogle in-puts - alle ideer er velkomne!

En af mine livretter er "frijoles refritos" pero no refritos

Oversat til dansk betyder det lidt af stegte bønner, der ikke er stegte.
Forklaring følger.

Der er en mexikans ret der hedder (gen)stegte bønner. Det er en slags
gryderet af bønner, løg og tomat, chilli og hvidløg, som efter den er
færdig. Bliver most på en pande med sydende svinefedt.

Jeg plejer at stoppe før det bliver stegt. Og det er altså super lækkert.
Den opskrift jeg har, er frit efter huskeren,

500 gram f.eks brune eller kidney bønner. De skal (i.flg den opskrift jeg
har) ikke udblødes, men da i har unger vil jeg nok gøre det alligevel og
smide vandet ud.

De skal efterfølgende i en gryde og dækkes med vand.

Vip et stort hakket løg i og en stor tomat.

Lad det koge (uden salt), indtil bønnerne er helt møre. (tilsæt eventuelt
mere vand under vejs)

Tag det af som i mener ungerne kan spise, og kom i en anden gryde.

Switch et løg mere på en pande. og put en dåse tomater i.
Jævn det med et par skefulde kogte bønner, indtil det bliver "tykt"

Til ungerne, tages et par skefulde af "jævningen" og puttes i deres gryde.
Der tilføjes salt, og lad det simre ca. en halv time mere.

Til de voksne, tilføjes hvidløg, chilli (frisk, pulver eller f.eks røget
chipotle), ganske lidt spidskommen. Og resten af jævningen.
Lad det simre en halv time.

Bønner lyder ikke lækkert, men når man har prøvet det en gang, drømmer man
(jeg) om det om natten.

Bjarne K.

Fra : jos

Dato : 26-02-10 15:25

> [...]
>
> Til de voksne, tilføjes hvidløg, chilli (frisk, pulver eller f.eks
> røget chipotle), ganske lidt spidskommen. Og resten af jævningen.

hold da kæft hvor ville jeg få vrøvl med børnebørnene (8-13 år) hvis jeg
spiste dem af med det "neutrale"

finn
- iøvrigt spændende opskrift!

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-02-10 11:20

MetteM <metteskalfjernes@fjernesogsaamarmet.dk> skrev i en meddelelse
MOWdnXVDOLukchnWnZ2dnUVZ8gWdnZ2d@giganews.com

> Håber på nogle in-puts - alle ideer er velkomne!

Chili con carne og brunkål. Begge bliver bare bedre og bedre, som dagene
går.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-02-10 19:20

"MetteM" <metteskalfjernes@fjernesogsaamarmet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Grundsovs - soffritto af:
3 mellemstore gulerødder
2 ben selleri
1 mellemstort løg
+
1 dåse flåede tomater
1 terning til grøntsagsboullion
Jomfru Olivenolie til stegning

Steg de fintskårne grøntsager i olien ved middel varme i mindst ti minutter.
Tilsæt de flåede tomater og boullionterningen.
Lad sovsen simre mindst en halv time - helst halvanden eller mere.

Tilsæt vand, vin eller tomatsaft (alt efter typen af sugo) løbende, hvis
sovsen koger for meget ind.
Ved servering skal sovsen ikke være tyndtflydende, men ret kompakt.

http://italy.dk/mad/tomat/tomatsovs.htm

jeg lader den simre i 2 timer, det er den bedste opskrift jeg kan, den
smager bedre og bedre jo mere den får lov at stå, dvs andendagen er den
meget bedre.

Det er lidt svært at sige hvor meget du skal bruge til 4 personer, men prøv
at dobbelt op eller gange 3, så er den der måske lige.

Fra : Max

Dato : 27-02-10 19:43

Hej Mette

> Det skal gerne være børnevenlig mad, relativt nemt at lave og ikke
> fast-food/junk fra frysedisken.

Gule ærter, de er bedre på anden dagen.

--
Mvh Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-02-10 12:38

MetteM wrote:
> Hej NG.
> Søger efter ideer til mad/opskrifter der kan række til to
> dage; er ved at være træt af lasagne og kødsovs

Vi har lige fået 4-dages mad: suppe kogt på oksekød, høne og kraftben
plus en masse grønsager (gulerødder, persillerødder, pastinakker,
selleri, løg og porretoppe), som vi kasserer efter langtidskogningen
for derefter at tilsætte nye grønsager, som ikke skal koge så længe.
Kødet varieres med peberrodssovs og sursød sovs for oksekødets
vedkommende og karrysovs og aspargessovs for kyllingens. De sidste
kødrester bruges til biksemad og pålæg. Dejlig vintermad!
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk
http://lisbetovervad.dk

Fra : RHjorth

Dato : 28-02-10 09:25

> Søger efter ideer til mad/opskrifter der kan række til to dage; er ved at
> være træt af lasagne og kødsovs

I morgen laver jeg en god klassish goulash med (sous-vide) okseklump,
paprika, peberfrugt, tomat, løg, gulerødder, og kartofler - der skal
kunne spises flere gange.

Bagefter laver jeg forloren hare; første dage nok med ovnstegte
kartofler, anden gang med luftfriterede.

En komplet hjemmelavet ris og boller i karry er også så god at den kan
spises flere gange i træk :)

En evig klasikker er jo også at lave en skudefuld frikadeller, første
aften med kartofler og sauce, anden aften med f.eks. kålsalat og
ristet rugbrød

Fra : Hauge

Dato : 28-02-10 20:12

RHjorth skrev:
> En komplet hjemmelavet ris og boller i karry er også så god at den kan
> spises flere gange i træk :)

Uha, jeg ville nøjes med at spise den første gang

Mvh Hauge