Vin på restaurant - forkert årgang
Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 19:19

Jeg var i weekenden ude og spise og bestilte, jf. menukortet, følgende vin:

"2006 Barbera D´Asti – L´Avvocata Coppo Piemonte/Italien 375 kr."

Halvvejs gennem flasken finder vi ud af, at den vin vi har fået serveret
ikke svarede til den bestilte idet vi fik ovenstående vin men blot i
2008-årgangen. Dette blev bekræftet da vi bad om at se vinkortet, hvor
2008-årgangen slet ikke optræder:

http://www.cafeviggo.dk/upl/35_Viggovinkortapril09.pdf

Jeg henvender mig derfor til tjeneren, som naturligvis undskylder og som
samtiddig tilbyder en kop kaffe på huset eller et afslag i prisen (han
virkede, forståeligt, lettere forvirret over vores henvendelse). Kaffen
blev afvist med henvisning til, at vi, som vi allerede havde oplyst,
havde en stram tidsplan med en koncert ventende.

Da regningen kom var der givet et afslag på 75 kr. - dvs. fra 375 kr.
til 300 kr.

Nu kender jeg ikke nok til vinen til at kunne vurdere, om afslaget var
rimeligt. Nogen der kender den i de 2 årgange og kan fortælle om 20 %
afslag var rimeligt?

Vi kom så også til at snakke om, hvordan man burde reagere på den
fejlagtige vin. Burde vi have krævet den korrekte årgang eller?

Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder ud
af at det er en forkert årgang?

Peter J

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-02-10 19:26

On Mon, 22 Feb 2010 19:18:43 +0100
Peter J <peterjusenet@yahoo.com> wrote:

> [...]
> fejlagtige vin. Burde vi have krævet den korrekte årgang eller?
>
> Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder

Der er kun en som kan bedømme om det er et rimeligt afslag. Er du
tilfreds - ja så var det et rimeligt afslag. Jeg fornemmer på dit
indlæg at dette ikke helt er tilfældet.
Spørg dig selv om du ville kunne smage 75kr forskel på en vin af samme
type men forskellige årgange? hvad hvis normalprisen var 100kr? 1000kr?
Smag er et vurderingsspørgsmål, så det hele munder vel mest ud i om du
følte at du blev behandlet ok og fik en tilfredsstillende
vin-oplevelse.
Personligt plejer jeg altid at tjekke etiket som det første og har
faktisk en enkelt gang bedt om at få den rette årgang da den jeg fik
var et par år ældre. Der havde vi dog ikke drukket andet end
smagsprøven jeg først fik serveret.

kim

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 19:44

Kim Schulz skrev:

> Der er kun en som kan bedømme om det er et rimeligt afslag. Er du
> tilfreds - ja så var det et rimeligt afslag. Jeg fornemmer på dit
> indlæg at dette ikke helt er tilfældet.

Jeg føler nok, at det var en smule i underkanten, men da jeg er typen
der ikke bryder mig om at "brokke" mig på en restaurant sagde jeg ikke
noget til afslaget.

Ledsagerens indledende Tom Collins lavet med citroner (og altså ikke
lime) blev også forbigået i tavshed, ligesom jeg fandt det irreterende,
at vores besked om at vi havde en koncert vi skulle nå, ikke blev
tilgodeset.

Alt i alt rigtig ærgerligt, da jeg havde en super oplevelse sidste gang
jeg besøgte stedet.

> Spørg dig selv om du ville kunne smage 75kr forskel på en vin af samme
> type men forskellige årgange? hvad hvis normalprisen var 100kr? 1000kr?

Det er svært at sige. Det er godt et ½ år siden jeg smagte 2006-årgangen
(på samme restaurant), så jeg havde af gode grunde ikke lige 2006-smagen
frisk i erindringen.

Peter J

Fra : Hauge

Dato : 22-02-10 19:58

Peter J skrev:
> Jeg føler nok, at det var en smule i underkanten, men da jeg er typen
> der ikke bryder mig om at "brokke" mig på en restaurant sagde jeg ikke
> noget til afslaget.

Men for mig virker det som om at det var vigtigere hvad der stod på
etiketten, end hvordan smagen var. Og du kunne jo tydeligvis ikke smage
en hujende fis forskel, så det er da vist bare for st få lidt i kassen
eller for at brokke sig..

/Hauge

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 20:06

Hauge skrev:
> [...]

> etiketten, end hvordan smagen var. Og du kunne jo tydeligvis ikke smage
> en hujende fis forskel, så det er da vist bare for st få lidt i kassen

Du kan naturligvis tro nøjagtig hvad du vil, men selve beløbet kunne
ikke rage mig mindre. For mig handler tråden om hvad der havde været god
service fra restauranten side.

Peter J

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-02-10 19:39

Peter J skrev:
> [...]
> fejlagtige vin. Burde vi have krævet den korrekte årgang eller?
>
> Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder ud

Drikke resten med velbehag - den første halvdel har jo åbenbart været
go' nok..

Helt seriøst - hvis gæsten mener, at årgangen er så vigtig, må han
checke det allerede når tjeneren 'præsenterer' flasken - jo netop for at
sikre, at det er den vin, gæsten forventer.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-10 19:49

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
4b82ce1f$0$280$14726298@news.sunsite.dk

> Drikke resten med velbehag - den første halvdel har jo åbenbart været
> go' nok..

Det er li'ssom ikke issuet hér - vel?

> Helt seriøst - hvis gæsten mener, at årgangen er så vigtig, må han
> checke det allerede når tjeneren 'præsenterer' flasken - jo netop for
> at sikre, at det er den vin, gæsten forventer.

Du får da vendt op og ned på det hele. Det er da tjenerens forbandede pligt
at sikre sig, at det serverede er dét, kunden har bestilt. Det er da bl.a.
derfor, man har tjenere.

Det lugter langt væk af fup og fidus, hvor man er pisseligeglad med
gæsterne, fordi "de opdager det sgu' nok ikke".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-02-10 20:26

Jens Bruun skrev:
> Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> 4b82ce1f$0$280$14726298@news.sunsite.dk

> Det er li'ssom ikke issuet hér - vel?

Jo, faktisk. Der blev spurgt, hvad andre ville have gjort - og det er
altså mit svar.

> Du får da vendt op og ned på det hele. Det er da tjenerens forbandede pligt
> at sikre sig, at det serverede er dét, kunden har bestilt. Det er da bl.a.
> derfor, man har tjenere.

For den rene er alting rent..

Nu skrev PJ i første indlæg, at tjeneren virkede en anelse forvirret
over 'klagen' - det tyder ikke på en overlagt handling..

> Det lugter langt væk af fup og fidus, hvor man er pisseligeglad med
> gæsterne, fordi "de opdager det sgu' nok ikke".

At drikke halvdelen af en flaske - og så 'pludselig' opdage at den er
forkert og forvente at få den til halv pris eller gratis, kan lige så
vel lugte af fup og fidus..

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-10 20:24

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
4b82d91c$0$282$14726298@news.sunsite.dk

> At drikke halvdelen af en flaske - og så 'pludselig' opdage at den er
> forkert og forvente at få den til halv pris eller gratis, kan lige så
> vel lugte af fup og fidus..

Vi er vel enige om, at restauranten - uden nogen form for tvivl eller
nuanceringsmuligheder - har begået en klokkeklar fejl?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-02-10 20:49

Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Vi er vel enige om, at restauranten - uden nogen form for tvivl eller
> nuanceringsmuligheder - har begået en klokkeklar fejl?

Nej.

En medarbejder har begået en hændelig fejl (vel at mærke en fejl uden
negative konsekvenser for kunden) og har i den bedste mening tilbudt at
kompensere for fejlen på forskellig vis.

Men glædeligt, at vi nu ikke længere taler om 'lugt af fup og fidus',
men om fejl.
Og som bekendt: Den der ikke laver fejl, laver ikke noget.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-10 20:59

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
4b82de77$0$278$14726298@news.sunsite.dk

> Nej.

Nej?

> En medarbejder har begået en hændelig fejl

Nu kan jeg ikke følge dig længere.

Er der begået en fejl? Ja eller nej?

> (vel at mærke en fejl uden
> negative konsekvenser for kunden) og har i den bedste mening tilbudt
> at kompensere for fejlen på forskellig vis.

Hvorfor overhovedet kompensere, hvis der ikke er begået en fejl.

> Og som bekendt: Den der ikke laver fejl, laver ikke noget.

Hvad har det lige med sagen at gøre?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 20:55

Gert Krabsen skrev:

> At drikke halvdelen af en flaske - og så 'pludselig' opdage at den er
> forkert og forvente at få den til halv pris eller gratis, kan lige så
> vel lugte af fup og fidus..

Jeg besøgte 4 restauranter i vinterferien. "Cafe Viggo" var suverænt det
billigste sted. Om jeg havde fået 100 kr. mere i afslag på vinen ville
*rent økonomisk* ikke betyde noget for mig, men det ville fortælle mig
noget om hvordan restauranten opfattede fejlen. Du er velkommen til at
mistænke mig for at forsøge at "snyde" mig til billig vin, men det
er/var altså ikke tilfældet.

Da jeg på restaurant "Johan R" ugen inden fik serveret en forkert
dessert blev fejlen udbedret straks ved at jeg fik den korrekte dessert
samt et glas dessertvin på husets regning. Det synes jeg var flot
service, og fejlen gik derfor ikke ud over fortjente drikkepenge.

Lad os antage, at resten af betjeningen på Cafe Viggo havde været god
(det var den desværre ikke denne aften) og lad os antage at der fx var
givet et mærkbart afslag på fx 50 %, ja så kunne jeg såmænd sagtens
finde på at skrive et tilsvarende beløb på som drikkepenge. Det har
gjort før, hvor jeg har været udsat for en "fejl" fra restaurantens
side, som første til et afslag på regningen.

Peter J

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-02-10 21:39

Peter J skrev:

> [...]
> noget om hvordan restauranten opfattede fejlen. Du er velkommen til at
> mistænke mig for at forsøge at "snyde" mig til billig vin, men det

Det gør jeg skam heller ikke, tværtimod!

Det var en replik til en anden debattør, der i meget uforsonlige
formuleringer talte om fup og fidus.

> [...]
> gjort før, hvor jeg har været udsat for en "fejl" fra restaurantens
> side, som førte til et afslag på regningen.

Det er kun dig, der kan bedømme helhedsindtrykket - vi kan kun forholde
os til det konkrete: En forkert vin serveret.

Netop med mange italienske vine er årgangsvariationen mindre end f.eks.
Bourgogne, så derfor ville jeg formentlig - som skrevet i første svar -
have drukket resten af vinen (som I gjorde), og derudover ikke tænke
mere over det.
(Med mindre det kunne bruges til en gang venligt drilleri over for
tjeneren, men det afhænger meget af stemning og kemi)

Vore holdninger til service og drikkepenge ligger i øvrigt meget på linie.

Fra : Aksel

Dato : 28-02-10 14:53

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrive et tilsvarende beløb på som drikkepenge. Det har gjort før, hvor
> jeg har været udsat for en "fejl" fra restaurantens side, som første til

Er du nu ikke lidt for hidsig?
Jeg erindrer, at visse gartnere i sin tid lovede, at hvis den bestilte vare
var udgået, leverede de den nærmest tilsvarende. Tilsvarende er det sikkert
for visse spisesteder.
Dine indlæg tyder på, at du måske går på jagt efter fejl. På de lidt mere
inferiøre steder opstår sådanne sikkert hyppigere end på de mere sublime
restauranter. Det hænger altsammen sammen med prisen.
Kan man ikke tåle sådanne småudsving, bør man holde sig til et højere
niveau.
Mvh
Aksel

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 19:52

Gert Krabsen skrev:

> [...]
> checke det allerede når tjeneren 'præsenterer' flasken - jo netop for at
> sikre, at det er den vin, gæsten forventer.

Jeg mener helt generelt det er "vigtigt" at man rent faktisk får det man
bestiller. At jeg ikke allerede ved præsentationen opdager at der står
2008 og ikke 2006 på flasken synes jeg ikke er nogen fejl fra min side.
Jeg "reklamerer" straks jeg opdager fejlen.

Peter J

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-10 19:46

Peter J <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse
4b82ca84$0$8563$ba624c82@nntp06.dk.telia.net

> Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder ud
> af at det er en forkert årgang?

Jeg ville have forventet, at vinen ikke røg på regningen, men jeg ville nok
ikke gøre yderligere ved det, hvis jeg blev spist af med en dekort på 75 kr.
Jeg ville bare ikke komme dér en anden gang.

Jeg synes, det er dybt amatøragtigt at lave dét nummer, og det hører ingen
steder hjemme på en ordentlig restaurant. Men går den, så går den
selvfølgelig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 22-02-10 20:00

Jens Bruun skrev:
> Men går den, så går den
> selvfølgelig.

Nåja, hvis kunderne alligevel ikke kan smage forskel og de fleste
tydeligvis er blinde, så er det da forståeligt.. Havde de smidt det på
en flaske med en 2006-label, så ville ingen havde opdaget noget..

Snobberiet længe leve.

/Hauge

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 20:10

Hauge skrev:

> Nåja, hvis kunderne alligevel ikke kan smage forskel og de fleste
> tydeligvis er blinde, så er det da forståeligt..

Du finder det altså helt ok hvis en restaurant bevidst snyder deres
gæster? (ikke dermed sagt at det er tilfældet med min oplevelse)

> Havde de smidt det på
> en flaske med en 2006-label, så ville ingen havde opdaget noget..
>
> Snobberiet længe leve.

Jeg synes ikke det er "snobberi" at reklamere over en forkert vare, men
der er vi så forskellige.

Peter J

Fra : CC

Dato : 22-02-10 20:17

"Hauge" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> tydeligvis er blinde, så er det da forståeligt.. Havde de smidt det på en
> flaske med en 2006-label, så ville ingen havde opdaget noget..

Med din indstilling, og din mening om andres smagsanser, bør alle etikketter
fjernes fra alle drikkevare, og prisen sættes til 50 kr.

Fra : Hauge

Dato : 22-02-10 20:22

CC skrev:
> Med din indstilling, og din mening om andres smagsanser,

Øhm. Nu var det jo ikke mig der skrev at han ikke kunne smage forskel,
det var først *efter* han opdagede at der stod 2008, at tuderiet begyndte..

> bør alle
> etikketter fjernes fra alle drikkevare, og prisen sættes til 50 kr.

For min skyld ingen alarm, jeg bruger kun rødvin i mad. Udrikkeligt
sprøjt uanset hvor dyr vin jeg har fået serveret.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-10 20:28

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
7ug3q0FvcdU2@mid.individual.net

> For min skyld ingen alarm, jeg bruger kun rødvin i mad. Udrikkeligt
> sprøjt uanset hvor dyr vin jeg har fået serveret.

Jeg vil tro, de fleste i nærværende gruppe allerede havde fornemmet dit
anstrengte forhold til rødvin, Hauge. Jeg vil ligeledes tro, dén holdning
generelt karakteriserer dit forhold til rigtigt mange ting, som du ikke helt
forstår.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 22-02-10 20:47

Jens Bruun skrev:
> Jeg vil ligeledes tro, dén holdning
> generelt karakteriserer dit forhold til rigtigt mange ting, som du ikke helt
> forstår.

Men uanset hvad, så er der meget som du *tror* men heller ikke aner
noget om. Sådan er det, det må du også acceptere, selvom det er lidt
svært for dig.
Så hvad du mener og tror, er mig ret ligegyldigt, da du er én af de helt
ubetydelige i disse grupper på højde med Bertel og BW.

/Hauge

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 20:39

Hauge skrev:

> Øhm. Nu var det jo ikke mig der skrev at han ikke kunne smage forskel,
> det var først *efter* han opdagede at der stod 2008, at tuderiet begyndte..

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke kunne smage *forskel*. Den vurdering
ville jeg kun seriøst kunne lave, hvis jeg sad med glas fra begge årgange.

Men det er korrekt, at jeg ikke ved serveringen af 2008-årgangen kunne
smage, at der ikke var tale om 2006-årgangen.

Det synes du så er min fejl, og derfor konkluderer du at jeg tuder over
fejlen. Jeg synes tjeneren/restauranten har lavet fejlen, og derfor kan
jeg ikke få min henvendelse til tjeneren til at blive til "tuderi". Mit
indlæg ser jeg heller ikke som "tuderi", men som oplæg til en debat om,
hvad men bør forvente når der serveres en forkert årgang.

Selve beløbbet der blev givet i afslag var den eneste indikation fra
restauranten side på hvordan de vurderede fejlen og det er derfor det
eneste jeg kan forholde mig til i den sammenhæng.

At du opfatter min angivelse af beløbet som om at jeg blot var ude på at
slippe billigt fra besøget har jeg svært ved at tage seriøst.

> For min skyld ingen alarm, jeg bruger kun rødvin i mad. Udrikkeligt
> sprøjt uanset hvor dyr vin jeg har fået serveret.

Sat på spidsen: Hvis du nu havde bestilt en Wagyu-filet men først
halvvejs igennem den finder ud af, at den er identisk med nabo-bordets
klister-bøf, ville du så også blot opfatte det som tuderi, at henvende
sig til tjeneren for at få en forklaring, selvom dine smagsløg ikke
havde registreret, at det var en klister-bøf du sad og spiste?

Peter J

Fra : B.K.

Dato : 23-02-10 04:25

> [...]
> tydeligvis er blinde, så er det da forståeligt.. Havde de smidt det på en
> flaske med en 2006-label, så ville ingen havde opdaget noget..

Lige mine ord.

Fra : TL

Dato : 23-02-10 05:42

On Tue, 23 Feb 2010 04:25:05 +0100, in dk.kultur.mad+drikke "B.K."
<b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote:

>"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

>Lige mine ord.

Ja, det er det samme som snobbe, der bliver irriterede, hvis de
bestiller laks og istedet får tun. Hvem har dog fundet på den
mærkværdige ide, at man kan forvente at få, hvad man bestiller på en
restaurant.

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 20:03

Jens Bruun skrev:
> [...]
> ikke gøre yderligere ved det, hvis jeg blev spist af med en dekort på 75 kr.

Vinen på husets regning ville naturligvis have affødt størst respekt,
men jeg tror også, at jeg ville have gået tilfreds derfra med et afslag
på fx 50 %. 20 % for en så åbenlys (og et eller andet suspekt) fejl
synes jeg ikke gav det bedste indtryk.

Et par dage inden havde jeg i øvrigt fornøjelsen af en fantastisk middag
på restaurant Frederikshøj, så måske var forventingerne til "service"
skruet lidt for højt op i forhold til en "cafe-restaurant" som Cafe Viggo.

> Jeg ville bare ikke komme dér en anden gang.

Jeg står reelt set splittet der. Har været der 2 gange inden for et ½ år.

Første gang var en suveræn oplevelse til prisen og affødte da også
fortjent et "godt" drikkepengebeløb.

Anden gang var der så en del ting der gik galt ("Tom Collins" lavet med
citroner, ingen hensyntagen til en tydeligt angivet "tidsplan" og så det
med den forkerte vin) og det trækker derfor kraftigt ned næste gang jeg
skal finde en restaurant i Århus midtby.

> Jeg synes, det er dybt amatøragtigt at lave dét nummer, og det hører ingen
> steder hjemme på en ordentlig restaurant. Men går den, så går den
> selvfølgelig.

Man kan jo et eller andet sted ikke undgå at få en mistanke om den
sidste tanke.

Peter J

Fra : Max

Dato : 22-02-10 20:47

Hej Peter

> Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder ud
> af at det er en forkert årgang?

Hvis jeg troede de snød, ja så ville jeg rejse mig og gå.

--
Mvh Max

Fra : søren brix

Dato : 22-02-10 22:29

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fejlagtige vin. Burde vi have krævet den korrekte årgang eller?
>
> Hvordan ville I have reageret hvis I halvvejs igennem en vin finder ud af

Hej Peter

Og hvad nu hvis 2008 årgangen faktisk var 100.-kr dyrere og bedre en den fra
2006 hvad så ?????????????
snibsnob

mvh

Søren

Fra : Peter J

Dato : 22-02-10 23:19

søren brix skrev:

> Og hvad nu hvis 2008 årgangen faktisk var 100.-kr dyrere og bedre en den
> fra 2006 hvad så ?????????????

Ja det var jo så halvdelen af det mit indlæg handlede om: Hvad er reelt
set prisforskellen på de 2 årgange?

Det er så den ene del af fejlen, som restauranten må forholde sig til.

Den anden del er så den fejl, at de serverer noget andet end det der er
bestilt.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen steder hvor begge årgange kan fås,
men her sælges 2008-årgangen fx til en restaurantpris på 250 kr. *:

http://www.tonysrestaurant.dk/main.aspx?p=3&s=9

*Antager* vi (og det skal man naturligvis passe på med, men "Cafe Viggo"
virker ikke umiddelbart som om de ligger i den dyre ende hvad angår
vinpriser*) at det er den rette restaurantpris, så blev vi ikke alene
snydt for den rigtige vin, men vi blev også "snydt" mht. afslaget.

Som det tydeligt fremgår af tråden, så er vin noget der kan diskuteres i
en uendelighed. Når jeg sidder på en restaurant har jeg ikke de store
muligheder for at tjekke, om jeg kvalitetsmæssigt er blevet snydt ved at
få en anden årgang end den bestilte (i så fald skulle jeg have mulighed
for at smage begge årgange).

Men eftersom det er restauranten der klart har lavet en fejl, så må det
også være dem der retter op på fejlen. Ligger 2008-årgangen reelt på en
middel-restaurantpris på 250 kr., ja så vil jeg mene, at deres
"kompensation" var lettere slatten, eftersom den ikke engang dækkede den
reelle prisforskel.

* 2006-årgangen står fx til 475 kr. på det kongelige teater; altså 100
kr. mere end Cafe Viggo tager:

http://www.kglteater.dk/OplevTeateret/Restauranter/~/media/Oplev_teatret/Arrangement_menuer/Vinkort%2009.ashx

Peter J

Fra : TL

Dato : 23-02-10 05:11

On Mon, 22 Feb 2010 19:18:43 +0100, in dk.kultur.mad+drikke Peter J
> [...]

>Halvvejs gennem flasken finder vi ud af, at den vin vi har fået serveret
>ikke svarede til den bestilte idet vi fik ovenstående vin men blot i

Wine Spectator giver 2006 88pts og 2008 86pts. Dette er naturligvis
ikke den endegyldige sandhed, men giver i det mindste en ide om, at I
ikke er blevet spist af med en slatten dårlig årgang istedet for en
fantastisk årgang.

Jeg ville selv være blevet ret irriteret, og restaurantens reaktion
som beskrevet synes jeg er dybt utilfredsstillende. Nu ved jeg ikke
hvilken type eller niveau restaurant der er tale om, men det skal med
i billedet, hvilke forventninger man med rimelighed kan have.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-02-10 14:17

On 23/02/2010 05:11, TL wrote:
> [...]
> hvilken type eller niveau restaurant der er tale om, men det skal med
> i billedet, hvilke forventninger man med rimelighed kan have.

Peter J. skrev på et tidspunkt, hvis jeg huskede rigtigt, at kun årgang
2006 af den pågældende vin optrådte på vinkortet, årgang 2008 var der ikke.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Fred Thiesen

Dato : 24-02-10 09:40

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i melding
> Peter J. skrev på et tidspunkt, hvis jeg huskede rigtigt, at kun årgang
> 2006 af den pågældende vin optrådte på vinkortet, årgang 2008 var der
> [...]

Jeg synes mere (end forsøg på snyd) det lyder som reststauranten har glemt
at oppdatere sit vinkort, da 2006 årgangen tog slut og man gik over til 2008
modellen.
Selvfølgelig en klar fejl, men.

mvh

Fred

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-02-10 16:51

On 24/02/2010 09:39, Fred Thiesen wrote:
> [...]
>
> Jeg synes mere (end forsøg på snyd) det lyder som reststauranten har
> glemt at oppdatere sit vinkort, da 2006 årgangen tog slut og man gik

Det betyder så at restauratinen implicit mener at de to årgange er
ligeværdige, altså m.h.t. pris og sådan. Men netop implicit, fordi Peter
J. jo ikke har berettet at tjeneren på nogen måde redegjorde for, at det
var det der var restaurationens holdning til sagen.

I stedet lød det egentlig som om at tjenerne forsøgte at spille dum,
altså lade som om OP'eren brokkede sig over et ikke-problem, d.v.s. en
taktik hvor man forsøger at få kunden til at fremstå som irrationel og
hysterisk, hvilket jeg personligt finder fuldstændig uacceptabelt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 09:25

> [...]
> ikke svarede til den bestilte idet vi fik ovenstående vin men blot i
> 2008-årgangen. Dette blev bekræftet da vi bad om at se vinkortet, hvor

Det er et svært spørgsmål

2006 er en udmærket årgang i Piemonte - 2008 er jo stadig relativ ung -
under alle omstændigheder er det jo ikke en voldsom dyr vin - og den går i
bedre årgange for omkring en hund per flaske en detail.
Det er selvfølgelig træls, men jeg er nok som flere andre inde på, at alt
taget i betragtning, så bør I tae det som en oplevelse - tage det til
efterretning - og så agere derefter i andre sammenhænge - I kunne undlade at
komme tilbage - I kunne fortælle hvem det var der kvajede sig, så andre
kunne undgå samme situation.

Når jeg mener som jeg gør, så skyldes det flere ting -
I havde et lidt stramt program, der ikke tillod den store dvælen ved mad og
vin - altså en situation, hvor kvaliteten selvfølgelig skal være i orden,
men hvor det primære ikke var at nyde et måltid mad.
Det er naturligvis restaurantens opgave at give jer, hvad I bestiller - men
på den anden side, så "plejer" man at få lov til dels at se vinen inden den
trækkes op - og dels at smage på den ved serveringen - I har altså
formentlig haft to lejligheder til at meddele, at vinen ikke var
tilfredsstillende eller i overensstemmelse med den bestilte.
Og endelig så har du fået en flaske vin som vel ikke var den du bestilte,
men som til en pris af 275 kroner mere eller mindre levede op til det
smagsindtryk du forventede.

Jeg ville ikke gøre mere ud af det, men tage det som "lærepenge" -

Fra : Alfred Bovin

Dato : 24-02-10 11:36

"Firstname Lastname" <None> wrote in message

> Jeg ville ikke gøre mere ud af det, men tage det som "lærepenge" -

så man kan lære ikke at forvente at få det, man bestiller?

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 12:31

"Alfred Bovin" <alfred@bovin.invalid>

> så man kan lære ikke at forvente at få det, man bestiller?

Læs lige mit svar igen -
Der er to parter i sådan en sag -
At lære er at samle erfaring - og her er erfaringen den, at man ikke altid
får hvad man beder om - men som jeg også skriver har OP formentlig haft et
par chancer for at gøre ophævelser - da vinen blev præsenteret og da den
blev smagt - og det har han så lært - at være mere opmærksom næste gang .
Og på det mere personlige plan, så kunne man vel også sige, at nogen kunne
lære ikke at tage alt som personlige fornærmelser -
"Lad den kaste den første sten som er skyldfri" - herregud - vi begår jo
alle fejl, men tingene bliver aldrig gratis af den grund - OP fik en
udmærket vin til prisen - det er jo trods alt stadig en almindelig
vin...også i årgang 2006.

Er det et kæmpeproblem, så kunne han jo gentage successen - og igen bestille
2006. Hvis han så får 2008 også denn gang - så må han jo agere derefter.

Fra : Peter J

Dato : 24-02-10 18:18

Firstname Lastname skrev:

> Er det et kæmpeproblem, så kunne han jo gentage successen - og igen bestille
> 2006. Hvis han så får 2008 også denn gang - så må han jo agere derefter.

Efter at have læst andres oplevelser med stedet på mangospot,
sammenholdt med min egen oplevelse, hvor jeg ingen forklaring fik på den
forkerte årgang (fejlen blev heller ikke nævnt da tjeneren kom med
regningen), forkert drink, dårlig opmærksomhed fra tjenerens side samt
kun middelmådig mad (set i forhold til prisen), så tror jeg nu nok, at
jeg er kommet til den konklusion, at Cafe Viggo i Århus ikke er et sted
jeg vil lægge flere penge hos.

Peter J

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 19:18

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev

så tror jeg nu nok, at
> jeg er kommet til den konklusion, at Cafe Viggo i Århus ikke er et sted
> jeg vil lægge flere penge hos.

Fair nok - oog jeg er da glad for at vi bliver indviet i hvad vi skal undgå.
Jeg havde indtryk af at det var enenestående fejl - og mine reaktioner gik
mest på at næsten alle per refleks røg op i det røde felt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-02-10 16:47

Peter J skrev:

> Jeg var i weekenden ude og spise og bestilte, jf. menukortet,
> følgende vin: "2006 Barbera D´Asti - L´Avvocata Coppo
> Piemonte/Italien
> 375 kr."

Bare lige af nysgerrighed. Var det "Cafe Viggo" i Århus
eller i København, jeg tilsyneladende nok hellere må undgå?

--
Herluf :·)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-02-10 16:53

On 24/02/2010 16:46, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Bare lige af nysgerrighed. Var det "Cafe Viggo" i Århus
> eller i København, jeg tilsyneladende nok hellere må undgå?

Jeg synes svagt jeg kan erindre at Peter J. har skrevet at han havde
været rundt på flere restaurationer i Århus i netop den uge, måske i
forbindelse med noget ferie, men jeg er for doven til at gidde at
nærlæse hans indlæg i denne tråd. Du kan e.v.t. selv gøre det, for jeg
er ret sikker på at det vil fremgå.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-02-10 17:10

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> til at gidde at nærlæse hans indlæg i denne tråd. Du kan
> e.v.t. selv gøre det, for jeg er ret sikker på at det vil

Ja, det må have været den i Århus. Der er også en Cafe Viggo
på Værnedamsvej i København. Her er et link til andres
oplevelser med Århus-cafeen:

http://www.mangospot.dk/aarhus/cafe/cafe-viggo-12.aspx

--
Herluf :·)

Fra : Peter J

Dato : 24-02-10 18:06

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, det må have været den i Århus.

Det er korrekt. Den ligger nede langs åen ved Magasin i Århus.

> Her er et link til andres oplevelser med Århus-cafeen:
>
> http://www.mangospot.dk/aarhus/cafe/cafe-viggo-12.aspx

Måske man skulle skrive sin egen oplevelse der. Det virker jo ikke just
som om den falder langt fra andres oplevelser af tjener/serviceniveauet.

Peter J

Fra : Otto

Dato : 11-04-10 20:02

Tjeneren burde vide besked om den vin, han serverer.
Passer årgangen ikke, så skal han bare gøre gæsten opmærksom på det, så
er det op til gæsten, om han vil have vinen.
Det er ligeledes gæstens opgave at godkende flasken, producent og
årgang, når tjeneren viser vinen frem, inden tjeneren åbner vinen,
bagefter er det for sent at gøre vrøvl.
Jeg kan ikke se, at årgang har noget med snobberi at gøre. Jeg har været
ude for, at smage en vin til en vinsmagning, og så få leveret en anden
årgang, end den man smagte til smagningen, og hvad er så formålet at
smage på en vin inden købet?
Jeg har for nyligt fået leveret en del vin i en anden årgang, end den
jeg havde bestilt, og jeg kan garantere for, at der var forskel i smagen!
Noget andet er, hvis der er fejl ved vinen.
Hvis vinen har prop, kan man ikke altid smage det med det samme.
Mange mennesker kan ikke smage prop, men er der prop i vinen, så smager
vinen helt anderledes og forkert.
Jeg var engang med Scandlines fra Rostock til Gedser, hvor jeg delte en
flaske rødvin med en kammerat.
Jeg fastslog, at der var prop i vinen, og fik tjeneren til at bytte
vinen uden for mange dikkedarer.
Den nye vin havde også prop og var nærmest udrikkelig, men nu turde jeg
ikke gøre vrøvl, men jeg kunne ikke lade være med at grine over situationen.

Mvh. Otto