Hjælp til Pizza/Bage sten
Fra : Erik Poulsen

Dato : 23-02-10 13:54

Hejsa

Jeg overvejr kraftigt en Pizza/Bage sten. Bla. til "Verdens bedste brød".

Hvad bruger i?

Er der gode/billige alternativer til de færdiglavet?

På forhånd tak
Erik

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-02-10 14:10

Erik Poulsen wrote:

> Hvad bruger i?

Jeg brugte meget min bagesten for nogle år siden, men efter vi fik vores
nye ovn, bruger jeg den ikke så tit da effekten er lille.

Vores gamle ovn kunne ikke så godt holde varmen, så her hjalp stenen
virkeligt til at bevare varmen når man åbnede lågen og satte brødet ind.

Den nye ovn er superhurtig, og jeg bager oftest på varmluft. Det tager
7-8 minutter, så er ovnen varm, og her ville bagestenen virke omvendt -
altså holde på "kulden". Med andre ord, selv om ovner viser fx 230 gr.
efter 8 minutter, så vil bagestenen måske kun være 180 gr.

Det vil derfor koste en del mere energi at bruge bagestenen, og jeg tror
ikke man får det igen i sidste ende i form af eftervarme.

Under alle omstændigheder synes jeg resultatet bliver lige så godt uden
stenen i vores nuværende ovn.

Hvad angår "verdens bedste brød", så er det nok en del af ideen at man
bager den i et lille ovnkammer (gryde/lerkrukke) så vanddampen holdes
inde. Her tror jeg ikke en bagesten kan give samme resultat.

Martin

Fra : Erik Poulsen

Dato : 23-02-10 14:50

> [...]
> bager den i et lille ovnkammer (gryde/lerkrukke) så vanddampen holdes
> inde. Her tror jeg ikke en bagesten kan give samme resultat.

Tak, Martin for et rigtig godt indspark

Nu er vores ovn jo desværre ikke ny og har svært ved,at holde på varmen og
som du selv skrev, at der hjalp stenen..
Mht. "verdens bedste brød" så bliver det bagt i en glasting a la römertopf.

Jeg er også sikker på, at stenen vil vær fin til pizza, boller osv..

/Erik

Fra : Frank Bach

Dato : 23-02-10 18:16

Erik Poulsen skrev:

> [...]
> Mht. "verdens bedste brød" så bliver det bagt i en glasting a la römertopf.
>
> Jeg er også sikker på, at stenen vil vær fin til pizza, boller osv..

Mit råd er: Bag på en rist - selv bruger jeg
siliconegenbrugsbageunderlag - så er der ikke noget der køler ovnen af
og der er varme på, også fra undersiden, med det samme.

MVh Frank Bach