Adgang til hosts filen
Fra : Pico

Dato : 23-02-10 14:43

Jeg vil gerne skrive noget i hosts filen og har følgende vejledning:

Step 2 - Oden Terminal (fond in Applications/Utilities/). In the
terminal window, pante in:

sudl /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts

Step 3 - Hit return and type in your admin password.

Hertil går det fint, men hvordan indtaster jeg et administrator password,
jeg er den eneste på iMac og har selv startet maskinen op og aldrig
indtastet et password ?
Nogen der ved hvordan man kringler det ?

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 14:52

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> jeg er den eneste på iMac og har selv startet maskinen op og aldrig
> indtastet et password ?
> Nogen der ved hvordan man kringler det ?

adminpassword er det samme som dit password til din brugerkonto. Du skal
bl.a. også bruge det når du installere system opdateringer ...

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 16:36

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> adminpassword er det samme som dit password til din brugerkonto. Du skal
> bl.a. også bruge det når du installere system opdateringer ...

Det tror jeg da gerne på Jeg aner bare ikke hvad det er, mener helt
bestemt ikke jeg har skrevet noget. Jeg startede bare maskinen efter at have
købt den d. 25/1, det gik uden problemer, mener ikke den spurgte om noget
som helst. Nogle dage efter installerede jeg Win 7 ved hjælp ag Boot Camp,
derefter har jeg brugt det meste tid på at "rode" med Win, men vil
selvfølgelig nu gerne i gang med Sne Leoparden.
Jeg mener da også der på et tidspunkt var en opdatering til MacOS som bare
blev installeret.
Er der nogen der har en ide om hvordan jeg finder ud af hvad administrator
passwordet er ?

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 16:44

> [...]

> blev installeret.
> Er der nogen der har en ide om hvordan jeg finder ud af hvad administrator

hvis du ikke har indtastet noget uner installationen så er det blankt

Det kun du nemt teste ved at vælge "Log ud" i æble-menuen og så prøve
at logge ind med et blank password

/thomas

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 16:47

> hvis du ikke har indtastet noget uner installationen så er det blankt
>
> Det kun du nemt teste ved at vælge "Log ud" i æble-menuen og så prøve
> at logge ind med et blank password

hvis det så viser sig at der er et password oprettet så kan det
nulstilles med installations skiven.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 16:55

Thomas von Hassel skrev:

> hvis du ikke har indtastet noget uner installationen så er det blankt

Nej. Du skal angive din egen adgangskode.

Det er "su" der skal have den helt store hammer.

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 17:34

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej. Du skal angive din egen adgangskode.
>
> Det er "su" der skal have den helt store hammer.

Jeg har prøvet det med at lade det være blankt, det ville den ikke acceptere

Det der med at log ud og så måske ikke kunne komme ind igen huer mig ikke
Jeg er stadig meget usikker overfor Mac, selvom det virker som om mange
ting er lettere end i Windows.

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 18:36

Hej,

> Jeg har prøvet det med at lade det være blankt, det ville den ikke acceptere

De andre leder dig en del på vildspor. Du skal hverken bruge en stor
eller lille hammer.

Du kan ikke bruge sudo-kommandoen før du har givet din konto et
password. Dette gøres ved tryk på æblet i øverste venstre hjørne, System
Preferences, Accounts og så Change Password...

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 18:39

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> password. Dette gøres ved tryk på æblet i øverste venstre hjørne, System
> Preferences, Accounts og så Change Password...

der kan man bare se ... det er så længe siden har haft en maskine i
hændrene hvor kontoen ikke havde et password ....

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 18:54

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Dette gøres ved tryk på æblet i øverste venstre hjørne, System
> Preferences, Accounts og så Change Password...

Tak til alle, jeg vil forsøge mig i de kommende dage

--
MVH
Pico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 19:12

Pico skrev:
> [...]
>
> Det der med at log ud og så måske ikke kunne komme ind igen huer mig ikke
> Jeg er stadig meget usikker overfor Mac, selvom det virker som om mange

Det du har gang i der, er IKKE almindeligt, dagligt brug og måske skal
du lige fortælle hvorfor, så du ikke ved et uheld får rodet dig ud i
problemer.

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 19:38

> Det du har gang i der, er IKKE almindeligt, dagligt brug og måske skal du
> lige fortælle hvorfor, så du ikke ved et uheld får rodet dig ud i
> problemer.

Du har formentlig ret, det er ikke noget problem for mig i Windows, men
muligvis skal jeg holde nælderne væk indtil jeg ved mere om Mac.

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 19:51

Hej,

> Du har formentlig ret, det er ikke noget problem for mig i Windows, men
> muligvis skal jeg holde nælderne væk indtil jeg ved mere om Mac.

Det fungerer på samme måde som på Windows - det er ikke ligefrem
raketvidenskab... så du behøver ikke være så nervøs for at du ødelægger
hele systemet eller sådan noget.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 18:16

> Nej. Du skal angive din egen adgangskode.

hvis du sudo'er og din brugerkonto ikke har et password tilknyttet så er
password til sudo også blank.

> Det er "su" der skal have den helt store hammer.

root er som std. slået fra ... hvis jeg husker ret ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 18:48

> hvis du sudo'er og din brugerkonto ikke har et password tilknyttet så er
> password til sudo også blank.

Jeg mener slet ikke at en brugerkonto kan køre uden løsen ... derimod
kan man indsætte indstillinger så maskinen automatisk starter i en
bestemt konto, uden test af dette password.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 18:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg mener slet ikke at en brugerkonto kan køre uden løsen ... derimod
> kan man indsætte indstillinger så maskinen automatisk starter i en
> bestemt konto, uden test af dette password.

jo, man kan godt slette passwordet, men Jens Krisitan rigtigt siger så
holder sudo op med at virke ... meget fornuftigt ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-02-10 02:03

Thomas von Hassel skrev:
> root er som std. slået fra ... hvis jeg husker ret ..

lars@lars-mac> sudo su -
Password:
lars-mac-4 root#

Sværere er det ikke at få en root-shell.

Mvh. Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 15:02

> [...]

> terminal window, pante in:
>
> sudl /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts

Hvorfor ikke bare:

sudo emacs /etc/hosts

- det er jo langt lettere ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 15:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke bare:
>
> sudo emacs /etc/hosts
>
> - det er jo langt lettere ...

1: Det heder GNU Emacs ... ellers kommer Stallman efter dig

2: Det er vist kun Emacs nørder der synes at Emacs er nemmere ...

3: vi er det eneste rigtige ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 15:25

> 1: Det heder GNU Emacs ... ellers kommer Stallman efter dig

Ikke i kaldet, om jeg må bede!

> 2: Det er vist kun Emacs nørder der synes at Emacs er nemmere ...

Åeh, en vi-nørd!

> 3: vi er det eneste rigtige ..

Ja, minsandten. Den eneste fordel ved vi er at den som standard er med
på alle UNIX-systemer. Men den er og bliver en gammel foreteelse, med
massevis af måder, der stammer fra en editor der brugtes da man stadig
skrivemaskinetastatur - man skulle ikke alene operere på linier, men
også på linieposition!

Lidt à la gamle ed til cp/m-80 ...

En gammel, mølædt editor med massevis af /modes/ ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 15:33

> [...]
> også på linieposition!
>
> Lidt à la gamle ed til cp/m-80 ...
>
> En gammel, mølædt editor med massevis af /modes/ ...

jeg må ærligt indrømme at jeg faktisk mest bruger pico ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 16:11

> jeg må ærligt indrømme at jeg faktisk mest bruger pico ....

Ja, en net lille sag.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-10 00:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> Åeh, en vi-nørd!

> Ja, minsandten. Den eneste fordel ved vi er at den som standard er med
> på alle UNIX-systemer.

Og Edlin i DOS af samme grund.

Hedder editoren ikke "Elvis" i OS X?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 00:24

Hej,

> Hedder editoren ikke "Elvis" i OS X?

Nej.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-02-10 02:07

Axel Hammerschmidt skrev:
> Hedder editoren ikke "Elvis" i OS X?

lars@lars-mac> which vi
/usr/bin/vi
lars@lars-mac> which ed
/bin/ed

/Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-02-10 05:29

Axel Hammerschmidt skrev:
> Og Edlin i DOS af samme grund.
>
> Hedder editoren ikke "Elvis" i OS X?

Nej. Tillad mig at linke til at gaammelt usenetindlæg, der forklarer
tingene grundigt:
http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 11:12

Hej,

> Nej. Tillad mig at linke til at gaammelt usenetindlæg, der forklarer
> tingene grundigt:
> http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg

Du har svaret et par gange omkring "ed" - men jeg tror du har
misforstået årsagen til Axels spørgsmål. Diskussionen gik på vi, og i
gamle dage hed implementationen af vi til Mac OS faktisk Elvis. Det var
dog før Mac OS X.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-02-10 17:10

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Du har svaret et par gange omkring "ed" - men jeg tror du har
> misforstået årsagen til Axels spørgsmål.

Næ, det har jeg nu ikke - men derfor har men vel lov til at henvise til
en gammel joke om editor-krigen

Men til dem, der er til userfriendly og jokes om vi og ms-kompatibilitet
er her en stribe om "vigor"-projektet - følg også udviklingen de næste
dage ved at trykke på "next cartoon" (den følgende dag handler dog ikke
om vigor, men ellers kører det løs).

> Diskussionen gik på vi, og i
> gamle dage hed implementationen af vi til Mac OS faktisk Elvis. Det var
> dog før Mac OS X.

Det vidste jeg til gengæld ikke.

Men nu er vi på mac i hvert fald vim, så meget er jeg klar over:

lars@lars-mac:/usr/bin> ls -l vi
lrwxr-xr-x 1 root wheel 3 21 Feb 2008 vi -> vim

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-10 18:49

Lars Kongshøj skrev:

> Men nu er vi på mac i hvert fald vim, så meget er jeg klar over:

Det er også en god ting.

Programmer BEHØVER ikke være skrevet til at kunne være på kanten af en
floppydisk mere.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 00:02

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det er også en god ting.
>
> Programmer BEHØVER ikke være skrevet til at kunne være på kanten af en
> floppydisk mere.

Troll

På en windowsmaskine starter jeg ikke word for at redigere en ren
ascii-tekstfil.

På mine linux-maskiner er vi er den rigtige vi. Hvis jeg en sjælden gang
får brug for noget mere, starter jeg vim.

Mvh Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 07:51

Lars Kongshøj skrev:

> Troll

Nejda. Den oprindelige vi blev skrevet i 1976 til en PDP-11 som
formentlig havde 8 kw hukommelse. Til den slags maskiner skal
programmer være små og det kan betale sig at bruge tid på at klemme ting
sammen.

> På en windowsmaskine starter jeg ikke word for at redigere en ren
> ascii-tekstfil.

Du bruger Edlin? Fornuftigt valg - lille, kompakt.

> På mine linux-maskiner er vi er den rigtige vi. Hvis jeg en sjælden gang
> får brug for noget mere, starter jeg vim.

Alle vi-udgaver på Linux er reimplementerede kloner. Den oprindelige vi
er under AT&T licens. Det er nok en nvi du tænker på.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 10:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Alle vi-udgaver på Linux er reimplementerede kloner.

Det du mener er nok: "Alle vi-udgaver på Linux-DISTRIBUTIONER, SOM JEG
KENDER TIL, er reimplementerede kloner."

Dette udsagn kan jeg tilslutte mig.

(Jeg brugte store bogstaver ikke for at råbe, men for at tydeligtgøre
min præcisering af dit udsagn).

> Den oprindelige vi er under AT&T licens.

Citat fra linket nedenfor: "In January 2002, Caldera was so kind to
remove usage restrictions to the Ancient Unix Code by a BSD-style
license (see the announcement at Slashdot) and thus vi is now finally free."

> Det er nok en nvi du tænker på.

Bestemt ikke. Den oprindelige vi-kode ligger på nedenstående link:

http://ex-vi.sourceforge.net/

Det var nu ikke hos sourceforge jeg hentede den, den lå direkte
tilgængelig hos Caldera.

Hvis man er interesseret i Unix-historie og -sourcecode, kan man også
læse dette link:

http://www.tuhs.org/wiki/The_Unix_Heritage_Society

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 17:07

Lars Kongshøj skrev:

> Det du mener er nok: "Alle vi-udgaver på Linux-DISTRIBUTIONER, SOM JEG
> KENDER TIL, er reimplementerede kloner."

Naturligvis. Jeg kan forstå at du ved bedre?

> [...]
> remove usage restrictions to the Ancient Unix Code by a BSD-style
> license (see the announcement at Slashdot) and thus vi is now finally

Sikkert. Og du har nu installeret den på alle de maskiner du kan komme
til således at man kan nyde den ægte vare?

Jeg blev i øvrigt mindet om "Terminal too wide" da jeg skrev
ovenstående. Det er også en god måde at minde en på at man ikke skal
skrive for lange linier!

gpaq er ret fikst til den slags i vim.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 20:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Naturligvis. Jeg kan forstå at du ved bedre?

Næ, jeg skrev at jeg var enig i dit udsagn. Men jeg vil bare ikke
udelukke eksistensen af linux-distributioner, der bruger vi. Der findes
uoverskueligt mange obskure distributioner.

> Sikkert. Og du har nu installeret den på alle de maskiner du kan komme
> til således at man kan nyde den ægte vare?

Næsten. Min linux workstation og min linux server. Måske skal jeg se om
jeg også kan oversætte den på denne mac

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 10:16

> Du bruger Edlin? Fornuftigt valg - lille, kompakt.

Nu ikke så fræk Notepad er meget bedre end Word til redigering af
rene tekstfiler. At den så kan finde på sætte et unønsket ".txt" efter
filnavnet, når man gemmer er irriterende.

Desværre har jeg enkelte gange været nødt til at bruge edlin i
DOS-dagene, men det er heldigvis længe siden.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 17:11

Lars Kongshøj skrev:

> Nu ikke så fræk Notepad er meget bedre end Word til redigering af
> rene tekstfiler. At den så kan finde på sætte et unønsket ".txt" efter
> filnavnet, når man gemmer er irriterende.

Hvis du bruger den der tillader Ctrl-S til at gemme er det en
bloatudgave og ikke den ægte vare! Fy!

> Desværre har jeg enkelte gange været nødt til at bruge edlin i
> DOS-dagene, men det er heldigvis længe siden.

Sært. Det er ellers standarden.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 20:58

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Sært. Det er ellers standarden.

Findes edlin overhovedet i nutidens Windows'er?

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 21:09

Lars Kongshøj skrev:

> Findes edlin overhovedet i nutidens Windows'er?

Prøv! Sådan en kætter der slet ikke har FORSØGT :p

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 21:54

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv! Sådan en kætter der slet ikke har FORSØGT :p

Har du en windowsmaskine, du kan sende mig, så skal jeg da gerne prøve

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 22:39

Lars Kongshøj skrev:

> Har du en windowsmaskine, du kan sende mig, så skal jeg da gerne prøve

Det har jeg da. BEtaler du porto?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-02-10 01:24

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det har jeg da. BEtaler du porto?

Nej tak, jeg tror jeg overlader undersøgelsen til dig

Men hvorfor overhovedet undersøge sådan noget selv, når man har wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edlin

Så du kan roligt starte Edlin op, da du vel er træt af den
idiotoptimerede Notepad.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-10 12:03

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Edlin
>
> Så du kan roligt starte Edlin op, da du vel er træt af den

Det var ikke mig der udtrykte præference for bittsmå, gamle programmer.

Jeg foretrækker klart de nyeste versioner af ting - så er der fikserier
som ubegrænset undo og den slags med.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-10 15:32

Per Rønne wrote:

> Hvorfor ikke bare:
>
> sudo emacs /etc/hosts

Hvad er der nu galt med vim? ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 16:11

Peter Farsinsen <peter@farsinsen.dk> wrote:

> Hvad er der nu galt med vim? ;)

Som også er vi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 16:38

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Som også er vi ...
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Det I har sagt i denne tråd er som volapyk for mig Måske begynder jeg at
forstå noget af det om nogle år.

--
MVH
Pico

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-10 18:34

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Det I har sagt i denne tråd er som volapyk for mig Måske begynder jeg at
> forstå noget af det om nogle år.

Du er Windowsbruger, ikke sandt?

Og faldet for Apples suveræne maskiner, der sideløbende kan håndtere to
forskellige styresystemer?

Og du vil gerne ødelægge din Mac ved at benytte Windows, eller?

Mac OS X er bygget på en UNIX(slags)kerne(?), og de mennesker, der har
responderet i din tråd er programmører, ingeniører og high tech nørder,
der ved en masse om en masse tåbelige bogstavs- og talkombinationer, der
_aldrig_ har været meningen med en Mac.

Men de er gode at have i baghånden, og de er svært søde til at hjælpe.

Fra en ordinær Mac-bruger skal blot lyde dette: Drop Windows på din Mac,
nyd din Macs samspil og lad dog være at tro, at Apple ikke har gjort det
godt nok - det er jo ikke Microsoft, vel?

Held og lykke

M.

Fra : Pico

Dato : 25-02-10 00:28

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er Windowsbruger, ikke sandt?

Jo, hidtil

> Og faldet for Apples suveræne maskiner, der sideløbende kan håndtere to
> forskellige styresystemer?

Ja

> Og du vil gerne ødelægge din Mac ved at benytte Windows, eller?

Nej, jeg behøver vel ikke at ødelægge Mac fordi jeg også har Windows på, de
er jo helt adskilte.

> [...]
> _aldrig_ har været meningen med en Mac.
>
> Men de er gode at have i baghånden, og de er svært søde til at hjælpe.

Det har jeg også fundet ud af

> [...]
> nyd din Macs samspil og lad dog være at tro, at Apple ikke har gjort det
> godt nok - det er jo ikke Microsoft, vel?

Tak skal du have.
--
MVH
Pico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 16:56

Per Rønne skrev:

> Som også er vi ...

vim er vi på samme måde som OS X er Unix (og Linux).

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 18:34

> vim er vi på samme måde som OS X er Unix (og Linux).

Sikkert. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se forskel mellem vi og
vim når jeg åbner min /etc/hosts.

Hvilket også giver god mening når jeg læser følgende link:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Vim_(text_editor)>

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 19:15

Per Rønne skrev:

> Sikkert. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se forskel mellem vi og
> vim når jeg åbner min /etc/hosts.

Tro mig, brugte du det over en længere periode ville du hurtigt opdage
det. Især hvis du brugte GUI-udgaven.

Men selve kernen fungerer ens. Det er ganske praktisk.

> Hvilket også giver god mening når jeg læser følgende link:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Vim_(text_editor)>

Vil du tro mig hvis jeg antyder diskret at det vidste jeg godt i
forvejen? ;)

Er du helt holdt op med at kode?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 19:37

> Tro mig, brugte du det over en længere periode ville du hurtigt opdage
> det. Især hvis du brugte GUI-udgaven.

Ja, men nu har jeg brugt emacs helt tilbage til da jeg stadig var 1.
dels datalogistuderende. En vending nutidens studerende vist har lidt
svært ved at forstå; de begynder på en bacheloruddannelse, og hvis de
består den så kan de /måske/ komme på ind på en kandidatuddannelse ...
Helge Sander har virkelig fået reduceret universiteternes niveau.

Men hvad, når man samtidig har fået reduceret studentereksamen til noget
der mest af alt minder om niveauet fra en gammel realeksamen, så kan det
hele vel ikke undre. Efter hvad jeg hører kan ikke engang de nye
matematikstuderende klare de Kristensen & Rindung-bøger vi andre
begyndte med i 1. g matematik, frisk fra 2. real. Man græmmes.

> Men selve kernen fungerer ens. Det er ganske praktisk.

> Vil du tro mig hvis jeg antyder diskret at det vidste jeg godt i
> forvejen? ;)

Det var jeg skam udmærket klar over at du udmærket vidste; der er bare
andre end os der følger med i tråden.

> Er du helt holdt op med at kode?

Næh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 19:43

Hej,

> [...]
> matematikstuderende klare de Kristensen & Rindung-bøger vi andre
> begyndte med i 1. g matematik, frisk fra 2. real. Man græmmes.

Hørt! Hørt!

Og da jeg var barn, så gik vi barfodede i skole selvom der var 10 meter
sne og glubske ulve overalt. Og dengang var der slet ikke skole, men
derimod arbejdslejre! Men dem der var heldige fik dejlig grus til frokost!

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 20:47

> [...]
> sne og glubske ulve overalt. Og dengang var der slet ikke skole, men
> derimod arbejdslejre! Men dem der var heldige fik dejlig grus til frokost!

Nu er mine erfaringer med gymnasieskolen jo så noget yngre end dine,
idet jeg har undervist der en del år ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 21:00

Hej,

> Nu er mine erfaringer med gymnasieskolen jo så noget yngre end dine,
> idet jeg har undervist der en del år ...

Og hvor lang tid er det siden?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 06:42

> Og hvor lang tid er det siden?

Så få år siden at jeg faktisk har undervist efter den nye reform. Som er
en jammer. Jeg har undervist både i det almene gymnasium, på hf og på
htx, teknisk gymnasium. Ført elever til eksamen, og selv virket som
censor.

Det har i efterhånden en del år været sådan, at man ikke længere kunne
bruge blot 10 år ældre datalogi-bøgers øvelser til øvelsesopgaver.
Tidligere var det naturligt at bruge Fobonacci-tal og lignende til
øvelser i løkker, men også før de sidste forringelser har disse
talrækkers beslægtskab med induktionsbeviset været alt for svært, for
matematiske gymnasieelever i 3g.

Og når de så endda skal lave objektorienteret programmering [ikke et
bekendgørelseskrav, men alle skolebøger lagde den gang op til C++, Java
eller Delphi, hvilket i dag er yderst rimeligt], så får man naturligvis
hovedpine af at skulle tænke i superklasser, subklasser og nedarvning
.... klasseteoriens 'forudsætning', algebra, er da også forlængst
forsvundet fra gymnasiematematik. Og folk der rent faktisk har set
opgavesæt i matematik til studentereksamen, højniveau, fortæller da også
om hvor meget de minder om fordums tiders realeksamen, matematik.
Regning, også infitesimalregning med grafregner, bevares, men al
bevisførelse og dermed matematisk abstraktion er forsvundet. Man burde
simpelthen være ærlige og omdøbe faget »matematik« i folke- og
gymnasieskolen til »regning«.

Efter reformen er faget »programmering« på htx blevet til lidt flytten
rundt på grafiske objekter i Visual Basic, med indtastning af den
sparsomme VB-kode fra bogen. OK, jeg overtog et hold, og dét niveau
kunne jeg naturligvis ikke tage, og så kom der noget ekstra kød på
suppen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 09:02

Hej Per,

> Så få år siden at jeg faktisk har undervist efter den nye reform. Som er

Hvor mange år er få år?

Skal det forstås sådan at du kun har undervist i datalogi - eller har du
også undervist i matematik?

> [...]
> bevisførelse og dermed matematisk abstraktion er forsvundet. Man burde
> simpelthen være ærlige og omdøbe faget »matematik« i folke- og

Du har opdaget at der både er mundtlig og skriftlig matematik-eksamen?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 09:52

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Per,

> Hvor mange år er få år?

Inden for de sidste fire år.

> Skal det forstås sådan at du kun har undervist i datalogi - eller har du
> også undervist i matematik?

Jeg har også undervist i andet end datalogi, men jeg er naturligvis ikke
kvalificeret til at undervise i matematik da mine fag er datalogi og
engelsk.

På htx har jeg så også kunnet undervise i Kommunikation / IT mv.

> Du har opdaget at der både er mundtlig og skriftlig matematik-eksamen?

Det ved jeg naturligvis; jeg er trods alt selv mat-fys student. I
Gymnasieskolernes Lærerforening taler jeg naturligvis med lærere fra
forskellige fag, lige som jeg i min undervisning i datalogi og
programmering [htx] mærkbart år for år i de sidste 15 år har kunnet se
hvordan elevernes matematisk-faglige forudsætninger er blevet forringet.
Og det er abstraktionsniveauet den er galt med - programmører med en
gammel realeksamen bag sig er her bedre end en moderne student med
matematisk højniveau.

Det er ikke elevernes arbejdsbelastning der er blevet for lille, men når
der i stigende grad skal være plads til også det mindre væsentlige og
til det helt ligegyldige [som faget Alment Tidsspilde], så bliver der
naturligvis også mindre tid til det væsentlige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 11:54

Hej,

> Inden for de sidste fire år.
> Jeg har også undervist i andet end datalogi, men jeg er naturligvis ikke
> kvalificeret til at undervise i matematik da mine fag er datalogi og

Så du baserer din viden omkring matematik-faget i gymnasiet på at du for
4 år siden underviste i et andet fag?

Så er det vel lige så meget "hearsay" som os andre.

> [...]

> programmering [htx] mærkbart år for år i de sidste 15 år har kunnet se
> hvordan elevernes matematisk-faglige forudsætninger er blevet forringet.

Og det kan på ingen måde skyldes andet end at matematikundervisningen er
blevet dårligere?

Fx at det ikke længere er de hard-core matematikelskere som vælger
"IT-fag" på htx, men et bredere udsnit af eleverne?

> Og det er abstraktionsniveauet den er galt med - programmører med en
> gammel realeksamen bag sig er her bedre end en moderne student med
> matematisk højniveau.

Der er jo sket en hel del siden realeksamenernes tid. Det er mit indtryk
at andelen af nutidens "programmører" som har mere uddannelse end en
ungdomsuddannelse er ganske høj - hvorfor det ikke giver så meget mening
at sammenligne med en programmør med realeksamen fra slutningen af
70'erne eller tidligere.

> [...]
> til det helt ligegyldige [som faget Alment Tidsspilde], så bliver der
> naturligvis også mindre tid til det væsentlige.

Det kommer jo så igen an på, hvad man synes er væsentligt og uvæsenligt.
Der er jo tydeligvis nogen, som har ment at almen studieforberedelse er
væsentligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 12:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Så du baserer din viden omkring matematik-faget i gymnasiet på at du for
> 4 år siden underviste i et andet fag?

Som /bygger/ på på matematik.

> Så er det vel lige så meget "hearsay" som os andre.

Slet, slet ikke.

> Og det kan på ingen måde skyldes andet end at matematikundervisningen er
> blevet dårligere?

Jeg talte ikke om »matematikundervisningen« som sådan, men om hvad der i
dag centralt kræves at eleverne skal lære.

> Fx at det ikke længere er de hard-core matematikelskere som vælger
> "IT-fag" på htx, men et bredere udsnit af eleverne?

3g'ere der blegner når de ser et integraltegn? Og som har svært ved at
forstå talrækken i[n] defineret som:

i[0] = 0, i[1] = 1, i[n]= i[n-1] + i[n-2].

Uhyre abstrakt i forbindelse med løkker ...

> [...]
> ungdomsuddannelse er ganske høj - hvorfor det ikke giver så meget mening
> at sammenligne med en programmør med realeksamen fra slutningen af

Nu talte jeg om programmører der var gået ud af 'skolen' med en
realeksamen, og som typisk har videre uddannelse derudover.

> Det kommer jo så igen an på, hvad man synes er væsentligt og uvæsenligt.
> Der er jo tydeligvis nogen, som har ment at almen studieforberedelse er
> væsentligt.

Ja, filosoffer der synes at tro at forskere arbejder efter
videnskabsteoretiske overvejelser. Bl.a. professor Peter Naur har afvist
filosofien som »vås«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 12:36

Hej,

> Som /bygger/ på på matematik.

Bygger det virkeligt så meget på matematik, eller er det bare sådan at
_du_ gerne ville at det gjorde det? (bemærk at jeg ikke snakker om
datalogi i almindelighed, men derimod om det specifikke valgfag i gymnasiet)

> Slet, slet ikke.

Hvordan ved du egenligt hvor stor kontaktflade vi andre har til
matematikundervisningen i gymnasiet?

> Jeg talte ikke om »matematikundervisningen« som sådan, men om hvad der i
> dag centralt kræves at eleverne skal lære.

Jeg går naturligvis ud fra, at der undervises i det, som eleverne skal
lære... derfor kan jeg kun antage at det du i virkeligheden beklager dig
over ikke er ungdommen i dag, men derimod
folketinget/undervisningsministeriet?

> 3g'ere der blegner når de ser et integraltegn? Og som har svært ved at
> forstå talrækken i[n] defineret som:

Nu kan jeg af gode grunde ikke udtale mig så vældigt om realskolens tid,
da jeg er født efter dens afskaffelse - men jeg tror da der til alle
tider har været været tredjeårs gymnasieelever som blegner ved synet af
integraltegn. Uanset om de kommer fra 10. klasse eller 3. real.

> i[0] = 0, i[1] = 1, i[n]= i[n-1] + i[n-2].
> Uhyre abstrakt i forbindelse med løkker ...

Du er sikker på, at det ikke bare er dig, der ikke evner at forklare
tingene i et sprog, eleverne kan forstå? :)

> Nu talte jeg om programmører der var gået ud af 'skolen' med en
> realeksamen, og som typisk har videre uddannelse derudover.

Og?

Jeg synes stadig du sammenligner æbler og pærer på en led. Hvorfor er
det interessant at sammenligne programmøregenskaber efter 9. klasse
sammenlignet med efter 3. real - hvis dem som vil programmere alligevel
tager mange års uddannelse derefter?

I det her tilfælde er "facit" vel mere interessant end "mellemregningerne"?

> Ja, filosoffer der synes at tro at forskere arbejder efter
> videnskabsteoretiske overvejelser. Bl.a. professor Peter Naur har afvist
> filosofien som »vås«.

Peter Naur er jo også kendt for selv at lukke en masse vås ud, så han må
vel kunne genkende det.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 13:22

> [...]

> _du_ gerne ville at det gjorde det? (bemærk at jeg ikke snakker om
> datalogi i almindelighed, men derimod om det specifikke valgfag i gymnasiet)

Naturligvis bygger det da på et matematisk abstraktionsniveau, som i dag
stort set er fraværende i skolen.

> Hvordan ved du egenligt hvor stor kontaktflade vi andre har til
> matematikundervisningen i gymnasiet?

Jeg har ikke hørt noget om at I andre skulle have undervisningserfaring
fra gymnasieskolen.

> [...]
> lære... derfor kan jeg kun antage at det du i virkeligheden beklager dig
> over ikke er ungdommen i dag, men derimod

Ja, det er dem der står bag forringelsen af matematikundervisningen.

> [...]
> tider har været været tredjeårs gymnasieelever som blegner ved synet af
> integraltegn. Uanset om de kommer fra 10. klasse eller 3. real.

Elever fra 10. klasse kunne skam ikke komme i gymnasiet, medmindre de
tog et år i 3. real ... og ja, nutidens 10. klasse svarer ganske nøje
til 60ernes og 70ernes 10. klasse for ikke-boglige elever.

> Du er sikker på, at det ikke bare er dig, der ikke evner at forklare
> tingene i et sprog, eleverne kan forstå? :)

Næh. Induktionsbeviset er naturligvis også udgået af pensum.

Sagen her er at det skal forklares på mere end en måde, på tavlen med
den konkrete talrække, og formelt som ovenfor vist. Med den formelle
visning er selve løkken umiddelbart til at lave, men det kræver
naturligvis at man forstår formaliteten. Og uden denne formelt-abstrakte
tilgang til tingene er det ikke muligt at formulere løkken, være det sig
i pascal eller en eller anden C-afledning.

> [...]
> det interessant at sammenligne programmøregenskaber efter 9. klasse
> sammenlignet med efter 3. real - hvis dem som vil programmere alligevel

Nu var sammenligningen mellem en gammel realist og en nutidig 3g'er med
matematik på højniveau ...

> I det her tilfælde er "facit" vel mere interessant end "mellemregningerne"?

> Peter Naur er jo også kendt for selv at lukke en masse vås ud, så han må
> vel kunne genkende det.

Han er trods alt datalogiens første professor her i landet [ja, opfinder
af ordet 'datalogi'], og han er ikke ene om afvisningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 13:49

Hej,

> Naturligvis bygger det da på et matematisk abstraktionsniveau, som i dag
> stort set er fraværende i skolen.

Kan du være specifik mht. hvilke af de faglige mål for datalogi
valgfaget som kræver det her særlige matematiske abstraktionsniveau som
der ikke undervises i i gymnasiet?

Hvis det du siger er korrekt, hvordan forklarer du så at der er så mange
elever som består datalogieksamenerne?

Er det fordi eleverne lærer tingene af sig selv "på trods" af den
undervisning, de modtager?

Eller er det fordi lærer og censor bevist eller ubevidst fejlbedømmer
eleverne til eksamen?

> Jeg har ikke hørt noget om at I andre skulle have undervisningserfaring
> fra gymnasieskolen.

Du har jo heller ikke undervist i matematik?

Det er da trods alt kortere tid siden jeg tog matematik i gymnasiet end
du gjorde...

> Elever fra 10. klasse kunne skam ikke komme i gymnasiet, medmindre de
> tog et år i 3. real ... og ja, nutidens 10. klasse svarer ganske nøje
> til 60ernes og 70ernes 10. klasse for ikke-boglige elever.

Jeg har bestemt ikke sagt at 10. klasses elever dengang kunne komme i
gymnasiet uden at tage et år i 3. real (hvad jeg dog ikke er sikker på
er korrekt). Der tales om 10. klasses elever "af i dag" og 3.
reals-elever "af dengang".

Hvis du ønsker at tale om 9. klasses elever i stedet, så værsågod. Jeg
mener det samme gælder.

> Næh. Induktionsbeviset er naturligvis også udgået af pensum.

Så du kan ikke forklare "løkker" uden at eleven har indgående kendskab
til induktionsbeviser?

Du siger at matematisk induktion er udgået af pensum - jeg vil prøve at
spørge en matematikunderviser om det. Så vidt jeg kan se, må der snarere
være tale om at det er en valgfri del af pensum - eller hvordan man nu
vælger at formulerer det. Jeg ved i hvert fald af egen erfaring, at der
er gymnasieelever i dag som lærer om matematisk induktion.

Hvis du mener det er en så væsentlig forudsætning for at undervise i
datalogi, må du vel kunne planlægge et forløb med matematikunderviserne
således at dette tages i betragtning - eller alternativt selv undervise
i det.

> naturligvis at man forstår formaliteten. Og uden denne formelt-abstrakte
> tilgang til tingene er det ikke muligt at formulere løkken, være det sig
> i pascal eller en eller anden C-afledning.

Jeg bider ikke på din antagelse om at nutidens gymnasieelever ikke kan
abstrahere. Derudover mener jeg nu egenligt ikke at det er en
nødvendighed at undervise i lige præcis "løkker".

> Nu var sammenligningen mellem en gammel realist og en nutidig 3g'er med
> matematik på højniveau ...

Ja, og den sammenligning synes jeg er tåbelig/urealistisk.

> Han er trods alt datalogiens første professor her i landet [ja, opfinder
> af ordet 'datalogi'], og han er ikke ene om afvisningen.

Jeg ved udmærket godt hvem han er. Een ting er at arbejde med ALGOL i
slutningen af 50'erne og starten af 60'erne og blive professor i
datalogi i 1969... en helt anden ting er at samme mand, nu pensioneret
professor, i dette årtusinde efter dit eget udsagn har afvist filosofi
som værende vås.

Jeg har læst nogen af hans udgydelser - og kan desværre ikke se nogen
grund til at vælge ham som et særligt forbillede for, hvordan dagens
uddannelser skal skrues sammen.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 14:52

> Kan du være specifik mht. hvilke af de faglige mål for datalogi
> valgfaget som kræver det her særlige matematiske abstraktionsniveau som
> der ikke undervises i i gymnasiet?

Der er tale om det generelle matematiske abstraktionsniveau.

> Hvis det du siger er korrekt, hvordan forklarer du så at der er så mange
> elever som består datalogieksamenerne?

Datalogilærerne er jo nødt til at give eleverne den nødvendige ballast.

I øvrigt kan jeg ikke se hvordan man kan tale om programmering i
datalogi, hvis eleverne ikke kan betjene sig af noget så enkelt som
løkker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 14:58

Hej Per,

> Der er tale om det generelle matematiske abstraktionsniveau.

Jeg synes du fælder en for hård dom.

> Datalogilærerne er jo nødt til at give eleverne den nødvendige ballast.

Så undervises der jo netop også i det? - bare af en anden underviser.

> I øvrigt kan jeg ikke se hvordan man kan tale om programmering i
> datalogi, hvis eleverne ikke kan betjene sig af noget så enkelt som
> løkker.

Man kunne jo fx undervise i et funktionelt programmeringssprog istedet
for et imperativt.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 19:02

> Jeg synes du fælder en for hård dom.

Det mener jeg så ikke.

> Så undervises der jo netop også i det? - bare af en anden underviser.

I det omfang det kan lade sig gøre. Derudover er beståelsesniveauet jo
noget elastisk, som andet der er politisk bestemt.

> Man kunne jo fx undervise i et funktionelt programmeringssprog istedet
> for et imperativt.

Lambda-kalkule og LISP er nok noget mere abstrakt end imperative sprog
som Pascal og C. Pascal er i øvrigt i sin tid blevet dannet af Niklaus
Wirth netop som et pædagogisk sprog. Det ligger i dag som grund for
Delphi.

Men skal vi ikke stoppe denne debat i en tråd om hosts-filen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 22:59

Hej,

> I det omfang det kan lade sig gøre. Derudover er beståelsesniveauet jo
> noget elastisk, som andet der er politisk bestemt.

Så det du siger er egenligt at du hellere ville have at der var et helt
andet fag i gymnasiet med en mere "hård" datalogisk fagkerne. Gad vide
hvor mange som ville vælge det fag?

> Lambda-kalkule og LISP er nok noget mere abstrakt end imperative sprog
> som Pascal og C.

Der findes jo trods alt andre ting end lige lambda-kalkylen og LISP.
Lambda-kalkylen var nok det sidste, jeg ville tænke på i den forbindelse.

Jeg ved da, at der undervises i funktionelle sprog - så det er da ikke
noget som er så superabstrakt at folk ikke kan lære det.

> Pascal er i øvrigt i sin tid blevet dannet af Niklaus
> Wirth netop som et pædagogisk sprog. Det ligger i dag som grund for
> Delphi.

Jeg kender skam godt både Pascal og Delphi. Jeg havde den "fornøjelse"
at programmere i Pascal i 90'erne. Problemet er bare at Pascal ikke er
særligt godt - det er faktisk ret ringe. Jeg ville ikke lære nogen
Pascal i dag.

> Men skal vi ikke stoppe denne debat i en tråd om hosts-filen?

USENET har aldrig været særligt bundet af, hvad den oprindelige tråd
handlede om. Jeg synes da det er interessant at diskutere undervisning i
datalogi.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-02-10 02:20

Per Rønne skrev:
> Naturligvis bygger det da på et matematisk abstraktionsniveau, som i dag
> stort set er fraværende i skolen.

Per, der er kun en vej til at rette op på matematikundervisningen i
gymnasiet:
http://www.youtube.com/watch?v=PZwv1GbZ9Yc

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 04:22

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Per, der er kun en vej til at rette op på matematikundervisningen i
> gymnasiet:
> http://www.youtube.com/watch?v=PZwv1GbZ9Yc

Ja, ja, Det forsømte Forår læste vi skam også, og jeg har endda for år
tilbage i Politiken læst en kronik om Scherfigs faktiske klasse, skrevet
af en gammel klassekammerat, med et klassebillede af en flok 18-års
2g-drenge i tidens kortbuksede matrostøj. Det er nemlig en parodi på
Metropolitanskolen omkring 1920.

Med streg under parodi.

I filmen ført frem til 1950erne som de færreste der dengang gik i skole
erindrer som særlig sort. Spanskrøret var vel afskaffet de fleste
steder, især for gymnasieelever. Omkring 1970 var det /fuldstændig/ væk,
og skolen var præget af den lighedsskabende hesteskoform, der også
gjorde lærere og elever mere lige.

Studentereksamen nåede sit faglige højdepunkt i 1970. Det har analyser
af sværhedsgraden af opgavesættene vist.

Hvor meget der er parodi hos Scherfig kan nok læses ud af Ole Bangs
artikel om farfaderen lektor Valdemar Bang, virkelighedens lektor
Blomme:

<http://www.berlingske.dk/din-mening/min-farfar-lektor-blomme>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-02-10 22:42

Per Rønne skrev:
> Og det er abstraktionsniveauet den er galt med - programmører med en
> gammel realeksamen bag sig er her bedre end en moderne student med
> matematisk højniveau.

Det skulle vel ikke have en sammenhæng med at en person med realeksamen
kan have over 30 års erfaring på arbejdsmarkedet - det synes du er
rellevant at sammenligne med en nyudklækket datamatiker?

Mvh. Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 04:41

> [...]

> kan have over 30 års erfaring på arbejdsmarkedet - det synes du er
> rellevant at sammenligne med en nyudklækket datamatiker?

Eleverne blev delt efter 5. klasse i boglige og ikke-boglige. Hvor de
ikke-boglige havde regning havde de boglige matematik, med løsning af
ligninger og fra 1. real med Euklid, med beviser /en masse/.

Og i 3. real kunne man sagtens læse klassiske dramaer på udenlandske
sprog. Vi læste Shakespeares Macbeth på elizabethansk engelsk og
Schillers Wilhelm Tell på tysk.

Med bortfaldet af realeksamen og overgangsformen med et særligt
ikke alle kan lære må ingen lære«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 11:18

Hej,

> Eleverne blev delt efter 5. klasse i boglige og ikke-boglige. Hvor de
> ikke-boglige havde regning havde de boglige matematik, med løsning af
> ligninger og fra 1. real med Euklid, med beviser /en masse/.

Men hvilken betydning har det i praksis for en programmør på
arbejdsmarkedet i dag?

Jeg synes ikke du forholder dig til det, jeg nævnte tidligere, mht. at
der vel stort set ikke findes nye programmører i dag som er gået direkte
ud af folkeskolen og ind på arbejdsmarkedet?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 12:04

> [...]
> der vel stort set ikke findes nye programmører i dag som er gået direkte
> ud af folkeskolen og ind på arbejdsmarkedet?

Næh, men det har betydning for det faktum, at en 9. klasses elev fagligt
ligger langt bagefter en tilsvarende elev i 2. real, noget der
naturligvis følger med op i gymnasieskolen. Hvor kravene da også er
voldsomt sænket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-10 18:47

Per Rønne skrev:

> [...]
> ligger langt bagefter en tilsvarende elev i 2. real, noget der
> naturligvis følger med op i gymnasieskolen. Hvor kravene da også er

Det er en helt naturlig følge af at der er så meget ANDET de unge
mennesker skal lære. Plus at det forsømte forår gerne skulle være en
saga blot.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 20:23

> Det er en helt naturlig følge af at der er så meget ANDET de unge
> mennesker skal lære.

Som hvad? Fremmedsprog er jo ikke noget de har det store af, i hvert
fald ikke ud over engelsk [som de i øvrigt slet ikke er så dygtige til
som de selv tror - men det gælder naturligvis også danske stats- og
udenrigsministre!], og naturvidenskab er løbende blevet nedprioriteret
[når man fra undervisningsministeriet taler om større satsning så skal
det forstås orwellsk].

Derimod er der en bunke ineffektiv gruppearbejde, hvor en elev skriver
rapport med de fire andre i gruppen stående omkring computeren. Og så
bruges en bunke tid på AT, der skal give dem noget videnskabsteoretisk
'indsigt' som de ikke kan bruge til noget, og som naturvidenskabsmænd
afviser som vås.

> Plus at det forsømte forår gerne skulle være en saga blot.

Det skete da vist før jeg begyndte i skole.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 21:12

Hej,

> Som hvad? Fremmedsprog er jo ikke noget de har det store af, i hvert

Umiddelbart lyder det for mig som om du tænker meget "gammeldags" på
klassiske fagligheder. For dig er det at lære noget, hvis man virkelig
går til den med at lære beviser i matematik, kan den tyske grammatik på
fingerspidserne og forstår hvorfor det er vigtigt at have en trompet med
sig i kamp.

Hvis man i dag skal bruge en knalddygtig matematiker eller historiker
hyrer man jo ikke en nyudklækket student (og det er vel i øvrigt mange
årtier siden det var sådan). Et af formålene med gymnasieskolen i dag er
at forberede eleverne på at blive studerende på en videregående uddannelse.

For at kunne gøre dette er man vel nødt til at forholde sig til
processens inputs, outputs og de ydre påvirkninger for at holde det
meget konkret. De elever som starter i gymnasiet i dag er ikke de samme
elever som startede i gymnasiet for 40 år siden. Det man skal kunne for
at læse på fx et universitet er ikke det samme i dag som det var for 40
år siden. Tilsvarende er erhvervslivets krav anderledes. Samtidigt er de
ydre forhold på den måde at gymnasiet i dag ikke er den eneste
valgmulighed, hvis man "vil noget".

> Derimod er der en bunke ineffektiv gruppearbejde, hvor en elev skriver
> rapport med de fire andre i gruppen stående omkring computeren.

En af pointerne ved gruppearbejde er at blive bedre til gruppearbejde.
Hvis der foregår ineffektivt gruppearbejde er det fordi man er dårlig
til gruppearbejde. Det er et rigtigt godt udgangspunkt for at lære og
blive bedre.

Hvis eleverne arbejder lige ineffektivt første skoledag som sidste
skoledag, så har de enten ikke haft viljen til at lære det - eller også
er underviserne for dårlige.

Jeg fornemmer, at du mener at gruppearbejde i sig selv er formålsløst og
burde fjernes fra uddannelsen?

> Og så
> bruges en bunke tid på AT, der skal give dem noget videnskabsteoretisk
> 'indsigt' som de ikke kan bruge til noget, og som naturvidenskabsmænd
> afviser som vås.

Her er det vel væsentligt at præcisere at det er _nogen_ videnskabsmænd
som afviser det som vås. Ikke alle. Indtil videre har du kun nævnt en
enkelt, rablende pensionist (og her er jeg ikke engang sikker på at du
og han snakker om det samme).

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-10 21:50

> [...]

> går til den med at lære beviser i matematik, kan den tyske grammatik på
> fingerspidserne og forstår hvorfor det er vigtigt at have en trompet med

De burde gerne kunne /bruge/ deres tysk til at snakke med, og læse
bøger.

> [...]
> at forberede eleverne på at blive studerende på en videregående uddannelse.

Hvilket kræver at de kan fagene.

> [...]
> år siden. Tilsvarende er erhvervslivets krav anderledes. Samtidigt er de
> ydre forhold på den måde at gymnasiet i dag ikke er den eneste

For mig at se lægger man vægt på det ligegyldige.

> [...]
> er underviserne for dårlige.
>
> Jeg fornemmer, at du mener at gruppearbejde i sig selv er formålsløst og

Gruppearbejde kan være fornuftigt, men som al anden metode er det et et
middel, ikke et mål.

> [...]
> som afviser det som vås. Ikke alle. Indtil videre har du kun nævnt en
> enkelt, rablende pensionist (og her er jeg ikke engang sikker på at du

Jeg har nu set andre, selv om jeg ikke kan komme på navnene. Men hvis du
havde fulgt med i Gymnasieskolen ville du have vidst at der er stor
modstand mod reformen.

Og så er der er grund til at elever [og bunkevis af lærere] opfatter
akronymet AT som betydenden Alment Tidsspilde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 22:18

Hej,

> Jeg har nu set andre, selv om jeg ikke kan komme på navnene. Men hvis du
> havde fulgt med i Gymnasieskolen ville du have vidst at der er stor
> modstand mod reformen.

Jeg følger faktisk med i Gymnasieskolen.

> Og så er der er grund til at elever [og bunkevis af lærere] opfatter
> akronymet AT som betydenden Alment Tidsspilde.

Jeg har ikke sagt det modsatte. Det er ligesom med kodning - der kan
være en verden til forskel på idé og implementation.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 00:25

> [...]
> Hvis der foregår ineffektivt gruppearbejde er det fordi man er dårlig
> til gruppearbejde. Det er et rigtigt godt udgangspunkt for at lære og

Et andet argument er at folk skal arbejde videre med gruppearbejde på
mange universitetsuddannelser (det må Per selv kende fra DIKU) og at
evnen til teamwork ofte er et krav ude i joblivet.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 00:40

Hej,

> Et andet argument er at folk skal arbejde videre med gruppearbejde på
> mange universitetsuddannelser (det må Per selv kende fra DIKU) og at

DIKU er vel nærmest kendt for det modsatte?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 07:52

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> DIKU er vel nærmest kendt for det modsatte?

Behøver der være mere end een i en gruppe?

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 12:23

Hej,

> Behøver der være mere end een i en gruppe?

Ikke på DIKU måske?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 17:13

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Ikke på DIKU måske?

Er der nogen matematikere til stede der kan afklare dette vigtige
gruppeteoriproblem?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 21:10

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Er der nogen matematikere til stede der kan afklare dette vigtige
> gruppeteoriproblem?

Selvfølgelig - jeg kan altid løse så komplicerede matematiske problemer.
Ifølge Artin er gruppedefinitionen:

A group is a set G together with a law of composition which is
associative and has an identity element, and such that every element of
G has an inverse.

Så du mangler kun at bestemme en kompositionsregel for at bevise at en
gruppe kan have kun ét element. At bestemme en sådan kompositionsregel
overlades som øvelse for læseren. Jeg kan kun komme på én løsning.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-10 21:13

Lars Kongshøj skrev:

> Så du mangler kun at bestemme en kompositionsregel for at bevise at en
> gruppe kan have kun ét element. At bestemme en sådan kompositionsregel
> overlades som øvelse for læseren. Jeg kan kun komme på én løsning.

Gange og elementet er 1?

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 21:32

Hej,

> overlades som øvelse for læseren. Jeg kan kun komme på én løsning.

Jeg kan komme på en del. Udover den Thorbjørn nævnte kunne det fx være
({0}, +) (og en masse varianter deraf).

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 21:59

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Jeg kan komme på en del. Udover den Thorbjørn nævnte kunne det fx være
> ({0}, +) (og en masse varianter deraf).

Både din og Thorbjørns løsning er korrekt. Og når jeg skriver korrekt er
det fordi det er én og samme gruppe I taler om, I kalder bare elementet
og kompositionen noget forskelligt. Med andre ord: de "to" grupper er
isomorfe.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 22:06

Hej,

> [...]
> det fordi det er én og samme gruppe I taler om, I kalder bare elementet
> og kompositionen noget forskelligt. Med andre ord: de "to" grupper er

Ja, men bare fordi to grupper er ens er det jo ikke ensbetydende med at
de er identiske.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 22:22

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Ja, men bare fordi to grupper er ens er det jo ikke ensbetydende med at
> de er identiske.

Det er jo en strid om ord, men det ændrer ikke ved det faktum at de
forslag du Thorbjørn er kommet med samt fx Z1/C1, A1 og S1 er isomorfe
og dermed samme gruppe med forskellige benævnelser.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 22:23

Hej,

> Det er jo en strid om ord, men det ændrer ikke ved det faktum at de
> forslag du Thorbjørn er kommet med samt fx Z1/C1, A1 og S1 er isomorfe
> og dermed samme gruppe med forskellige benævnelser.

Det kræver jo ikke den store indsigt at indse at alle varianter af den
trivielle gruppe er isomorfe. Det er derimod uimodstrideligt sandt at de
to grupper ikke er identiske - det giver jo sig selv.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 23:02

> [...]
> trivielle gruppe er isomorfe. Det er derimod uimodstrideligt sandt at de
> to grupper ikke er identiske - det giver jo sig selv.

Som sagt, det er en strid om ord. Jeg synes det er fint at snakke om to
grupper, når det ikke er indlysende at de er isomorfe, og at der er tale
om egentlige grupper. Men dette er jo bare eksempler på hvor simpel en
gruppe, der kan konstrueres. Der kan vist heller ikke konstrueres
ikke-isomorfe grupper med to elementer, så vidt min trætte hjerne kan
overskue ved lidt hovedregning.

Men vi er vist ret off-topic, så mon ikke hellere vi burde standse her?
Med med mindre selvfølgelig at jeg skal korrekses vedrørerende gruppen
med to elementer.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:08

Hej,

> Som sagt, det er en strid om ord. Jeg synes det er fint at snakke om to

Tjoh, men nu handlede det jo om grupper af personer. Det er så kedeligt
at sætte lighedstegn (op til isomorfi) mellem alle mennesker

> [...]
> overskue ved lidt hovedregning.
> Med med mindre selvfølgelig at jeg skal korrekses vedrørerende gruppen

Næh, der kan skam heller ikke konstrueres to ikke-isomorfe grupper med
tre elementer. Du skal have mindst fire!

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:10

Hej,

> Næh, der kan skam heller ikke konstrueres to ikke-isomorfe grupper med
> tre elementer. Du skal have mindst fire!

Burde måske lige tilføje som hint at både 2 og 3 er primtal

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 23:15

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Næh, der kan skam heller ikke konstrueres to ikke-isomorfe grupper med
> tre elementer. Du skal have mindst fire!

Det er da ikke rigtigt. Har ikke tid til at tænke efter, da jeg er på
vej ud ad døren og væk en times tid, men A3 og S3 kan ikke være isomorfe?

Snakkes ved lidt senere Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 23:21

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Burde måske lige tilføje som hint at både 2 og 3 er primtal

Det er 5 også. vil du påstå at Z5 og S5 er isomorfe?

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:23

Hej,

> Det er da ikke rigtigt. Har ikke tid til at tænke efter, da jeg er på
> vej ud ad døren og væk en times tid, men A3 og S3 kan ikke være isomorfe?

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om vi mener det samme med forkortelserne
A_3 og S_3. Men der er jo 3 elementer i grundmængden i den symmetriske
gruppe S_3... og en del flere elementer i grundmængden i en
_A_lternating gruppe.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:24

Hej,

> [...]
> A_3 og S_3. Men der er jo 3 elementer i grundmængden i den symmetriske
> gruppe S_3... og en del flere elementer i grundmængden i en

Bah, nu fik jeg ikke lige det hele med... ville selvfølgelig præcisere
at det var gruppen A_3, jeg snakkede om, og ikke en vilkårlig

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 23:33

> [...]
> A_3 og S_3. Men der er jo 3 elementer i grundmængden i den symmetriske
> gruppe S_3... og en del flere elementer i grundmængden i en

Nu blev jeg lige forsinket i afgang. Så vidt jeg i farten husker:

I den symmetriske gruppe S3 er der 3!=6 elementer.
I den alternerende gruppe A3 er der 3 elementer.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:37

Hej,

> Nu blev jeg lige forsinket i afgang. Så vidt jeg i farten husker:
> I den symmetriske gruppe S3 er der 3!=6 elementer.
> I den alternerende gruppe A3 er der 3 elementer.

Det er alt for sent til den slags her

De to grupper har jo ikke begge netop tre elementer i grundmængden, så
derfor har det ikke noget med mit udsagn at gøre.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 23:38

Lars Kongshøj skrev:

> Nu blev jeg lige forsinket i afgang. Så vidt jeg i farten husker:
>
> I den symmetriske gruppe S3 er der 3!=6 elementer.
> I den alternerende gruppe A3 er der 3 elementer.
>
> Mvh. Lars

Men der har jo så også sneget sig lidt forvirring ind her for S3 er jo
så ikke en gruppe med 3 elementer.

Så spørgsmålet må være om A3 og Z3/C3 er isomorfe?

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-10 23:39

> [...]

> De to grupper har jo ikke begge netop tre elementer i grundmængden, så
> derfor har det ikke noget med mit udsagn at gøre.

look at the big brains on you two ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:42

Hej,

> Så spørgsmålet må være om A3 og Z3/C3 er isomorfe?

Hvis antallet af elementer i grundmængden er 1 eller et primtal, ja så...

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-10 00:30

Hej,

> look at the big brains on you two ;)

Så er det vist heller ikke værre. Det her med gruppe-begrebet, osv. kan
man jo finde i grundlæggende matematik for dataloger

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-02-10 01:14

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Hvis antallet af elementer i grundmængden er 1 eller et primtal, ja så...

Ja, du har ret - det er vist mig, der var for træt og i øvrigt
miljøskadet af primært at have arbejdet med undergrupper til symmetriske
grupper, især S5. Lidt frisk luft og mad klarede hjernen op

Mvh. Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-10 16:36

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Så er det vist heller ikke værre. Det her med gruppe-begrebet, osv. kan
> man jo finde i grundlæggende matematik for dataloger

Nåerh...så var det derfor, du ikke behøvede at få matematikbogen også?
))

Hold da kæft, hvor bliver man klog af at læse med hér

M.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 17:06

Hej,

> Nåerh...så var det derfor, du ikke behøvede at få matematikbogen også?

Det var nu ikke så meget det, flere matematikbøger er der vel altid
plads til... det var bare fordi det var en diskussionstråd, hvor alle de
deltagende er dataloger (så vidt jeg husker da).

> Hold da kæft, hvor bliver man klog af at læse med hér

Spørgsmålet er så, om man kan bruge det til noget :)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-10 17:37

> Det var nu ikke så meget det, flere matematikbøger er der vel altid
> plads til... det var bare fordi det var en diskussionstråd, hvor alle de
> deltagende er dataloger (så vidt jeg husker da).

Ja, jeg husker det i hvert fald ikke

> Spørgsmålet er så, om man kan bruge det til noget :)

Yep, men kan man ikke altid bruge alting til et eller andet?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-10 17:59

Morten Lind skrev:

> Yep, men kan man ikke altid bruge alting til et eller andet?

Måske :) Hvad kan man bruge PowerPC-baserede Mac'er til i dagens
Danmark?

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 18:00

Hej,

> Måske :) Hvad kan man bruge PowerPC-baserede Mac'er til i dagens
> Danmark?

Elvarme?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-10 18:56

> Måske :) Hvad kan man bruge PowerPC-baserede Mac'er til i dagens
> Danmark?

Uha da, da, da, da...maaaange ting, & tak for at bekræfte min tese, at
nørder er fantasiforladte, he, he...))

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-10 21:32

Morten Lind skrev:

> Uha da, da, da, da...maaaange ting, & tak for at bekræfte min tese, at
> nørder er fantasiforladte, he, he...))

Giv venligst 5 eksempler - min fantasi rækker slet ikke så langt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-03-10 16:16

> Er der nogen matematikere til stede der kan afklare dette vigtige
> gruppeteoriproblem?

En gruppe er vel ikke defineret ved antallet af medlemmer...?

- Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 17:04

Hej,

> En gruppe er vel ikke defineret ved antallet af medlemmer...?

Det kommer jo an på, hvilken definition af "gruppe", du snakker om...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-02-10 10:40

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> DIKU er vel nærmest kendt for det modsatte?

Ikke forstået? På BS-uddannelsen skulle vi lave fire store
eksamensprojekter som gruppearbejde, derudover et antal gruppeprojekter,
som ikke indgik i eksamen. Datalogi udgjorde normeret godt 1,3 år af
BS-uddannelsen, da der også skulle være plads til bifag (her valgte jeg
matematik, hvor der også var gruppeprojekter på visse kurser) og Stat0,
med så vidt jeg husker fire gruppeprojekter.

Mvh. Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-10 12:02

> [...]

> mange universitetsuddannelser (det må Per selv kende fra DIKU) og at
> evnen til teamwork ofte er et krav ude i joblivet.

Alle fag behøver ikke at køre med intensivt gruppearbejde og faktisk
lærer men massevis af gruppearbejde i en spejderpatrulje eller på et
fodboldhold.

På datalogi skal studenterne selvfølgelig både kunne arbejde i gruppe og
individuelt. Og så skal de ikke alle sammen lave det samme, men opdele
en stor opgave i mindre enheder. I skolen sidder der typisk en elev ved
computeren, med fire andre der står rundt omkring. Ren tidsspilde.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-03-10 13:56

Per Rønne skrev:
> Alle fag behøver ikke at køre med intensivt gruppearbejde og faktisk
> lærer men massevis af gruppearbejde i en spejderpatrulje eller på et
> fodboldhold.

Hvilket gruppearbejde har man på et fodboldhold? Tror du ikke at du
forveksler gruppearbejde med samarbejde?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-10 10:31

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 17:07

Hej,

> Alle fag behøver ikke at køre med intensivt gruppearbejde og faktisk

Nej, det er jo de færreste fag som absolut kræver gruppearbejde. Det kan
vel næppe overraske nogen. Når man vælger at bruge gruppearbejde i
undervisningen er det vel fordi man enten bliver tvunget til det af
nogen, som synes det er vigtigt, eller selv synes det er vigtigt.

> [...]
> en stor opgave i mindre enheder. I skolen sidder der typisk en elev ved
> computeren, med fire andre der står rundt omkring. Ren tidsspilde.

Det er vel kun tidsspilde såfremt underviseren er passiv og klapper
eleverne på ryggen og siger de gør det godt. Gruppearbejde handler ikke
om bare at dele en stor opgave i mindre enheder, som hver person så kan
lave for sig.

Det er vel underviserens ansvar at opgaverne bliver formuleret således
at gruppearbejde giver mening, og hjælper eleverne med den nødvendige
instruktion i arbejdsprocessen således at man netop ikke ender med at
een person arbejder og resten kigger på.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-10 11:01

> [...]

> eleverne på ryggen og siger de gør det godt. Gruppearbejde handler ikke
> om bare at dele en stor opgave i mindre enheder, som hver person så kan

Naturligvis skal der være et fælles ansvar for processen og besvarelsen,
og det betyder at man holder regelmæssige møder 'in plenum'. Og sørger
for fælles grænseflader.

> [...]
> instruktion i arbejdsprocessen således at man netop ikke ender med at
> een person arbejder og resten kigger på.

Nu er jeg nok påvirket af at har taget et fag i Læreranstalternes Fælles
kurser. Og det drejede sig reelt om projektarbejde, som naturligvis er
yderst brugbart i erhvervslivet.

Her skal man bruge folk med forskellige kompetencer, fra forskellige
fag, og de skal hver tage udgangspunkt i deres forskelligheder. Og er
der to med samme kompetencer, som to psykologer, så sættes de sammen i
en undrgruppe, hvor de bedømmer de psykologiske aspekt af projektet.

Helt anderledes i skolen. Her kræves der en stram lærerstyring; det kan
jo ikke være meningen af den bedste elev til fransk skal stå for alt det
franske i et projektarbejde - det lærer de andre elever jo intet fransk
af.

Samtidig ved vi at det faglige udbytte af gruppearbejde er lavere end
traditionel klasseundervisning. Naturligvis med undtagelse af visse fag,
hvor indlæringen /kræver/ projektarbejde. Som datalogi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 14:18

Hej,

> Naturligvis skal der være et fælles ansvar for processen og besvarelsen,
> og det betyder at man holder regelmæssige møder 'in plenum'. Og sørger
> for fælles grænseflader.

Hvis du siger det jeg tror, så er det stadig ikke "rigtig gruppearbejde"
for mig. For mig lyder ovenstående som om at gruppearbejde på bygning af
et hus bliver til at man aftaler fælles grænseflader (du laver vest, jeg
laver øst, han laver syd, osv.) og så mødes man hver 14. dag for at alle
kan bekræfte hinanden i, at det går rigtigt godt. Og så den sidste dag
mødes man med en stor limpistol og forsøger at sætte de 4 verdenshjørner
sammen.

> [...]
> yderst brugbart i erhvervslivet.
> Her skal man bruge folk med forskellige kompetencer, fra forskellige

Ja, det lyder fuldstændigt tosset. Det er klart, at man hvis forsøger at
sætte et gruppearbejde op på den måde er en falliterklæring af
underviserens side. Der er stor forskel på, om man ønsker at resultatet
af en arbejdsproces skal være den bedst mulige løsning på en specifik
problemstilling - eller resultatet skal være, at deltagerne i
gruppearbejdet lærer mest muligt om emnet.

> [...]
> jo ikke være meningen af den bedste elev til fransk skal stå for alt det
> franske i et projektarbejde - det lærer de andre elever jo intet fransk

Nej, men det ville da også være dumt at sætte eleverne i gang med det
udgangspunkt.

> Samtidig ved vi at det faglige udbytte af gruppearbejde er lavere end
> traditionel klasseundervisning. Naturligvis med undtagelse af visse fag,

Hvordan "ved vi" det? - Kan du henvise til en kilde på det?

Og drejer det sig måske ikke bare om, at det faglige udbytte i gymnasiet
på den måde, nogle typisk laver gruppearbejde på der, ikke er specielt
højt? (når man definerer det faglige udbytte på en passende
ekskluderende vis)

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-10 17:01

> [...]

> kan bekræfte hinanden i, at det går rigtigt godt. Og så den sidste dag
> mødes man med en stor limpistol og forsøger at sætte de 4 verdenshjørner

Tjae, faktisk var der for mange år tilbage i DRs ungdoms-tv en
udsendelse om netop dét, eller noget i den retning.

En flok piger skulle lave et stykke praktisk gruppearbejde. Få nogle
ting op på væggen. Der gik fuldstændigt ged i den, fordi alle skulle
være med til alt. Så når en pige gik i gang med hammeren, holdt de to
andre emnet der skulle op på væggen. Resultatet var miserabelt, og de
nåede jo kun at få hængt det ene emne op.

Derefter gik de tre drenge i gang. De greb hvert deres emne, holdt det
med venstre hånd - og hamrede med højre hånd. Det hele blev lavet
perfekt, på ingen tid.

Naturligvis var der tale om en parodi som dog imidlertid passer udmærket
med mine erfaringer for hvordan drenge og piger reagerer. Og her må man
sige at den moderne folke- og gymnasieskole er designet til pigerne.
Drengene er da også de store tabere i nutidens uddannelsessystem.

> [...]
> udgangspunkt.

> Hvordan "ved vi" det? - Kan du henvise til en kilde på det?

Der har for år tilbage været en artikel om det i Gymnasieskolen, hvor
man som forløber for den nye gymnasiereform gennemførte et forsøg.

Jeg har også set andre forsøg og iagttagelser om det.

> [...]
> på den måde, nogle typisk laver gruppearbejde på der, ikke er specielt
> højt? (når man definerer det faglige udbytte på en passende

Fagene i forsøget var matematik og fysik, tværfagligt og med to klasser
og et tilsvarende antal lærere. Det faglige udbytte kunne naturligvis
måles.

Lærerne fandt ud af at de store tabere var de svage elever, og her
tænktes ikke blot på de fagligt svage. Især de 'socialt svage' blev
tabere - og det er jo især drenge. De blev derfor nødt til at niveaudele
eleverne i forskellige hold, til gennemgang af teorien, og det var efter
fagligt niveau. De fagligt svage fik det nødvendige, og de fagligt
stærke fik også noget ud af en undervisning, de ikke socialt var rustede
til.

Alligevel lå alle fagligt lavere end uden forsøget, på trods af at såvel
læreres som elevers arbejdsindsats havde været langt højrere end ved
normal undervisning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 17:42

Hej,

> Naturligvis var der tale om en parodi som dog imidlertid passer udmærket

Man kan jo ikke basere en undervisningsplan på parodier.

> med mine erfaringer for hvordan drenge og piger reagerer. Og her må man

Det er vel netop her underviseren træder ind i billedet. Hvis alle
reagerede ved at løse alle givne perfekt, var der jo ikke behov for
underviseren.

> Der har for år tilbage været en artikel om det i Gymnasieskolen, hvor

Med al respekt for Gymnasieskolen, så vil jeg nok kalde det et ret tyndt
grundlag for at skulle konkludere at gruppearbejde generelt er en dårlig
ting.

I øvrigt troede jeg egenligt gruppearbejde i gymnasiet var afskaffet og
erstattet af projektarbejde?

> Lærerne fandt ud af at de store tabere var de svage elever, og her
> tænktes ikke blot på de fagligt svage. Især de 'socialt svage' blev
> tabere - og det er jo især drenge.

Det lyder for mig underligt at undervisere ikke kan få eleverne til at
føle et vist medansvar for, at socialt svage bliver integreret i
gruppen. Handler det ikke om at der er mangel på differentiering?

> Alligevel lå alle fagligt lavere end uden forsøget, på trods af at såvel
> læreres som elevers arbejdsindsats havde været langt højrere end ved
> normal undervisning.

Kunne det tænkes at skyldes at det tager lang tid at lære at arbejde i
grupper på en fornuftig måde? - og ikke er noget man lige lærer i løbet
af et forsøg på 4 uger fx?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-10 19:01

> Det lyder for mig underligt at undervisere ikke kan få eleverne til at
> føle et vist medansvar for, at socialt svage bliver integreret i
> gruppen. Handler det ikke om at der er mangel på differentiering?

Det handler simpelthen om at socialt svage elever, der vanskeligt
fungerer i grupper, simpelthen ikke kan fungere med en sådan
undervisning.

Specielt en gruppe falder helt fra. Nemlig gruppen af drenge med en svag
autisme - aspergikerne. Man regner med at op mod halvdelen af alle
ingeniører [sikkert den samme andel blandt dataloger] er netop
aspergikere.

Mange mener at også Albert Einstein var aspergiker.

Mener du virkelig at disse mennesker skulle være sorteret fra i skolen,
for i stedet at have været tildelt førtidspension på deres 18 års
fødselsdag?

> Kunne det tænkes at skyldes at det tager lang tid at lære at arbejde i
> grupper på en fornuftig måde? - og ikke er noget man lige lærer i løbet
> af et forsøg på 4 uger fx?

Næh. Det handler om at gruppearbejdet i sig selv er så tidskrævende at
der ikke er tid til også at lære det faglige på samme høje niveau som
ellers.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 19:18

Hej,

> [...]
> autisme - aspergikerne. Man regner med at op mod halvdelen af alle
> ingeniører [sikkert den samme andel blandt dataloger] er netop

Hvem er "man" der regner med det?

Du sidder simpelthen og siger, at man ikke bør anvende gruppearbejde som
arbejdsform i gymnasiet fordi en stor gruppe af eleverne har en
udviklingsforstyrrelse?

> Mange mener at også Albert Einstein var aspergiker.

Jeg har aldrig hørt om ordet "aspergikere". Men når man slår det op
regner man med at ~0,3% af en befolkning har aspergers syndrom.

Mener du seriøst at der skulle være en sådan helt særlig omstændighed
omkring gymnasiet som gør, at netop disse 0,3% af befolkningen udgør en
stor gruppe af gymnasieeleverne?

> Mener du virkelig at disse mennesker skulle være sorteret fra i skolen,
> for i stedet at have været tildelt førtidspension på deres 18 års
> fødselsdag?

Har jeg da skrevet det?

> Næh. Det handler om at gruppearbejdet i sig selv er så tidskrævende at
> der ikke er tid til også at lære det faglige på samme høje niveau som
> ellers.

Hallelujah!

Har du overvejet at gruppearbejde også kunne være væsentligt at lære for
eleverne?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-10 18:52

> [...]

> sne og glubske ulve overalt. Og dengang var der slet ikke skole, men
> derimod arbejdslejre! Men dem der var heldige fik dejlig grus til frokost!

Hæ, hæ ..., små slag, unge mand - du behøver vel ikke nedgøre, at
nogle i gruppen har levet lidt længere...?...))

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-10 19:05

> Hæ, hæ ..., små slag, unge mand - du behøver vel ikke nedgøre, at
> nogle i gruppen har levet lidt længere...?...))

og du boede vel i et skur på bunden af en sø som i måtte tømme med
spiseskeer hver dag så i kunne komme i skole ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-10 19:59

> og du boede vel i et skur på bunden af en sø som i måtte tømme med
> spiseskeer hver dag så i kunne komme i skole ?
>
> /thomas

Ohh....man er humorforladt i dag?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-10 20:00

> Ohh....man er humorforladt i dag?

oh nej, slet ikke ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 22:14

Hej,

> og du boede vel i et skur på bunden af en sø som i måtte tømme med
> spiseskeer hver dag så i kunne komme i skole ?

Spiseskeer? SPISESKEER?

Havde I SPISESKEER?!?

Vi måtte nøjes med en _si_ til at tømme søen med!

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 22:13

Hej,

> Hæ, hæ ..., små slag, unge mand - du behøver vel ikke nedgøre, at
> nogle i gruppen har levet lidt længere...?...))

Det har nu ikke så meget med alder at gøre... det er mere det der med at
"da jeg var barn var alting meget bedre/større/flottere".

Der var altid hvid jul og sneen gik helt op til hagen, osv.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-10 19:48

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> matematikstuderende klare de Kristensen & Rindung-bøger vi andre
> begyndte med i 1. g matematik, frisk fra 2. real. Man græmmes.

Skal du ikke snart pensioneres og sidde og brokke dig på bænken sammen
med de andre?

P.S. http://kinagrill.dk

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-02-10 21:50

Per Rønne skrev:
> Som også er vi ...

Mig bekendt bygger de på to forskellige kodebaser, men har meget
tilfælles i brugergrænsefladeerne.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-10 06:42

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Mig bekendt bygger de på to forskellige kodebaser, men har meget
> tilfælles i brugergrænsefladeerne.

Muligt; som en yderst sjælden bruger af vi [jeg har aldrig kunnet udstå
vi's forskellige /modes/] virker de for mig temmelig ens.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 16:55

Per Rønne skrev:

> sudo emacs /etc/hosts
>
> - det er jo langt lettere ...

Kun hvis man kan Emacs i forvejen. Hvad er der galt med Textedit?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 18:34

> Kun hvis man kan Emacs i forvejen. Hvad er der galt med Textedit?

Prøv at se på vejen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 16:47

> [...]

> jeg er den eneste på iMac og har selv startet maskinen op og aldrig
> indtastet et password ?
> Nogen der ved hvordan man kringler det ?

hvad skal du med hosts filen forresten ?

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 17:35

> hvad skal du med hosts filen forresten ?

Noget med ikke at ringe hjem til mor

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 19:16

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Noget med ikke at ringe hjem til mor

dvs. vi er ved at hjælpe dit til at lave noget piratkopiering eller hvad
?

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 19:40

> dvs. vi er ved at hjælpe dit til at lave noget piratkopiering eller hvad
> ?

Nej da, du kan bruge det til at forhindre påtrængende reklamer i at kontakte
hjemmesiden/serveren for nye informationer, i hvert fald i Win.

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 20:05

> [...]

> Nej da, du kan bruge det til at forhindre påtrængende reklamer i at kontakte
> hjemmesiden/serveren for nye informationer, i hvert fald i Win.

Hvlike informationer ?

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 22:19

> Hvlike informationer ?

Det har jeg så ikke oplevet på denne maskine, men rigeligt før i tiden og
jeg kørere også Windows på denne, så det kommer vel på begge OS
Reklamer/popup fra "frække sider, casino osv. Er sådan noget for øvrigt
slemt på Mac ?
Som jeg skrev længere oppe i tråden vil jeg tage det op på et senere
tidspunkt hvis det bliver nødvendigt, jeg må nok have mere erfaring med Mac,
det meste af det i skriver om er ikke noget jeg forstår, men det kommer vel.
Vi har lige set en film der foregik på Antarktis så nu overvejer jeg at se
dyner.
--
MVH
Pico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 21:16

Pico skrev:

> Nej da, du kan bruge det til at forhindre påtrængende reklamer i at kontakte
> hjemmesiden/serveren for nye informationer, i hvert fald i Win.

Det fandt jeg engang ud af hvordan man gjorde med MSN. Det var en
velsignelse.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-10 00:21

http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Fra : Pico

Dato : 24-02-10 16:21

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> <snip>

> http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Det er da en udredning og forklaring der er til at forstå Nu omhandler
den kun Windows, jeg har ingen viden om Hosts virker på samme måde i Snow
Leopard, ellers er der ingen grund til at jeg prøver at redigere filen ?
Det er ellers blevet til en ordentlig tråd denne, det er dejligt der er liv
i Mac gruppen, det virker ellers som Usenet er ved at "flade" ud.

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-10 16:25

> [...]

> Det er ellers blevet til en ordentlig tråd denne, det er dejligt der er liv
> i Mac gruppen, det virker ellers som Usenet er ved at "flade" ud.

Der er en ting der altid irriterer mig når folk begynder at snakke om ad
blockers og fiflen med hosts filen ... det er at de gerne vil have
alting gratis .. men de vil heller ikke se på reklamerne ...

Alternativet er altså enten: 1: siderne lukker eller 2: brugerbetaling.

bare mine 0.05¤

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-10 17:08

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> alting gratis .. men de vil heller ikke se på reklamerne ...
>
> Alternativet er altså enten: 1: siderne lukker eller 2: brugerbetaling.

Når du er færdig med at lukke retfærdig harme ud, så kan du evt se på
hvordan Google har præsteret at lave diskrete reklamer som folk ikke
behøver hoppe på tungen for at blive fri for.

Tricket med reklamer er ikke at råbe højest i koret, men at hviske det
folk er interesserede i.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-10 18:02

> [...]
> behøver hoppe på tungen for at blive fri for.
>
> Tricket med reklamer er ikke at råbe højest i koret, men at hviske det

helt sikkert ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 16:26

Hej,

> Det er da en udredning og forklaring der er til at forstå Nu omhandler
> den kun Windows, jeg har ingen viden om Hosts virker på samme måde i Snow
> Leopard

Det gør den.

>, ellers er der ingen grund til at jeg prøver at redigere filen ?

Det er vel smag og behag - hvis du føler dig generet af noget specielt,
så kan det være en løsning. Der er indbygget popup-blocker i Safari og i
kombination med sådan noget som ClickToFlash føler jeg mig ikke
genereret af reklamer.

Du kan hente ClickToFlash her, hvis du er interesseret:

http://rentzsch.github.com/clicktoflash/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-10 20:39

> [...]

> så kan det være en løsning. Der er indbygget popup-blocker i Safari og i
> kombination med sådan noget som ClickToFlash føler jeg mig ikke

KlikToFlash er go' - især på en ikke-medielicenspligtig forbindelse.

Jeg overvejede osse hosts løsningen på Mac, men gik bort fra det igen.
Der skulle for meget tilretning til. Jeg bruger Hosts på Windows. Det er
primært for at ungå malware. Det siger jeg i hvert fald til Lisbeth
Knudsen på berlingske.dk. Man kan bare hente en ny hver måned på
mvps.org og overskrive den gamle.

Fra : Pico

Dato : 25-02-10 00:36

> [...]
> kan det være en løsning. Der er indbygget popup-blocker i Safari og i
> kombination med sådan noget som ClickToFlash føler jeg mig ikke genereret

Ikke så meget endnu, men det kommer nok

> Du kan hente ClickToFlash her, hvis du er interesseret:
>
> http://rentzsch.github.com/clicktoflash/

Det vil jeg prøve, takker.
--
MVH
Pico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-10 16:54

Pico skrev:
> [...]
> terminal window, pante in:
>
> sudl /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts

Er ret sikker på der skal stå "sudo".

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-10 18:48

> Er ret sikker på der skal stå "sudo".

'l' ligger på tastaturet lige under 'o' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 18:56

> Er ret sikker på der skal stå "sudo".

Det skal der også, bare her det er skrevet forkert.

--
MVH
Pico

Fra : Jon

Dato : 23-02-10 18:45

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Jeg vil gerne skrive noget i hosts filen og har følgende vejledning:
>
> Step 2 - Oden Terminal (fond in Applications/Utilities/). In the
> terminal window, pante in:

Det skal helt sikkert stå "..paste in:" (= lim inn)

> sudl /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts

Det skal likedan helt sikkert stå "sudo" istf "sudl".

Kommandoen du har skrevet over kaller på TextEdit som redigeringsprogram
for filen du vil åpne (her: hosts). Husk bare å sjekke at TextEdit er
satt til å lagre filer som "ren tekst" eller "kun tekst" (se TextEdits
innstillinger).

Og ikke bry deg om de andre kommentarer her; det er helt OK å bruke
TextEdit til dette. De som snakker om emacs, vi/vim og pico vil bare
vise at de kan noget unix.

> Step 3 - Hit return and type in your admin password.

Som de andre sier, så finnes der pr. def. et admin-passord. Hvis du
virkelig ikke vet hva det er, så sett inn din installasjons-DVD og start
maskinen fra den, og når den kommer til installasjonsvinduet, så går du
til Verktøy-menyen (hvis den ikke heter det på dansk, så sjekk alle
menyer i toppen av skjermen) og finn "Password Reset" eller noe slikt.
Da kan du velge et nytt. Og du vil trenge å vite det senere hen også.

Så avslutter du og velger Omstart, denne gang fra intern HD. Da skulle
ting være OK.

Lykke til.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 18:52

Hej,

> Som de andre sier, så finnes der pr. def. et admin-passord. Hvis du

Nej, det er der ikke. Det er ikke nødvendigt at følge dit råd om
installations-DVD.

Fra : Jon

Dato : 23-02-10 21:18

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Nej, det er der ikke.

Det er riktig at det kan være blankt.

> Det er ikke nødvendigt at følge dit råd om
> installations-DVD.

Det er riktig. Men den konto som er standard konto, er alltid en
admin-konto hvis den er alene. Dette (med system-DVD) er én måte man kan
gjenopprette eller skape et passord på. Du kan også gjøre det f.eks. via
Systemvalg -> kontoer, men jeg ville bare ikke innføre i tråden ennå en
måte å angripe det hele på. Jeg tenkte vel det holdt med all den
henvisning til diverse *nix-tekstbehandlere.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 22:14

Hej,

> Det er riktig at det kan være blankt.

Nej, man må lægge mærke til at der er forskel på et blankt password og
det ikke at have et password.

Fra : Pico

Dato : 23-02-10 18:53

"Jon" <see_signature@invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Da kan du velge et nytt. Og du vil trenge å vite det senere hen også.
>
> Så avslutter du og velger Omstart, denne gang fra intern HD. Da skulle

Tak til jer alle, jeg vil forsøge mig de kommende dage.

--
MVH
Pico

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-10 19:46

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> writes:

> Jeg vil gerne skrive noget i hosts filen og har følgende vejledning:

Var der ikke noget, at /etc/hosts ikke virker hvis Netinfo er aktiv?

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010328234510985
(muligvis forældet, måske virker /etc/hosts fint, jeg vil bare lige
rejse flaget )

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 19:49

Hej,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-10 19:54

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010328234510985
> (muligvis forældet, måske virker /etc/hosts fint, jeg vil bare lige

netinfo er død og borte ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-10 18:10

> [...]

> jeg er den eneste på iMac og har selv startet maskinen op og aldrig
> indtastet et password ?
> Nogen der ved hvordan man kringler det ?

Så trykker man bare retur, og så kører det.

M.

Fra : Pico

Dato : 25-02-10 00:38

> Så trykker man bare retur, og så kører det.

Det var så lige det det ikke gjorde
--
MVH
Pico